Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vrees dat zodra Tesla de snelheden zijn aangepast naar de huidige dat tegen die tijd we overal 100 rijden en we wederom met verouderde gegevens rijden :)

Helaas zijn de kaart gegevens heel dom en ouderwets principe door de kaarten enkel een paar keer per jaar bij te werken.
 
Ik heb voor de komende wintersport het plan om op A better routeplanner te gaan rijden. Gebruiken jullie daarbij de Tesla login optie? Het voelt een beetje vreemd om die op te geven.
Yep, ik heb dat "gewoon" gedaan... werkte echt fantastisch voor onze rit naar Praag. Gaf zelfs een supercharger station aan die Tesla zelf niet kende! En alternatieve routes, dat mis ik ook in de auto.
 
Ik heb voor de komende wintersport het plan om op A better routeplanner te gaan rijden. Gebruiken jullie daarbij de Tesla login optie? Het voelt een beetje vreemd om die op te geven.
Gewoon een token opgeven. Of je login.
Als je de toestemming wil intrekken even nieuw wachtwoord maken. Als je dan je nieuwe wachtwoord in de tesla app opgeeft gaat alles weer zoals vanouds. Heb dit al een keer of 10 gedaan, geen enkele probleem
 
Wat willen ze er mee doen dan? Je auto open maken? Lekker boeiend :)

Pin to drive heb ik toch aan staan en voor keyless driving hebben ze je wachtwoord nodig. Dus als je het veilig wilt spelen enkel een token doorgeven of gewoon je wachtwoord wijzigen.

Ik ben een fan van ABRP, het is enkel dat sinds V10 het browser window niet meer 'half' open kan. Hierdoor werkt ABRP niet zo heel prettig.

Oplossing hiervoor is ABRP op je mobiel te openen.

Ik vind het echt ideaal om tegen de consumption lijn van ABRP te rijden. Dan weet je dat je maximaal de energie kunt verbruiken tijdens een lange rit. Vooral handig met sneeuw/zware regen want dan zie je dat dit echt effect heeft op verbruik maar je rijd ook weer rustiger dus die twee heffen elkaar dan op.
 
Ik heb de afgelopen dagen door NL gereden op A better route planner (ABRP) ondanks dat het op de telefoon ok werkt ben ik er tot nu toe niet van overtuigt.

Ik draai ABRP ook op de webbrowser maar man o man wat is dat vreselijk traag. Je positie loopt ook continu achter. Dan op het moment dat je muziek wil veranderen verdwijnt de browser die na het opnieuw oproepen weer moet laden......... dat moet je dus niet doen op stukken waar je aanwijzingen nodig hebt :D

Ervaren meer mensen dit? is dit altijd zo geweest of door Tesla updates zo geworden?

Zoals ik het nu zie ga ik het alleen gebruiken om te plannen en verder niet. Ik heb nu 30 dagen premium maar dat vind ik het zeker niet waard.
 
Ik gebruik ABRP om te plannen, en om ritjes te doen waarbij ik via ABRP viapunten naar het navigatiesysteem kan toesturen tijdens het rijden. In ABRP maak je de hele route door enkele viapunten, en met de app kan je telkens het volgende viapunt naar de navi van je Tesla sturen. Eens je dat punt voorbij bent, even op de app tappen om het volgende punt te verzenden en je kan verder navigeren.

Pro tip: zet een viapunt altijd na een kruising, dan heb je de laatste kruising al goed gedaan en moet je je niet zorgen maken of je nog naar links of rechts moet.
 
Interessante twitter draad over navigatie en superchargers:

https://twitter.com/greentheonly/status/1293650091094544386?s=20

Opmerking daarbij is dat als je auto aangeeft dat je bij bestemming 5% SoC gaat hebben, de auto dit eigenlijk berekent op een aangepast trager rijprofiel. Beter is te wachten tot je 6% of meer ziet, want dan weet je dat de auto je normale rijgedrag als maatstaf neemt.

En ik heb deze zomer ook situaties gezien waar de navigatie me zegt om meer dan een uur op een supercharger te gaan laden, afwijkend van ABRP. Ben er nog niet uit wie er helemaal gelijk had :).
 
