Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe exclusieve club: SoC < 5 km

This site may earn commission on affiliate links.
Nee als je dan meteen weer aan de lader hangt is er niets aan de hand. Er zit genoeg buffer onder de 0% om de batterij niet te beschadigen.

Tesla raadt wel sterk af om de batterij op 0% te laten staan, maar dat is vooral om de kleine 12 volt batterij te beschermen want die wordt dan niet meer bijgeladen terwijl de boordsystemen (alarm, scherm, verlichting, bluetooth, 4G, et cetera) die wel leeg trekken. En als die te leeg raakt doet niets het meer en moet die 12 volt batterij bovendien waarschijnlijk vervangen worden.
Als de accu vaak belast onder een bepaalde grenswaarde komt waar de interne weerstand duidelijk hoger is,krijgt de accu veel meer op zijn donder en degradeert hij sneller door.bij welk percentage dit punt zit (3.3v per cel onder belasting) hangt af hoe groot het buffer onder nul is. Een accu met meer kilometers heeft ook meer voltage dip waardoor de cellen eerder aan de 3.3volt onder belasting komen.heeft zeker wel invloed op de degradatie als je hem vaak in de buurt van 0km leeg rijd.
 
Als de accu vaak belast onder een bepaalde grenswaarde komt waar de interne weerstand duidelijk hoger is,krijgt de accu veel meer op zijn donder en degradeert hij sneller door.bij welk percentage dit punt zit (3.3v per cel onder belasting) hangt af hoe groot het buffer onder nul is. Een accu met meer kilometers heeft ook meer voltage dip waardoor de cellen eerder aan de 3.3volt onder belasting komen.heeft zeker wel invloed op de degradatie als je hem vaak in de buurt van 0km leeg rijd.
Ik heb in dat gebied weinig data punten, maar ik denk dat bij mijn 100 die 3,3 Volt in de buurt van de 5% (in rust) ligt.
Ik denk ook dat het uitmaakt welk type cellen gebruikt zijn om de accupack te maken.
 
Je had nog een paar rondjes kunnen rijden...
Was toen in Portugal: Gaaf land superchargers gewoon in parkeergarage van hotel of shoppingmall

1640375779762.png
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Mag ik toetreden tot de club?

Gisterennacht terug gekomen van een heerlijke week wintersport in Oostenrijk.

We kwamen vanuit het Voralberg en reden 835 kilometer. De eerste laadstop was bij Leonberg. De tweede bij Pfalzfeld.

Met nog 3 kilometer bereik kwamen we vervolgens thuis aan. Niet met samengeknepen billen, want ik hield het verbruiksscherm goed in de gaten en hoefde mijn rijgedrag weinig aan te passen.
 

Attachments

  • B7F478AB-9C23-41C9-8E25-E9A16FFA2D29.jpeg
    B7F478AB-9C23-41C9-8E25-E9A16FFA2D29.jpeg
    259.3 KB · Views: 49
Mag ik toetreden tot de club?

Gisterennacht terug gekomen van een heerlijke week wintersport in Oostenrijk.

We kwamen vanuit het Voralberg en reden 835 kilometer. De eerste laadstop was bij Leonberg. De tweede bij Pfalzfeld.

Met nog 3 kilometer bereik kwamen we vervolgens thuis aan. Niet met samengeknepen billen, want ik hield het verbruiksscherm goed in de gaten en hoefde mijn rijgedrag weinig aan te passen.
Welcome to the Exclusive Club 😎
 
Zullen we ook een draadje openen voor de balanceerlotto? Parkeer een oudere MS met minder dan 10% voor de deur en gok erop of je SoC nog hoog genoeg is om je volgende laadpunt te halen. Nu al 2 keer gehad dat de SoC flink daalde. Op 1 nacht van 6% naar 0% (dat werd een granny charger, geen pretje met deze temperaturen) en zojuist van 10% naar 3% op 2 uur tijd (nog net het laatste stukje naar huis gehaald).
 
Zullen we ook een draadje openen voor de balanceerlotto? Parkeer een oudere MS met minder dan 10% voor de deur en gok erop of je SoC nog hoog genoeg is om je volgende laadpunt te halen. Nu al 2 keer gehad dat de SoC flink daalde. Op 1 nacht van 6% naar 0% (dat werd een granny charger, geen pretje met deze temperaturen) en zojuist van 10% naar 3% op 2 uur tijd (nog net het laatste stukje naar huis gehaald).
Dit heb ik dus ook al 2 keer meegemaakt. Gelukkig gebeurde dat thuis, ik wou niet direkt gaan laden wegens het koken maar de X had 2 x nadorst zullen we het maar noemen. Dat heb ik met een ICE nog niet opgemerkt. :D