Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds december 2020 nu 3 maanden een nieuwe Model 3, standaard model. Daarvoor heb ik 4 jaar met zeer veel plezier en naar volle tevredenheid in totaal 250.000 km in een S 75 gereden, zonder 1 enkel probleem. Deze heb ik ingeruild bij Tesla Groningen.

Vanaf het begin heeft de model 3 een probleem: het effectieve bereik is niet meer dan 250 km. Het WLTP bereik is 440 km, als ik wegrij met een 100% opgeladen batterij staat'ie op 415km, maar na een rit van 220 km is er nog maar 40 km range over in de batterij. Vanaf de eerst week dat ik de auto heb, heb ik dit probleem aangegeven bij Tesla Groningen. Het verhaal was dat een softwareupdate de oplossing zou moeten brengen. Inmiddels zijn er 3 software-updates geweest, maar ik ben nog geen stap verder. Mijn oude S had een effectief bereik van 325km.

Ik voel me nogal bekocht: ik heb een nieuwe auto gekocht met het verhaal dat'ie meer bereik zou hebben, ben een flink bedrag lichter en heb nu een auto die niet aan de specificaties voldoet en waarbij de ergernis en frustratie over de manier waarop het probleem wordt aangepakt elke keer groter worden. Ik had beter mijn oude S kunnen houden.

Mijn vraag: zijn er meer mensen die een nieuwe Model 3 hebben met hetzelfde probleem en hoe is de ervaring met het oplossen er van?

GerritH
Hoi @GerritH Ik heb ook een MS75, mei 2018, maar die 325 haal ik alleen als het 25 graden is, met rugwind en 90 km per uur rij. Maar goed, ik schreef elders al, ik mag nu kiezen, dat ik beter mijn MS nog een jaar kan doorrijden dan kiezen voor een SR+ helaas. Want de prijs is wel heel erg aantrekkelijk!
 
Hoi @GerritH Ik heb ook een MS75, mei 2018, maar die 325 haal ik alleen als het 25 graden is, met rugwind en 90 km per uur rij. Maar goed, ik schreef elders al, ik mag nu kiezen, dat ik beter mijn MS nog een jaar kan doorrijden dan kiezen voor een SR+ helaas. Want de prijs is wel heel erg aantrekkelijk!
Nou, ik heb enorm spijt van de overstap. Voor mij geen Model 3 meer, vooral ook door de manier waarop het door de Tesla vestiging wordt opgepakt. Ik was altijd super positief over Tesla, maar door deze ervaring heeft het merk voor mij volledig afgedaan en zal ik niemand een nieuwe Tesla aanraden. Mijn vrouw heeft een Hyundai Kona Electric en die doet wel wat ze beloofd hebben.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Ik krijg zojuist 2021.4.12 binnen met verbeteringen.
4AE94426-FE55-4C59-B5E9-4D67EE7AF210.jpeg
 
Net even het superchargen gaan testen met 2021.4.12. Batterij was wel nog 40% vol en heeft maar een halfuur kunnen opwarmen dus geen ideale test. Alleszins wel serieus teleurgesteld in deze beloofde update, hij zit nu op 56% en laad welgeteld nog aan 27 kW/u...
 
Net even het superchargen gaan testen met 2021.4.12. Batterij was wel nog 40% vol en heeft maar een halfuur kunnen opwarmen dus geen ideale test. Alleszins wel serieus teleurgesteld in deze beloofde update, hij zit nu op 56% en laad welgeteld nog aan 27 kW/u...
Gisteren voor de update geladen van 55% tot 88%. Begint rond de 100kw en bij 88% haalt mijn MIC SR+ nog 53 kw. Hiervoor had ik wel thuis voorverwarmd en nog 1,5 uur onderweg naar de SUC.

Vervolgens 4 uur later nog van 6% naar 20%. Hier maximaal 146kw en gemiddeld 120kW. Voor deze sessie had ik niet naar de SUC genavigeerd.