Interessante twitter draad over navigatie en superchargers:

https://twitter.com/greentheonly/status/1293650091094544386?s=20

Opmerking daarbij is dat als je auto aangeeft dat je bij bestemming 5% SoC gaat hebben, de auto dit eigenlijk berekent op een aangepast trager rijprofiel. Beter is te wachten tot je 6% of meer ziet, want dan weet je dat de auto je normale rijgedrag als maatstaf neemt.

En ik heb deze zomer ook situaties gezien waar de navigatie me zegt om meer dan een uur op een supercharger te gaan laden, afwijkend van ABRP. Ben er nog niet uit wie er helemaal gelijk had :).
Bij mij geeft hij bij lage batterijniveaus bij aankomst netjes aan hoe hard ik maximaal mag rijden
 
Bij mij geeft hij bij lage batterijniveaus bij aankomst netjes aan hoe hard ik maximaal mag rijden
Klopt, dat is die 5%-zone. Je zal zien dat als je auto verwacht dat je met 6% of meer kan arriveren, hij je niet in je snelheid zal beperken op de snelweg.

Daarom mijn punt: je kan met een verwachte 5% bij aankomst al vertrekken en maximum 110 km/u mogen rijden op de snelweg, of iets langer wachten tot ie 6% verwacht op aankomst en dan gaat ie niet klagen over een maximumsnelheid.

Je ziet dat goed dat hij tijdens het laden 5% op bestemming verwacht, maar je auto nog makkelijk enkele kWh's bij aan het laden is zonder dat je percentage op aankomst omhoog gaat.

Ik heb afgelopen zomer de fout gemaakt om bij 5% te vertrekken, en dan zit je plots 110 te rijden op Duitse snelwegen zonder beperking, en dan is met 110 km/u trager verkeer inhalen niet zo prettig. En het duurt ook lang voor je op bestemming bent, tov gewoon aan 130-150 op autopilot :).
 
  • Informative
Reactions: BjörnTM
Opmerking daarbij is dat als je auto aangeeft dat je bij bestemming 5% SoC gaat hebben, de auto dit eigenlijk berekent op een aangepast trager rijprofiel. Beter is te wachten tot je 6% of meer ziet, want dan weet je dat de auto je normale rijgedrag als maatstaf neemt.
Deze snap ik niet helemaal. Volgens mij extrapoleert hij je verbruik van de leg tot nu toe. Zie de tripmeter.
Als hij op basis daarvan inschat dat je met te laag (<5%?) bij de SuC aankomt krijg je de waarschuwing langzamer te rijden. Aangezien je aan het begin vd leg altijd een te hoog gebruik hebt (want: optrekken, stoplichten, stadsverkeer etc) komt die melding al vrij snel, en onterecht.
Zodra je op de snelweg zit en rustig rijdt neemt je verbruik weer af. Meestal cancel ik de nav dus ook na 5 of 10 minuten weer en kies dezelfde bestemming opnieuw; melding weg.
Nmm is de melding dus eerder op basis van een te snel rijprofiel dan op basis van een te traag rijprofiel.
 
Nee, het viel me op afgelopen zomer dat ik de auto in stak in de supercharger, en ik dan de route naar de volgende supercharger berekende, en dat ie dan bv -65% aan gaf. Dus dan wist ik dat ie bv 75% moest laden om met 10% marge te arriveren.

Wat bleek was dat als ik dan vroeger naar de auto ging, en hij langzaam de verwachte GoM bijtelde in functie van het aantal geladen kWh's, dat hij bij 5% een tijd bleef hangen, terwijl er wel extra kWh's bleef laden.

Een keer heb ik dan vertrokken toen ie verwachtte dat ik met 5% ging arriveren, en constant had ik dus de melding dat ik 110 km/u moest rijden. Zelfs door constant 110 km/u te rijden ging die melding niet weg. Meer nog, na een tijdje 130 rijden, verslikte ie zich plots en gaf ie plots aan dat ik het niet ging halen en met -4% ging arriveren!

De volgende keer ben ik dan blijven wachten tot ie 8% op bestemming verwachtte, en toen kon ik wel aan 150 op autopilot naar de volgende supercharger rijden, en arriveerde ik er met 6 of 7%, dus niet veel afwijking.

