Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Heb mijn Model X (2017, 115.000km) onlangs bij Tesla achtergelaten voor de MCU2 upgrade. Blij dat ik het gehaald heb, want de MCU1 werd steeds trager.

Kreeg een loaner Model S mee (2016) en jawel, een dag later begeeft die eMMC het en kan de auto niet meer laden. Ik kon niet meer naar huis met nog 5% lading.

De ironie.

Maar Tesla Road Assistance heeft goed geholpen en ik kon weer verder, met een Mercedes GLC.

Een paar dagen later kon ik de loaner Model S weer ophalen (mijn eigen auto was nog niet klaar). eMMC moederbordje is vervangen.

Ook het interne beleid bij Tesla is blijkbaar gewoon te wachten totdat die eMMC het begeeft. Maar ja, eind goed al goed.
 
EMMC uitlezen is geen extra werk. Doen ze spontaan bij elk onderhoud. Ik was er bij toen de ranger bij mij zijn pc aankoppelde. Toen ik vroeg of hij de status van de eMMC kon bekijken, hoefde hij maar te wijzen op zijn scherm en geen extra actie uit te voeren. Het stond er al op, evenals dat andere tere punt: de 12V batterij.

Maar doen ze er ook wat mee als hij niet goed is? Want ik had zo'n 4 jaar onderhoudscontract, en in september mijn laatste onderhoud gehad. Als ze toen ook eMMC hebben uitgelezen dan hoeft dat nu niet denk ik weer. Maar dan zou ik wel willen zien dat het goed is.
 
Ik merkte afgelopen juni dat mijn auto al enkele uren offline was. Toen ik naar de auto in de garage ging, gingen de deuren nog open, maar bleef het centrale scherm zwart en het dashboard gaf aan dat de auto in park stond, maar ik kon 'm niet in drive zetten.

Ik heb toen naar Tesla service gebeld, en gekozen voor pechverhelping want de auto was niet meer te rijden.

Zij konden op afstand ook geen contact maken met de auto, en stelden voor om de wagen af te slepen naar het service centrum. Zij gingen het service centrum verwittigen. De wagen was uit garantie dus moest ik zelf voor het afslepen zorgen.

Ik heb toen de frunk geopend en de 12 volt batterij losgekoppeld. Na aan te koppelen startte de MCU weer en kon ik er weer mee rijden.

Ik heb daarna Tesla service opnieuw gebeld, en zij konden toen wel contact opnemen met de wagen, maar konden niet zien of er iets mis was aan de eMMC.

De volgende week contacteerde het SeC me zelf om me aan te geven dat het toch aan de eMMC lag, en gaven ze me de prijzen voor een nieuwe of refurbished MCU1.
 
Stel.. je laat de eMMC chip aftermarket preventie vervangen. Wat heeft dit mogelijk voor gevolgen voor mijn Tesla 4 jaar/80K garantie?
Potentieel kan Tesla bij problemen naar de chip wijzen.
Met name bij elektronische problemen.
Als je daar bang voor bent: gewoon niet doen en het door Tesla laten doen (bij problemen, zoals elders in dit draadje beschreven staan).
Maar dat gaat je wel kosten, tenzij Tesla het onder garantie wil doen.
Of... wachten tot hij uit de garantie is en dan aftermarket doen.

Die 16 GB (of was het nou Gb?) aftermarket chip van mij zit er nu al iets meer dan een jaar in (zie post #1) en functioneert probleemloos.
Maar ik heb na 7 jaar en 300.000 km dan ook wel een vrijwel probleemloze auto: geen garantie-issues gehad sinds de aftermarket chip. Ik verwacht dat soort issues dan ook niet meer.
 
