Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Werkt dat automatisch aanpassen van het verbruik echt alleen als je de tow-mode aan hebt staan (m.a.w. tow-icoon links op scherm Is groen)? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen… Ik zet m liever uit nl. (kzie dan nog wel tow-icoon links maar dan rood) omdat auto-pilot dan gewoon wel werkt. Vind ik echt onmisbaar (hoor mij, 1e wereld drama-queen) op die lange saaie autobahn… Maar als automatisch aanpassen van de planning dan niet gedaan wordt is dat wel tricky. Zou ik iets meer moeten varen op ABRP.
Weet ik niet, ik laat hem gewoon op tow mode staan (en mis de autopilot ook).
 
Enkel met groene indicator gaat de navigatie uit van een aanhangwagen en bijbehorend verbruik.

Nu, als je 50 km gereden hebt, zal in beide gevallen de auto het nieuwe verbruik gebruiken als een inschatting.

Sowieso is het geschatte verbruik met groene indicator ook een grote gok... Een vouwwagen zal minder energie vreten, een caravan meer.
Ok dank! Dan ga ik t maar proberen met tow-mode uit in eerste instantie. We gaan pas over 3 weken dus kan jullie helaas hier niet eerder laten weten of dit dan in de praktijk lekker werkt qua schatting.
 
Nu, met het aantal superchargers kan je ook vertrekken met de indicator op oranje, en op basis van het huidige verbruik ik ABRP een inschatting doen met het hogere verbruik. Het is ietsje onzekerder gokken dan zonder aanhangwagen, maar te doen.

Denk er aan dat hoger verbruik met aanhangwagen voornamelijk door aërodynamica is. Ga je trager rijden, kan je dat wat compenseren. Mijn motoraanhanger veroorzaakte een meerverbruik aan 120km/u, maar als ik 90 ging rijden zakte mijn verbruik tot het niveau van 120 km/u zonder aanhanger. M’n bereik bleef dus identiek, enkel duurder het langer.
 
Ben benieuwd of hij zuinig of minder zuinig is de model Y.
Ik had ook een model 3 en nu ook volgend weekend ook met de Y op pad ook weer met vouwwagen.
vandaag richting Frankrijk gereden met een eerste stop te Châteauroux.
Veel tegenwind a windkracht 4 / 5 dus ik heb helaas het verwachtte verbruik van 220 niet gehaald.
Gemiddeld 260 wh/km a 300 dus ik vond het een tegenvaller op dat vlak.
Naast de wind was het ook redelijk fris 16 a 20 graden.
Zeker omdat ik met de 3SR+ 220 a 230 haalde.
Hopelijk op dag 2 of de terugweg een ander verbruik ( wat ik wel verwacht )
 
vandaag richting Frankrijk gereden met een eerste stop te Châteauroux.
Veel tegenwind a windkracht 4 / 5 dus ik heb helaas het halfjaarlijks verbruik van 220 niet gehaald.
Gemiddeld 260 wh/km a 300 dus ik vond het een tegenvaller op dat vlak.
Naast de wind was het ook redelijk fris 16 a 20 graden.
Zeker omdat ik de 3SR+ 220 a 230 haalde.
Hopelijk op dag 2 van de terugweg een ander verbruik (wat ik wel verwachtte)
vandaag richting Frankrijk gereden met een eerste stop te Châteauroux.
Veel tegenwind a windkracht 4 / 5 dus ik heb helaas het verwachte verbruik van 220 niet gehaald.
Gemiddeld 260 wh/km a 300 dus ik vond het een tegenvaller op dat vlak.
Naast de wind was het ook redelijk fris 16 a 20 graden.
Zeker omdat ik de 3SR+ 220 a 230 haalde.
Hopelijk op dag 2 van de terugweg een ander verbruik (wat ik wel verwachtte)
Das is idd een hoge waarde. 3LR dacht ik ook 220/230.
Iets te hard gereden..? Ik ga het zondag meemaken. Hoop toch wel 300km in 1
Keer te kunnen rijden met de long range Y
 
Das is idd een hoge waarde. 3LR dacht ik ook 220/230.
Iets te hard gereden..? Ik ga het zondag meemaken. Hoop toch wel 300km in 1
Keer te kunnen rijden met de long range Y
Dag 1 was echt de wind, heb 105 op de cruise control gereden.
Dag 2 was al minder wind en zaten we al meer richting het verwachte verbruik.
Toen ook 105 a 110 op cruise control gereden.
 

Attachments

  • IMG_8948.jpeg
    IMG_8948.jpeg
    677.1 KB · Views: 116
  • Like
Reactions: Jaap09 and Nick-m
Dag 1 was echt de wind, heb 105 op de cruise control gereden.
Dag 2 was al minder wind en zaten we al meer richting het verwachte verbruik.
Toen ook 105 a 110 op cruise control gereden.
De wind met windkracht 4/5 is hier absoluut een factor.
Als je met 100km/u tegen een wind van 30km/u (= windkracht 4-5) in rijdt, verbruik je energie alsof je met 100+30=130km/u in windstilte rijdt. Echter leg je dan nog maar 100km in een uur af in plaats van 130. Het verbruik per kilometer (met 100km/u tegen die wind in) is dus 130/100, oftewel 30% hoger dan rijden met 130km/u in windstilte. Dat betekent bijna een verdubbeling van het verbruik per kilometer, en dat terwijl het verbruik al hoger is door de vouwwagen...(!)
De wind de andere kant op levert een ander verhaal op: het verbruik wordt door de mee-wind bijna gehalveerd.
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
Morgen wordt er een Brinck trekhaak op mijn Tesla model Y (2023 modem met TeslaView) gezet. Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb is hoe de Tesla SW hier mee omgaat. Reageert de SW net zoals wanener er een Tesla trekhaak wordt gemonteerd? Zijn er software matige verschillen? Zo ja, welke dan? Waar ga ik dat dan aan merken?
 
