Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels al heel veel bekjjks gekregen, met name om zaterdag bij de hockey- en voetbalclubs. De hockeyteams van m'n dochters willen maar wat graag meerijden.

Kan ik beamen, de meiden van het hockeyteam van mijn dochters wilde maar al te graag mee met de MX, alleen 5 hockeytassen + keepers uitrusting.. en 6 personen gaat, maar is wel even passen.
 
Inmiddels heb ik mij Sig. X nu 2,5 week. En tot volle tevredenheid!
Afgelopen week is de auto gewrapt (Dark Satin Grey van 3M). Ziet er echt fantastisch uit en ik ben er erg blij mee.

Gefeliciteerd! Heb vandaag mijn S order omgezet in een X en ben benieuwd waar je de auto hebt laten wrappen. Op de foto's in een ander topic zag het er idd erg goed uit.

Veel plezier!
 
  • Like
Reactions: Refie
Ik heb mijn auto laten wrappen (transparant ter bescherming) bij Wrap my Ride in Drunen. Die mannen hebben de Model X mallen, het is perfect gedaan. Heb de auto nu 1,5 week en ben erg tevreden, maar ja, de introductie van de MX in februari 2012 (!) is de reden dat ik uberhaupt aan Tesla begonnen ben.

Autosteer is nieuw voor mij als MS Classic rijder en dus de bom. Ik vind de auto nog wat jumpy maar dat lijkt nieuwigheid te zijn, inmiddels al wat fikse bochten kunnen trekken waar de MX wat minder springerig was. Verbruik valt me mee, vooral als je wat langzamer rijdt. Autosteer doet natuurlijk afremmen en optrekken t.o.v. je voorganger en is dus een rollercoaster in het Nederlandse verkeer. Dat is niet best voor het verbruik. De klassieke cruise control waarbij je met fluwelen vinger de auto stuurde was een stuk zuiniger.

Wat me opvalt is dat de buiging van de voorruit veel stofjes/vuiltjes etc laat zien. Kan ook de tijd van het jaar zijn. De stoelkoeling vind ik wat veel herrie maken t.o.v. de airco. Maar goed, u merkt al: als ik op dit niveau loop te zeiken dan moet het wel een top bak zijn. En dat is het ook!
 
Ik moet zeggen dat ik de X bepaald niet vind tegenvallen in relatie met een non-classic S, integendeel. Ik vind de X strakker sturen dan de loaner 85d die ik had. Nu vind ik ook onze achterwielaangedreven p85 strakker sturen dan een all-wheel drive S.

Stoelen van de X zijn ook een vooruitgang t.o.v. next gen stoelen, en zeker t.o.v. de classic stoelen.
 
Sinds maart 2013 lees ik een paar keer week op het forum. De gedeelde kennis over de Tesla is uitermate plezierig en bruikbaar. Tevens mijn waardering voor diegene die telkens weer op de web discussies van Autoweek mbt Tesla de moeite nemen om de irritante trollen en andere naysayers geduldig met goede argumenten van repliek te dienen.

In die jaren nooit de behoefte gehad om iets te posten, aangezien er eigenlijk al zoveel info gedeeld werd. Saillant detail is dat mijn classic MS als eerste op 18 december 2013 naar Oostenrijk is gereden(met 4 kinderen aan boord), een dag na opening van de ontbrekende SC in Bad Rappenau(toen de 4e in Duitsland). Toen kon je nog heen en terug langs 4 SC’s zonder ook maar een andere Tesla tegen te komen, ook bij de SC’s.

De reden dat ik nu toch maar ben gaan tikken is de volgende; ik ben inmiddels de gelukkige eigenaar van een Model X 90D, 6 seats, Midnight Silver, 20”. De auto is mij zo goed bevallen in de eerste week dat ik mijn ervaring hier graag deel. Misschien nog een nog belangrijkere overweging: ik heb weinig vertrouwen in de analysis en reviews van de autojournalistiek tav Tesla, itt de veel bejubelde plofmotor producenten, geen leuke reisjes organiseert. Ieder klein probleem of foutje wordt buitenproportioneel opgeblazen. Verstand van zaken of enige verdieping komt zelden voor. Feit is dat de MX een 6-7 persoons e-SUV is met een range van 400 km+ en de prestaties van een super sportwagen. Deze auto kan direct in de lijst van 10 grootste gamechangers in de autohistorie.

Ontwerp. Toen de auto een paar maanden geleden in Tilburg te zien was heeft een goede vriend van mij ter plaatse zijn MX aanbetaling stopgezet en omgezet naar een MS. Ik was zelf ook enigszins teleurgesteld, evenals enkele andere MS eigenaren die ik sprak. Kennelijk is het met de MX als met oesters eten: het wordt langzaam steeds beter. Na een proefrit in juli was het enthousiasme een stuk groter en de laatste weken hetzelfde gevoel als in 2013 toen ik zat te wachten op de MS aflevering. Nu vind ik de auto een mooi voorbeeld van een stijlvolle wolf in schaapskleren die dagelijks spontane positieve reacties oplevert.

