Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Das specifiek knooppunt Amstel. Waar zoveel gebeurd. Gaat dus niet over hele A2.
zeker geen maatstaf voor aantal ongevallen per gereden km (waarvan ik denk dat het n reëelere manier van meten is).
Je ziet ook duidelijk verschil in rijstijl tussen de stukken A2 waar er wel en waar geen trajectcontrole is. Alles ten noorden en ten zuiden van trajectcontrole is wilde westen, en in de trajectcontrole is iedereen een koorknaapje. Zelfs tussen afrit en oprit (waar dus geen trajectcontrole is) zie ik vaak dat het gas er even op gaat.
 
Je mag er op rekenen dat een nieuwe limiet zeer streng zal worden gecontroleerd. Dat moet ook wel want als er veel mensen zijn zoals jij, zal de maatregel onvoldoende reductie van stikstof opleveren. En als het geen echte reductie oplevert ligt de bouw weer snel stil.
De overheid zal dus gedwongen worden om stringent te handhaven, ook op lege snelwegen.

Ik begreep dat ze juist helemaal niet “zeer streng” gaan controleren.

Politie gaat niet extra handhaven bij 100 km
 
Ik begreep dat ze juist helemaal niet “zeer streng” gaan controleren.
Politie gaat niet extra handhaven bij 100 km

Dat zegt Mark Rutte. Maar dat zal ie niet vol kunnen houden. Wil er echt een meetbaar effect van een snelheidsverlaging komen dan zullen ze de controles moeten opvoeren. De bereidheid om 100 km/h te rijden is bij een flinke categorie bestuurders niet aanwezig. Mensen die Wilders en Baudet aanhangen zien er in elk geval niks in. Voor hen is er helemaal geen stikstofprobleem.
 
Dat zegt Mark Rutte. Maar dat zal ie niet vol kunnen houden. Wil er echt een meetbaar effect van een snelheidsverlaging komen dan zullen ze de controles moeten opvoeren. De bereidheid om 100 km/h te rijden is bij een flinke categorie bestuurders niet aanwezig. Mensen die Wilders en Baudet aanhangen zien er in elk geval niks in. Voor hen is er helemaal geen stikstofprobleem.

Ook de politie zelf zegt het.

Wel prima. Het wordt daarmee een soort advieslimiet. Het geeft ook een beter gevoel als je “uit jezelf” kiest voor 100 in plaats van het van “bovenop” opleggen.

Zelfsturende teams met individuele verantwoordelijkheid werken nou eenmaal ook beter dan teams die “directief” worden geleid.
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Dat zegt Mark Rutte. Maar dat zal ie niet vol kunnen houden. Wil er echt een meetbaar effect van een snelheidsverlaging komen dan zullen ze de controles moeten opvoeren. De bereidheid om 100 km/h te rijden is bij een flinke categorie bestuurders niet aanwezig. Mensen die Wilders en Baudet aanhangen zien er in elk geval niks in. Voor hen is er helemaal geen stikstofprobleem.

Nee, dat zei de Politie en met exact dezelfde argumentatie die ik eerder al heb gegeven.

En wat heeft het nou weer voor zin om mensen met een andere mening weg te zetten als populisten door te verwijzen naar Baudet en Wilders?

Ik lees altijd met veel plezier en interesse wat je over waterstof te melden hebt. Ten aanzien van dit onderwerp gaat bij jou helaas alle objectiviteit de deur uit.
 
Ook de politie zelf zegt het.

Wel prima. Het wordt daarmee een soort advieslimiet. Het geeft ook een beter gevoel als je “uit jezelf” kiest voor 100 in plaats van het van “bovenop” opleggen.

Zelfsturende teams met individuele verantwoordelijkheid werken nou eenmaal ook beter dan teams die “directief” worden geleid.
Wat een onzin. Het wordt GEEN advieslimiet, ook geen soort van.
Het wordt gewoon wettelijk afgedwongen. En houdt men er zich er niet aan, dan gaat de printer in Leeuwarden volop draaien.
 
Prima toch? Overdag 100, op sommige stukken 's nachts 130. Geeft een rustiger verkeersbeeld en er blijft altijd een enkeling die harder rijd en dat is nu ook al zo. Daar maak ik mij echt niet druk om.

