Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
1675162698454.png


Mijn 2021 MYLR heeft AB. Misschien afhankelijk van type motor dat erin zit of het wel of niet kan? Was ook zo met die stealth performance boost chip
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Zomer.

Je kunt alleen winterset erbij kopen terwijl met name in Europa veel mensen met all seasons rijden. En die zijn allang niet meer slecht of onzuinig. Eerste wat ik doe (en velen met mij): eraf en all season erop.

Maar vanuit Tesla: 1 band voor elke velgmaat is goedkoper dan mensen banden laten kiezen.
Wat doe je dan met je zomerbanden?
En welke all seasons heb je genomen?
(In afwachting MY LR QS, levering tussen 15 feb en 15 met)
 
Staan bij mij in mijn garage. Ik heb ook 4 extra wielen. Dan kan ik ze zelf wisselen als het mij uitkomt en hoef ik geen afspraak te maken in het bandencenter. Qua kostprijs kolt het ongeveer break even uit als steeds betalen om te wisselen. Leasemaatschappijen doen het ook meer en meer.
Bij doorverkoop van de wagen geef ik ze de gratis mee ipv iets van de prijs af te doen. Met de boodschap dat er zeker wel nog 4 ongeschonden wielen bij zijn.
Ook ideaal als reservewiel. Al 2 keer platte band gehad in de buurt van thuis. Je vindt altijd wel iemand die een wiel kan brengen samen met de krik en wielsleutel.
Bij het seizoenswisselen kan ik dan ook eens zelf de toestand achter het wiel inspecteren.
 
BE order - MY RWD wit, zwart interieur, 20" velgen. Besteld 23/1, VIN gekregen 29/1, levering 14/2-26/2.
Blijkbaar aan boord van de Hoegh Trapper, vertrokken op 18/1 in Shanghai, ETA Zeebrugge 22/2. Dus de wagen was reeds aan boord vóór mijn bestelling 🤔.
 
BE order - MY RWD wit, zwart interieur, 20" velgen. Besteld 23/1, VIN gekregen 29/1, levering 14/2-26/2.
Blijkbaar aan boord van de Hoegh Trapper, vertrokken op 18/1 in Shanghai, ETA Zeebrugge 22/2. Dus de wagen was reeds aan boord vóór mijn bestelling 🤔.
Lijkt mij logisch toch? Een auto die of reeds aan iemand was toegewezen die zijn order heeft geannuleerd of een auto die nog aan niemand was toegewezen. Ik denk eerder het laatste (kijk maar eens even op Tesla snel leverbare auto's).
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Als jij het nu eens activeert en hier verslag van doet wat het verschil is:)
Weliswaar geactiveerd op mijn 3 AWD uit 2019. Ik kan zeggen dat het leuk is, maar je -ik- gebruikt het uitermate zelden (in de afgelopen jaren een paar keer per jaar). In deze kwantiteit blijft een Efteling kaartje economischer :) Het is leuk om even in je stoel achterover gedrukt te worden, maar dat is het dan wel. Let wel, ik ben een rustige rijder (eerste bandenwissel 70000km), dus..heb je het nodig..nee..is het leuk…ja soms.
Ik sta nu op het punt de 3 in te ruilen voor een Y AWD, maar dan ga ik het niet meer aanschaffen.
 
Voor degenen die (net als ik) willen weten wat nu precies het verschil is tussen de Long Range, Performance en Long Range met Acceleration Boost is dit filmpje de moeite waard om te kijken. Deze Duitser doet verschillende acceleratie tests en laat aan het einde een heel mooi overzichtje zien. Voor mij is de conclusie dat de Long Range met Acceleration Boost de beste optie is. Uiteraard moet je graag een beetje extra power willen hebben en gebruiken, anders is het niet nodig. Persoonlijk vond ik de Performance te hard afgeveerd, met name op klinkerweggetjes en over korte hobbeltjes.

