Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nadelen "low" stand

This site may earn commission on affiliate links.
De standaardinstelling voor "low" is relatief hoog. Ik zou denken dat je >70 km/u eigenlijk nergens meer drempels tegenkomt waar je mee in de problemen kan komen op de "low" stand. Ik ben dus geneigt om de auto al vanaf 80km/u in "low" te zetten. Een andere optie is dat je default in "low" rijdt en pas bij extreme drempels de boel omhoog zet.

Maar Tesla zal die setting vast niet voor niets zo hoog gezet hebben. Nu lees ik ook her en der dat de "low" stand het camber verandert en daardoor extra bandenslijtage geeft. Wat is waar en wat is verstandig? Iets zegt mij dat het slimmer is om met de standaardinstelling te blijven rijden.
 
Vanwege de shudder bij mijn X, en de constante trilling in “normal”, is mij door de SeC zelfs aangeraden om in low en ultra low te rijden, en aangeboden daar de auto op uit te lijnen. Dus er is een weg, als er maar een wil is ;)
(Hopelijk komt de fix voor shudder, extra dempers op de aandrijfassen, sneller dan de straaljets op de Roadster ;) )
 
als je graag regelmatig snel optrekt is de Low stand het beste voor het matteriaal, tenminste dat verteld Tesla, dan heeft het matteriaal het minste te voorduren met het geweld als je optrekt.

De uitlijning is dan het beste om ook op Low uit te voeren, dan heb je het minste slijtage, en de minste kans op het shudder probleem.

ik rij zelf met Always Low
 
ik rij zelf met Always Low

Vraagje, hoe gaat dat met verkeersdrempels? Ik twijfel ook aan always low, want dat geluid bij snel optrekken gaat mij door merg en been maar is vooral niet echt goede reclame als iemand een keer met je mee rijdt.

Maar ik ben bang dat ik per ongeluk een keer de onderkant van de accu aan gort rij door over een net wat te hoge drempel te rijden. Of bijvoorbeeld trottoirbanden bij parkeerplaatsen.
 
Als het goed is geven de sensoren in de voorbumper aan of je een trottoirband raakt. Maar zelfs in ultra low heb ik nog geen problemen gehad met verkeersdrempels (en in Amersfoort liggen er wel een paar, variërend in hoogte en hellingshoek). Zelfs onze oprit, die redelijk schuin afloopt vanaf de straat gaat in low (ultra low nog niet geprobeerd)
 
Maar ik ben bang dat ik per ongeluk een keer de onderkant van de accu aan gort rij door over een net wat te hoge drempel te rijden. Of bijvoorbeeld trottoirbanden bij parkeerplaatsen.

Ik rij nu al zeker 4-5mnd met de S op Alway low.
Ik heb nog nergens een probleem gehad. De betonbanden bij een parkeerplaats, daan gaat hij nog steeds netjes overheen en dat was wel anders met mijn BMW 3 serie. Die dus nog veel lager lag en verder eigenlijk ook nooit een probleem heeft gegeven.
 
Vanwege de enorme shudder in mijn MX P100DL en mijn hobby van "vol gas bij het stoplicht" om waar voor je performance centjes te krijgen, heb ik lowering brackets aangebracht en de standaard plastic sensorarmpjes vervangen:

Lowering brackets tegen shudder of gewoon verlagen

Hierdoor hoef ik de auto niet meer handmatig in very low te zetten. Bij mijn instelling gaat de auto altijd in low en komt nu door de nieuwe armpjes overeen met de "very low"-stand van voordat ik de armpjes vervangen had. De shudder is hierdoor vrijwel uit mijn leven! De keren dat ik hem in very low zet is het echt een kart en dat doe ik alleen op een glad circuit en de zeldzame keren dat ik de Ludicrous mode wil testen.

Camber, camber camber zegt iedereen. Ja dat klopt idd. Ik heb nu extra gelet op de camber ( schuinstand vd banden) . Op low is de binnenkant vd band van mijn 22 inch onyx idd een vergroot slijtvlak. Ik heb dit echter vergeleken met andere X-en en die hebben op very low ook een flinke camber. Niet echt anders dan mij dus. In very high is het een omgekeerd slijtvlak en wel de buitenkant van de band.

