You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik kan hier natuurlijk alleen maar voor mijzelf spreken als het om de reden van aanschaf van mijn té snelle en té zware M3P gaat. Ik vind het gewoon een prachtige machine die ik kan betalen. Ik heb hem idd niet nodig en kan toe met een normale M3. (Of een Kia EV)Iets ontgaat me hier toch ..... velen in bovenstaande discussie die voorstander zijn om een algemene snelheidsbeperking op de autostrade van 100km/u in te voeren, hebben dan toch gekozen voor M3P, een X100D en de zwaardere S modellen..... allemaal met overdreven en nutteloos veel paardenkracht, perfect te vervangen met minder zware (letterlijk en figuurlijk) modellen (met kleinere wielen) die veel milieuvriendelijker zijn. Wat was hier dan net de drijfveer bij de aanschaf?
legend!Kost een half uurtje, maar geeft een interessante zienswijze die het stikstofprobleem in een ander perspectief zou kunnen plaatsen.
Wauw. Dat laatste stuk heeft wel een erg hoop "alu hoedjes" gehalte zeg.Het voorstel om 100 km per uur te gaan rijden, creëert een groot probleem bij de benzine & vooral diesel motoren.
V.w. de lage snelheid & korte afstanden in NL van deze auto's, komen de motoren niet op de juiste gebruikstemperatuur, ook de gebruikstijd is te kort . Zoals b.v.b. in de DE op de autobahnen waar veel langer & met veel hogere snelheden mag worden gereden.
Men krijgt hierdoor meer vervuiling uit de motoren. Problemen met erg-kleppen, roetfilter, enz.
Daarbij wordt er minder benzine c.q. diesel verstookt. wat minder accijns oplevert. Dit moet de automobilist weer gaan compenseren door hogere accijns. Meestal extra hoge accijns. Zo zie maar weer in Den Haag wil men weer slim extra geld aan het binnen harken voor het nieuwe tweedekamer gebouw.
Door de snelheid te verlagen loopt de gebruikstijd op. Prima toch?Het voorstel om 100 km per uur te gaan rijden, creëert een groot probleem bij de benzine & vooral diesel motoren.
V.w. de lage snelheid & korte afstanden in NL van deze auto's, komen de motoren niet op de juiste gebruikstemperatuur, ook de gebruikstijd is te kort . Zoals b.v.b. in de DE op de autobahnen waar veel langer & met veel hogere snelheden mag worden gereden.
Men krijgt hierdoor meer vervuiling uit de motoren. Problemen met erg-kleppen, roetfilter, enz.
Daarbij wordt er minder benzine c.q. diesel verstookt. wat minder accijns oplevert. Dit moet de automobilist weer gaan compenseren door hogere accijns. Meestal extra hoge accijns. Zo zie maar weer in Den Haag wil men weer slim extra geld aan het binnen harken voor het nieuwe tweedekamer gebouw.
Doorstroming is van belang al het druk is op de weg. Als je gewoon op de cc 130 km/u kan blijven rijden verkort je de reistijd simpelweg met 23%. En dat kan op heel veel snelwegen buiten de spits prima.
Roetaanslag komt van diesels. Vrachtverkeer met name. Los je niet echt op en nogmaals, dat is iets lokaals en gelukkig zeldzaams.
Die roetaanslag en fijnstof komt gewoon overal terecht, alleen op sommige plekken is het beter zichtbaar. Die vrachtwagens en diesels potten het echt niet op om het alleen daar te droppen. Dus verlagen van de snelheid betekent wel degelijk een verlaging van uitstoot in allerlei vormen CO2, NOx, fijnstof en wat al niet meer. En nee, een EV stoot het niet ter plekke uit, maar als je in de nacht laadt, dan laadt je met een grijze mix (tenzij je je auto vol kan gooien met een thuisaccu) en stoot dus op afstand wel degelijk meer uit, ook al compenseer je je verbruik met zonnepanelen.
En die 23% tijdsbesparing is fictie in die zin dat je nagenoeg nergens in Nederland lange tijd constant 130km/u kan rijden. Het is vooral in de theorie zo, maar niet in de praktijk: vele artikelen te vinden met allemaal dezelfde strekking: Verkeerskundigen: 'Sneller thuis bij verlaging maximumsnelheid' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
De RIVM heeft ook een grafiek met de samenstelling van de "Landbouw"-punt uit de grafiek.@DuurzameHenk: . . . In het plaatje staat “landbouw 46%”. Landbouw is graan e.d.. Alles met dieren heet toch “Veeteelt” ?
Overigens denk ik dat je gelijk hebt, het is het vee, niet de landbouw....
Mijn hemel. Wat doen we elkaar aan. Ik kan me het bouwen van die flats nog herinneren. Ze lagen ruim bij de weg (toen nog geen ringweg) vandaanGoed voorbeeld is de 80km/u op de ringweg west in A'dam en dan eens keer aanbellen bij de Max Havelaar flats of je daar de ramen mag lappen. Die mensen kunnen vanaf het balkon ongeveer de auto's aanraken. Na een korte tijd 100 moest het weer terug naar 80: Weer 80 kilometer per uur op de ring A10 Heel wat mensen zouden daar weg willen, maar kunnen het niet betalen.
Edit: Plaatje van de flats die ik bedoel: Google Maps
Oh worden de windturbines 's nachts dan uitgezet?En nee, een EV stoot het niet ter plekke uit, maar als je in de nacht laadt, dan laadt je met een grijze mix (tenzij je je auto vol kan gooien met een thuisaccu) en stoot dus op afstand wel degelijk meer uit, ook al compenseer je je verbruik met zonnepanelen.