Last edited:
Stel.. je laat de eMMC chip aftermarket preventief vervangen. Wat heeft dit mogelijk voor gevolgen voor mijn Tesla 4 jaar/80K garantie?
Potentieel kan Tesla bij problemen naar de chip wijzen.
Met name bij elektronische problemen.
Als je daar bang voor bent: gewoon niet doen en het door Tesla laten doen (bij problemen, zoals elders in dit draadje beschreven staan).
Maar dat gaat je wel kosten, tenzij Tesla het onder garantie wil doen.
Of... wachten tot hij uit de garantie is en dan aftermarket doen.
...
Niet erg verstandig om de eMMC preventief te laten vervangen, aftermarket of door Tesla tijdens de 4 jaar/80K km periode. Als ze dat bij Tesla überhaupt al doen.
Zolang je nog in de garantieperiode zit, is het onwaarschijnlijk dat je eMMC gerelateerde problemen krijgt. In feite is het dus een non-existent dilemma.
 
Stel.. je laat de eMMC chip aftermarket preventie vervangen. Wat heeft dit mogelijk voor gevolgen voor mijn Tesla 4 jaar/80K garantie?
Het lijkt me niet verstandig een onderdeel wat onder de garantie valt te openen en delen er van te vervangen voor niet originele componenten. Tesla is al niet happig op garantie verlenen, dat zal niet beter worden als je er aan gezeten hebt.
 
Is er iemand die de verlengde Alianz garantie heeft kunnen inroepen voor het vervangen van de eMMC ? Is een beetje dubbel , voorwaarde in de polis wordt vermeld " indien de auto niet zo snel als redelijkerwijs mogelijk na het optreden of aan het licht komen van een defect bij een Tesla Service Center ter reparatie is aangeboden ",Stel dat er eerste symptomen zijn , Radio werkt al niet meer vlot, internet is zeer traag of werk niet. Vraag is dus wat zijn de juiste symptomen ? Tesla wil niet preventief vervangen met tussenkomst verzekering , maar verzekering maakt dan wel bovenstaande uitsluiting . Ik heb een Tesla van 2016 , 138.000 km en verlengde verzekering Alianz . Tesla heeft onlangs een diagnose gemaakt en volgende vermeld " Momenteel kunnen wij geen problemen zien aan het scherm in de data. Echter kunnen we dit ook niet garanderen doordat we niet in de toekomst kunnen zien.
 
Is er iemand die de verlengde Alianz garantie heeft kunnen inroepen voor het vervangen van de eMMC ? Is een beetje dubbel , voorwaarde in de polis wordt vermeld " indien de auto niet zo snel als redelijkerwijs mogelijk na het optreden of aan het licht komen van een defect bij een Tesla Service Center ter reparatie is aangeboden ",Stel dat er eerste symptomen zijn , Radio werkt al niet meer vlot, internet is zeer traag of werk niet. Vraag is dus wat zijn de juiste symptomen ? Tesla wil niet preventief vervangen met tussenkomst verzekering , maar verzekering maakt dan wel bovenstaande uitsluiting . Ik heb een Tesla van 2016 , 138.000 km en verlengde verzekering Alianz . Tesla heeft onlangs een diagnose gemaakt en volgende vermeld " Momenteel kunnen wij geen problemen zien aan het scherm in de data. Echter kunnen we dit ook niet garanderen doordat we niet in de toekomst kunnen zien.
Dit snap ik niet. Je biedt de auto ter reparatie aan bij Tesla, die ‘m -om hen moverende redenen- nog niet repareert.
Vervolgens sluit de verzekering een eventuele toekomstige reparatie uit, omdat de auto niet tijdig ter reparatie is aangeboden.

Alle logica is zoek. Bij Tesla, de verzekering of bij jou?
 
Dit snap ik niet. Je biedt de auto ter reparatie aan bij Tesla, die ‘m -om hen moverende redenen- nog niet repareert.
Vervolgens sluit de verzekering een eventuele toekomstige reparatie uit, omdat de auto niet tijdig ter reparatie is aangeboden.

