Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 verlagen - Ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Das best wel kloten. Ik ga nu voor de 25 mm verlaging van Cobra. Op mijn performance komt dat neer op 15 mm.

Die 25mm zal wel netjes staan en zul je vast geen problemen mee hebben bij drempels. Is maar 5mm lager dan die van mij en daar heb ik nog helemaal niks mee geraakt. :) Bij Cobra kun je er ook vanuit gaan dat het bijna exact die 25mm (+/- 1mm) is. Toch jammer dat dit bij een bekend merk als H&R niet zo is.
 
Aangezien het in dit topic, net zoals in het Amerikaanse topic van verlagen, ook over spacers/spoorverbreders gaat doe ik dit hier ook even posten. :) Als het niet goed is, misschien even een aparte topic maken voor spacers maar dit gaat meestal wel samen met verlagen, tenzij je natuurlijk velgen kunt krijgen met de juiste offset.

Wil zelf ook spacers gaan plaatsen, deze worden op maat gemaakt en komen hopelijk binnen 2 weken. :) Aangezien ik een tussenmaat nodig heb kon ik niet voor de makkelijke Bloxsport spacers gaan. Heb afgelopen weekend dus de draadeinden in de wielhubs vervangen voor langere draadeinden van Dorman (610-490) waardoor er nu veel meer ruimte is om zoiets elke maat spacer wel te kunnen plaatsen. Bij mij worden ze precies breed genoeg om de velgen exact gelijk te laten lopen met de wielkasten.

Dit is nog een van de laatste foto's met de oude draadeinden. Had alles al eraf liggen tot aan de hub zelf. Deze draadeinden lijken echt klein nu in vergelijking met de Dorman die ik nu erop heb zitten. :) Heb voor het vervangen de complete hubs eraf gehaald. Veel mensen slaan ze gewoon eruit met een dikke hamer maar dit is voor het wiellager niet echt fijn. Is ook amper plaats om de nieuwe langere draadeinden erin te krijgen dus hebt ook niet heel veel keus denk ik.

OEl2FG0.jpg


De nieuwe draadeinden gemonteerd in beide hubs voor en achter.

j7QrUtn.jpg


rCpolCi.jpg


Dit is hoe ze eruit en erin zijn geperst bij de voorste 2 hubs, met een hydraulische pers. Gaat eigenlijk best makkelijk hiermee. Wou dat ik de achterste 2 hubs ook hiermee had gedaan. :)

VJPm5ID.jpg


JWZxp0x.jpg


Kon ze alleen niet perfect recht in de hub krijgen met de pers. Heb dus nog met wat M14 ringen en een oude wielmoer ze allemaal nog wat vast moeten trekken waardoor ze ook vanzelf recht kwamen te staan. Is een speciale tool voor, weet de NL benaming even niet, maar is gewoon een stud installer tool. :) Had dit ook wel wat makkelijker gemaakt maarja, kunt niet alles hebben natuurlijk.

Maar nog even over die 2 achterste hubs. Ik heb toch wel heel erg onderschat hoeveel kracht er nodig was om de nieuwe draadeinden erin te persen. Dacht dat ik dit met een bankschroef ook wel kon doen. Ik heb (of had kan ik nu beter zeggen) een hele grote en sterke bankschroef waarmee ik al regelmatig veel andere dingen ergens in en uit heb geperst. Maar deze draadeinden waren helaas toch net iets te veel. Dus even een waarschuwing voor anderen die dit willen proberen, gebruik geen bankschroef! Doe je dit wel, dan zal die daarna ook zo uit zien als de mijne.

8Nv73g7.jpg


Maar ben erg blij dat ze er allemaal nu in zitten. Ook blij dat ik bij een vriend en collega terecht kon met die 2 voorste hubs. Hij heeft een pers staan die ik even kon gebruiken nadat mijn bankschroef het had begeven. Heb ook een how-to video gemaakt na al dit gedoe om hopelijk anderen die dit van plan zijn met hun Model 3 een beetje te kunnen helpen. :)



Ook nog even ter info voor de mensen die Bloxsport 15mm spacers willen gebruiken in combinatie met de Aero velgen. Meet eerst je draadeinden op! Zijn deze 26,5mm gemeten vanaf je remschijf tot uiteinde van draadeinde dan gaat dit niet lukken. Er worden verschillende maten draadeinden gebruiken op de Model 3's. Bij die van mij zijn ze zo'n 1,5mm langer dan wat ze bij de Amerikaanse Model 3's tot nu toe gemeten hebben. Mogelijk dus dat ze bij de Europese Model 3's allemaal langer zijn.
 
