Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Je komt elke keer terug op Audi. Ik heb zelf 6 jaar een Audi q7 gereden en geloof mij nou die had echt geen onderhoud van €. 1000,-/80000km. Ik had elk jaar nieuwe remblokken rondom nodig €750,- per set en om het jaar ook nog nieuwe remschijven. Ik had rekeningen van 1750,-/keer ertussen zitten dus ik weet nietnof je audi de hele tijd stil stond maar bij mij ging dienblieger niet op van 1000/80000km. Die was bij mij vele malen hoger en dan denk ik een factor 3 a 4. Aircoleidingen 2x kapot 750/keer
Het ligt er denk ik aan hoe je rijdt, want mijn onderhoudskosten waren inderdaad laag. De auto (Audi A4 diesel) heb ik in mei 2011 nieuw gekocht:
  • Januari 2012 (30.000km) - €279
  • December 2012 (60.000km) - €536
  • Juni 2013 (78.000km) - €251 (DPF sensor kapot)
  • Oktober 2013 (90.000km) - €405
  • Maart 2015 (120.000km) - €520
  • Juni 2016 (150.000km) - €230
  • Apri 2017 (180.000km) - €800
  • Januari 2018 (200.000km) - €572 (distributieriem + waterpomp)
  • Mei 2018 (210.000km) - €935 (incl. remblokken/-schijven, multiriem, airco)
Moet zeggen dat ik auto's altijd netjes warm rij en geen gekke dingen uithaal, maar wel stevig doorrij (als de boel op temperatuur is). De banden heb ik hier even buiten gelaten, maar dit zijn alle onderhoudskosten (vanaf 2016 niet meer bij de dealer). Pas het laatste jaar werd die duur, vanwege een aantal zaken die rond de 2 ton vervangen moeten worden. Als ik hem had gehouden was er ook nog een setje schokbrekers vervangen. Ik vond dit altijd heel acceptabel en ook de interval van 30.000km is erg prettig.
 
Het ligt er denk ik aan hoe je rijdt, want mijn onderhoudskosten waren inderdaad laag. De auto (Audi A4 diesel) heb ik in mei 2011 nieuw gekocht.

Leuk, lijstjes! Ik ook , ik ook ;-) Audi A6 2.7 Quattro Diesel uit 2006. Gekocht in maart 2011.

Maart 2012: Long-life beurt. oa. gloeibougies, remmerij: EUR 2012,23
September 2013: Krukaspoelie afgebroken. EUR 2933,92
Maart 2014: APK: EUR 59,42
Maart 2015: APK: EUR 1015,63
Oktober 2015: Long-life beurt, EUR 923,46
Februari 2017: Vastgelopen remklauw (vervangen met niet-originele onderdelen): EUR 529,86
Maart 2017: Achterlicht defect, PDC kapot: EUR 375,40
April 2017: Druksensor kapot: EUR 100,65
Juli 2017: Long-life beurt: EUR 619,-
September 2017: E-Clutch (automaatbak) kapot. Gereviseerd: EUR 1512,50
Maart 2018: Wiellager kapot. Vervangen met niet-originele onderdelen. EUR 296,81
Januari 2018: Verstuiverringen kapot. Slot kapot. (andere) achterlicht kapot. EUR 742,04
Februari 2018: Xenon lamp kapot. EUR 219,80

Stand in Maart 2012: 186.559,-
Stand in februari 2018: 287.883,-
Totaal 101.325

Totale kosten: EUR 11.340,72

Kosten per kilometer aan onderhoud: 8,93 cent

Vanaf februari 2017 heb ik reparaties niet meer bij Audi laten doen. oa. de nieuwe achterlichten (LED-units) waren bij de lokale garage 120,- euro waar Audi er 350,- voor vraagt. Ook de defecte e-clutch wilde Audi oplossen door een nieuwe versnellingsbak te plaatsen a EUR 6000,- of een gereviseerde a EUR 3000,-

Een week voordat ik de Tesla kon ophalen hield het 3e remlicht er mee op. Die heb ik niet meer vervangen, want soms deed ie het wel weer. Heb 'm zo ingeleverd bij Tesla.


