Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NOA in de regen

This site may earn commission on affiliate links.
Zou kunnen dat het al voorbij is gekomen, maar niet kunnen vinden.

Gister op NOA in de regen gaf hij aan. Slecht weer gedetecteerd NOA niet beschikbaar. Dit terwijl er niet heel veel regen was. Dit bleek ik te kunnen vermijden door de ruitenwisser op een lagere stand te zetten. Kennelijk reageerde hij niet op de camera of sensor om te besluiten of het slecht weer is, maar op hoe snel jij zelf de ruitenwisser zet.

Iemand anders adit ook ervaren?

model S 2018
 
Zou kunnen dat het al voorbij is gekomen, maar niet kunnen vinden.

Gister op NOA in de regen gaf hij aan. Slecht weer gedetecteerd NOA niet beschikbaar. Dit terwijl er niet heel veel regen was. Dit bleek ik te kunnen vermijden door de ruitenwisser op een lagere stand te zetten. Kennelijk reageerde hij niet op de camera of sensor om te besluiten of het slecht weer is, maar op hoe snel jij zelf de ruitenwisser zet.

Iemand anders adit ook ervaren?

model S 2018

Bij regen, hele vieze camera's maar ook bij laag staande zon kun je deze melding verwachten. De relatie met werking ruitenwisser is aanwezig maar ik heb nog niet eerder gemerkt dat dit te maken had met een te snel heen-en-weer gaande ruitenwisser. Maar ik heb een M3 en geen MS :rolleyes:

In feite niet zo vreemd dat NOA beperkt wordt tot AP functies als het zicht op de camera's wat minder wordt. De auto kan niet met zekerheid waarnemen of er wel/geen andere voertuigen in weg zitten bij rijstrookwisselingen. Better safe dan sorry ;)

Het verbaasd me toch wel eens dat de FSD functies zo goed blijven werken, zelfs bij behoorlijk bevuilde camera's. De 3 camera's aan de voorzijde worden droog/schoon gehouden dmv ruitenwissers. De andere camera's worden al snel wat wazig/troebel (check mogelijk via achteruit rij camera) maar evengoed werkt FSD nog steeds naar behoren. Als de zij camera's de strepen in de strook naast de auto niet goed meer kunnen detecteren door vervuiling of veel opspattend vocht dan komt naar mijn verwachting de melding dat NOA niet meer beschikbaar is. Dat kun je veelal ook zien op het scherm -> belijnen van belendende stroken worden minder goed weergegeven.
 
In feite niet zo vreemd dat NOA beperkt wordt tot AP functies als het zicht op de camera's wat minder wordt. De auto kan niet met zekerheid waarnemen of er wel/geen andere voertuigen in weg zitten bij rijstrookwisselingen. Better safe dan sorry ;)


Dit klopt niet helemaal. Want AP werkt nog en kan je gewoon lane change doen. Was heel duidelijk bij draaien aan de ruitenwisser dat NOA aan en uit ging.
 
H
Dit klopt niet helemaal. Want AP werkt nog en kan je gewoon lane change doen. Was heel duidelijk bij draaien aan de ruitenwisser dat NOA aan en uit ging.
Het verbaast mij ook dat hij bij slecht zicht NOA uitzet, maar autosteer gewoon blijft werken. Ik snap dat lane changes ingewikkelde manouvres zijn, waarvoor het systeem goed zicht wil hebben. Maar ook als NOA uitstaat, doet hij toch lane changes, in Europa pas als je dat dat zelf initieert, maar in de US autonoom?
 
Volgens mij heeft NOA niets te maken met slecht zicht camera's, maar wel met de positiebepaling op de kaart. NOA maakt gebruik van GPS en slecht weer heeft daar blijkbaar effect op. Bedenk dat voor een goede NOA een exacte plaatsbepaling essentieel is.
 
  • Like
Reactions: nervus
Volgens mij heeft NOA niets te maken met slecht zicht camera's, maar wel met de positiebepaling op de kaart. NOA maakt gebruik van GPS en slecht weer heeft daar blijkbaar effect op. Bedenk dat voor een goede NOA een exacte plaatsbepaling essentieel is.