Het lijkt me dus een constructiefout van Tesla waardoor versneld slijtage vd banden optreedt. Ook adviseert Tesla gebruikers om standaard in low te rijden. Het is denk ik wel zo dat bij hogere snelheden de vering wat flext waardoor de camber of hoek van de band met de weg kleiner wordt. Gebruikers melden voortijdige slijtage. Dit ligt niet aan wielspin want dat is er door de geniale techniek van Tesla niet.

Voor mij is de acceleration shudder ( zwabberende trillingen) echt een vreselijke degradatie van het rijplezier en neem ik een wellicht iets toegenomen camber voor mijn rekening. Alhoewel ik denk dat iedereen dat negatieve camberprobleem al heeft.

Ik ben nog even aan het uitzoeken of deze cambercorrectie tuning een optie is. Het is wel aardig ingrijpend dus dan wil je wel een akkoord van Tesla voor een auto van (ooit) 171K

Adjustable Rear Camber Bushings for Tesla Model S and Model X
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Ik rij nu al zeker 4-5mnd met de S op Alway low.
Ik heb nog nergens een probleem gehad. De betonbanden bij een parkeerplaats, daan gaat hij nog steeds netjes overheen en dat was wel anders met mijn BMW 3 serie. Die dus nog veel lager lag en verder eigenlijk ook nooit een probleem heeft gegeven.

Ik reed ook enige tijd op 'Always low', maar ik heb wel op een mooie verkeersdrempel de onderkant een aardige tik gegeven. Ik rij sindsdien maar weer op 'Standard'.
 
De standaardinstelling voor "low" is relatief hoog. Ik zou denken dat je >70 km/u eigenlijk nergens meer drempels tegenkomt waar je mee in de problemen kan komen op de "low" stand. Ik ben dus geneigt om de auto al vanaf 80km/u in "low" te zetten. Een andere optie is dat je default in "low" rijdt en pas bij extreme drempels de boel omhoog zet.

Maar Tesla zal die setting vast niet voor niets zo hoog gezet hebben. Nu lees ik ook her en der dat de "low" stand het camber verandert en daardoor extra bandenslijtage geeft. Wat is waar en wat is verstandig? Iets zegt mij dat het slimmer is om met de standaardinstelling te blijven rijden.
Ik rij mijn S altijd op low. Banden slijten aan binnen en buitenzijde keurig gelijk. Volgens mij is dit een sprookje.
 
Kun jij eens een fotootje maken van je auto in low? achterbanden hoek met de straat
Dit heb ik gisteren gemeten op mijn conti-silent met 14.218km.
 

Attachments

  • 7A2465A3-008D-4098-87C0-737CC539B577.jpeg
    7A2465A3-008D-4098-87C0-737CC539B577.jpeg
    902.3 KB · Views: 126
Dit heb ik gisteren gemeten op mijn conti-silent met 14.218km.
Stand achterzijde very high onderzijde 5mm breder dan boven. Low wordt dit 5mm meer. Gemeten met waterpas. Voorzijde staat very high nagenoeg loodrecht. Low iets breder aan onderzijde maar geen 5mm.
Dit wil nog niet zeggen dat de banden hierdoor ook scheef afslijten. Toe of uitspoor zorgt hier veel sneller voor.
 
Stand achterzijde very high onderzijde 5mm breder dan boven. Low wordt dit 5mm meer. Gemeten met waterpas. Voorzijde staat very high nagenoeg loodrecht. Low iets breder aan onderzijde maar geen 5mm.
Dit wil nog niet zeggen dat de banden hierdoor ook scheef afslijten. Toe of uitspoor zorgt hier veel sneller voor.

Ja dat heb je goed. "Toe" is belangrijkste en dat kun je uitlijnen. Volgens een expert op USA Forum flext de vering bij hard rijden waardoor de camber vrijwel nul is. Dat moet ik dan wel op zijn uitspraak aannemen.
 