Het was fijn dat ik in mei de Tesla kon ophalen :)
 
Dit kreeg ik per mail als antwoord op mijn opmerking op de USA site:


"Wat je hebt gezelen over USA klopt dat daar niet meer wordt geadiviserd. De sevice plan in Europa voor 3 en 4 jaar wordt ook niet meer verkoopt.
De 20.000 Km service is een advies, als je het gevoel krijgt dat het niet gaat met de auto of niet confortabel rijdt adviser ik om de annual service te doen.
Je kan ook bij elke 40.000 km de service laten doen'


Even door de spelfouten heen lezen, maar ben ook benieuwd wat dit voor de gegarandeerde restwaarde betekent.
 
Leuk, lijstjes! Ik ook , ik ook ;-) Audi A6 2.7 Quattro Diesel uit 2006. Gekocht in maart 2011.

Maart 2012: Long-life beurt. oa. gloeibougies, remmerij: EUR 2012,23
September 2013: Krukaspoelie afgebroken. EUR 2933,92
Maart 2014: APK: EUR 59,42
Maart 2015: APK: EUR 1015,63
Oktober 2015: Long-life beurt, EUR 923,46
Februari 2017: Vastgelopen remklauw (vervangen met niet-originele onderdelen): EUR 529,86
Maart 2017: Achterlicht defect, PDC kapot: EUR 375,40
April 2017: Druksensor kapot: EUR 100,65
Juli 2017: Long-life beurt: EUR 619,-
September 2017: E-Clutch (automaatbak) kapot. Gereviseerd: EUR 1512,50
Maart 2018: Wiellager kapot. Vervangen met niet-originele onderdelen. EUR 296,81
Januari 2018: Verstuiverringen kapot. Slot kapot. (andere) achterlicht kapot. EUR 742,04
Februari 2018: Xenon lamp kapot. EUR 219,80

Stand in Maart 2012: 186.559,-
Stand in februari 2018: 287.883,-
Totaal 101.325

Totale kosten: EUR 11.340,72

Kosten per kilometer aan onderhoud: 8,93 cent

Vanaf februari 2017 heb ik reparaties niet meer bij Audi laten doen. oa. de nieuwe achterlichten (LED-units) waren bij de lokale garage 120,- euro waar Audi er 350,- voor vraagt. Ook de defecte e-clutch wilde Audi oplossen door een nieuwe versnellingsbak te plaatsen a EUR 6000,- of een gereviseerde a EUR 3000,-

Een week voordat ik de Tesla kon ophalen hield het 3e remlicht er mee op. Die heb ik niet meer vervangen, want soms deed ie het wel weer. Heb 'm zo ingeleverd bij Tesla.


Het was fijn dat ik in mei de Tesla kon ophalen :)

Kijk, dat zijn mooi marges! Vooral die long-life beurten :)
Als zelf sleutelaar snap ik er totaal niks van, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke bias.

Even ter vergelijking, mijn oude Range Rover die ik na 7 jaar en 210.000km rijden, met de respectabele leeftijd van 15jaar en 345.000km op de teller heb verkocht zonder achterstallig onderhoud, heeft mij minder als 6000 euro aan onderhoud gekost.
En het overgrote deel hiervan bestond uit Banden, Olie en spoelbeurten voor de automaat (zwakste punt van die auto)
 
Ik heb vandaag mijn auto bij Tesla Tilburg gebracht voor een reparatie en de 20.000 km beurt. Leenwagen mee (diesel, de verbruikte diesel moet je aanvullen en krijg ter niet meer van Tesla vergoed0 maar na 2 uur kreeg ik al een melding dat de auto klaar was. Bij ophalen bleek dat ze geen onderhoud hadden uitgevoerd 'want de policy is gewijzigd waardoor onderhoud niet meer nodig is'. Op mijn vraag hoe mijn leasemaatschappij (Mr. Green) dit oppakt (het onderhoudsplan staat tenslotte in mijn leasecontract) kon hij verder geen antwoord geven.

