Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet zeggen dat ik er al een caravan achter heb gehad en helemaal geen moeite heb gehad met het insteken van de stekker. Ik had meer moeite met de kabel van de losbreekreminrichting.
Ik heb meerdere keren per week ook een trailer achter de Y, heb de 3 ook vervangen vanwege de extra trekkracht. Nooit problemen gehad met de stekker van de Y, dit is ook 100x beter dan bij de 3, waar de stekker naar beneden richte. Maar de losbreekrem is echt heel lastig om los te maken. Ik ga een D-/harp-sluiting aan de auto bevestigen zodat ik hem daar los kan klippen.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Je kan hem ook onder de achterbank van de penthouse afhalen. Daar zit een dikke bout waar bij mijn model 3 iets van 13,5 of 13,9 V vanaf komt. Als dat 16 V is bij een Y met lithium accu, dan kun je natuurlijk ook een DC/DC converter toepassen. Is makkelijker aansluiten dan op de accu helemaal voorin. Wel even de juiste zekeringen toepassen uiteraard.
Ik heb even in het oude en nieuwe schema van de auto gekeken. De constante voeding (voor pen 9 en 10 van de aanhanger connector) is nog steeds aanwezig op de connector achter in de auto (X046 pen 1), alleen de draad tussen beide connectoren is verdwenen. Vroeger was de verbinding er wel, met een 25A zekering er in. De Ground voor de constante voeding is er nog wel (op pen 11 en 13 van de aanhanger connector).
Het is dus mogelijk de constante voeding weer aan te sluiten, alleen is het dan nu 16V ipv 12V (nominaal). Geen idee of een caravan daar tegen kan... Schermafbeelding 2023-04-15 om 16.12.23.png
 
Ik heb even in het oude en nieuwe schema van de auto gekeken. De constante voeding (voor pen 9 en 10 van de aanhanger connector) is nog steeds aanwezig op de connector achter in de auto (X046 pen 1), alleen de draad tussen beide connectoren is verdwenen. Vroeger was de verbinding er wel, met een 25A zekering er in. De Ground voor de constante voeding is er nog wel (op pen 11 en 13 van de aanhanger connector).
Het is dus mogelijk de constante voeding weer aan te sluiten, alleen is het dan nu 16V ipv 12V (nominaal). Geen idee of een caravan daar tegen kan...View attachment 928626
ik twijfel of dat kan, ben zelf bij Tesla geweest en geven aan dat het niet (meer) kan. Zie post hier #88 en #92
 
@Flummox Dat had ik eerst ook. De 'truuk' is om bij het losdraaien niet helemaal door te draaien. Dus sleutel erin, sleutel draaien, knop 'uittrekken' en draaien maar niet helemaal doordraaien. Je moet stoppen op het moment dat de trekhaak los komt. Daarna kun je de knop weer terugdraaien en de sleutel er uit krijgen. Lastig om te beschrijven, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Yes gelukt! Thanks @-MD- werkte precies zoals je beschreef! Nu is hij weer netjes opgeborgen!
 
  • Like
Reactions: -MD-
Dit werkt het beste, maar officieel wordt je hiervoor wel bekeurd volgens mij, ook al raden fabrikanten dit ook aan op deze manier.
Waarom zou je hiervoor bekeurd kunnen worden, op de karbijnhaak of door de lus...?

Die lus was niet mijn idee, maar bij het ophalen van de nieuwe caravan (met vorige auto) kreeg ik het dringende advies en de haak van de caravandealer. Hij gaf aan om het beter met lus en deze haak te doen, maar weet niet meer precies welke reden hij daarvoor gaf.
Weet wel dat het bij de Model Y super makkelijk aan te haken is en de breek kabel zeker de grond niet raakt.
 
Waarom zou je hiervoor bekeurd kunnen worden, op de karbijnhaak of door de lus...?

Die lus was niet mijn idee, maar bij het ophalen van de nieuwe caravan (met vorige auto) kreeg ik het dringende advies en de haak van de caravandealer. Hij gaf aan om het beter met lus en deze haak te doen, maar weet niet meer precies welke reden hij daarvoor gaf.
Weet wel dat het bij de Model Y super makkelijk aan te haken is en de breek kabel zeker de grond niet raakt.
Ik doelde op de lus, fabrikanten schrijven de lus voor en volgens de wet mag dit juist weer niet. Maar met een lus door de haak schijnt weer wel te mogen lijkt het. Handrembreekkabel

Ik heb ook een keer een filmpje gezien waar de NL manier er ook nog wel eens voor wil zorgen dat ie helemaal niet remt, terwijl de lusmanier nagenoeg 100% zijn doel bereikt, namelijk het afremmen van de aanhanger.
 
Ik doelde op de lus, fabrikanten schrijven de lus voor en volgens de wet mag dit juist weer niet. Maar met een lus door de haak schijnt weer wel te mogen lijkt het. Handrembreekkabel

Ik heb ook een keer een filmpje gezien waar de NL manier er ook nog wel eens voor wil zorgen dat ie helemaal niet remt, terwijl de lusmanier nagenoeg 100% zijn doel bereikt, namelijk het afremmen van de aanhanger.
Dat is deze:
:)
 
Waarom zou je hiervoor bekeurd kunnen worden, op de karbijnhaak of door de lus...?
Er is geen garantie dat de harpsluiting sterk genoeg is om de rem te laten werken.
Die aan de kabel is van de fabrikant. Die is verantwoordelijk en heeft die laten mee keuren met de caravan. Die andere kan bedoeld zijn om een zakmes aan je rugzak te hangen. Dus berekend op 50 gram.
 
Nu paar dagen met 1200-1500 kg erachter stukken van 35km gereden, 175-180 Wh gem. Wel binnendoor (dus max 80-90kmh), platte kar met koprek. Je merkt niet eens dat er wat achter hangt. Haak monteren en demonteren is zeer eenvoudig (stuk beter dan de 3), stekker gaat er ook makkelijk in bij mij.

Wel heel knullig: dat afdekplaatje. Wat een pruts oplossing. Eens zoeken naar wat beters want dat telkens erin en eruit frunikken van dat ding is nou niet echt handig.

Denk dat ik zoiets ga doen (beetje meer prutsen en verder verzinken, dan steekt die zelfs niet meer uit):

Ook in NL verkrijgbaar:
 
Last edited:
Ik kan bevestigen dat het verbruik met een 'gewone' caravan (dus geen Eriba o.i.d.) rond de 330/340 Wh/km ligt. Dat zorgt dus voor een halvering van je range en op zich is dat met het prima laadnetwerk in Europa sowieso geen probleem. Nadeel is wel dat het wat langer duurt dan met een ICE uiteraard en afkoppelen is ook wat extra moeite. Behalve bij Zwolle, daar kun je, als je mazzel hebt, achterlangs parkeren. Stel je voor dat elektrisch rijden echt een vlucht gaat nemen voor caravanbezitters, waar laat je dan al die caravans tijdens het laden? :p