Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] CHAdeMO adapter

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga eerst maar eens rijden,,,,,€ 600 toch best een hoop geld voor iets wat ik wellicht bijna niet zal gebruiken.
505 euro (een paar weken geleden in sec gent). Ik heb er lang over getwijfeld, maar uiteindelijk toch aangeschaft. Op de totaalprijs van een tesla maakt dat niet zo veel uit. Vorige week heb ik er nuttig gebruik kunnen van maken wegens op vakantie tussen 2 superchargers in. Aan 40 kW laden betekent een uurtje laden of zo om weer comfortabel te zitten, met een type 2 kabel zou je 4 uur moeten wachten. Op reis maakt dat een behoorlijke comfortverbetering uit. Ik begin me trouwens af te vragen of ik de type 2 kabel die ik gekocht heb ooit ga gebruiken.
 
Probleem met FastNed vind ik de prijs. Het gaat richting ICE prijzen, per km. Voor mij alleen voor noodgevallen, tot nu toe 1x om de adapter uit te proberen.

Tarief bij FastNed is €0,83 per kWh = €0,20 tot €0,17 per km.
Met een ICE die 1:8 of 1:10 rijdt ben je net zo veel geld kwijt per km aan brandstof.

Kan iemand mij het businessmodel van FastNed uitleggen?
Wat mij verbaast aan Fastned zijn de dure overkappingen. Bij een tankstation is dat wel relevant. Je moet erbij blijven ook bij slecht weer. Dan is een afdakje wel prettig.
Bij een laadstation is het niet functioneel. De overkapping is de grootste investering en daarmee een concurrentie nadeel. Dat zie je in de prijs.
 
Goed gezien, J.
Zijn allemaal nog tekenen van het 'oude' denken. Net zoals hun promotiefotografie met vrolijk lachende modellen naast de auto met één hand op de daarin vergrendelde laadkabel.
In de energieprijs zie je die hoge bouwkosten echter m.i. niet terug. Die prijs is nl. niet op kosten gebaseerd (cost based), maar op waarde (value based).
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wat mij verbaast aan Fastned zijn de dure overkappingen. Bij een tankstation is dat wel relevant. Je moet erbij blijven ook bij slecht weer. Dan is een afdakje wel prettig.
Bij een laadstation is het niet functioneel. De overkapping is de grootste investering en daarmee een concurrentie nadeel. Dat zie je in de prijs.
Zie de aanpak van NLE, A13 bij Delft, 40 m2, eenvoudige constructie erover, en 50m van fastfood.
 

Attachments

  • IMG_20160808_165810.jpg
    IMG_20160808_165810.jpg
    729.7 KB · Views: 77
Ze houden de laadkabel toch niet meer vast? :) Dat bedoelde ik namelijk.
Ja, en daar heb je ook gelijk in, F.
Maar er is toch niet helemaal naar me geluisterd, toen ik hierover begon in deze post.
Naast deze opmerking toch maar een gratis adviesje aan FN. Houd asap op met het maken van promo shoots waarbij vrolijk lachende juppies met een hand op het laadpistool naast de ladende auto staan. Geef het fotobureau eens een andere briefing, want dat ziet er NIET aantrekkelijk uit. Iedereen weet heus wel dat je tenminste een kwartier, zoniet langer bezig bent met laden. Buiten in weer en wind staan is wel het laatste wat je dan wilt doen...
Een beeld met een rustig op laptop werkende carrieredame, dampende kop koffie (eigenlijk glas muntthee) ernaast, ladende auto op de achtergrond onder de FN bogen lijkt me aantrekkelijker.
 
Is er een CHAdeMO adapter aanwezig bij Fastned, of moet je die zelf aanschaffen?
Ja, aanwezig bij alle stations. Dat was een eerder advies van mij, 31 oktober 2014.
Het is natuurlijk ook denkbaar dat FastNed per laadstation zo'n adapter aanschaft. Terugverdienen van investeringen staat daar toch niet op de agenda voor de eerste paar jaar. Maken ze misschien nog wat omzet met Tesla Model S rijders.

Of Tesla Motors geeft de adapters gratis weg aan FastNed en andere CHaDeMo laadpunten. Elk kWh dat FastNed met behulp van die adapter levert, hoeft Tesla niet met een SuC te leveren. Is natuurlijk geen hele sterke business case om zo'n adapter (retail € 350,00, dus kostprijs € 125,00 ofzo) terug te verdienen met kWh's die je voor een paar cent inkoopt. Maar misschien wel een mooie stimulans voor de Tesla verkoop.
 
Last edited:
Wat mij verbaast aan Fastned zijn de dure overkappingen. Bij een tankstation is dat wel relevant. Je moet erbij blijven ook bij slecht weer. Dan is een afdakje wel prettig.
Bij een laadstation is het niet functioneel. De overkapping is de grootste investering en daarmee een concurrentie nadeel. Dat zie je in de prijs.

Die overkapping is toch een heel groot zonnepanneel,...? Die toegevoegde waarde zie ik wel,...
 
Die overkapping is toch een heel groot zonnepanneel,...? Die toegevoegde waarde zie ik wel,...
Zonder lokale (batterij)opslag kunnen die zonnepanelen ook op elke andere, goedkopere locatie worden geplaatst om aan het net retour te leveren. Die huidige panelen leveren, dankzij de 10 MW grens aan de (consumenten)energieheffing, zelfs maar weinig op in de saldering.
Is dus meer een uithangbordfunctie dan functioneel.