Ik zie het een fractie anders. In de USA gaat de auto vanzelf van rijstrook wisselen met NOA (met de juiste instellingen). Als bijvoorbeeld de zij-camera de streep van de rijstrook ernaast niet goed kan zien wordt het lastig om te bepalen of automatisch inhalen verantwoord en/of mogelijk is. Idem voor achterliggers in dode hoek etc. Dus bij beperkt zicht (lees: ontbreken van randvoorwaarden) gaat NOA over naar AP. We zien dat ook aan andere blauwe lijnen op het scherm. Vanaf dat moment kan de bestuurder nog gewoon van rijstrook wisselen maar de auto zal dat niet automatisch doen (in USA) of voorstellen (in EU). In EU zal in dat geval ook niet (vol)automatisch een afslag genomen worden. Worden de omstandigheden nog veel slechter dan zal zelfs AP uitschakelen ("stuurtje is dan ook niet meer zichtbaar op het scherm")

  • Voorgaande heeft alles te maken met camera's -> kunnen vervuilen, beïnvloed worden door fel zonlicht, niet door de "felle regen heen kijken".
  • Bij een radar aan voorzijde van de auto is dat weer heel anders -> kijkt dwars door duisternis, hevige regen en stof heen. Een radar ziet echter veel minder "gebeurtenissen" dan een camera en is daarmee ook niet dé oplossing. Daarom is toepassing van camera en radar een mooie oplossing ;)
 
Leuke discussie, waar het mij echter omgaat is, dat bij zelfde weersomstandigheden de instelling van mijn ruitenwisser bepaald of NOA het wel of niet doet. Camera’s etc alles het zelfde. Zit namelijk een seconde tussen. En iedere keer als ik de stand van ruitenwisser aanpas. Gaat NOA aan of uit.
 
Leuke discussie, waar het mij echter omgaat is, dat bij zelfde weersomstandigheden de instelling van mijn ruitenwisser bepaald of NOA het wel of niet doet. Camera’s etc alles het zelfde. Zit namelijk een seconde tussen. En iedere keer als ik de stand van ruitenwisser aanpas. Gaat NOA aan of uit.

Dit herken ik niet, ondertussen ca. 40k gereden waarvan de helft op FSD. Zijn de ruitenwissers nog in goede staat? Welke vloeistof zit er in de sproeier? Ruit in de was dmv autoshampoo oid? Als er een waas oid over de ruit getrokken wordt kan ik me voorstellen dat dit van invloed kan zijn. Net als elders te lezen condens bij camera's achter de voorruit (komt nog wel eens voor bij eerste km bij de buitenslapers in de koude periode)

Voorgaande is een vermoeden en niet op feiten-kennis gebaseerd. Maar ik kan me niet voorstellen dat er een directe link zit tussen de ruitenwisser en NOA. Ik kan me wel voorstellen dat er bij slecht zicht van de camera iets gebeurd met NOA ;)
 
Dit herken ik niet, ondertussen ca. 40k gereden waarvan de helft op FSD. Zijn de ruitenwissers nog in goede staat? Welke vloeistof zit er in de sproeier? Ruit in de was dmv autoshampoo oid? Als er een waas oid over de ruit getrokken wordt kan ik me voorstellen dat dit van invloed kan zijn. Net als elders te lezen condens bij camera's achter de voorruit (komt nog wel eens voor bij eerste km bij de buitenslapers in de koude periode)

Voorgaande is een vermoeden en niet op feiten-kennis gebaseerd. Maar ik kan me niet voorstellen dat er een directe link zit tussen de ruitenwisser en NOA. Ik kan me wel voorstellen dat er bij slecht zicht van de camera iets gebeurd met NOA ;)

dank voor reactie, maar is duidelijk niet de oorzaak.
 
Ik niet... na een uur gaf AP het op en moest ik zelf sturen :)
Ik blijf me verbazen hoe lang AP1 dat volhoudt. In zware regen met nauwelijks een streep te zien blijft ie rustig doorgaan. Wordt wel iets zoekeriger maar houdt keurig zijn eigen baan. Is er een voorligger maakt ie die auto blauw en gaat er strak achteraan.
Schakelt ie op een gegeven moment toch uit, dan kan het wel even duren voor ie weer op AP wil.