Ga laden na een lange rit en geef de auto de tijd om de accu voor te verwarmen.
 
Ik heb sinds december 2020 nu 3 maanden een nieuwe Model 3, standaard model. Daarvoor heb ik 4 jaar met zeer veel plezier en naar volle tevredenheid in totaal 250.000 km in een S 75 gereden, zonder 1 enkel probleem. Deze heb ik ingeruild bij Tesla Groningen.

Vanaf het begin heeft de model 3 een probleem: het effectieve bereik is niet meer dan 250 km. Het WLTP bereik is 440 km, als ik wegrij met een 100% opgeladen batterij staat'ie op 415km, maar na een rit van 220 km is er nog maar 40 km range over in de batterij. Vanaf de eerst week dat ik de auto heb, heb ik dit probleem aangegeven bij Tesla Groningen. Het verhaal was dat een softwareupdate de oplossing zou moeten brengen. Inmiddels zijn er 3 software-updates geweest, maar ik ben nog geen stap verder. Mijn oude S had een effectief bereik van 325km.

Ik voel me nogal bekocht: ik heb een nieuwe auto gekocht met het verhaal dat'ie meer bereik zou hebben, ben een flink bedrag lichter en heb nu een auto die niet aan de specificaties voldoet en waarbij de ergernis en frustratie over de manier waarop het probleem wordt aangepakt elke keer groter worden. Ik had beter mijn oude S kunnen houden.

Mijn vraag: zijn er meer mensen die een nieuwe Model 3 hebben met hetzelfde probleem en hoe is de ervaring met het oplossen er van?

GerritH

Je zegt de nieuwe auto te hebben sinds december, wat betekent dat je er alleen nog mee hebt gereden bij temperaturen van 10 graden of lager. Je zult over het hele jaar gezien vermoedelijk gemiddeld rond de 300 km bereik uitkomen. Dat haal je met een 50 kWh accu. De S75 had een 75 kWh accu en daar kwam je 325 km ver mee. Zo bezien vind ik die 300 km nog niet zo verkeerd.

Je hebt het over 'het verhaal dat-ie meer bereik zou hebben'. Van wie kwam dat verhaal? Werd daarbij de officiële bereikopgave van beide auto's vergeleken? Of vergeleek je daarbij zelf het reële bereik van de S75 met het WLTP-bereik van de Model 3?
 
Ik heb sinds december 2020 nu 3 maanden een nieuwe Model 3, standaard model. Daarvoor heb ik 4 jaar met zeer veel plezier en naar volle tevredenheid in totaal 250.000 km in een S 75 gereden, zonder 1 enkel probleem. Deze heb ik ingeruild bij Tesla Groningen.

Vanaf het begin heeft de model 3 een probleem: het effectieve bereik is niet meer dan 250 km. Het WLTP bereik is 440 km, als ik wegrij met een 100% opgeladen batterij staat'ie op 415km, maar na een rit van 220 km is er nog maar 40 km range over in de batterij. Vanaf de eerst week dat ik de auto heb, heb ik dit probleem aangegeven bij Tesla Groningen. Het verhaal was dat een softwareupdate de oplossing zou moeten brengen. Inmiddels zijn er 3 software-updates geweest, maar ik ben nog geen stap verder. Mijn oude S had een effectief bereik van 325km.

Ik voel me nogal bekocht: ik heb een nieuwe auto gekocht met het verhaal dat'ie meer bereik zou hebben, ben een flink bedrag lichter en heb nu een auto die niet aan de specificaties voldoet en waarbij de ergernis en frustratie over de manier waarop het probleem wordt aangepakt elke keer groter worden. Ik had beter mijn oude S kunnen houden.

Mijn vraag: zijn er meer mensen die een nieuwe Model 3 hebben met hetzelfde probleem en hoe is de ervaring met het oplossen er van?

GerritH
Hier komen ze op de snelweg 350 km ver bij 9 graden (wel is dit de versie met warmtepomp). Dus in de zomer moet je dat zeker halen.

