Aangezien het in dit topic, net zoals in het Amerikaanse topic van verlagen, ook over spacers/spoorverbreders gaat doe ik dit hier ook even posten.
Als het niet goed is, misschien even een aparte topic maken voor spacers maar dit gaat meestal wel samen met verlagen, tenzij je natuurlijk velgen kunt krijgen met de juiste offset.
Wil zelf ook spacers gaan plaatsen, deze worden op maat gemaakt en komen hopelijk binnen 2 weken.
Aangezien ik een tussenmaat nodig heb kon ik niet voor de makkelijke Bloxsport spacers gaan. Heb afgelopen weekend dus de draadeinden in de wielhubs vervangen voor langere draadeinden van Dorman (610-490) waardoor er nu veel meer ruimte is om zoiets elke maat spacer wel te kunnen plaatsen. Bij mij worden ze precies breed genoeg om de velgen exact gelijk te laten lopen met de wielkasten.
Dit is nog een van de laatste foto's met de oude draadeinden. Had alles al eraf liggen tot aan de hub zelf. Deze draadeinden lijken echt klein nu in vergelijking met de Dorman die ik nu erop heb zitten.
Heb voor het vervangen de complete hubs eraf gehaald. Veel mensen slaan ze gewoon eruit met een dikke hamer maar dit is voor het wiellager niet echt fijn. Is ook amper plaats om de nieuwe langere draadeinden erin te krijgen dus hebt ook niet heel veel keus denk ik.
De nieuwe draadeinden gemonteerd in beide hubs voor en achter.
Dit is hoe ze eruit en erin zijn geperst bij de voorste 2 hubs, met een hydraulische pers. Gaat eigenlijk best makkelijk hiermee. Wou dat ik de achterste 2 hubs ook hiermee had gedaan.
Kon ze alleen niet perfect recht in de hub krijgen met de pers. Heb dus nog met wat M14 ringen en een oude wielmoer ze allemaal nog wat vast moeten trekken waardoor ze ook vanzelf recht kwamen te staan. Is een speciale tool voor, weet de NL benaming even niet, maar is gewoon een stud installer tool.
Had dit ook wel wat makkelijker gemaakt maarja, kunt niet alles hebben natuurlijk.
Maar nog even over die 2 achterste hubs. Ik heb toch wel heel erg onderschat hoeveel kracht er nodig was om de nieuwe draadeinden erin te persen. Dacht dat ik dit met een bankschroef ook wel kon doen. Ik heb (of had kan ik nu beter zeggen) een hele grote en sterke bankschroef waarmee ik al regelmatig veel andere dingen ergens in en uit heb geperst. Maar deze draadeinden waren helaas toch net iets te veel. Dus even een waarschuwing voor anderen die dit willen proberen, gebruik geen bankschroef! Doe je dit wel, dan zal die daarna ook zo uit zien als de mijne.
Maar ben erg blij dat ze er allemaal nu in zitten. Ook blij dat ik bij een vriend en collega terecht kon met die 2 voorste hubs. Hij heeft een pers staan die ik even kon gebruiken nadat mijn bankschroef het had begeven. Heb ook een how-to video gemaakt na al dit gedoe om hopelijk anderen die dit van plan zijn met hun Model 3 een beetje te kunnen helpen.
Ook nog even ter info voor de mensen die Bloxsport 15mm spacers willen gebruiken in combinatie met de Aero velgen. Meet eerst je draadeinden op! Zijn deze 26,5mm gemeten vanaf je remschijf tot uiteinde van draadeinde dan gaat dit niet lukken. Er worden verschillende maten draadeinden gebruiken op de Model 3's. Bij die van mij zijn ze zo'n 1,5mm langer dan wat ze bij de Amerikaanse Model 3's tot nu toe gemeten hebben. Mogelijk dus dat ze bij de Europese Model 3's allemaal langer zijn.