"Vroeger" was ik begin twintig en hadden ze het over rekeningrijden. Een kennis zei toen straks kan niemand ook meer even lekker een stukje gassen want dan heb je overal trajectcontroles. Toen zei ik nog eens tegen een maatje, weet je wat ik nog eens moet doen nu het nog kan. Een rondje ring Rotterdam knallen op max snelheid. Dat bleef hangen en paar maanden later op een zondagochtend om 5u ofzo de daad bij het woord gevoegd. Rondje ring gemiddelde snelheid 203km/h met m'n Opeltje Astra Coupe. Geen bijzondere voiture en menig auto was er geschikter voor maar ja dat was wat ik kon betalen :)

Ik was jong en onbezonnen maar nu kan zoiets gewoon niet meer. Teveel camera's en daarnaast ook stukken drukker. Ik verbaas me tegenwoordig ongeacht het tijdstip hoe druk het is. Over 20 jaar hebben we gewoon altijd file hier op de ring van Rotterdam.

Nu denk ik Ramon, asociaal, waar was dat geboender en extra stikstof uitstoot nou voor nodig joh ?

Maar punt is, trajectcontroles zullen uitgebreid worden en dus geautomatiseerde handhaving en straks rekeningrijden want wegenbelasting is toch een vreemd iets.

De huidige Ramon chilled zoveel mogelijk op AP en het boeit me he-le-maal niks of ik 100 of 130 rijd zolang ik maar met m'n dochter kan caraoken!
 
Wat een onzin. Het wordt GEEN advieslimiet, ook geen soort van.
Het wordt gewoon wettelijk afgedwongen. En houdt men er zich er niet aan, dan gaat de printer in Leeuwarden volop draaien.

Materieel wel, als er niet op wordt gecontroleerd, zoals de politiek en politie zegt. De politie zegt namelijk

“De politie is niet van plan om extra te gaan handhaven op de snelweg, ”

Bij mij in de buurt is een weg met een max van 70, maar de politie handhaaft niet. Daarmee wordt het materieel een adviessnelheid.
 
Mensen die Wilders en Baudet aanhangen zien er in elk geval niks in. Voor hen is er helemaal geen stikstofprobleem.
Zolang Wilders en Baudet gewoon ontkennen dat er een stikstof(en klimaatprobleem) is, is het niet heel vreemd te veronderstellen dat hun aanhangers daar enigszins in mee gaan.
Wilders; ‘geen stikstof probleem, maar Rutte probleem’
Baudet: ‘stikstof is een verzonnen probleem’

Voor de duidelijkheid heb ik het hier niet over de effectiviteit van de gekozen oplossing voor dit probleem(die ligt idd beter bij een inkrimping van de veestapel) maar over de ontkénning van het probleem.
Ontkenning van een probleem vind ik niet hetzelfde als een mening. Eerder het gebrek aan kennis en vermogens.
Iets in de trant van; ‘Wetenschap is ook maar een mening’ , hahahah

Mooie column van Maarten van Roosmalen vandaag in de NRC
 
Materieel wel, als er niet op wordt gecontroleerd, zoals de politiek en politie zegt. De politie zegt namelijk

“De politie is niet van plan om extra te gaan handhaven op de snelweg, ”

Bij mij in de buurt is een weg met een max van 70, maar de politie handhaaft niet. Daarmee wordt het materieel een adviessnelheid.
Ik ben met je eens dat er van de 100 km limiet weinig terecht zal komen. Alle betrokkenen vinden het maar niks, de politiek niet, de politie niet en ook de automobilisten niet. Het is een doekje voor het bloeden van het kabinet om te voorkomen dat er weer grote bedrijfsvoertuigen naar Den Haag komen.
Alleen op plaatsen waar de trajectcontrole effectief is, op de A2 bijvoorbeeld, rijdt men 100 km/h. Daar wordt dus geen stikstof 'winst' geboekt.
 
Ik ben met je eens dat er van de 100 km limiet weinig terecht zal komen.

Misschien valt het wel mee. Zeker op snelwegen met twee rijstroken heb je maar een paar auto's nodig die 100 rijden om achter op komend verkeer dat sneller wil te blokken. Nu voel ik me op 130 km snelwegen nog bezwaard om 120 op de linkerbaan te rijden voor het inhalen van een vrachtwagen, dat heb ik straks met een max. snelheid van 100 helemaal niet meer. Dan rij ik echt niet harder dan 107 op de teller. Wil je harder met je Bmw of Audi? Jammer dan, de max. snelheid is 100 km. Wat de boeren en bouwers met hun voertuigen kunnen, kan ik met mijn Tesla op mijn bescheiden wijze ook.
 