Rij-comfort. Het wordt pas echt mooi als je erin zit: fantastische stoelen (zeker ivm de classic MS, maar dat is algemeen bekend), veel hoofdruimte(ik ben 2.03m) en vooral een fenomenale voorruit die het rijplezier verhogen. In en uitstappen is door de hoge zit veel comfortabeler dan bij de MS. De vleugeldeuren sluiten naadloos aan en de veel bekritiseerde tijdsperiode van openen en sluiten ervaar ik als een non issue. De MX accelereert nog sneller en stiller dan de classic 85. Vooral het bochtengedrag is fenomenaal, nauwelijks overhellen, strak en comfortabel.

Actie vering - deze optie had zat niet op mijn classic MS. Voor de MX is dit duidelijk een must. Met de MS raakte ik vaak met de bodemplaat de weg, bv bij verkeersdrempels. Tevens vaak bijgeluiden in de MS bij verkeersdrempels. Geen enkele last van in de MX.

6 vs. 7 stoelen – Ondanks een gezin van 4 kinderen en de wens om ook nog plaats te hebben voor een gast/vriend hebben wij voor een zes zitter gekozen. Geen spijt van. De 7 zitter die als eerste in Tilburg stond is enigszins claustrofobisch gezien de hoofdruimte van de middelste stoel. Door de 7e stoel weg te laten is er meer beenruimte voor de 3e rij en tevens voor vakanties een behoorlijke hoeveelheid extra laadruimte. De auto oogt simpelweg ook veel ruimer van binnen.

Audio- Sterke verbetering met de het standaard audio systeem van de MS. Het klinkt zeer zuiver en vol.

Service van Tesla is zoals altijd uitmuntend, de DS in Tilburg was zeer kundig en geduldig en bij de Tesla vestiging in Amsterdam ben ik al jaren zeer tevreden.

Range- enige minpuntje. Huidige stand 90% 361km, 100% 400km. Range mode on. Allereerst is het mij nog steeds onduidelijk waarom de USA MX eigenaren een 90% range van 234-235 miles(380 km) en een 100% range van 260-261 miles(420 km) voor een MX 90D rapporteren. Scheelt 5% en ik was er ook vanuit gegaan 420 km te zien bij een volle batterij. Ligt dit aan een lager default verbruik in de berekening van de USA MX? Ik heb Tesla gevraagd dit uit te leggen.Tevens kloppen de relatieve range verhoudingen niet. Die ligt voor een MS vs MX voor de 60D en 75D op rond de 92% en voor de 90D op 89%. Hierover is ook al veel op het forum geschreven maar niemand weet kennelijk de reden.
 
Dank! Precies waarvoor dit topic is!

Ga zelf ook graag fietsen en heb dezelfde fietsendrager als jou en zometeen ook de X...maar als ik het zo hoor blijft de trekhaak uit staan en ga ik die niet telkens eraan en eraf halen...ben ook benieuwd hoe het eruit ziet zonder drager :)

Is er eigenlijk een vast punt op het frame waar je dat zekeringsdraadje op moet vast maken? Ik ga regelmatig met paarden op pad, en gebruik daar nu de BMW 5 touring van mijn vrouw voor. Die heeft een afneembare trekhaak. Maar een vast punt (lees oog) naast de trekhaak, dus formeel ben ik in overtreding want BMW heeft geen vast punt naast de trekhaak... en Tesla?
 
Maar kan iemand mij eens uitleggen waarom grotere velgen meer energie verbruiken?
Hogere onafgeveerde massa. Dit heeft met name een grote invloed tijdens optrekken. Een wiel van 100 kg is nu eenmaal veel moeilijker in beweging te krijgen dan een wiel van 1 kg. Dit verhoudt zich anders dan alleen het voertuiggewicht omdat je ook met rotatiekracht te maken hebt.

Vergelijk het met een lichte pijp. Pak deze in het midden vast en draai hem rond (heen en weer, radiaal). Stel je voor dat het nu een zware loden pijp is. Kost veel meer energie (massatraagheid) om dezelfde beweging te geven.

Disclaimer: ben geen natuurkundige, maar gewoon een nerd :D
 
Last edited:
  • Love
Reactions: nico180
Hogere onafgeveerde massa. Dit heeft met name een grote invloed tijdens optrekken. Een wiel van 100 kg is nu eenmaal veel moeilijker in beweging te krijgen dan een wiel van 1 kg. Dit verhoudt zich anders dan alleen het voertuiggewicht omdat je ook met rotatiekracht te maken hebt.

