Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S 2013 de garantie voorbij ...

This site may earn commission on affiliate links.
We rijden nog steeds naar tevredenheid in onze Model S uit dec. 2013. Nog 20k en we zitten op de 300.000 km. Op dit moment rijden we nagenoeg voor niets. Alleen beetje stroom er in en rijden maar.
Maar ... over twee jaar houdt de garantie op de batterij en de motor op. Daarom zijn we na aan het denken over het al dan niet vervangen door een nieuwe S of Model 3; kindertjes zijn zo'n beetje de deur uit dus een 3 zou ook volstaan.

Nu ben ik aan het uitzoeken wat voor risico's ik loop als na 8 jaar de batterij of motor het begeeft. Een vraag waar de verkoper in Tilburg geen antwoord op had: 'u bent de eerste in 3 jaar die die vraag stelt'. Daarbij is het voor ons met ons jaarkilometrage namelijk ook goed te weten hoe dit zit met een model 3. De garantie loopt namelijk maximaal 4 jaar of 192k. Als de kosten van een defecte accu of drive-unit van een model 3 hoog zijn, dan is deze model 3 na 4 jaar nauwelijks iets waard.

Een nieuwe accu voor de Model S 85kW kost € 28.000. Nu kan ik me herinneren dat defecte batterij-packs worden gereviseerd. Niemand die weet wat dat kost. Ten aanzien van deze kosten voor een model 3 tast ik helemaal in het duister.

Iemand hier die nadere informatie heeft over risico's/kosten over het doorrijden met een Model S na 3 jaar?
Ook iemand die iets hierover weet ten aanzien van de Model 3?
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Als de kosten van een defecte accu of drive-unit van een model 3 hoog zijn, dan is deze model 3 na 4 jaar nauwelijks iets waard.

Ik denk dat dit wel mee valt. Een BMW M3 is ook niet opeens "nauwelijks iets waard" als de motor buiten zijn fabrieksgarantie is en daarvan wil je die ook niet bij de dealer laten vervangen qua kosten.

Je kent je eigen auto inmiddels wel een beetje en ook wat er allemaal al (onder garantie) vervangen is de afgelopen jaren.
Als dat erg meevalt en de auto bevalt nog steeds goed over 2 jaar zou ik lekker nog even een paar jaar doorrijden met de S.
 
Nu ben ik aan het uitzoeken wat voor risico's ik loop als na 8 jaar de batterij of motor het begeeft. Een vraag waar de verkoper in Tilburg geen antwoord op had: 'u bent de eerste in 3 jaar die die vraag stelt'.

Waarom nu al zorgen? Het is niet onwaarschijnlijk dat tussen nu en december 2021 de batterij het een keer begeeft en/of de drive-train. Die worden dan nog keurig vervangen. Problem solved.

Zo niet, dan zullen de kosten daarvoor vast wel hoog zijn, maar zeker geen 28.000 euro want de batterijkosten dalen en je kunt ook een gebruikte batterij toepassen.

Bij mij is de batterij al eens vervangen, de drive-train volgt komende week. Dus, lekker doorrijden, en hopen dat het ding snel genoeg stuk gaat...
 
Rijd je de auto zakelijk of privé?

Zakelijk is het waarschijnlijk interessanter om de model S nu of binnenkort in te ruilen voor een model 3, vanwege de investeringsaftrekken en dergelijke, en de S zal nu waarschijnlijk meer opleveren dan over 3 jaar.

Privé is een ander verhaal, dan zou ik doorrijden tot de huidige auto het begeeft. Tegen die tijd kun je er ook voor kiezen om een jonge tweedehandse model 3 te kopen of gewoon een nieuwe, die dan hopelijk nog wat in prijs gezakt zijn. Elke maand uitstel van aanschaf van een nieuwe scheelt je circa 500 tot 1000 euro per maand (dat is ongeveer het leasebedrag dat je anders aan een nieuwe zou uitgeven).

Uiteraard is het mogelijk dat andere zaken stukgaan aan de Model S die niet onder de 8 jaar garantie vallen, maar ook daarvoor ontstaat er steeds meer een parallelmarkt waarvoor je niet altijd bij Tesla hoeft te zijn (denk aan de fix van het MMC bijv.).
 
  • Helpful
Reactions: Arthur80
Sterk teruglopende range.