Vanwege de enorme shudder in mijn MX P100DL en mijn hobby van "vol gas bij het stoplicht" om waar voor je performance centjes te krijgen, heb ik lowering brackets aangebracht en de standaard plastic sensorarmpjes vervangen:

Lowering brackets tegen shudder of gewoon verlagen

Hierdoor hoef ik de auto niet meer handmatig in very low te zetten. Bij mijn instelling gaat de auto altijd in low en komt nu door de nieuwe armpjes overeen met de "very low"-stand van voordat ik de armpjes vervangen had. De shudder is hierdoor vrijwel uit mijn leven! De keren dat ik hem in very low zet is het echt een kart en dat doe ik alleen op een glad circuit en de zeldzame keren dat ik de Ludicrous mode wil testen.

Camber, camber camber zegt iedereen. Ja dat klopt idd. Ik heb nu extra gelet op de camber ( schuinstand vd banden) . Op low is de binnenkant vd band van mijn 22 inch onyx idd een vergroot slijtvlak. Ik heb dit echter vergeleken met andere X-en en die hebben op very low ook een flinke camber. Niet echt anders dan mij dus. In very high is het een omgekeerd slijtvlak en wel de buitenkant van de band.

Het lijkt me dus een constructiefout van Tesla waardoor versneld slijtage vd banden optreedt. Ook adviseert Tesla gebruikers om standaard in low te rijden. Het is denk ik wel zo dat bij hogere snelheden de vering wat flext waardoor de camber of hoek van de band met de weg kleiner wordt. Gebruikers melden voortijdige slijtage. Dit ligt niet aan wielspin want dat is er door de geniale techniek van Tesla niet.

Voor mij is de acceleration shudder ( zwabberende trillingen) echt een vreselijke degradatie van het rijplezier en neem ik een wellicht iets toegenomen camber voor mijn rekening. Alhoewel ik denk dat iedereen dat negatieve camberprobleem al heeft.

Ik ben nog even aan het uitzoeken of deze cambercorrectie tuning een optie is. Het is wel aardig ingrijpend dus dan wil je wel een akkoord van Tesla voor een auto van (ooit) 171K

Adjustable Rear Camber Bushings for Tesla Model S and Model X
Het is toch belachelijk dat je zelf aan je Tesla moet laten sleutelen om hem schuddervrij te krijgen?
En als toetje krijg je schuinafgesleten banden toe...

Waarschijnlijk vervalt je garantie nu ook (of gedeeltelijk) aangezien eraan gesleuteld is.

ps. Mijn MX75D is standard, veel mindere acceleratie en ook zijn de banden schuin afgesleten.

Wat is jouw gemiddelde verbruik over de totale gereden km's?
 
325Wh/km. Snelweg 270?
Ik doe veel sprintjes. Is te fijn met 770pk...

Ik heb gehoord van een pro dat camber bijna nooit het probleem is. Meestal "toe" en dat is uitlijnen.

Inmiddels heb ik al een nieuwe drive unit terwijl de adjustable brackets er onder zaten. Had ik ook eerst even snel kunnen vervangen met de oude plastic beugeltjes maar dacht, " dat is meteen the ultimate Test" voor andere Teslamaatjes. Ook fijn dat je ze kunt afstellen zonder wielen te verwijderen alhoewel ik achter wel even een krik nodig heb voor meer ruimte.

Screenshot_20190614-095458_Chrome.jpg
 
325Wh/km. Snelweg 270?
Ik doe veel sprintjes. Is te fijn met 770pk...

Ik heb gehoord van een pro dat camber bijna nooit het probleem is. Meestal "toe" en dat is uitlijnen.

Inmiddels heb ik al een nieuwe drive unit terwijl de adjustable brackets er onder zaten. Had ik ook eerst even snel kunnen vervangen met de oude plastic beugeltjes maar dacht, " dat is meteen the ultimate Test" voor andere Teslamaatjes. Ook fijn dat je ze kunt afstellen zonder wielen te verwijderen alhoewel ik achter wel even een krik nodig heb voor meer ruimte.

View attachment 419146

Toch ook een flink verbruik dus die 325 gemiddeld. En dit in de zomer nog wel.
Waarschijnlijk een nog hoger verbruik op je totalen ritten lijst in de Tesla?