Alle logica is zoek. Bij Tesla, de verzekering of bij jou?
Nee, ik denk dat er nog niks is beslist.

Peter is in zijn polis gaan lezen en die zegt dat ie gekende problemen zo snel mogelijk moet aanbieden. Dat heeft ie gedaan; Tesla zegt dat er geen probleem is.

Ik zou me dus niet erg zorgen maken. Eens het probleem er wel is, zal Tesla wel aangeven dat er een probleem is en dan zal Allianz tussenkomen, voor zover het nog binnen de uitgebreide garantie valt.
 
Nee, ik denk dat er nog niks is beslist.

Peter is in zijn polis gaan lezen en die zegt dat ie gekende problemen zo snel mogelijk moet aanbieden. Dat heeft ie gedaan; Tesla zegt dat er geen probleem is.

Ik zou me dus niet erg zorgen maken. Eens het probleem er wel is, zal Tesla wel aangeven dat er een probleem is en dan zal Allianz tussenkomen, voor zover het nog binnen de uitgebreide garantie valt.
Inderdaad , situatie is als volgt : ik heb nu een verlengde verzekering Allianz, kan deze nog éénmaal verlengen of niet meer verlengen (950€ ). Tot op heden eigenlijk weinig schade gehad, buiten de deurklinken met tussenkomst. Het is steeds een heel gedoe . Eerst moet Tesla een diagnose stellen van het defect , dan wordt deze case pas aangeboden bij de verzekering en wordt toelating of weigering gegeven . Nu heb ik aangedrongen voor een diagnose bij Tesla en na lang zeuren gekregen vanop afstand werd ingelogd ( normaal is het betalen à 110 €/uur ). Diagnose vermeld dat er ( nog ) geen probleem is met de eMMC, ( krijg dit niet op rapport ), maar dat dit wel een "momentopname" is . Polis vermeld wel " indien de auto niet zo snel als redelijkerwijs mogelijk na het optreden of aan het licht komen van een defect bij een Tesla Service Center ter reparatie is aangeboden " , dus de vraag is nu natuurlijk wat zijn aanwijsbare symptomen. Mijn wagen rijd nog goed maar browser internet werkt zo goed als niet meer , geen connectie meer met mijn i phone ( mijn contacten -kan elders aan liggen ), radio valt heel veel uit, traag beeld mbt GPS , zwart scherm krijg ik gelukkig zelden
 
MCU1 is sowieso traag, maar kan wel versnellen als je real-time verkeersinformatie uit zet.

Voor de rest... Volgens Tesla is er niks defect, dus Allianz gaat geen vervanging betalen.

Is dat €950 voor 1 jaar? Dan kan je twijfelen over niet meer verlengen en after-market een nieuwe chip halen, wat goedkoper uit valt.
 
MCU1 is sowieso traag, maar kan wel versnellen als je real-time verkeersinformatie uit zet.

Voor de rest... Volgens Tesla is er niks defect, dus Allianz gaat geen vervanging betalen.

Is dat €950 voor 1 jaar? Dan kan je twijfelen over niet meer verlengen en after-market een nieuwe chip halen, wat goedkoper uit valt.
Ook hier over nagedacht, maar Tesla deelt me mee dat er bij after -market chips soms problemen zijn, waarbij ze niet meer kunnen inloggen. MCU2 upgrade is bij mijn model ( nog ? ) niet mogelijk, enkel bij wagens met hardware 2.0 en 2.5 . Wanneer dit mogelijk kan Tesla nog niet meedelen . Ik geef natuurlijk hier de voorkeur aan
Ander probleem , stel dat ik een after -market chip voorzie en vervolgens een defect heb, de verzekering dekt dit niet omdat het niet een niet-origineel onderdeel is
 
