Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
De Urgenda uitspraak is een zege voor Nederland.
Ik kan begrijpen dat dit vreemd klinkt, maar bekijk nu al eens wat een voorsprong Nederland heeft tegenover de buurlanden naar elektrisch rijden, en daar ook beloond wordt door werkgelegenheid. Goed, die Europese Gigafactory is er dan niet van gekomen, en de Model 3's komen ook massaal Zeebrugge binnen, maar voor de rest is het epicenter van alles elektrisch rijden in Europa toch wel in Nederland.

Zo een stikstofurgentie, al dan niet kunstmatig opgekrikt, zal Nederland ook weer aanzetten tot innovatie en het anders aanpakken. Vlaanderen heeft zelfs nog slechtere stikstofcijfers maar niemand ligt er wakker van en de hamer zal hier dan ook veel harder aankomen wanneer de rest van West-Europa al verder is.
 
pure ... erg flauw ..een taalstelling ... geef bijzonder flauw .. weinig blijk van het perspectief ...jij claimt... wel even op gaat lossen ... een inschatting van jou. Geen feit.. vraag is naar duurzaamheid lijkt mij evident....innerlijk tegenstrijdig.
Oké, ik heb je reply drie keer door gelezen, dit wordt te lastig.
Als ik je ergens beledigd heb of persoonlijk aangevallen dan is dat vervelend, dat is niet de bedoeling.
 
  • Like
Reactions: slk-A4
Als ik de reaguursels hier lees moet ik altijd lachen om de helft profiteurs die net als ik gewoon blij is met onze high tech Tesla toy en heb ik medelijden met de klimaatreligieuzen die verkondigen dat ze met hun ev de planeet gaan redden. Ik heb mijn mcu gehacked zodat ik onderweg youtube videos kan spelen en draai minimaal wekelijks dat heerlijke nummer van Genesis over de waanzin van de tv evangelisten.
De stikstofcrisis is net als de Urgenda zaak de hedendaagse variant op hel en verdoemenis waarmee gelovigen elkaar in het deugdzame spoor dwingen van vroomheid en schijnheiligheid.
Ik gun iedere zeloot zijn of haar vrijheid van religie maar houd het lekker achter je eigen voordeur en val de rest er niet mee lastig
Vandaag hadden mijn kinderen op de NASA-site gekeken naar uitleg over het veranderend klimaat en de oorzaken daarvan. Gelukkig zag ik net op tijd jouw post en kon ze zo behoeden een vals geloof te volgen. Jouw noordelijk licht over de wetenschap als een dolende religie, die je herkende in het liedje van Genesis, vond ik schitterend gevonden.
Ik maar denken dat het liedje ging over tv dominees die ijdel, gierig en zelfzuchtig waren. Maar het ging natuurlijk over de waanzin van de wetenschap, een, zeg maar, nieuw geloof dat ons niets dan ellende heeft gebracht. Ik dacht ook altijd dat dat het de wetenschap was dat last had van weerstand uit de klassiek-religieuze hoek, toen ze kwam met nieuwe inzichten in de natuurkunde, scheikunde, wiskunde, sterrenkunde en biologie. Maar dankzij jouw post zie ik dat weer in de juiste proportie. Dank daarvoor.
En dat jij kunt hacken en dan al rijdend you-tube video's kan kijken vind ik ook heel vet!
 
Inderdaad, je kwam niet verder dan wat wazige anecdotes :)

Het enige wat ik gezegd heb is dat de relatie snelheid tot veiligheid in de praktijk weerbarstiger is, wat blijkt uit gevallen waarbij de snelheid verhoogd werd en desondanks het aantal ongevallen afnam.

Er zijn simpelweg meer factoren die meespelen.

Maar wat is nou de reden dat je verdomd goed weet wat ik daarover gezegd hebt en toch iets volstrekt anders daarvan maakt?
 
Het enige wat ik gezegd heb is dat de relatie snelheid tot veiligheid in de praktijk weerbarstiger is, wat blijkt uit gevallen waarbij de snelheid verhoogd werd en desondanks het aantal ongevallen afnam.
Nou, wat zijn die gevallen dan?

wikipedian_protester.png
 
  • Like
Reactions: MaH
Bron van onderzoek niet aangetroffen. Pagina is bij Telegraaf verwijderd. Graag onderzoek erbij.

Overigens heb ik niet direct onderzoek dat wijst op meer verkeersdoden door 130km. Ik weet niet of dit onderzocht is.
Wel zijn er meer doden en gewonden te betreuren, ook op de snelwegen. Kosten rond de 14miljard, volgens de SWOV
Zonder nieuwe maatregelen stijgt aantal ernstig verkeersgewonden tot rond 30.000 | SWOV

Overigens zijn er ook meer doden door de extra uitstoot, volgens Trouw.
130 km/u zorgt voor extra doden en smog
 
Last edited:
Als alles naar 90 zou gaan zou dat het mooiste zijn in mijn beleving. Iedereen in principe even hard. Inhalen niet meer nodig. Dan kan er ook wel een keep your lane principe worden ingevoerd en hoeft er veel minder van rijstrook gewisseld te worden, toch één van de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Het harmonica effect zal sterk afnemen, en daarmee de files ook. Op meer drukke trajecten alles op de drukste momenten naar 80 of indien nodig naar 70 of lager via matrixborden. Minder uitstoot, en door de betere doorstroming en minder ongevallen toch eerder op de plaats van bestemming. Met een beetje geluk gaat de verzekeringspremie van onze Tesla wel omlaag :)
Trajectcontroles snel uitbreiden en boetes omhoog.

Minder leuk voor de autoliefhebber die van sportief rijden rijdt, maar onze auto's zijn geen speelgoed (meer), daar is het te druk voor inmiddels en zijn er te veel klimaatproblemen. Met de steeds intelligenter wordende voertuigen gaan we toch een keer richting privé openbaar vervoer lijkt me. Jij bepaalt waar je naar toe wilt en de auto locked zich in de stroom met auto's op de snelweg met gelijke snelheid.

Ik heb respect voor een man als Rutte. Die man heeft echt geen leven, 24 uur per dag klaar staan, een onophoudelijke stroom ellende, met onmogelijke keuzes die altijd gemaakt moeten worden. Hij kan het nooit goed doen, er is altijd wel één helft van de bevolking die het er niet mee eens is. Erg erg knap, dat je met een verschrikkelijke stroom beschuldigingen en en boze mensen steeds weer kunt komen opdraven en interviews kan blijven geven met toch opgeheven hoofd en op vele vele onderwerpen moet blijven antwoorden en daar ook nog een groot gedeelte van de achtergronden van moet weten. Wij hebben het hier makkelijk, praten over één stikstofonderwerpje, zoeken er een paar leuke websites bij en hebben rustig de tijd om over een antwoord na te denken wat we dan rustig typen zonder gevolgen voor iemand. En zelfs hier waar slechts een handvol mensen vrijblijvend discussieert (is het discussie? meer gezellige kroegpraat?), zie je af en toe de emoties al wat verhitten. Kan je nagaan waar je aan staat als alles wat je moet besluiten verstrekkende gevolgen heeft voor grote bevolkingsgroepen (of zoals in het geval van 100, dat een grote groep mensen de perceptie heeft dat het grote gevolgen heeft voor ze, want wat maakt het uit?)
 
Last edited:
Bron van onderzoek niet aangetroffen. Pagina is bij Telegraaf verwijderd. Graag onderzoek erbij.

Overigens heb ik niet direct onderzoek dat wijst op meer verkeersdoden door 130km. Ik weet niet of dit onderzocht is.
Wel zijn er meer doden en gewonden te betreuren, ook op de snelwegen. Kosten rond de 14miljard, volgens de SWOV
Zonder nieuwe maatregelen stijgt aantal ernstig verkeersgewonden tot rond 30.000 | SWOV

Overigens zijn er ook meer doden door de extra uitstoot, volgens Trouw.
130 km/u zorgt voor extra doden en smog

Het verkeer in Nederland kent inderdaad een stijging van doden en (ernstig) gewonden. Terwijl we nota bene op heel veel wegen de snelheid hebben verlaagd obv het beleid ‘duurzaam veilig’. Veel 80 km/u wegen zijn daarmee 60 km/u geworden en 50 km/u wegen zijn naar 30 km/u gegaan.

De grootste factor is en blijft de mens. Als je het aantal verkeersdoden wil verminderen is autonoom rijden gewoon de beste weg om in te slaan.