Heb in feb 2019 een vervangende HV batterij ontvangen.Ging "zomaar" kapot. Gratiz vanwege de garantie. Helaas constateer ik dat mijn range nu fors is terug gelopen. Normaal haalt oma S85 (sept 2013) 430 bij 100% lading en rijdt dan ongeveer 380-400 (afh van het voetje). Nu is dat terug gelopen naar 350 in oktober en gister 250 werkelijke km's bij 110 km/uur. rit Zaanstad - Sneek kon niet op een volle batterij gereden worden met een snelheid van 110 km/uur.

Vanochtend in SS Amsterdam ZO gevraagd naar de 80% vermogensgarantie op de batterij.
Die bestaat niet, is de melding. wel de 8 jaar garantie.

wie heeft aantoonbaar ergens staan dat er 80% vermogensgarantie is?
 
Sterk teruglopende range.

Heb in feb 2019 een vervangende HV batterij ontvangen.Ging "zomaar" kapot. Gratiz vanwege de garantie. Helaas constateer ik dat mijn range nu fors is terug gelopen. Normaal haalt oma S85 (sept 2013) 430 bij 100% lading en rijdt dan ongeveer 380-400 (afh van het voetje). Nu is dat terug gelopen naar 350 in oktober en gister 250 werkelijke km's bij 110 km/uur. rit Zaanstad - Sneek kon niet op een volle batterij gereden worden met een snelheid van 110 km/uur.

Vanochtend in SS Amsterdam ZO gevraagd naar de 80% vermogensgarantie op de batterij.
Die bestaat niet, is de melding. wel de 8 jaar garantie.

wie heeft aantoonbaar ergens staan dat er 80% vermogensgarantie is?
430 km typical heb ik nooit gezien bij mijn 2 stuks Model S van 2013 en van 2015. 394 km is het maximum ooit geweest.
Dat is nu bij mijn tweede S teruggelopen naar rond 375 km bij 100%, en 334 km bij 90%.
 
  • Like
Reactions: ebullio
wie heeft aantoonbaar ergens staan dat er 80% vermogensgarantie is?

Niemand. Die toezegging is er bij mijn weten nooit geweest. Mijn S uit 2013 heeft 8 jaar garantie, waarbij geen minimum capaciteit is gegarandeerd (heb inmiddels wel net als jij een andere batterij gekregen).

Dat is anders dan de M3, waarvoor 70% is gegarandeerd na 4 jaar of het bereiken van 160.000 km (SR) of 192.000 km (LR).
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Heb in feb 2019 een vervangende HV batterij ontvangen.Ging "zomaar" kapot. Gratiz vanwege de garantie. Helaas constateer ik dat mijn range nu fors is terug gelopen. Normaal haalt oma S85 (sept 2013) 430 bij 100% lading en rijdt dan ongeveer 380-400 (afh van het voetje). Nu is dat terug gelopen naar 350 in oktober en gister 250 werkelijke km's bij 110 km/uur. rit Zaanstad - Sneek kon niet op een volle batterij gereden worden met een snelheid van 110 km/uur.

Lastig dit soort waarden. Ik zie liever harde cijfers. Die 430 kilometer bij 100% is wat het BMS weergeeft? Is dat op typical? Want dat geloof ik niet echt. Je hebt het display waarschijnlijk op rated staan. Dan is het volgens mij 430*160=68.8kWh van je pack nog beschikbaar. Met typical heb je dus een range van ongeveer 344 kilometer.

250 werkelijke kilometers, hoeveel procent heb je opgereden?

Je schetst een situatie die niet compleet is. Bij 110km/h is het verbruik 210wh/km, met slecht weer 230wh/km. 250 km * 230 = 57.5kWh, oftewel, 57.5/68.8 = 83.3% wat neer komt om ongeveer van 90% naar 10% rijden bij slecht weer. Als dat zo is lijkt het allemaal te kloppen.

De vraag is of 68.8kWh normale degradatie is. Volgens mij heeft een 85 pack werkelijk 77kWh beschikbaar. Dat houd in dat je 11% degradatie hebt op je pack. Niet wetende hoeveel kilometers je hebt gereden maar het lijkt op een niet al te slechte degradatie voor een auto uit 2013.
 
Ik lees een paar keer 4 jaar of 192k km voor de model 3. Maar het is 8 jaar met een km beperking. Niet 4 jaar.

