Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Iets ontgaat me hier toch ..... velen in bovenstaande discussie die voorstander zijn om een algemene snelheidsbeperking op de autostrade van 100km/u in te voeren, hebben dan toch gekozen voor M3P, een X100D en de zwaardere S modellen..... allemaal met overdreven en nutteloos veel paardenkracht, perfect te vervangen met minder zware (letterlijk en figuurlijk) modellen (met kleinere wielen) die veel milieuvriendelijker zijn. Wat was hier dan net de drijfveer bij de aanschaf?
Ik kan hier natuurlijk alleen maar voor mijzelf spreken als het om de reden van aanschaf van mijn té snelle en té zware M3P gaat. Ik vind het gewoon een prachtige machine die ik kan betalen. Ik heb hem idd niet nodig en kan toe met een normale M3. (Of een Kia EV)
Maar ik geniet van wat hij kan en hoe deze is neergezet in de markt(transitie). Een EV als een dikke vinger naar zijn ICE rivalen(zo die er al zijn): zeg maar de auto's die ik tót de Tesla reed, volstrekt irrelevant maar o zo leuk. Of zo u wilt o zo kinderachtig.
Veel keuzes die ik verder maak zijn het betwisten waard(en worden gelukkig met regelmaat betwist in mijn omgeving) en kunnen meestens anders of goedkoper(beter) worden genomen. Maar ook ik wil mijn footprint verminderen en doe daar ook steeds meer stappen in. Een energie vriendelijk huis, niet of nauwelijks vlees eten en grotendeels een EV rijden. Ik heb mijn Range Rover weg gedaan omdat dit, weliswaar een gave, maar een niet verantwoorde keus is. Ik heb deze vervangen voor een kleinere zuinigere benzine SUV. Een die er de komende jaren waarschijnlijk ook uit gaat als ik meer vertrouwen krijg in het EV rijden.
Thuis heb ik een competitief snowboardende zoon waar ik frequent mee naar de Alpen moet. Ik(maar ook hij) wil dit het liefst elektrisch doen. Deze sport heeft immers al een forse CO2 footprint. Ik merk dat sedert ik de Tesla heb ik zoveel mogelijk als ik kan met de Tesla en dus elektrisch rij. Na 8500 km gemiddeld 169 Wh/km, dus nog redelijk zuinig ook.
Verder ben ik 17 jaar geleden zo dicht mogelijk bij mijn werk gaan wonen zodat ik nauwelijks woon/werk verkeer heb. Ik heb voor mijn werk echter wel een auto nodig, maar dat hoeft dus zeker gaan M3P te zijn(Ik vraag mij overigens af wie deze auto wél kan verantwoorden).
De drijfveer bij mij is bij dus een ambivalente: een BEV, maar wel een gave. Eén die laat zien wat er mogelijk is, absurd in zijn acceleratie en vermogen. Een domein dat voor Tesla bestond, was voorbehouden aan top ICE mobielen. Auto's als aantrekkelijke uithangborden die de massa moet verleiden een sterk verzwakte variant te kopen om toch in een klein stukje van zulk een mooie leven te rijden(" freude am fahren", vorsprung durch technik" of "das beste onder nichts")
Daar is nu dus ook een verleidelijke, betaalbare, helaas niet perfecte, BEV voor gekomen. Eén die de tongen laat spreken, de degens laat kruizen, langs de meetlat wordt gelegd. Eén die ook jongetjes laat dromen en journalisten laat verwarren(en er zelf 1 laat kopen). Zó een wilde ik er hebben. Geen puur rationele keuze, maar wel éen die ík kan verantwoorden en omdat het kán..

Ik weet dat de Model S er al langer was. Deze was een lange tijd een stuk kostbaarder en voor mijn smaak en gebruik te groot.
Verder vind ik het leuk om verstokte petrolheads die nooit in een EV gezien willen worden de ervaring van mijn M3P te geven. Inmiddels heeft er al 1(in bezit van heel wat brute ICE mobielen)een model X besteld ipv een nieuwe Range Rover..
 
