Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Strikt genomen was ie als het preventief was ook nog niet stuk natuurlijk. Heb hem zelf ook preventief laten vervangen met als belangrijkste reden dat ik niet ineens met een zwart scherm wil staan. Tesla gaat zoals ik het lees niks preventief vervangen maar pas als het kaduuk is, dus dan zou ik het zelf alsnog preventief laten vervangen door Luuk. Mits je auto al uit de reguliere garantie is natuurlijk.
 
En ja hoor gisteren ineens geen verbinding met internet meer. Harde reset gedaan en...

Helemaal niets. Vandaag naar sec Duiven gereden (Mijn woonplaats).

En idd het valt nu onder de extended warranty.

Over 2 weken verwachten ze de juiste onderdelen weer binnen en dan doet die het weer.

Bedankt forum voor de snelle en goede updates!!
 
En ja hoor gisteren ineens geen verbinding met internet meer. Harde reset gedaan en...

Helemaal niets. Vandaag naar sec Duiven gereden (Mijn woonplaats).

En idd het valt nu onder de extended warranty.

Over 2 weken verwachten ze de juiste onderdelen weer binnen en dan doet die het weer.

Bedankt forum voor de snelle en goede updates!!

Het lijkt wel alsof jou MCU geweten heeft dat de garantie verlengd werd :p
 
Die 2 weken zonder auto is precies waarom ik het ook preventief heb laten doen. Nog even los van in een niet meer te activeren auto in de middle of nowhere in de regen. Kleine investering, zoiets als een verzekering ;)

Twee weken zonder auto? De auto doet het toch nog gewoon en je kunt er nog mee rijden? Ik denk niet dat-ie dan in afwachting van de onderdelen twee weken bij het SeC hoeft te blijven staan.
 
Ik blijf vinden dat ze dat onderdeel gewoon preventief moeten vervangen. Ik heb het ook zelf laten doen omdat ik niet dit soort problemen met een auto wil hebben.
Inderdaad. Dat heet een ‘recall’ en is gewoon het beste voor dergelijke situaties.
De momenteel gekozen aanpak is nauwelijks goedkoper, zorgt voor extra discussies en stelt bestaande klanten teleur.
 
Twee weken zonder auto? De auto doet het toch nog gewoon en je kunt er nog mee rijden? Ik denk niet dat-ie dan in afwachting van de onderdelen twee weken bij het SeC hoeft te blijven staan.

Je kunt de auto niet meer opladen, dus dat "gewoon er nog mee rijden" is maar heel beperkt.
In mijn geval redde ik het nog net naar kantoor.
Dat was trouwens de eMMC van een Tesla loaner die ermee ophield, want Tesla vervangt die chip zelfs niet in haar eigen auto's preventief.
 
Je kunt de auto niet meer opladen, dus dat "gewoon er nog mee rijden" is maar heel beperkt.
In mijn geval redde ik het nog net naar kantoor.
Dat was trouwens de eMMC van een Tesla loaner die ermee ophield, want Tesla vervangt die chip zelfs niet in haar eigen auto's preventief.
Even de 12V batterij loskoppelen en nadat je terug aankoppelt komen alle systemen terug online en werkt alles weer goed voor een paar weken.
 
Dat moet je wel weten.
Wat doet iedereen als z'n computer vastloopt?

Stekker eruit. Helpt altijd.

Toegegeven, Tesla zelf is nooit met dat advies gekomen. Hun mening was dat ik op eigen kosten maar een takelwagen moest regelen. Op dat moment was mijn auto nl. uit garantie.
 
Last edited:
Wat doet iedereen als z'n computer vastloopt?

Stekker eruit. Helpt altijd.

Toegegeven, Tesla zelf is nooit met dat advies gekomen. Hun mening was dat ik op eigen kosten maar een takelwagen moest regelen. Op dat moment was mijn auto nl. uit garantie.
Je 12v accu loskoppelen als een reboot van je computer voorstellen. Bijzonder hoe je pertinente onzin met de grootste stelligheid kan opschrijven.
 
Je 12v accu loskoppelen als een reboot van je computer voorstellen. Bijzonder hoe je pertinente onzin met de grootste stelligheid kan opschrijven.

Hoe zie jij dit dan?

Paar voorbeelden van power cycles die ik regelmatig uit voer:

- Minstends 1x per maand moet ik hier ook de geweldige Ziggo modem 10 seconden uitzetten om ervoor te zorgen dat dat kreng weer stabiel draait. Ander modem helpt niet.
- M'n Google Pixel moet ik regelmatig rebooten want anders ben ik niet te verstaan in normale gesprekken.
- M'n LG CX OLED TV verliest de verbinding met met receiver en vereist een power cycle om dit te verhelpen.
- M'n LG monitor komt soms uit standby maar dan schakelt toch het beeld niet in. Hier ook moet ik de stroom van de monitor af halen en weer terug zetten om de display port weer actief te krijgen.

Het is triest dat dit allemaal moet.