Vanochtend wel te horen gekregen dat de verzekering met €28,75 per maand (!) omhoog gaat, maar geen woord over de besparing op onderhoud o_O
 
  • Informative
Reactions: evandaalen
Ben met Leaseplan in de weer. Moet voor filter en airco toch gewoon naar Tesla. Dus in principe elke 2 jaar een beurt zo lees ik het. Met uitzondering van balanceren enzo maar dat zit bij Profyle. Nu staat er over remklauwen het volgende:

Winterverzorging
Tesla raadt aan alle remklauwen om de 12 maanden of telkens na 20.000 km, te reinigen en te smeren wanneer de auto in een koud klimaat wordt gebruikt.

Hebben wij nu een koud klimaat of niet?? Denk van niet maar het wordt er allemaal niet overzichtelijker op.
 
Ben met Leaseplan in de weer. Moet voor filter en airco toch gewoon naar Tesla. Dus in principe elke 2 jaar een beurt zo lees ik het. Met uitzondering van balanceren enzo maar dat zit bij Profyle. Nu staat er over remklauwen het volgende:

Winterverzorging
Tesla raadt aan alle remklauwen om de 12 maanden of telkens na 20.000 km, te reinigen en te smeren wanneer de auto in een koud klimaat wordt gebruikt.

Hebben wij nu een koud klimaat of niet?? Denk van niet maar het wordt er allemaal niet overzichtelijker op.

Koud klimaat is niet helemaal de juiste benaming m.i. Bij mijn vorige elektrische auto hadden de "buitenslapers" met name relatief veel vastzittende remmen en/of roestende remschijven. Pekel kan dit allemaal nog wat versnellen. Mijn auto stond 's nachts altijd binnen en zelfs na 300.000 km waren de remmen nog niet op de helft qua slijtage. Ook nooit last gehad van vastzittende remmen. Als de auto veel op elektromotor remt, binnen staat en na een flinke pekel aanval goed afgespoeld wordt dan durf ik 1x per 2 jaar remmen nakijken/smeren wel aan. (gebaseerd op relatief veel snelweg km) Wel belangrijk om af en toe een keer goed te remmen. Doe het zelf minimaal 1x per week een keer als ik met 130 km van de rijksweg af ga. Blijft de boel los, eventuele roest van de schijven en ontstaat er geen glazuurlaagje op de remblokken. Verder zo veel mogelijk via de aandrijving remmen -> comfortabel en energie terugwinnen :)
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Koud klimaat is niet helemaal de juiste benaming m.i. Bij mijn vorige elektrische auto hadden de "buitenslapers" met name relatief veel vastzittende remmen en/of roestende remschijven. Pekel kan dit allemaal nog wat versnellen. Mijn auto stond 's nachts altijd binnen en zelfs na 300.000 km waren de remmen nog niet op de helft qua slijtage. Ook nooit last gehad van vastzittende remmen. Als de auto veel op elektromotor remt, binnen staat en na een flinke pekel aanval goed afgespoeld wordt dan durf ik 1x per 2 jaar remmen nakijken/smeren wel aan. (gebaseerd op relatief veel snelweg km) Wel belangrijk om af en toe een keer goed te remmen. Doe het zelf minimaal 1x per week een keer als ik met 130 km van de rijksweg af ga. Blijft de boel los, eventuele roest van de schijven en ontstaat er geen glazuurlaagje op de remblokken. Verder zo veel mogelijk via de aandrijving remmen -> comfortabel en energie terugwinnen :)
Thnx. Tesla suggereert dat je niks met die remklauwen hoeft te doen tenzij je in een koud klimaat rijdt. Dat maakt het allemaal onduidelijk. Ik heb lease dus over 3 jaar max. kan ik er toch vanaf. De vraag is alleen wat van mij verwacht wordt. Het liefst zou ik bericht van Tesla krijgen wanneer de auto langs moet komen maar dat zie ik niet gebeuren...
 
Thnx. Tesla suggereert dat je niks met die remklauwen hoeft te doen tenzij je in een koud klimaat rijdt. Dat maakt het allemaal onduidelijk. Ik heb lease dus over 3 jaar max. kan ik er toch vanaf. De vraag is alleen wat van mij verwacht wordt. Het liefst zou ik bericht van Tesla krijgen wanneer de auto langs moet komen maar dat zie ik niet gebeuren...
De auto zal zelf melden als er iets niet in orde is. Dan is het vroeg genoeg om een afspraak voor service te maken.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer