Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S 60 en 60D stopt ermee

This site may earn commission on affiliate links.
Kreeg net deze e-mail binnen
Een jaar geleden hebben wij de Model S 60 kWh batterij geïntroduceerd als een beter betaalbare optie om de transitie voor de acceptatie naar elektrische voertuigen te versnellen. Echter zien wij dat de meeste klanten kiezen voor een Model S 75 kWh of zelfs een grotere batterij. Om het orderproces voor onze klanten te vereenvoudigen, zal de 60 kWh optie niet langer beschikbaar zijn.
Klanten die graag nog wel een Model S 60 willen aanschaffen hebben tot 16 april 2017 de tijd om een order te plaatsen. Alle Model S 60 versies die sinds een jaar geleden besteld zijn hebben de mogelijkheid hebben om de batterij te upgraden naar een 75 kWh door middel van een 'over-the-air' software update.

beetje flauw om als reden te geven "Om het orderproces voor onze klanten te vereenvoudigen, zal de 60 kWh optie niet langer beschikbaar zijn"; het productieproces van de 60 en 75 is immers identiek.

De nieuwprijs van de goedkoopste Tesla stijgt hiermee van 86 900 naar 94 400 euro.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
<speculatie>
Het verhogen van de prijzen en het laten vervallen van de goedkoopste 60 kWh modellen zou ook best een stategie kunnen zijn om het verschil met de Model 3 wat groter te maken en daarmee deze ook wat aantrekkelijker te laten lijken.
Er is straks waarschijnlijk maar een kleine prijsoverlap tussen de duurste Model 3's en de basis Model S'en.
</speculatie>
 
  • Like
Reactions: S-19910
<speculatie>
Het verhogen van de prijzen en het laten vervallen van de goedkoopste 60 kWh modellen zou ook best een stategie kunnen zijn om het verschil met de Model 3 wat groter te maken en daarmee deze ook wat aantrekkelijker te laten lijken.
Er is straks waarschijnlijk maar een kleine prijsoverlap tussen de duurste Model 3's en de basis Model S'en.
</speculatie>
Bij de fossiele merken is dat toch ook anders. Een topmodel BMW 3 is al gauw 2x zo duur als de instapper vd 5-serie.
 
Ik vind het eerlijk gezegd maar niks, die prijsstijgingen. Een S is inmiddels onbereikbaar voor zo ongeveer iedereen.
Een model 3 is er over een jaar pas, met een instap prijs rond de 43k. Dat is nog steeds veel geld.

Stilstand is achteruitgang. De enigen die winnen zijn de fossiele jongens. Die hebben alleen een beetje last van concurrentie met de E en 7 klasse, maar verdienen goed met hun middenklassers.
Geen wonder dat ze niet echt moeite doen om een betaalbare ev als alternatief voor een 2, 3-serie of A klasse te ontwikkelen.
 
Of teveel mensen kochten een 60 en doen geen upgrade waardoor ze tot 100% laden en dus de 75 batterij optimaal gebruiken. En Tesla dus de 75 batterij goedkoper verkoopt.
Ik heb zelf de 70 met 75 batterij, maar zou enkel upgraden indien betere acceleratie wat dus niet het geval is.
 
Of teveel mensen kochten een 60 en doen geen upgrade waardoor ze tot 100% laden en dus de 75 batterij optimaal gebruiken. En Tesla dus de 75 batterij goedkoper verkoopt.
Ik heb zelf de 70 met 75 batterij, maar zou enkel upgraden indien betere acceleratie wat dus niet het geval is.
Ik heb ook een beetje het vermoeden dat dat de eigenlijke reden is. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik voor de 60 kWh versie gaan, mede gezien je inderdaad tot 100% kan laden zonder dat het echt schadelijk is voor de batterij en ik ben na ruim 2 jaar elektrisch rijden zo gewend aan het laden dat ik daar een stuk zekerder over ben dan voordat ik elektrisch reed. En 60 kWh is voor mij 99% van de tijd voldoende.

Alleen bij roadtrips zou het soms betekenen dat ik wat vaker moet Superchargen, maar dat is dan ook weer het voordeel van de nieuwe 60 kWh versie ten opzichte van de oude (uit 2013/2014), hij blijft veel langer op hoge snelheid chargen omdat het eigenlijk een 75 kWh accu is.

Maar goed, niks aan de hand, want ik ben blij met mijn 85 kWh versie :)
 
Lekker speculaas! Dan gooi ik deze er in...

De 75 gaat eruit en Tesla wil zoveel mogelijk omzet uit de laatste batch halen. Waarom denk ik dat?

De 75 is verouderd. Het Pack design van de 100 is de nieuwe standaard. Mijn onderbuik zegt me dat een nieuwe pack op komst is met een nieuw design, maar nog steeds met 18650s. De 80 zal dan komen.

Mijn kristallen bol zegt medio september ;)

Of dit is een kunstmatige ingreep een 'verkoophoos' te creëren. Tijdelijk vraag stuwen. Net als met het eindigen van Unlimited superchargen. Maar de nieuwe pack vind ik een leukere reden :).
 
Ze zouden ook de upgrade optie kunnen wegnemen. Gewoon weer minder cellen in een auto, spaart kosten.
Maar wellicht hebben ze een zo vol orderboek dat ze liever alleen auto's verkopen waar ze gegarandeerd hoge omzet en marge op maken, de beste deal wegnemend. Met de huidige cell kosten is elke kWh die ze verkopen voor een groot deel winst. In de 60 geven ze cellen weg waar men flink voordeel van heeft. Nu ze de 60 wegnemen lijken de 75 en 100 minder slechte deals dan ze eigenlijk zijn. Met dezelfde marge op een 100D als op een 60D of zelfs 75D zou die een flink stukje minder kosten... Misschien wel genoeg voor een Model 3 om ernaast te zetten.
 
OK, nog meer speculatie dan maar.
Ze willen van alle modellen van de huidige generatie S af, want de volgende generatie heeft HUD, altijd dual motor en 2170 cellen.
De S 60 is nu als eerste in de ramsch. Gewoon tegen de huidige prijs. Daarna volgen de S 75 en S 90, verdwijnen ook helemaal.
De enige verkijgbare modellen worden de S 80D en S 100D, met HUD en de nieuwe 2170 cellen. Ik reken op een forse prijsverhoging, behalve voor de Performance topmodellen, die toch al overdreven duur zijn.
 
  • Funny
Reactions: PeDuvelt
OK, nog meer speculatie dan maar.
Ze willen van alle modellen van de huidige generatie S af, want de volgende generatie heeft HUD, altijd dual motor en 2170 cellen.
De S 60 is nu als eerste in de ramsch. Gewoon tegen de huidige prijs. Daarna volgen de S 75 en S 90, verdwijnen ook helemaal.
De enige verkijgbare modellen worden de S 80D en S 100D, met HUD en de nieuwe 2170 cellen. Ik reken op een forse prijsverhoging, behalve voor de Performance topmodellen, die toch al overdreven duur zijn.

Laten we het qua prijsverhoging niet hopen. Tesla zal hier dan op den duur echt last van krijgen.

Sowieso verwacht ik dat er na 2019 bar weinig Tesla's (S en X) verkocht zullen worden.
 
Het komt hier regelmatig voorbij, marktverzadiging en prijsverlaging. En dan vooral in het geval van de Model S.