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik
@Firehuntah, interessant om te zien!

Vwb het verlagen en of de auto wel of niet het opgegeven aan mm zakt, heb ik het volgende aan de hand. Ik heb de Cobra 25mm set laten monteren op mijn LR AWD. Echter is de auto nu aan de voorkant 40mm en aan de achterkant 34mm gezakt.

Er is contact geweest met Cobra. Zij zeggen dat de voorkant nu de juiste hoogte heeft en de achterkant eigenlijk nog te hoog is! Dat is, ten opzichte van de auto die zij hebben gebruikt om de veren te ontwikkelen, die blijkbaar af-fabriek lager was dan mijn auto. Zij bieden nu aan een nog kortere achterveer te leveren om de achterkant verder te laten zakken. Niet bepaald mijn bedoeling.

Nu weet ik dat er onderling tussen gelijke auto's af-fabriek wel iets verschil kan zitten, maar dit lijkt mij wel veel. Mijn auto meet standaard 40,5mm voor en 41mm achter. Gemeten vanuit het hart tot de spatbordrand (om verschillen als gevolg van andere bandenmaten te voorkomen).

Ik ben dus wel benieuwd naar welke maat anderen standaard hebben op een LR AWD.
 
  • Informative
Reactions: Firehuntah
Vwb het verlagen en of de auto wel of niet het opgegeven aan mm zakt, heb ik het volgende aan de hand. Ik heb de Cobra 25mm set laten monteren op mijn LR AWD. Echter is de auto nu aan de voorkant 40mm en aan de achterkant 34mm gezakt.

Er is contact geweest met Cobra. Zij zeggen dat de voorkant nu de juiste hoogte heeft en de achterkant eigenlijk nog te hoog is! Dat is, ten opzichte van de auto die zij hebben gebruikt om de veren te ontwikkelen, die blijkbaar af-fabriek lager was dan mijn auto. Zij bieden nu aan een nog kortere achterveer te leveren om de achterkant verder te laten zakken. Niet bepaald mijn bedoeling.

Nu weet ik dat er onderling tussen gelijke auto's af-fabriek wel iets verschil kan zitten, maar dit lijkt mij wel veel. Mijn auto meet standaard 40,5mm voor en 41mm achter. Gemeten vanuit het hart tot de spatbordrand (om verschillen als gevolg van andere bandenmaten te voorkomen).

Ik ben dus wel benieuwd naar welke maat anderen standaard hebben op een LR AWD.[/USER]

Dat is wel apart en lijkt me inderdaad ook niet de bedoeling. Bij mijn SR+ met de 20mm verlagingsveren is de verlaging ook echt 20mm. Heb ook voor en na de verlaging gemeten. Verschil tussen 25mm en 40mm is wel erg groot. Zelfs die 34mm achter zou ik zelf nog te veel vinden. Gewoon erbij blijven dat je de gewenste 25mm verlaging wil hebben, anders moeten ze de originele veren maar weer terug plaatsen. Lijkt me niet handig dat je anders opgezadeld zit met een veel lagere auto die mogelijk niet over bepaalde drempels gaat komen, alleen omdat hun niet kunnen leveren wat ze adverteren.
 
Het is natuurlijk een beetje een lastig verhaal. Als zij een auto gebruiken die af-fabriek lager ligt dan mijn auto en daar een veer voor maken die de auto 25mm lager legt, dan klopt dat. Maar was de auto waarmee zij de veer hebben ontwikkeld nou af-fabriek al lager dan 'normaal', of is mijn auto af-fabriek hoger dan normaal? Of zit er sowieso veel verschil tussen de verschillende Tesla's van dezelfde uitvoering?
Anyway, Cobra wil mijn originele veren bekijken om dit verder te beoordelen. Dat is dan wel het voordeel van een fabrikant in Nederland :) Korte lijnen en snelle reactie. Wordt vervolgd.

