Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag ook een nieuwe eMMC gekregen bij Loek. Volgens hem had ik nog 110 schrijfacties over, dus het was op het nippertje. Ogenschijnlijk is m'n 12V batterij na 3 jaren dashcams voeden ook klaar om het loodje te leggen dus daar gaan we ook nog even voor shoppen. Maar al bij al, zelfs met de bijna levenloze 12V batterij, was het klusje geklaard op de beloofde twee uurtjes.

Op de rit terug meldde 2020.20.17 zich overigens aan, die zet ik er nu op.
 
Hoe weet je of je 12v aan de beurt is?
Normaal hoor je berichten op je scherm te zien dat er iets niet lekker loopt met het laden van je 12V batterij of de werking van het 12V systeem.

In mijn geval weet ik dat de 12V batterij al een keertje is leeg getrokken toen ik vorig jaar ook leeg had gereden. Nu met het wisselen van de eMMC zal de 12V ontladen geraakt zijn door de dash cams, die op een continue 12V zijn aangesloten. Ik had ook gemerkt dat mijn auto nooit meer ging slapen, behalve als ik expliciet de dashcams uit trok.

Dat wordt dus nieuwe 12V batterij en een oplossing met een aparte accu voor de dashcams op een geschakelde 12V.
 
Normaal hoor je berichten op je scherm te zien dat er iets niet lekker loopt met het laden van je 12V batterij of de werking van het 12V systeem.

In mijn geval weet ik dat de 12V batterij al een keertje is leeg getrokken toen ik vorig jaar ook leeg had gereden. Nu met het wisselen van de eMMC zal de 12V ontladen geraakt zijn door de dash cams, die op een continue 12V zijn aangesloten. Ik had ook gemerkt dat mijn auto nooit meer ging slapen, behalve als ik expliciet de dashcams uit trok.

Dat wordt dus nieuwe 12V batterij en een oplossing met een aparte accu voor de dashcams op een geschakelde 12V.
Nadat de 12V is vervangen, kunnen de dashcam's toch gewoon weer hun werk doen? Begin dit jaar ook de 12V vervangen en alles werkt prima. Zoveel trekt een Dashcam nu ook weer niet. Je zou ook een duurdere 12V accu (Lithium) kunnen overwegen.

Bij mij zit de dashcam op de permanente voeding van de 12V accu. De auto gaat gewoon slapen. Waarom bij jou dan niet?
 
Last edited:
Bij mij zit de dashcam op de permanente voeding van de 12V accu. De auto gaat gewoon slapen. Waarom bij jou dan niet?
Ik vermoed dat mijn batterij daar voor iets tussen zit. In 2019 ging mijn auto wel slapen; ik dacht dat de verandering aan een software-update lag. Het kan dus ook zijn dat de auto niet gaat slapen omdat het BMS van de auto op de 12V batterij merkt dat de batterij constant moet bijgeladen worden, omdat de batterij te weinig capaciteit meer heeft om zelfstandig de dashcams te voeden?

Nu, sowieso heeft dat niks te maken met de eMMC, het is hier een toevallige samenloop van omstandigheden :).
 
Ik vermoed dat mijn batterij daar voor iets tussen zit. In 2019 ging mijn auto wel slapen; ik dacht dat de verandering aan een software-update lag. Het kan dus ook zijn dat de auto niet gaat slapen omdat het BMS van de auto op de 12V batterij merkt dat de batterij constant moet bijgeladen worden, omdat de batterij te weinig capaciteit meer heeft om zelfstandig de dashcams te voeden?

Nu, sowieso heeft dat niks te maken met de eMMC, het is hier een toevallige samenloop van omstandigheden :).
Nog een beetje off-topic dan: Ik begreep dat de 12V accu 2 keer per dag wordt bijgeladen vanuit de grote batterij. Dat zouden ze inderdaad software matig kunnen aanpassen, maar dan had ik het ook moeten merken denk ik dan. Wel las ik elders dat een combinatie van meerdere apps zoals ABRP ed. voor het wakker houden van de auto. Het zou dus ook een combinatie kunnen zijn die je doorbroken hebt door nu alleen je dashcam te pakken.
 
Op een zeker moment had ik alle logging software uit staan (geforceerd door een paswoord reset, dan worden de tokens ook gereset) en dan bleef ie nog wakker. Het was pas na het loskoppelen van beide dashcams dat ie ging slapen. Vervolgens ook met TeslaMate gelogd, en daar ging ie ook slapen.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Snik snik. Scherm van hel en verdoemenis :(:mad:

spontaan op zwart. Auto laad nog tot de ingestelde waarde. Is nog te rijden gelukkig. Geen geluid , verwarming, airco , internet toegang etc.
Aankomende donderdag afspraak bij Tesland. Hopelijk valt het mee.
Wordt bij Tesland ook de chip “ vergroot”?