Daar geloof ik echter helemaal niet in. Om het te visualiseren; we staan niet met een emmer uit een badkuip te scheppen waarbij de bodem al in zicht raakt, maar met een koffiemok uit een meertje dat ook weer vol stroomt..
Daarbij deze overwegingen: de Californiërs en wij (hier op TMC oververtegenwoordigd) zien Tesla's als een normaal onderdeel van het straatbeeld, terwijl die in de rest van de wereld (buiten Noorwegen en nog een paar andere plekken) nog steeds een zeldzame verschijning zijn. Er zijn nog veel witte vlekken op de kaart voor Tesla, waar de verkoop nog moet starten. Inmiddels zitten wij al met herhalingsaankopen van de eerste kopers (het meertje vult zich voortdurend).

Gegeven de beperkte productiecapaciteit denk ik daarom dat de S en X zich prima thuis voelen aan de bovenkant van de markt en een forse meerprijs voor het 'halo effect' kunnen blijven toucheren. De toekomstige Gigafactories richten zich alleen op batterijen en Model 3 varianten, voor zover ik dat meekrijg. Geen forse capaciteitsuitbreiding, dus.
In feite levert Tesla nog steeds een elektrische BMW 5 voor de prijs van een 7, resp. een elektrische Audi Q5 voor de prijs van een Q7. Om dat vol te houden zal er wel wat meer in secundaire zaken als interieur, bouwkwaliteit, bling-bling en snufjes geïnvesteerd worden, maar de prijzen en marges gaan echt niet omlaag.

Het eerste signaal van verzadiging zal adverteren in massamedia zijn. Dan zien we nog steeds geen prijsverlagingen, maar dat kost natuurlijk wel marge.
 
Laten we het qua prijsverhoging niet hopen. Tesla zal hier dan op den duur echt last van krijgen.

Sowieso verwacht ik dat er na 2019 bar weinig Tesla's (S en X) verkocht zullen worden.

Mee eens, tenzij de (in andere draadjes al besproken) Tesla Taks geschrapt wordt.
Bijtelling moet weer naar nul, met als doel alle BMW 5/7 rijders de Tesla S of X in.
Of een andere chique up market EV, overigens.
Er is hier vast wel iemand met een politiek lijntje naar Mark R., toch?
Het is nu tijd voor aandacht voor het milieu. Kost geen kiezers meer.
 
En vergeet niet dat het grootste deel van de prijsstijgingen vooral te danken zijn aan de sterke stijging van de dollar (van 1,35 usd/eur een paar jaar terug naar 1,05 usd/eur nu) en dat Tesla dit zelf niet in de hand heeft. In Amerika is de prijs bijlange niet zoveel gestegen.


Een S85 zonder opties koste 75800 euro midden 2014 (dat is zowat het laagste wat die ooit heeft gestaan) ten opzichte van een kale S75 waarvoor je nu 90600 neertelt. En alle opties zijn ook nog eens 20%-25% duurder geworden.
 
En vergeet niet dat het grootste deel van de prijsstijgingen vooral te danken zijn aan de sterke stijging van de dollar (van 1,35 usd/eur een paar jaar terug naar 1,05 usd/eur nu) en dat Tesla dit zelf niet in de hand heeft. In Amerika is de prijs bijlange niet zoveel gestegen.


Een S85 zonder opties koste 75800 euro midden 2014 (dat is zowat het laagste wat die ooit heeft gestaan) ten opzichte van een kale S75 waarvoor je nu 90600 neertelt. En alle opties zijn ook nog eens 20%-25% duurder geworden.
In de VS had de prijs fors kunnen dalen. Immers de prijzen van batterijen zijn sinds 2013 fors omlaag gegaan. Er gaan zelfs geruchten dat de batterijen uit de nieuwe fabriek 100 dollar per kWh kosten. In 2013 lag dat nog tussen de 300 en 400 dollar. Dus waar er eerst een batterij in zat van 35.000 dollar, zit er in de 100 een batterij die waarschijnlijk maar 10.000 dollar kost.

De marge op een Tesla moet daarom ondertussen exorbitant hoog zijn. Maar zo lang er geen andere partij in de markt met een serieus alternatief komt en vraag/aanbod positief voor Tesla uitpakt, kan Tesla haar eigen weg bewandelen.