Dit zijn overigens de maten die Cobra heeft doorgegeven als originele hoogte:
AWD LR 39,5 voor 39,5 achter
RWD LR 39,4 voor 39 achter
SR+ 39,9 voor 39,9 achter
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
@Firehuntah: off topic waar heb je de safe jacks bemachtigd? Tijdens black Friday has Teslarati een mooie aanbieding. Verzendkosten waren echter net zo hoog als aanschaf van 2 safe jacks.

Gewoon besteld bij SafeJack zelf. Vragen naar korting als je een set van 4 besteld, dat kreeg ik toen. :) Verzending is inderdaad wel vrij prijzig vanwege gewicht en omvang van pakket. Helaas hier niet echt zoiets te krijgen. Enige optie is uit Amerika laten komen. Het is veel geld maar als je regelmatig gebruik ervan wil maken is het het geld zeker waard. Vooral bij de bandenwissels zijn ze erg handig. :)
 
@Edok , ziet er goed uit zo. Welke merk heb je nu en hoeveel verlaging?

Is dat trouwens een gloss chrome delete?

Dit zijn -25mm veren van Cobra. Ik moet ze nog wel nameten wat de veren daadwerkelijk hebben gedaan als ik er iets meer mee heb gereden.

De auto is inderdaad voorzien van gloss chrome delete. Als Audi-man leek mij dat mooier in combinatie met het tinten van de ramen dan mat of zijdeglans.

Nu alleen nog een knoop doorhakken over de zomervelgen. :)
20200416_091340_3.jpg
 
  • Like
Reactions: NL-Richard
Zo, om even mijn post van 14 april hier compleet te maken, vandaag eindelijk de spoorverbreders ontvangen en gemonteerd. :) Besteld via Promaxx, worden ergens in Duitsland gemaakt. Erg goede kwaliteit, had ze in het zwart geanodiseerd besteld, kunt ook gewoon blank aluminium bestellen. Ze zitten redelijk strak op de wielhubs dus beetje anti-seize pasta gebruiken is wel handig om ze ooit weer makkelijk eraf te kunnen krijgen. ;)

Voor 8mm geplaatst.

0M2n44F.jpg


En achter 15mm geplaatst.

3VoSjpr.jpg


De velgen lopen nu exact gelijk met de wielkasten, staat echt een stuk mooier dan wanneer de wielen zo naar binnen zitten standaard.

J7b7R4x.jpg


RpOWZBN.jpg


Ixgxaz2.jpg


Z8bvey8.jpg


LpL1sGs.jpg


Stukje mee gereden net, rijdt ook wat fijner. Voelt nog wat stabieler aan en stuurt nog directer. Heel erg blij met het eindresultaat dus. :) De velgen en verlaging zien er ook weer beter uit zo, past allemaal goed bij elkaar nu. :D
 
  • Like
Reactions: PeeVeez and Hayden
Cobra Suspension heeft veren van 1,5 en 2,5 en 4 cm verlaging. Ik heb een offerte liggen voor de 2,5cm inclusief montage en uitlijning voor 550 euro.

@jorisee, mag ik vragen bij welk bedrijf die offerte is? Ik heb ook een Model 3 LR AWD en op zoek naar een bedrijf die dat voor mij kan doen. Via de site van Cobra Suspension heb ik een offerte van 800 euro (inclusief btw). Dit vind ik aan de hoge kant.
 
@jorisee, mag ik vragen bij welk bedrijf die offerte is? Ik heb ook een Model 3 LR AWD en op zoek naar een bedrijf die dat voor mij kan doen. Via de site van Cobra Suspension heb ik een offerte van 800 euro (inclusief btw). Dit vind ik aan de hoge kant.

Als je in de buurt van Best woont kun je naar Ron's Bandencentrale gaan. Monteren was 515 euro, uitlijnen daarna nog 83,50 euro extra. Dus bijna 600 euro totaal, iets duurder. Maar prima service daar. :)