Morgen wordt er een Brinck trekhaak op mijn Tesla model Y (2023 modem met TeslaView) gezet. Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb is hoe de Tesla SW hier mee omgaat. Reageert de SW net zoals wanener er een Tesla trekhaak wordt gemonteerd? Zijn er software matige verschillen? Zo ja, welke dan? Waar ga ik dat dan aan merken?
Ik heb een Bink trekhaak op een M3 maar de software doet er verder niets mee. (ik verwacht dezelfde uitkomst met Brink bij een MY)
Heeft voordelen en nadelen (AP/FSD blijft werken is voor mij een groot voordeel 😅 )

Als er een lampje oid kapot is op de aanhanger of fietsendrager wordt het overigens wel netjes gemeld op het scherm!
 
Ik heb een Bink trekhaak op een M3 maar de software doet er verder niets mee. (ik verwacht dezelfde uitkomst met Brink bij een MY)
Heeft voordelen en nadelen (AP/FSD blijft werken is voor mij een groot voordeel 😅 )

Als er een lampje oid kapot is op de aanhanger of fietsendrager wordt het overigens wel netjes gemeld op het scherm!
AP/FSD blijft ook werken als je de tow mode slider ff uitschakeld. Zo’n “groot voordeel” is het ook niet.

Of hij met parkeren gaat klagen, omdat je geen Tow Mode hebt (piepjes met aanhanger/drager) en de Nav je extra mogelijk verbruik niet meeneemt.
 
Morgen wordt er een Brinck trekhaak op mijn Tesla model Y (2023 modem met TeslaView) gezet. Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb is hoe de Tesla SW hier mee omgaat. Reageert de SW net zoals wanener er een Tesla trekhaak wordt gemonteerd? Zijn er software matige verschillen? Zo ja, welke dan? Waar ga ik dat dan aan merken?
Tesla monteert een extra ‘module’. Wordt dat bij de Brinck ook gedaan of wordt er ‘ouderwets’ afgetapt van de draden die naar de respectievelijke lichten gaan?
 
De trekhaak is gemonteerd en werk zoals verwacht. Maw, zodra de stekker in het stopcontact (naast de trekhaak) wordt gestopt wordt dit gedetecteerd door de Tesla software. Dus het lijkt op dit moment gewoon hetzelfde te werken als een officiele Tesla trekhaak. Ik ga komend weekend testen met een aanhanger om te kijken of idd alles echt goed werkt.
 
  • Helpful
Reactions: Stijn_NL
De trekhaak is gemonteerd en werk zoals verwacht. Maw, zodra de stekker in het stopcontact (naast de trekhaak) wordt gestopt wordt dit gedetecteerd door de Tesla software. Dus het lijkt op dit moment gewoon hetzelfde te werken als een officiele Tesla trekhaak. Ik ga komend weekend testen met een aanhanger om te kijken of idd alles echt goed werkt.
Welke prijs heb je betaald?
 
Welke prijs heb je betaald?
Ging via de dealer waar ik de MY heb gekocht. Maar op Tesland staat dat die 1100 euro kost.
 
Ok dank! Dan ga ik t maar proberen met tow-mode uit in eerste instantie. We gaan pas over 3 weken dus kan jullie helaas hier niet eerder laten weten of dit dan in de praktijk lekker werkt qua schatting.
Ik zou hier nog even op terug komen. Antwoord is nog steeds wat vaag… Zijn nu met vouwwagen onderweg, zijn geweest in Italië en nu in Duitsland. Wat duidelijk is geworden is dat met tow-mode toggle aan de navigatie wél rekening lijkt te houden met meer verbruik. Dit werd duidelijk toen ik stuk met deze toggle uit had gereden vanwege auto-pilot comfort (zalig…). Geschat resterend % bij volgende supercharger was toen 27%. Toen dus de toggle weer aangezet, en meteen werd er een nieuw % gegeven bij aankomst van diezelfde supercharger (ik dacht 14% oid). Dus die toggle heeft wel degelijk invloed op voorspeld verbruik. Vind ik opmerkelijk want hij “ziet” nog steeds dat er een aanhanger is?

Het wordt nog verwarrender als je je gewoon de toggle uit houdt, en kijkt naar voorspelde rest-% bij volgende stop. Die lijkt dan toch snel te kruipen naar realistischer % met de tijd.

Kortom; is me nog niet helemaal duidelijk hoe Tesla die towmode nu gebruikt voor verbruiksinschatting.

Verder ZEER tevreden over deze MY RWD combi met vouwwagen. Hoefden over de hele heenreis maar 2x af ts koppelen, en mooiste compliment is dat mn vriendin compleet haar range anxiety kwijt is geraakt door SC-netwerk. Echt top. 👌🏻