Vergelijk het met een lichte pijp. Pak deze in het midden vast en draai hem rond (heen en weer, radiaal). Stel je voor dat het nu een zware loden pijp is. Kost veel meer energie (massatraagheid) om dezelfde beweging te geven.

Disclaimer: ben geen natuurkundige, maar gewoon een nerd :D

Dat klopt. Daarnaast is een lagere onafgeveerde massa (in de wielen) ook comfortabeler, aangezien het voor lichtere wielen minder energie kost om op- en neer te versnellen bij onregelmatigheden in het wegdek. Derhalve volgen ze het wegdek beter en kunnen de schokdempers en veren makkelijker de bewegingen opvangen. Naast het feit dat de hogere rubberen bandwang dit comfort versterkt, de lagere kosten van deze wielen en de eerder besproken lagere hoeveelheid benodigde energie, dus groter bereik, zijn we eigenlijk gek dat wij voor 22" kiezen :p.
 
nou ik heb nu 21" op de S, ben benieuwd of de 22" op de X een groot verschil maken. Overigens vond ik het verschil tussen mijn winterbanden en zomerbanden wel heel groot. Die winterbanden waren aanzienlijk stiller
Qua geluid valt het wel mee is mijn indruk. Het verbruik van de X met 22" is toch wel substantieel meer dan ik met de P85D gewend was. Rustig op 80km weg is prima toe doen; zodra we op de snelweg doorrijden (130kmh) dan schieten de grafieken omhoog en ga ik richting 280-300wh/km.... Maar ik neem het graag op de koop toe... Topwagen!
 
Range- enige minpuntje. Huidige stand 90% 361km, 100% 400km. Range mode on. Allereerst is het mij nog steeds onduidelijk waarom de USA MX eigenaren een 90% range van 234-235 miles(380 km) en een 100% range van 260-261 miles(420 km) voor een MX 90D rapporteren. Scheelt 5% en ik was er ook vanuit gegaan 420 km te zien bij een volle batterij. Ligt dit aan een lager default verbruik in de berekening van de USA MX? Ik heb Tesla gevraagd dit uit te leggen.Tevens kloppen de relatieve range verhoudingen niet. Die ligt voor een MS vs MX voor de 60D en 75D op rond de 92% en voor de 90D op 89%. Hierover is ook al veel op het forum geschreven maar niemand weet kennelijk de reden.

Als je antwoord krijgt van Tesla ben ik zeer benieuwd! Dat wordt dan je 2e post in 3 jaar tijd ;-)

Ik snap er niets van, het is totaal anders dan de P85 MS. En ik kan me niet voorstellen dat dit verschil gemaakt wordt door een 1 inch grotere velg.
 
90 D 6 seat Silver deze ochtend in Zaventem opgepikt en meteen een eerste kleine roadtrip Brussel > Deinze > Middelkerke>Deinze>Gent SUC> Zuid-Brussel.

De wagen was nog geen 80% geladen bij aflevering dus meteen (op basis van forum info) even de limieten opgezocht en met 3km range left bij SUC aangekomen. :)

Mijn verbruik draaide met een licht voetje rond de 250Wh/km (20 inch velgen en 70/90/125km/u). Aan de SUC Gent werden we meteen opgenomen in de Tesla gemeenschap en daar hebben we leuke/nuttige ervaringen uitgewisseld met een paar nieuwe vrienden. De tijd ging zo snel dat we niet eens in het hotel geraakten.

Rij-ervaring is fantastisch, ik kom van een Mercedes R-klasse met luchtvering dus goed vergelijkbaar als kilometervreter. De Tesla soundupgrade met niet onderdoen voor de Harman Kardon die ik hierin had.

Top acceleratie, superstrak door de bochten en sportief afgeveerd maar toch iets soepeler dan de S (die mevrouw iets te sportief vond)
Autopilot is echt een super manier om autostrade werk af te haspelen.

De zetels zijn zeker goed maar zeker op de achterste rij aan de smalle kant. Moederlief zat echt met een stuk bil op de cuphouders in het midden. Hoe de gemiddelde Amerikaan hiermee omgaat lijkt mij een raadsel.

Laadruimte is goed maar het blijft toch behelpen met de niet neerklapbare zetels. Ik pikte een oude set winterbanden/velgen (255/50/19) op en zelfs met 3 personen in de auto was het zeer nipt om alles erin te krijgen. De Frunk en de vrije ruimte op rij 2 (6 seat) is echt nodig om een volle SUV lading mee te nemen.

Aan de auto is zeker nog service werk (paint, fit, window), zodra ik zicht krijg op de oplossingen meer hierover in het juiste draadje.

Intussen de Fivari-lader opgestart aan een gewone 230V stekker (geen neuter thuis). De 3-fase 230 komt volgende week in orde.

Cheers,

Tom