 
Nogmaals contact gehad met Tesla over de AccBoost. Deze keer iemand aan de lijn die dus bevestigde dat het wel mogelijk is met de MY LR.
Zometeen naar Tesal Zwolle/Wezep om eens in de LR te gaan rijden en om dan voor eens en altijd een keuze temaken.
De prijs scheelt na opties € 5.900,-
Model Y LR - Blauw - Zwarte velgen - Trekhaak - AccBoost € 61.040,- Levering Feb/Maart
Model Y P - Blauw - Trekhaak € 66.940,- Levering Juli/Augustus
Ondanks dat er niet teveel te kiezen is blijft het lastig.
 
  • Love
Reactions: Dikkie Dik
Nogmaals contact gehad met Tesla over de AccBoost. Deze keer iemand aan de lijn die dus bevestigde dat het wel mogelijk is met de MY LR.
Zometeen naar Tesal Zwolle/Wezep om eens in de LR te gaan rijden en om dan voor eens en altijd een keuze temaken.
De prijs scheelt na opties € 5.900,-
Model Y LR - Blauw - Zwarte velgen - Trekhaak - AccBoost € 61.040,- Levering Feb/Maart
Model Y P - Blauw - Trekhaak € 66.940,- Levering Juli/Augustus
Ondanks dat er niet teveel te kiezen is blijft het lastig.

Ter overweging:
Mijn klassieker komt volgens mij in de buurt van de LR met acceleration boost.
Als er mensen achterin meerijden heb ik regelmatig gehoord: "niet zo snel, ik wordt misselijk".
Hem echt de sporen geven doe ik niet zo vaak en dus niet als er mensen meerijden.
Behalve met mijn driejarige kleinzoon, die kan er absoluut niet genoeg van krijgen. :)
 
  • Like
Reactions: djerro1234
En we zijn terug. De LR is ook een geweldig snelle auto! Kom van een Passat die zo traag als wat is. Dus het is al snel snel.
De auto rijd net zo lekker als een P en naar mijn mening is het echt de fijnproever die het verschil kan merken.

Er stond nog een MYLR blauw op voorraad en deze hebben ze direct gekoppeld aan mijn order. Mocht ik na een nachtje slapen tot liever een P willen is dat geen probleem. Maar op dit moment kan ik over 2 weken de MYLR ophalen.

Wat ook leuk is er staat ook een MX plaid hier. Wauw wat een gave auto.
5F04C79A-8DDF-47B3-98A9-77A89A8F7A13.jpeg
 
Ja... het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur. Voor de prijsverlaging was het prijsverschil tussen de LR en de P kleiner. Dan had ik toch voor de P gekozen. Maar ik schaf hem zakelijk aan en de bijtelling scheelt dan toch wel weer wat. In de uitvoering waarin ik hem wil (zwart/zwart met 20" op de LR) zou het verschil nu EUR 8000 zijn. Daarvoor krijg je dan extra:

- Een verlaagd onderstel (sportiever, maar niet erg comfortabel)
- Metaalkleurige pedalen
- Carbon spoiler
- Rode remklauwen (alleen de voorremmen zijn anders dan de LR, achter zijn het tegenwoordig dezelfde met alleen de kleur als verschil)
- Ca. 0,5 sec sneller naar de 100 vergelijken met LR AB
- 21" ipv 20" velgen
- Track mode

Verder zit er eigenlijk weinig verschil in. Geen andere stoelen, of een alcantara stuur o.i.d. Ik vind 8000 EUR voor die relatief beperkte verschillen wat duur.

De belangrijkste voordelen van de LR wat mij betreft:
- (Iets) minder stug onderstel
- (Iets) meer actieradius
- Goedkoper

Ik heb nu een 2020 BMW 540i (0-100 in 4,8 sec). Dat is een auto die snel is, maar vooral comfortabel. Op lange ritten is rolgeluid en veercomfort toch belangrijker. En ik rij regelmatig dat soort ritten. Als je hem als 2e auto zou gebruiken voor met name kortere ritten wegen de voordelen van sportiviteit wat meer.

Er is denk ik geen verkeerde keuze, je moet de keuze maken op de dingen die je belangrijk vindt in het dagelijks gebruik.