Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL] Gezamelijke (juridische) stappen tegen Tesla ivm accu limitaties

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Naar aanleiding van deze thread: Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

In de VS loopt hier inmiddels een class-action zaak over welke op dit moment (Februari 2020) nog loopt. Op dit moment loopt er mediation tussen Tesla en de klanten.

Heel veel informatie hier over is te vinden in deze post: Sudden Loss Of Range With 2019.16.x Software

Wat ik graag wil onderzoeken is of we in Nederland (Sorry België, maar jullie voertuigen zijn van een andere juridische entiteit gekocht dan in NL) gezamelijk (juridische) stappen kunnen ondernemen tegen Tesla:

- Tesla duidelijk maken dat dergelijke aanpassingen aan voertuigen niet mogen worden gedaan zonder toestemming danwel heldere communicatie
- Tesla verzoeken een passende oplossing te bieden voor klanten die nu een minder goed functionerend voertuig hebben

Dit treft vooral voertuigen uit 2013, 2014 en 2015 en daarom kunnen we beter als één groep Tesla aanspreken dan allemaal los.

Dit zorgt voor:

- Spreiding van de kosten
- Minder werk voor Tesla en ons als klanten

Om dit voor elkaar te krijgen hebben we nodig:

- Een goede jurist die ervaring heeft met dergelijke zaken
- Een gezamelijk budget

Ik stel voor dat we dit topic gebruiken om een groep bij elkaar te krijgen en daarna ook fysiek af te spreken op een centrale locatie om hier doorheen te spreken en zaken in gang te zetten.

Heeft iemand ervaring met dergelijke acties en kan/wil hier bij helpen?

Ik verzoek iedereen vriendelijk doch dringend ontopic te blijven bij de topictitel.
 
  • Like
Reactions: johnman10
ik ga dit volgen en op basis van wat er gaande is bekijk ik hoe ik hieraan kan deelnemen. Even een praktische vraag voor mijn situatie; ik heb mijn s85 2015 afgelopen jaar in belgie van een particulier gekocht en ingevoerd naar NL. Onderhoud is nu altijd gedaan bij SEC Tilburg echter waar val ik nu betreffende deze zaak onder? De auto is nieuw aangekocht in Belgie door de eerste eigenaar.
 
ik ga dit volgen en op basis van wat er gaande is bekijk ik hoe ik hieraan kan deelnemen. Even een praktische vraag voor mijn situatie; ik heb mijn s85 2015 afgelopen jaar in belgie van een particulier gekocht en ingevoerd naar NL. Onderhoud is nu altijd gedaan bij SEC Tilburg echter waar val ik nu betreffende deze zaak onder? De auto is nieuw aangekocht in Belgie door de eerste eigenaar.
De auto is gekocht bij Tesla België en daar komt de garantie dan ook vandaan. Zo ver rijkt mijn juridische kennis.

Ik denk dat je je dan ook niet bij deze groep kan aansluiten.
 
Bij Tesla weet ik het niet, maar meestal is de garantie wel Europees. Ik heb de Kona van mijn vrouw in Spanje gekocht, en Hyundai wilde hem hier niet in het NL garantiesysteem aanmelden. Maar na een beetje aandringen en het wijzen op de Europese garantie hebben ze dat nu toch gedaan, incl 8 jaar accugarantie.
 
Samenwerking met Tesla owners club Nederland?
Alle opties zijn mogelijk wat mij betreft.

Ik zou eerst eens afwachten hoe het in de VS afloopt, want in Europa is het allemaal vele malen lastiger. Zo op het eerste oog acht ik de kans klein dat je zo’n proces gaat winnen. En toch ga je een advocaat vinden die erin gelooft. Omzet is omzet.
De VS moeten we zeker afwachten. Dat betekend niet dat we niet nu al kunnen kijken of we mensen samen kunnen krijgen en opties kunnen verkennen.

Advocaten en Juristen ben ik mee bekend, uurtje factuurtje. Daar sta ik niet direct om te springen omdat mijn ervaring is dat ze (lekker generaliseren) maar graag uren schrijven voor iets wat totaal niet nodig is.

Een flat-fee danwel een soort van no-cure-no-pay zou beter kunnen zijn, maar dat is voor een later stadium.

Het gaat mij er persoonlijk ook vooral om dat het voor Tesla nu en voor in de toekomst duidelijk is dat ze niet zo maar zonder mij als klant te informeren wijzigingen aan het functioneel gebruik van mijn auto mogen en kunnen maken.
 
Alle opties zijn mogelijk wat mij betreft.
Een flat-fee danwel een soort van no-cure-no-pay zou beter kunnen zijn, maar dat is voor een later stadium.
Tesla blijft een media gevoelig onderwerp waar men makkelijk publiciteit mee genereert en zodoende ook toekomstige klandizie werft.

Betreft de doelgroep. Moet de Vmax bewezen onder een bepaalde drempelwaarde vallen? Eigenaarschap vanaf het eerste uur en mee hebben gemaakt dat laadsnelheid is teruggeschroefd?
 
Tesla blijft een media gevoelig onderwerp waar men makkelijk publiciteit mee genereert en zodoende ook toekomstige klandizie werft.

Betreft de doelgroep. Moet de Vmax bewezen onder een bepaalde drempelwaarde vallen? Eigenaarschap vanaf het eerste uur en mee hebben gemaakt dat laadsnelheid is teruggeschroefd?
Vmax is een snelheid, geen laden toch?

Het gaat om de 85kWh accu's waar de meeste van rond rijden. Deze zijn OF geknepen in range OF laden vele malen langzamer dan ze voorheen deden.