Ook hier over nagedacht, maar Tesla deelt me mee dat er bij after -market chips soms problemen zijn, waarbij ze niet meer kunnen inloggen. MCU2 upgrade is bij mijn model ( nog ? ) niet mogelijk, enkel bij wagens met hardware 2.0 en 2.5 . Wanneer dit mogelijk kan Tesla nog niet meedelen . Ik geef natuurlijk hier de voorkeur aan
Ander probleem , stel dat ik een after -market chip voorzie en vervolgens een defect heb, de verzekering dekt dit niet omdat het niet een niet-origineel onderdeel is
Kent het Vlaams ook het woord ‘doemdenken’? Volgens mij geïntroduceerd door de onvolprezen Kees van Kooten en Wim de Bie.
Man, man, man, waar jij je hoofd allemaal over breekt. Het best neem je een volgende auto gewoon als lease. Betaal gewoon wat meer en heb nergens zorgen over. Of probeer iets op te steken van de positivo’s hier. ;)
 
Kent het Vlaams ook het woord ‘doemdenken’? Volgens mij geïntroduceerd door de onvolprezen Kees van Kooten en Wim de Bie.
Man, man, man, waar jij je hoofd allemaal over breekt. Het best neem je een volgende auto gewoon als lease. Betaal gewoon wat meer en heb nergens zorgen over. Of probeer iets op te steken van de positivo’s hier. ;)

Doemdenken? Doemdenken is dat je je over alles zorgen maakt wat statistisch niet zal gebeuren. Het is een feit dat de MCU1 vroeg of laat kapot gaat. Ik begrijp z'n motivatie dat hij die kosten wil voorkomen. Hij heeft garantie en een verzekering en logisch dat enige schade dus daar op te verhalen zou moeten zijn.

Hij heeft misschien dezelfde fout gemaakt als ik… een Tesla moet je niet kopen :) en zoals je zegt enkel leasen. Versnelde devaluatie, geen coulance, geen erkenning over constructie fouten, geen recalls, zaken af doen als cosmetisch en Elon Time (TM). Al dat gedoe heb je niet met een lease bak en dat scheelt een hele hoop kopzorgen. Ik ben blij dat ik nog niet tegen grote zaken ben gelopen maar m'n auto is dan ook pas 2 jaar met 30k.

Zoals al zovaak geschreven. Plan een afspraak op de eerste dag dat je auto niet meer verzekerd is en laat die chip vervangen. Trap niet in de BS dat Tesla er niet bij kan. Als dat zo is ga je terug naar het bedrijf dat de swap heeft uitgevoerd want dat houd in dat ze iets verkeerd hebben gedaan.
 
Ik heb nog nooit gehoord dat die swap niet zou werken. Het is gewoon hetzelfde systeem als erin zat, alleen een ander merk met meer ruimte. Heb het laten doen omdat ik niet wil dat mijn echtgenote opeens in de stress zit ergens langs de snelweg in het donker en in de regen. 400 euri is dan een klein offer....
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik heb nog nooit gehoord dat die swap niet zou werken. Het is gewoon hetzelfde systeem als erin zat, alleen een ander merk met meer ruimte. Heb het laten doen omdat ik niet wil dat mijn echtgenote opeens in de stress zit ergens langs de snelweg in het donker en in de regen. 400 euri is dan een klein offer....
@Duke-U, waar laten uitvoeren ?
Onderstaand bericht begin september ontvangen van Tesla , ga nog eerst even opnieuw contact opnemen of MCU2 upgrade de volgende weken/maanden al mogelijk is , anders wordt het een verlenging van verzekering of een toch een after-market chip.

"Momenteel voeren we dit enkel uit op de wagens met 2.0 of 2.5 hardware. Uw wagen valt hier jammer genoeg dus nog niet onder.
We hopen dat dit in kwartaal vier mogelijk wordt gemaakt.
Vanaf dan kunnen wij u meer informatie geven over kostprijs en voordelen."

Dank aan degene die een positieve bijdrage hebben geleverd aan mijn vraag:)