Model S 2017 umc1 hw2,5 97.000 km dus helaas uit de garantie

tip: begin voor eind garantie te klagen over je umc etc dan kun je daar later op terugkomen( hoop ik)
 
Snik snik. Scherm van hel en verdoemenis :(:mad:

spontaan op zwart. Auto laad nog tot de ingestelde waarde. Is nog te rijden gelukkig. Geen geluid , verwarming, airco , internet toegang etc.
Aankomende donderdag afspraak bij Tesland. Hopelijk valt het mee.
Wordt bij Tesland ook de chip “ vergroot”?

Model S 2017 umc1 hw2,5 97.000 km dus helaas uit de garantie

tip: begin voor eind garantie te klagen over je umc etc dan kun je daar later op terugkomen( hoop ik)
2017 is binnen 4 jaar, maar helaas meer dan 80.000km.. Dat is inderdaad erg jammer. Zou dat echt niet binnen garantie vallen? Voor wat betreft de NL wetgeving en bescherming van de consument wel de moeite waard om uit te zoeken .
 
Snik snik. Scherm van hel en verdoemenis :(:mad:

spontaan op zwart. Auto laad nog tot de ingestelde waarde. Is nog te rijden gelukkig. Geen geluid , verwarming, airco , internet toegang etc.
Aankomende donderdag afspraak bij Tesland. Hopelijk valt het mee.
Wordt bij Tesland ook de chip “ vergroot”?

Model S 2017 umc1 hw2,5 97.000 km dus helaas uit de garantie

tip: begin voor eind garantie te klagen over je umc etc dan kun je daar later op terugkomen( hoop ik)
Preventief klagen lijkt me niet de juste weg.
Het servicepersoneel kan de actuele degradatie van de eMMC chip eenvoudig uitlezen uit een dagelijks vernieuwd rapportje in de auto. Waarin trouwens ook zichtbaar is of de MCU een ‘third party repair’ heeft ondergaan.
 
Gewoon die chip preventief laten vervangen, is toch helemaal niks op een auto van een ton. Als mijn vrouw een zwart scherm krijgt is het vertrouwen in de auto weg. En kort daarna waarschijnlijk de auto zelf ook.

Wel opvallend dat de vroege 2017 auto’s nu aan de beurt zijn.
 
Gewoon die chip preventief laten vervangen, is toch helemaal niks op een auto van een ton. Als mijn vrouw een zwart scherm krijgt is het vertrouwen in de auto weg. En kort daarna waarschijnlijk de auto zelf ook.

Wel opvallend dat de vroege 2017 auto’s nu aan de beurt zijn.
Chip laten vervangen is idd geen enorme kostenpost. Bij mij ging het helaas ineens ongekend snel. Had eind 2018 / begin 2019 een aantal keer problemen gehad met een scherm wat niet opstart. Dat werd bij de laatste beurt (onder garantie) bekeken door Tesla, maar zou niet EMMC probleem zijn. Vervolgens in december van de een op de andere dag zwart en helaas de constatering door Loek dat deze niet meer te repareren bleek, en helaas was de auto toen 7 maanden uit de garantie.

Dan is het wel heel vervelend en is met name het vertrouwen in Tesla weg. Ik denk nog altijd dat dit een ontwerpfout van Tesla is en verwacht dat dit voor Tesla nog wel een staartje gaat krijgen. Wanneer alle auto's met deze chip net na de garantie (want lijkt over het algemeen zo na 4 jaar of na 100k km te gebeuren) deze fout krijgen, kan je je als bedrijf niet verschuilen achter een garantieperiode of reguliere slijtage.
 
In mijn auto duurt het bijna standaard 20-30 sec voordat het kleine scherm opstart. Je kan de auto niet starten, maar het grote scherm start zonder problemen op. Zou dat met de eMMC te maken hebben? (2015 P85DL - 135k km)
Staat je scherm op ‘spaarmodus’? Zo ja, test dan even door die uit te zetten, en ‘always connected ‘ op ‘on’.
Als opstarten dan nog zo traag gaat, subiet emmc vervangen!
 
@jgjongsma ik denk niet dat dat met de eMMC te maken heeft. Het kleine scherm is een zelfstandige computer die (alleen) met de MCU1 praat via ethernet. Ik denk dat het een software issue is, ik zie datzelfde gebeuren als ik de auto afsluit en 5 min later hem weer openmaak en de garage in wil rijden. Het kleine scherm is dan zwart en het grote scherm geeft direct beeld.

ik heb een nieuwe eMMC ... neemt niet weg dat je na 3 jaar beter preventief je chip kan laten vervangen als je uit de garantie bent, terwijl ikzelf het zelfs in de garantie zou laten doen, omdat de tijd die ik kwijt ben als ie zou uitvallen veel kostbaarder is dan die 500 piek.
 
Een maand geleden bericht van tesla bij uitlezen dat de chip op het einde van zijn levensduur zat en bijhorende offerte voor het vervangen van het scherm, chip,...
Vandaag de chip laten vervangen bij Loek, en super tevreden. In het naar Eindhoven rijden 3x zwart scherm, navigatie ging op het einde van de rit niet meer enz...
Blijkbaar zat de chip op 2755 cycles van de levensduur van 3000. Ik betwijfel echter dat ik nog lang kon rijden. Nu werkt alles weer supervlot!
 
  • Like
Reactions: Superendo