Vanwege de enorme shudder in mijn MX P100DL en mijn hobby van "vol gas bij het stoplicht" om waar voor je performance centjes te krijgen, heb ik lowering brackets aangebracht en de standaard plastic sensorarmpjes vervangen:
Lowering brackets tegen shudder of gewoon verlagen
Hierdoor hoef ik de auto niet meer handmatig in very low te zetten. Bij mijn instelling gaat de auto altijd in low en komt nu door de nieuwe armpjes overeen met de "very low"-stand van voordat ik de armpjes vervangen had. De shudder is hierdoor vrijwel uit mijn leven! De keren dat ik hem in very low zet is het echt een kart en dat doe ik alleen op een glad circuit en de zeldzame keren dat ik de Ludicrous mode wil testen.
Camber, camber camber zegt iedereen. Ja dat klopt idd. Ik heb nu extra gelet op de camber ( schuinstand vd banden) . Op low is de binnenkant vd band van mijn 22 inch onyx idd een vergroot slijtvlak. Ik heb dit echter vergeleken met andere X-en en die hebben op very low ook een flinke camber. Niet echt anders dan mij dus. In very high is het een omgekeerd slijtvlak en wel de buitenkant van de band.
Het lijkt me dus een constructiefout van Tesla waardoor versneld slijtage vd banden optreedt. Ook adviseert Tesla gebruikers om standaard in low te rijden. Het is denk ik wel zo dat bij hogere snelheden de vering wat flext waardoor de camber of hoek van de band met de weg kleiner wordt. Gebruikers melden voortijdige slijtage. Dit ligt niet aan wielspin want dat is er door de geniale techniek van Tesla niet.
Voor mij is de acceleration shudder ( zwabberende trillingen) echt een vreselijke degradatie van het rijplezier en neem ik een wellicht iets toegenomen camber voor mijn rekening. Alhoewel ik denk dat iedereen dat negatieve camberprobleem al heeft.
Ik ben nog even aan het uitzoeken of deze cambercorrectie tuning een optie is. Het is wel aardig ingrijpend dus dan wil je wel een akkoord van Tesla voor een auto van (ooit) 171K
Adjustable Rear Camber Bushings for Tesla Model S and Model X