Ik werk zelf in de IT en in veel software installaties worden services preventief gerestart zodat zaken als memory leaks of incorrect gebruik van resources niet op de lange termijn tot unexpected downtime zal resulteren. Sterker nog, in fail-over clusters worden vaak hele servers om de week gereboot om mogelijke hardware firmware issues voor te zijn.

Een EV is nou éénmaal een grote batterij met een computer die elektro motoren aanstuurt.
 
Hoe zie jij dit dan?

Paar voorbeelden van power cycles die ik regelmatig uit voer:

Het is triest dat dit allemaal moet.

Ik werk zelf in de IT en in veel software installaties worden services preventief gerestart zodat zaken als memory leaks of incorrect gebruik van resources niet op de lange termijn tot unexpected downtime zal resulteren. Sterker nog, in fail-over clusters worden vaak hele servers om de week gereboot om mogelijke hardware firmware issues voor te zijn.

Een EV is nou éénmaal een grote batterij met een computer die elektro motoren aanstuurt.

Het klinkt alsof je gewend bent om met Windows systemen te werken Ramonneke. Ik werk zelf ook in de IT. Failover clusters worden bij ons regelmatig getest op werking, maar dat is iets anders dan herstarten als het ding fouten geeft. Misschien ben ik verwend moet goed ingerichte Linux systemen ;-)

Maar voordat we er hier een IT discussie gaan voeren; wat jij aangeeft is dat je bij brak ingerichte systemen preventief een reboot uitvoert. Ik snap dat volledig. Zo reboot ik ook mijn auto's MCU en CS handmatig na een uitgevoerde update. Ervaringen uit het verleden laten helaas zien dat dat nodig is en ja, dat is triest maar is nu eenmaal zo. Net zoals jij aangeeft bij je TV en Ziggo modem.

Wat Wooter echter aangeeft is dat het volkomen normaal is om de stroom van je EV af te halen als je MCU het niet meer doet. Als jij je Ziggo modem wil resetten gooi je toch ook niet alle groepen in je meterkast uit? Daarbij is het standaard rebooten geen oplossing bij problemen maar een lapmiddel. Soms helpt het (voor even) en soms kom je er nog verder mee in de problemen. Hoe vaak ik klanten wel niet een hele databaseserver heb zien herstarten omdat ze een onbereikbare database hadden en daarmee meer om zeep hebben geholpen zijn legio. Wooter doet gewoon een ongefundeerde uitspraak omdat het hem toevalligerwijs heeft geholpen in een vervelende situatie, dat is mooi voor hem maar om het dan als DE remedie voor te stellen voor mensen is gewoon verkeerd advies. Het is een lapmiddel.
 
Er zijn meerdere niveau's dat je de MCU kan rebooten, maar ze gaan er allemaal vanuit dat de stroom niet onderbroken wordt.

Dat is meestal geen probleem - ik heb 3 jaren lang het gedaan zonder de stroom te onderbreken - maar als je Tesla dood in de garage staat en je op een zondagvoormiddag kijkt naar het moeten bellen van een takelwagen, dan ga ik toch even verder kijken of ik echt alles heb geprobeerd alvorens de handdoek in de ring te gooien.

De MCU is geen HA cluster met DR functionaliteit in een ander datacenter. De MCU is een enkele computer achter het dashboard van je auto.

Aangezien er geen eenvoudige manier is om het stroom-stekkertje uit de MCU te trekken en tot tien te tellen (het Ziggo equivalent), ben ik gaan kijken waar er wel een makkelijk bereikbare plek is om de stroomtoevoer naar de MCU te onderbreken. En die zit heel eenvoudig op de 12V accu, die eenvoudig bereikbaar is achter een makkelijk te verwijderen paneel in de frunk in mijn Model X. Even een bout los maken, de klem van de batterij verwijderen, terug bevestigen en bout aandraaien en klaar is kees. Als mijn groepenkast korter bij zou zijn dan mijn Ziggo modem equivalent, zou ik ook gewoon de zekering in de groepenkast omschakelen in plaats van het hele huis rond te lopen op zoek naar de stekker.

Het losmaken van de 12V batterij is ook niet een speciaal uitzonderlijk werkje. Alle auto's hebben een 12V batterij aan boord, en wanneer Tesla (of een ander merk of jezelf) de 12V batterij in een auto wisselt is er ook een stroomonderbreking.

Kijk, dit is niet iets wat ik voorstel als je vind dat je MCU traag is. Dit is wat ik heb gedaan toen mijn MCU niet meer wou opstarten en onbereikbaar was voor de app, nadat ik al alle andere reboot-combinaties had gedaan zonder dat deze soelaas brachten. Sinds de nieuwe chip heeft mijn MCU niet meer dat probleem gehad en heb ik ook niet meer mijn 12V accu losgekoppeld - tot die keer dat Tesla de 12V accu kwam wisselen.

Of ja, je kan de takendienst bellen en op een forum komen janken dat je je auto 2 weken moet missen. Mijn tip is gratis, je doet ermee wat je wil, maar met je auto blijven rijden is leuker dan 2 weken in een huurwagen karren.
 
  • Informative
Reactions: Superendo