Ik weet niet hoe het juridisch zit. Maar ik heb een artikel gekocht met bepaalde specificaties, waaronder de mogelijkheid tot snel laden (wat was het? 80 procent in 30 minuten of zo). Als mijn artikel aan slijtage onderhevig waardoor de specificaties na een bepaalde tijd niet meer gehaald worden kan ik dat begrijpen. Maar ik vind niet dat Tesla zomaar ongevraagd iets aan mijn bezit mag veranderen waardoor hij de specificaties niet meer haalt. Als ze me van te voren een email sturen met iets als 'beste Paul, nieuwe inzichten hebben geleerd dat je auto veel langer mee zal gaan als we minder snel gaan laden. Wilt u dat? Of wilt u met de oude software blijven rijden?" Dan was het een prima verhaal, en heb ik de eigen keuze of ik mijn bezit sneller stuk wil laten gaan of niet.
Als ze hun SUC's de auto laten herkennen en bepaalde auto's ongevraagd langzamer zouden laten laden, dus zonder iets aan de auto te veranderen, zou ik het niet leuk vinden, maar kon ik er ook nog begrip voor opbrengen. Ik heb geen contract dat zij hun dienst eeuwig onperkt met dezelfde snelheid blijven aanbieden. Dan zou ik evt, ook al heb ik gratis superchargen, bij ionity kunnen laden met 'normale' snelheid en weer zelf de zeggenschap hebben over wel of niet harder laten slijten.
Mijn gevoel is gewoon dat ze onder garantieclaims van defecte accu's uit willen komen. Als duidelijk is dat superchargen voor oudere accu's echt slecht is zou ik misschien ook zelf wel kiezen voor lagere laadsnelheden. Onder garantie een accu is natuurlijk mooi, maar voor hetzelfde geld gaat hij door het superchargen vlak na de garantietermijn kapot... Wat mij vooral ergert, net als Wido, is dat ze niet communiceren, en ongevraagd aan MIJN auto prutsen. (minder/geen regeneratie, veel kleinere range, permanente foutmelding van TPMS door hun update, langzaam laden. Allemaal binnen één jaar)