Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Het verkeer in Nederland kent inderdaad een stijging van doden en (ernstig) gewonden. Terwijl we nota bene op heel veel wegen de snelheid hebben verlaagd obv het beleid ‘duurzaam veilig’. Veel 80 km/u wegen zijn daarmee 60 km/u geworden en 50 km/u wegen zijn naar 30 km/u gegaan.

De grootste factor is en blijft de mens. Als je het aantal verkeersdoden wil verminderen is autonoom rijden gewoon de beste weg om in te slaan.
En tot die tijd een stel GPRS/3G/4G/5G jammers langs 's heeren wegen...
 
En tot die tijd een stel GPRS/3G/4G/5G jammers langs 's heeren wegen...

Dat is effectief hetzelfde als het mobiele netwerk weer beperken tot gesprekken en sms. ;)

Wat was dat ook al weer met de plannen voor autonoom rijden en onderlinge communicatie tussen voertuigen op 5g? Hmmm, iets zegt me dat dan blokkeren van 5g niet zo helpt, nog afgezien van het logische verbod op jammers. :p
 
Autonoom rijden zal volgens mij voorlopig nog lang los blijven staan van mobiele communicatie, deze is veel te onbetrouwbaar of traag om daar vanuit te kunnen gaan, de auto moet altijd volledig op zichzelf, offline kunnen functioneren.

Extra fileinformatie of andere info die via internet binnenkomt als aanvulling prima, maar de basics zullen naar mijn mening voorlopig volledig offline blijven.
 
Achja, Telegaaf:


2 zinnen verder:


:? :? :?

Hier het hele onderzoek

Überraschende Studie zu Tempo 140 auf Autobahnen

De helft minder ongelukken, korte reistijd en slechts 1 a 2 procent extra uitstoot.

Veiligheid voorop lijkt me. Het verzorgen (en bezoeken) van gewonden kost uiteraard ook energie en dat is niet meegenomen.

Oostenrijk overweegt om op meer autobahnen 140 in te voeren.
 
Maar de halvering van het aantal ongevallen staat.

Hoe bijzonder ook, het blijft een praktijkmeting die je ook in andere landen aantreft nadat de snelheid is verhoogd.

Omdat er veel factoren van invloed zijn op het ontstaan van ongevallen is het zinloos om één of twee periodes te gebruiken voor de vergelijking. RWS en TU Delft hebben langjarige reeksen onderzocht (BRON) en komen tot de niet verrassende conclusie dat een hogere snelheid gepaard gaat met meer maar vooral ernstiger ongevallen.
 
@Timmm: Tnx, die zocht ik

In gebrekkig NL, dankzij Google Translate ;)

Wat de uitstoot van Wat voertuigen betreft, zijn er "marginale toenames" in kooldioxide en stikstofoxiden met één tot twee procent.
en
Dat de gemiddelde snelheid op de Testbanen zijn met slechts twee tot vier km / u toegenomen

Volgens mij is het verhaal heel wat genuanceerder dan de Telegraaf doet vermoeden. Het percentage is stijging van snelheid vs percentage verhoogde uitstoot geeft een heel wat minder rooskleurig beeld.
 
"
Dag XXX XXX,
Zonder jullie eerder te kennen stuur ik op goed geluk een bericht naar jullie. Ik ben fanatiek EV rijder en heb een bijbehorend elektrisch-rijdend netwerk. In toenemende mate verbaas ik me over het feit dat wij als elektrisch rijder gedwongen worden om 100 km/u te rijden, terwijl stikstofuitstoot niet door ons veroorzaakt wordt. Het zou dus ook meer dan terecht zijn dat wij als EV rijder wél 130 mogen rijden daar waar mogelijk.

Dit is uiteraard een politiek gevoelig item. De ‘bevoorrechte’ EV-rijder mag wel hard rijden, de rest niet. Aan de andere kant is harder rijden een stevige (en gratis!) incentive voor automobilisten om het juiste te doen, namelijk elektrisch rijden.

Ik ben in het kort geïnteresseerd in het opzetten van een lobby campagne om dit mogelijk te maken. Dit met financiële steun van XXX, XXXXX, XXX en meer. Kunnen wij contact hebben hierover? Past dit bij jullie activiteiten?"
 
  • Funny
Reactions: Dan84
"
Dag XXX XXX,
Zonder jullie eerder te kennen stuur ik op goed geluk een bericht naar jullie. Ik ben fanatiek EV rijder en heb een bijbehorend elektrisch-rijdend netwerk. In toenemende mate verbaas ik me over het feit dat wij als elektrisch rijder gedwongen worden om 100 km/u te rijden, terwijl stikstofuitstoot niet door ons veroorzaakt wordt. Het zou dus ook meer dan terecht zijn dat wij als EV rijder wél 130 mogen rijden daar waar mogelijk.

Dit is uiteraard een politiek gevoelig item. De ‘bevoorrechte’ EV-rijder mag wel hard rijden, de rest niet. Aan de andere kant is harder rijden een stevige (en gratis!) incentive voor automobilisten om het juiste te doen, namelijk elektrisch rijden.

Ik ben in het kort geïnteresseerd in het opzetten van een lobby campagne om dit mogelijk te maken. Dit met financiële steun van XXX, XXXXX, XXX en meer. Kunnen wij contact hebben hierover? Past dit bij jullie activiteiten?"

Niet aan beginnen. Een groot deel van de samenleving heeft het al niet zo op die EV-rijders met hun fiscale voordelen. Voorbij zoeven met 130 km/u op wegen waar de rest 100 km/u mag is nodeloos zout in de wonden strooien. En zolang de stroom in Nederland niet 100% groen is zorgt ook een EV met 130 km/u voor meer verontreiniging en CO2-uitstoot (bij een centrale) dan wanneer die EV 100 km/u rijdt.
 
"
Dag XXX XXX,
Zonder jullie eerder te kennen stuur ik op goed geluk een bericht naar jullie. Ik ben fanatiek EV rijder en heb een bijbehorend elektrisch-rijdend netwerk. In toenemende mate verbaas ik me over het feit dat wij als elektrisch rijder gedwongen worden om 100 km/u te rijden, terwijl stikstofuitstoot niet door ons veroorzaakt wordt. Het zou dus ook meer dan terecht zijn dat wij als EV rijder wél 130 mogen rijden daar waar mogelijk.

Dit is uiteraard een politiek gevoelig item. De ‘bevoorrechte’ EV-rijder mag wel hard rijden, de rest niet. Aan de andere kant is harder rijden een stevige (en gratis!) incentive voor automobilisten om het juiste te doen, namelijk elektrisch rijden.

Ik ben in het kort geïnteresseerd in het opzetten van een lobby campagne om dit mogelijk te maken. Dit met financiële steun van XXX, XXXXX, XXX en meer. Kunnen wij contact hebben hierover? Past dit bij jullie activiteiten?"


wat mij betreft: een slecht idee! Niet doen.
de redenen staan bij andere inzenders al genoemd.
 
Het zou dus ook meer dan terecht zijn dat wij als EV rijder wél 130 mogen rijden daar waar mogelijk.

Op zich aardige gedachte. Kan in theorie ook helpen om meer mensen te stimuleren om elektrisch te rijden. In de praktijk werkt het waarschijnlijk alleen als de infrastructuur er op wordt aangepast en er aparte rijstroken komen voor EV's. Net zoiets als de HOV-lanes in de VS en Canada.