Ai, schrijf ik het nog verkeerd op ook: 8 jaar inderdaad. Op de site van Tesla staat het overzichtelijk bij elkaar:
 

Attachments

  • BB009A51-2E56-496A-9A1E-CBFFEE484F9A.png
    BB009A51-2E56-496A-9A1E-CBFFEE484F9A.png
    108.2 KB · Views: 196
Ik dacht ik revive dit topic nog eens. Zijn er leden die het aandurven om onbekend gebied in te gaan met potentieel een flink financiele domper tot gevolg? Zie topic:

Service says $22k for new battery on 2012 Model S
Geen enkel probleem voor mij.
Er komt vanzelf een partij als Gruber Motors in de VS die in dit gat in de markt springt.
Daar kun je rustig op wachten.
Het risico dat het accupakket voor die tijd de geest geeft (als het überhaupt al gebeurt) durf ik wel te nemen.
 
  • Like
Reactions: Gtech
Geen enkel probleem voor mij.
Er komt vanzelf een partij als Gruber Motors in de VS die in dit gat in de markt springt.
Daar kun je rustig op wachten.
Het risico dat het accupakket voor die tijd de geest geeft (als het überhaupt al gebeurt) durf ik wel te nemen.

Ik vind het een mooie gedachten. Echter voor de oude roadster is in Europa naar mijn weten niemand opgestaan als een gruber die deze auto's op de weg kan houden. Dus ik ben er een beetje huiverig over.
Kun je mij leren hoe je rustig blijft bij de gedachten dat er zo een financiele bom onder die auto ligt mocht je op Tesla aangewezen zijn?

Want de auto zelf is geweldig!
 
Ik vind het een mooie gedachten. Echter voor de oude roadster is in Europa naar mijn weten niemand opgestaan als een gruber die deze auto's op de weg kan houden. Dus ik ben er een beetje huiverig over.
Kun je mij leren hoe je rustig blijft bij de gedachten dat er zo een financiele bom onder die auto ligt mocht je op Tesla aangewezen zijn?

Want de auto zelf is geweldig!

Het vervangen van twee turbo’s bij de RS6 was € 20.000. De gehele V10 (het kan nodig zijn) zou geloof ik ruim het dubbele zijn. Ik heb er geen seconde slaap door gemist.

Ok, ik was niet gelukkig met die rekening van € 20.000, maar als je dat voor een nieuwe accu betaalt en die gaat weer lekker 8 jaar mee heb je het over € 200 per maand en dat spaar je al makkelijk uit aan benzine, zeker met genoemde kilometrages.

Dus het valt wel mee met die bom. Als de motor van een BMW 5 serie naar de klote gaat kost dat ook serieus geld. En daar moet je het mee vergelijken. En ik weet zeker dat als je kosten en kansberekening erop los laat die Tesla er beter uitkomt.

En toch zou ik niet doorrijden in de S, maar dat is vooral omdat Tesla niet stil heeft gezeten en een nieuwe Tesla erg veel dingen beter doet.
 
Tsja... wat doe je eraan? Batterijen gaan uiteindelijk een keertje stuk. Dan is de auto economisch wel afgeschreven oftewel total-loss. Je gaat geen 20.000 in een 8 jaar oude auto stoppen. Niet in een Model S in ieder geval.

Je gaat echt niet daarna nog een keer 8 jaar met het nieuwe pack rijden.
 
Ik dacht ik revive dit topic nog eens. Zijn er leden die het aandurven om onbekend gebied in te gaan met potentieel een flink financiele domper tot gevolg? Zie topic:

Service says $22k for new battery on 2012 Model S

Ik was al van plan haar te houden vanaf december, maar die keuze is na vandaag nog eenvoudiger: het tweede batterypack gaf vandaag de geest. Met dit derde pack, een nieuwe drive-train (vorig jaar), nieuw subframe (vorig jaar) en nieuwe MCU1 (2018) met LTE kan ze wel weer even mee.
 
Het is denk ik een beetje koffiedik kijken met de Model 3. De auto is nog kort op de markt en daardoor lastig in te schatten hoe het zit met afschrijving en inruilwaarde. Bjorn Nyland heeft zijn Model 3 Performance verkocht voor 420.000 NOK, ongeveer 42.000 euro.



Op internet vond ik onderstaand artikel over de resale value van een Model 3.

Tesla Model 3 On Pace To Have Best Resale Value Of Any Car Ever Tested
 
Ik denk dat een 2dehands model S erg aantrekkelijk is voor een gepensioneerde die genoeg tijd heeft en graag op z’n gemakje Europa door trekt van BnB naar BnB.
Met gratis SuC kan je in NL en de rest van Europa erg goedkoop rondrijden. Mijn S gaat er uiteindelijk ook uit, waarschijnlijk als de nieuwe met 4680 cells beschikbaar is, al wil mijn vrouw een X voor de ruimte voor onze 3 pubers.
De kans dat de batterij compleet onbruikbaar wordt schat ik vrij laag in.