Ik ben met je eens dat er van de 100 km limiet weinig terecht zal komen. Alle betrokkenen vinden het maar niks, de politiek niet, de politie niet en ook de automobilisten niet. Het is een doekje voor het bloeden van het kabinet om te voorkomen dat er weer grote bedrijfsvoertuigen naar Den Haag komen.
Alleen op plaatsen waar de trajectcontrole effectief is, op de A2 bijvoorbeeld, rijdt men 100 km/h. Daar wordt dus geen stikstof 'winst' geboekt.

Vanaf het allereerste begin was duidelijk dat deze maatregel voor het milieu feitelijk niets op zou leveren.

Daarom is het ook een zotte maatregel.
 
Misschien valt het wel mee. Zeker op snelwegen met twee rijstroken heb je maar een paar auto's nodig die 100 rijden om achter op komend verkeer dat sneller wil te blokken. Nu voel ik me op 130 km snelwegen nog bezwaard om 120 op de linkerbaan te rijden voor het inhalen van een vrachtwagen, dat heb ik straks met een max. snelheid van 100 helemaal niet meer. Dan rij ik echt niet harder dan 107 op de teller. Wil je harder met je Bmw of Audi? Jammer dan, de max. snelheid is 100 km. Wat de boeren en bouwers met hun voertuigen kunnen, kan ik met mijn Tesla op mijn bescheiden wijze ook.

Ik neem wel aan dat je netjes naar de rechter rijstrook gaat indien mogelijk?
 
Ik neem wel aan dat je netjes naar de rechter rijstrook gaat indien mogelijk?

Natuurlijk, ben geen linkerbaan plakker. Maar ik ga niet harder rijden dan nodig is om snel naar rechts te gaan, itt tot wat ik nu doe. Ik rij vaak lange afstanden en zeker nu het winter wordt is range een aandachtspunt voor mij. Met 100 km is de kans dat ik onderweg naar een SC moet een stuk kleiner dan wanneer ik 130 moet rijden.

IK heb trouwens gemerkt dat de kilometerteller op de Model 3 ongeveer 2 a 3 km afwijkt. Als ik 107 op de teller rij is het in werkelijk 104 of 105. Precies op de grens van wanneer wel/ niet een boete wordt gegeven.

Ik ben het wel eens met de personen die het vooral een symbolisch maatregel vinden en effectief weinig zoden aan de dijk zet. Maar goed, het is wel een overgang van steeds weer 'meer' en 'sneller' naar minder en langzamer.
 
Voor stikstof niet een echt effectieve maatregel, maar we hebben ook nog de CO2 uitstoot en daar moet het kabinet ook wat mee wil ze een aanzet geven tot de doelstellingen voor 2030 Lagere broeikasgasuitstoot

Daar is de rol van het wegverkeer groter (meeste uitstoot en uitdaging voor industrie en energiebedrijven) en daarom verwacht ik dat deze maatregel van kracht blijft. Met groeiend verkeer en onverminderde populariteit van SUV's moet die CO2 uitstoot toch omlaag willen de doelen van 2030 gehaald worden. Elektrificatie gaat daarbij helpen, maar er zal rond die tijd toch echt nog wel een aanzienlijk deel fossiel zijn.

En die 100km/u: ook al gaat de politie daar misschien niet direct op handhaven, als er een groot genoeg percentage van de weggebruikers gewoon die 100km/u gaat rijden dan heeft de rijder die harder wil twee opties: tandenknarsend en met hoge bloeddruk op de bumper van zijn voorganger gaan rijden, of zich er bij neerleggen. En ik verwacht, ondanks de vele verbale protesten, dat menig weggebruiker toch die 100 gaat rijden al was het maar om geen fanmail te krijgen uit Leeuwarden, want dat is toch zonde van het geld.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Vanaf het allereerste begin was duidelijk dat deze maatregel voor het milieu feitelijk niets op zou leveren.

Daarom is het ook een zotte maatregel.
Ach, het is het eerste begin. Er komen nog veel meer maatregelen en zo kunnen de mensen eraan wennen.
Ik ben zelf heel blij met de 100 km maatregel, niet vanwege het stikstofprobleem maar vanwege de verkeersveiligheid.
Als je de A2 vergelijkt met de A4, dan is dat een wereld van verschil. Op de A2 rijdt iedereen dezelfde 100 km/h en is het verkeersbeeld weldadig rustig. Op de A4 lijkt het vaak een opgejaagde bende. Is 100 km/h op de A2, door de trajectcontrole, min of meer heilig, 130 km/h op de A4 is slechts een 'richtlijn'.
 
  • Like
Reactions: one-ten and Sjon