Dus ja, mijn punt: als de auto verwacht dat je er met 5% gaat arriveren, ga er dan vanuit dat ie gaat vragen dat je je snelheid moet aanpassen. Pas als je lang genoeg wacht en er nog enkele kWh's bijkomen en ie plots verwacht dat je met 6% of meer kan arriveren, kan je er vrij zeker van zijn dat je aan normale snelheden kan rijden.

Een andere kanttekening is dat de auto zijn GoM berekent op basis van je reële verbruik en de maximumsnelheid of adviessnelheid. Dat wil in Duitsland zeggen dat de GoM er met 130 km/u perfect accuraat is, maar dit wat negatiever kan uitvallen als je constant 150 kan rijden. Zeker het laatste traject, zonder beperkingen maar ook zonder wegenwerken, loopt de GoM dan ook sneller dan gehoopt terug. Heb je veel snelheidslimieten en wegenwerken, kan je daarentegen wel makkelijk de GoM vertrouwen.
 
Dat laastste lijkt me evident. Sneller dan de max snelheden rijden is een hoger verbruik dan het uitgangspunt vh algoritme, dus meer verbruik dus minder bereik. Eigen schuld dikke bult zeg maar.

Dat drempeltje bij 5% is me nooit opgevallen maar ik zal er eens op letten. Kan me eigenlijk heen lohische reden bedenken waarom hij op dat SoC even doorspaart, tenzij het is om het een beetje idiotproof te maken zeg maar. Zo van: je zou er al kunnen komen maar om onverwachte obstakels of omleidingen te kunnen opvangen laten we je stiekum wat meer laden voordat we je laten gaan. Het verwachtw SoC op bestemming van de leg waarbij je het pushbericht krijgt dat je kan vertrekken is nog hoger dacht ik.
 
Dat drempeltje bij 5% is me nooit opgevallen maar ik zal er eens op letten.
Het was me nooit opgevallen tot ik dus in Geiselwind stond en in juli vertrok met een geclaimde 5% en dus continu niet harder dan 110 mocht. 3 weken later stond ik er terug en zag ik weer 5%, maar viel het me op dat ie nog kWh's bleef bijtellen terwijl ie op 5% bleef staan. Da's niet logisch als je met een X100D er vanuit kan gaan dat bij benadering 1% = 1kWh ;).

Het pushbericht krijg je als je auto verwacht er met 20% te geraken. De geschatte laadduur is daar ook een afgeleide van, dus als de auto schat dat je ergens 30 minuten moet laden, reken ik altijd dat ik er maar 30 minuten moet laden, maar dus met minder marge vertrek.

Sommige van die stukken met een X100D zijn toch ver als je niet aan elke supercharger wil laden, dus moet je soms laden tot voorbij 80% en dan gaat het traag...
 
Ik draai ABRP ook op de webbrowser maar man o man wat is dat vreselijk traag. Je positie loopt ook continu achter. Dan op het moment dat je muziek wil veranderen verdwijnt de browser die na het opnieuw oproepen weer moet laden......... dat moet je dus niet doen op stukken waar je aanwijzingen nodig hebt :D

Ervaren meer mensen dit? is dit altijd zo geweest of door Tesla updates zo geworden?

Denk dat het meer de ABRP rewrite is van afgelopen jaar, richting APP op je telephone en een meer "full-featured" web interface in je Tesla.
Vorig jaar was de ABRP responsiveness goed te doen in deTesla browser, nu te traag om (veilig) tijdens het rijden te bedienen.

Jammer, want ABRP calibreert ook je echte verbruik in de achtergrond, houdt rekening met je limieten (dus rijstijl), en dat is zeer prettig.
Vorige week op terug reis vertrokken we uit Amiens voor de laatste leg van 350 km met 86% om met 9% aan te komen (beetje meewind hielp ook).

On-board vond Tesla dat we eigenlijk nog 15min door hadden moeten laden, maar goed die ging er niet van uit dat we onder de 125km/h zouden blijven/95% van snelheid limieten. In het begin kregen we dus de "blijf onder 115km/h" indicatie, maar na plm 40km verdween die.

ABRP als APP is dus heel handig om -aangepast aan je rijstijl- je laadsessies plannen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and JRY.