Het voorstel om 100 km per uur te gaan rijden, creëert een groot probleem bij de benzine & vooral diesel motoren.
V.w. de lage snelheid & korte afstanden in NL van deze auto's, komen de motoren niet op de juiste gebruikstemperatuur, ook de gebruikstijd is te kort . Zoals b.v.b. in de DE op de autobahnen waar veel langer & met veel hogere snelheden mag worden gereden.
Men krijgt hierdoor meer vervuiling uit de motoren. Problemen met erg-kleppen, roetfilter, enz.
Daarbij wordt er minder benzine c.q. diesel verstookt. wat minder accijns oplevert. Dit moet de automobilist weer gaan compenseren door hogere accijns. Meestal extra hoge accijns. Zo zie maar weer in Den Haag wil men weer slim extra geld aan het binnen harken voor het nieuwe tweedekamer gebouw.
 
Het voorstel om 100 km per uur te gaan rijden, creëert een groot probleem bij de benzine & vooral diesel motoren.
V.w. de lage snelheid & korte afstanden in NL van deze auto's, komen de motoren niet op de juiste gebruikstemperatuur, ook de gebruikstijd is te kort . Zoals b.v.b. in de DE op de autobahnen waar veel langer & met veel hogere snelheden mag worden gereden.
Men krijgt hierdoor meer vervuiling uit de motoren. Problemen met erg-kleppen, roetfilter, enz.
Daarbij wordt er minder benzine c.q. diesel verstookt. wat minder accijns oplevert. Dit moet de automobilist weer gaan compenseren door hogere accijns. Meestal extra hoge accijns. Zo zie maar weer in Den Haag wil men weer slim extra geld aan het binnen harken voor het nieuwe tweedekamer gebouw.
Wauw. Dat laatste stuk heeft wel een erg hoop "alu hoedjes" gehalte zeg.

Maar waarom zou 100km/h niet voldoende warmte ontwikkelen? Dit gebeurd toch vooral bij acceleratie? Is er ergens meer informatie waarom 100km/h rijden zo'n probleem zou zijn?
 
Het voorstel om 100 km per uur te gaan rijden, creëert een groot probleem bij de benzine & vooral diesel motoren.
V.w. de lage snelheid & korte afstanden in NL van deze auto's, komen de motoren niet op de juiste gebruikstemperatuur, ook de gebruikstijd is te kort . Zoals b.v.b. in de DE op de autobahnen waar veel langer & met veel hogere snelheden mag worden gereden.
Men krijgt hierdoor meer vervuiling uit de motoren. Problemen met erg-kleppen, roetfilter, enz.
Daarbij wordt er minder benzine c.q. diesel verstookt. wat minder accijns oplevert. Dit moet de automobilist weer gaan compenseren door hogere accijns. Meestal extra hoge accijns. Zo zie maar weer in Den Haag wil men weer slim extra geld aan het binnen harken voor het nieuwe tweedekamer gebouw.
Door de snelheid te verlagen loopt de gebruikstijd op. Prima toch? :D

Ik geloof niet dat je in Duitsland langer mag rijden dan hier :)
 
Even een correctie op mijn eerdere post over die emmissies van diesel. Zie bijgaande grafiek (via https://www.researchgate.net/profil...car-Source-National-Atmospheric-Emissions.png)

Effect-of-speed-on-NOx-emissions-from-a-diesel-car-Source-National-Atmospheric-Emissions.png


De optimale snelheid voor NOx emissies is dus 70 km/u.

Voor benzine auto's ligt het optimum hoger, rond de 100 km/u.

Zie: Do lower speed limits on motorways reduce fuel consumption and pollutant emissions?

Het enige argument dat voor hogere snelheden pleit is de CO emissie van diesels. Die daalt door efficientere verbranding bij hogere snelheden. Maar dat weegt op geen enkele manier op tegen alle andere extra uitstoot veroorzaakt door diezelfde hogere snelheden.
 
Doorstroming is van belang al het druk is op de weg. Als je gewoon op de cc 130 km/u kan blijven rijden verkort je de reistijd simpelweg met 23%. En dat kan op heel veel snelwegen buiten de spits prima.

Roetaanslag komt van diesels. Vrachtverkeer met name. Los je niet echt op en nogmaals, dat is iets lokaals en gelukkig zeldzaams.