 
Hoi @GerritH Ik heb ook een MS75, mei 2018, maar die 325 haal ik alleen als het 25 graden is, met rugwind en 90 km per uur rij. Maar goed, ik schreef elders al, ik mag nu kiezen, dat ik beter mijn MS nog een jaar kan doorrijden dan kiezen voor een SR+ helaas. Want de prijs is wel heel erg aantrekkelijk!

De huidige versie heeft meer range. En de nieuwe cellen (zelfde als de Performance).
 
Je zegt de nieuwe auto te hebben sinds december, wat betekent dat je er alleen nog mee hebt gereden bij temperaturen van 10 graden of lager. Je zult over het hele jaar gezien vermoedelijk gemiddeld rond de 300 km bereik uitkomen. Dat haal je met een 50 kWh accu. De S75 had een 75 kWh accu en daar kwam je 325 km ver mee. Zo bezien vind ik die 300 km nog niet zo verkeerd.

Je hebt het over 'het verhaal dat-ie meer bereik zou hebben'. Van wie kwam dat verhaal? Werd daarbij de officiële bereikopgave van beide auto's vergeleken? Of vergeleek je daarbij zelf het reële bereik van de S75 met het WLTP-bereik van de Model 3?
Het verhaal 'dat- ie meer bereik zou hebben', kwam van de verkoper.
 
Hoe en hoe lang heb je voorverwarmd?
Inderdaad een belangrijke vraag. Ik heb een tijd geleden Breda-Goes-Breda gereden (het was een graad of 6) en toen aan de SuC gehangen. Tesla keek mee vanwege mijn klachten over de laadsnelheid.

Hun analyse: batterij is nog niet warm genoeg voor optimale snelheid. Dus deze batterij heeft echt héél lang nodig om op temperatuur te komen.
 
Ik denk dat veel mensen de fout maken dat een supercharger een vervanging is voor de laadpaal in de straat. Eigenlijk heb je de supercharger alleen nodig als je een lange roadtrip maakt en het op 1 lading niet red. Het lijkt alsof sommigen denken dat je in een loos uurtje even naar de supercharger rijd en hem daar even snel oplaad voor de rest van de week.
 
  • Like
Reactions: Koifim and Jelger
Ik denk dat veel mensen de fout maken dat een supercharger een vervanging is voor de laadpaal in de straat. Eigenlijk heb je de supercharger alleen nodig als je een lange roadtrip maakt en het op 1 lading niet red. Het lijkt alsof sommigen denken dat je in een loos uurtje even naar de supercharger rijd en hem daar even snel oplaad voor de rest van de week.
Een collega met een oude model 3 heeft deE problemen niet. Auto moet lange afstanden aankunnen met supercharge. Ook binnen nederland. Hoeft echt niet op 200kW te laden maar vandaag had ik 40kW met een batterij van 10%. Dat vind ik echt wat anders
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Koude batterij, bijna halfvol. Dan haal je nooit de hoogste snelheid.
Er is een groot verschil tussen de hoogste snelheid en snelheden onder de 50kW
Inderdaad een belangrijke vraag. Ik heb een tijd geleden Breda-Goes-Breda gereden (het was een graad of 6) en toen aan de SuC gehangen. Tesla keek mee vanwege mijn klachten over de laadsnelheid.

Hun analyse: batterij is nog niet warm genoeg voor optimale snelheid. Dus deze batterij heeft echt héél lang nodig om op temperatuur te komen.
maar dat vind ik echt een probleem van Tesla en niet van de gebruiker. Collega met oude model 3 heeft dit probleem niet.
Tesla schuift het nu af op de gebruiker met argument beter opwarmen. Dat is niet ok. Als gebruiker mogen we bij zo’n auto, voor zo’n prijs verwachten dat het werkt zoals wordt voorgespiegeld.
 
  • Like
Reactions: LaurensH