Die roetaanslag en fijnstof komt gewoon overal terecht, alleen op sommige plekken is het beter zichtbaar. Die vrachtwagens en diesels potten het echt niet op om het alleen daar te droppen. Dus verlagen van de snelheid betekent wel degelijk een verlaging van uitstoot in allerlei vormen CO2, NOx, fijnstof en wat al niet meer. En nee, een EV stoot het niet ter plekke uit, maar als je in de nacht laadt, dan laadt je met een grijze mix (tenzij je je auto vol kan gooien met een thuisaccu) en stoot dus op afstand wel degelijk meer uit, ook al compenseer je je verbruik met zonnepanelen.

En die 23% tijdsbesparing is fictie in die zin dat je nagenoeg nergens in Nederland lange tijd constant 130km/u kan rijden. Het is vooral in de theorie zo, maar niet in de praktijk: vele artikelen te vinden met allemaal dezelfde strekking: Verkeerskundigen: 'Sneller thuis bij verlaging maximumsnelheid' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
 
Die roetaanslag en fijnstof komt gewoon overal terecht, alleen op sommige plekken is het beter zichtbaar. Die vrachtwagens en diesels potten het echt niet op om het alleen daar te droppen. Dus verlagen van de snelheid betekent wel degelijk een verlaging van uitstoot in allerlei vormen CO2, NOx, fijnstof en wat al niet meer. En nee, een EV stoot het niet ter plekke uit, maar als je in de nacht laadt, dan laadt je met een grijze mix (tenzij je je auto vol kan gooien met een thuisaccu) en stoot dus op afstand wel degelijk meer uit, ook al compenseer je je verbruik met zonnepanelen.

En die 23% tijdsbesparing is fictie in die zin dat je nagenoeg nergens in Nederland lange tijd constant 130km/u kan rijden. Het is vooral in de theorie zo, maar niet in de praktijk: vele artikelen te vinden met allemaal dezelfde strekking: Verkeerskundigen: 'Sneller thuis bij verlaging maximumsnelheid' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Op drukke momenten gaat dat op. Gelukkig kent Nederland ook echt genoeg wegen en momenten dat je gewoon 130 km/u op de cc kan rijden en er niet of nauwelijks geremd hoeft te worden voor een langzamere verkeersdeelnemer.

En ja: harder rijden levert meer uitstoot op. Het minder uitstoot hebben we als we allemaal weer gaan fietsen en lopen. Maar we kiezen nu eenmaal voor een compromis.

Als je schadelijke uitstoot wil tegengaan, dan kun je beter eens kijken naar vrachtschepen.
 
Stikstofproblematiek (uitstoot van stikstofoxiden en ammoniak) aanpakken met verlagen maximumsnelheid is niet effectief, denk ik.
Weetjes: Stikstofoxiden worden voornamelijk uitgestoten door verkeer en industrie. Ammoniak is vooral afkomstig uit de veehouderij.

Bijna alle stikstof problemen bij landbouw zijn niet afkomstig van de echte landbouw (de groenten / aardappelen die wij eten) maar van de veeteelt, en daarbij voornamelijk van de koeien, veel minder van de varkens en nog veel minder van de kippen.
Volgens de RIVM ziet het beeld er alsvolgt uit (zie grafiek onder):

Neerslag stikstof2018.png

Opmerking 1:
De op een na grootste bron is buitenland, maar Nederland (met meestal westerwind) exporteert meer dan het importeert.
Opmerking 2:
Lokaal zal verlaging van de snelheid wel stikstofproblemen verminderen. Zo is de A28 door de Veluwe van 130 naar 120 km/h gegaan.
Ik ben er blij mee. Ik vond op die 2-baans weg met 130 langs de eindeloze stoet vrachtwagens uit het Oostblok (die 85 rijden) te snel.
Opmerking 3:
Voor onze Belgische vrienden: RIVM= Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft als doel: infectieziektebestrijding en landelijke preventie- en screeningsprogramma's in NL. Via onafhankelijk (wetenschappelijk) onderzoek op het vlak van Volksgezondheid, Zorg, Milieu en Veiligheid

Minder rundvlees eten is beter dan langzamer rijden. Maar als altijd, het is complexer dan je denkt. Nederlandse veeteelt is voornamelijk voor de export, niet voor binnenlands gebruik.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ERvee and TANE
@DuurzameHenk: De verwarring blijkt al uit je tekst en het plaatje....
Je zegt dat de meeste stikstof geproduceerd wordt door het vee, met name runderen. In het plaatje staat “landbouw 46%”. Landbouw is graan e.d.. Alles met dieren heet toch “Veeteelt” ?

Overigens denk ik dat je gelijk hebt, het is het vee, niet de landbouw....
 
  • Like
Reactions: Bas.
@DuurzameHenk: . . . In het plaatje staat “landbouw 46%”. Landbouw is graan e.d.. Alles met dieren heet toch “Veeteelt” ?
Overigens denk ik dat je gelijk hebt, het is het vee, niet de landbouw....
De RIVM heeft ook een grafiek met de samenstelling van de "Landbouw"-punt uit de grafiek.
Daaruit blijkt dat "wat landbouw genoemd wordt" voornamelijk veeteelt is.
Bijv. de melkveehouderij is verantwoordelijk voor 50% van de stikstofuitstoot van de "landbouw", en dit is nog zonder de vleeskoeien.
Landbouw klinkt onschuldiger als bron dan veeteelt. ;)
Opmerking:
Graan verbouwen komt weinig voor in Nederland, en is dan vrijwel altijd voor veevoer bestemd.
In Nederland eten we als mens vooral graan uit Frankrijk en Duitsland (zie voedingscentrum.nl).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: shthpnz
Goed voorbeeld is de 80km/u op de ringweg west in A'dam en dan eens keer aanbellen bij de Max Havelaar flats of je daar de ramen mag lappen. Die mensen kunnen vanaf het balkon ongeveer de auto's aanraken. Na een korte tijd 100 moest het weer terug naar 80: Weer 80 kilometer per uur op de ring A10 Heel wat mensen zouden daar weg willen, maar kunnen het niet betalen.

Edit: Plaatje van de flats die ik bedoel: Google Maps
Mijn hemel. Wat doen we elkaar aan. Ik kan me het bouwen van die flats nog herinneren. Ze lagen ruim bij de weg (toen nog geen ringweg) vandaan :eek::eek::(
 
Vandaag een dikke 300km max 100 km/h gereden.
Gaat natuurlijk erg gerelaxed. Het gaf de gelegenheid te mijmeren.
Wat me opviel is dat zoveel autorijders zichzelf in een cosplay wanen. Denkend Verstappen te zijn, en dat wij dat vast ook herkennen door de ‘sportieve’ rijstijl. Wij weten beter. Niemand van ons kan een formule 1-coureur naar de kroon steken.
Jammer genoeg is het aantal rollen die in dat auto-rij cosplay te vergeven zijn beperkt. De elegante, de precieze, de slordige, maar de rol die het meest tot de verbeelding spreekt is toch de masculiene. Hoe klein het autootje ook is, en ook als de opdruk achterop echt zegt 1.1, het doet niet toe, de berijder groeit vol overgave in de zich aangemeten rol. Eigenlijk valt uit te tekenen welke handelingen bij de rol passen. Voorrang eisen, geen ruimte geven, relatieve winst boven absolute winst, snelle acceleratie en weinig pro-actief de snelheid verminderen. Die uit te tekenen rol geeft waarlijk veel voldoening aan de ziel, want qua gevaar voor lijf en leden is dit spel geen kattepis.
De maatregel Max 100km/h slaat deze rolspelers het instrument uit handen uit de verf te komen. Wat de reden van de maatregel ook is. Duidelijk is wat de reactie zal zijn.

Dat soort mijmeringen krijg je als je zo tergend langzaam rijdt:p
 
Last edited:
En nee, een EV stoot het niet ter plekke uit, maar als je in de nacht laadt, dan laadt je met een grijze mix (tenzij je je auto vol kan gooien met een thuisaccu) en stoot dus op afstand wel degelijk meer uit, ook al compenseer je je verbruik met zonnepanelen.
Oh worden de windturbines 's nachts dan uitgezet?

Verschil is wel dat Nederland echt nog wel kolencentrales heeft, waar België nog kan rekenen op nucleaire energie. Dat betekent dat de baseline 's nachts in België 50% nucleair is en we ook nog eens 1GW aan hydro hebben 's avonds, en dan verder in de nacht het overschot terug gebruiken om het water weer de helling op te pompen.

Live CO2 emissions of electricity consumption