Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Naar aanleiding van een discussie over de restwaarde, ben ik eens in de onderhoudskosten van de Tesla Model S gedoken en ben nogal geschrokken van de kosten. Bij Tesla kost een 80.000km onderhoudsplan €2.600 en daarvoor wordt het volgende uitgevoerd:

View attachment 343079

Ik vind de prijzen van Tesla werkelijk absurd. De beurt bij Tesla kost gemiddeld €650 voor wat inspectiewerk en het vervangen van de ruitenwisserbladen. Ik heb de onderhoudshistorie van mijn Audi er even op nageslagen, maar die had bij 90.000km slechts 3 beurten nodig en die kosten waren:
  • 30.000km - Onderhoudsbeurt €280
  • 60.000km - Onderhoudsbeurt €536
  • 90.000km - Onderhoudsbeurt €405
In totaal dus €1221 en teruggerekend naar 80.000km dus slechts €1000. Allemaal netjes bij de dealer uitgevoert en die rekent al een stevig uurtarief. Daar komt ook nog eens de (dure) long-life olie bij die een Tesla niet nodig heeft. Ik heb de banden er bewust even buiten gelaten, want dat zit er bij Tesla ook niet bij in:

Het lijkt er op dat een Tesla minder onderhoud nodig heeft, maar in de praktijk meer dan 2x duurder is dan een Audi. Helaas moet je voor de restwaardegarantieregeling het onderhoud volgens schema uitvoeren. Ik ga alleen even kijken of ik het niet elders mag laten doen, want dit voelt als diefstal. Of mis ik nu eenmaal iets?

Als ik het goed heb begrepen zijn de prijzen zonder onderhoudspakket nog hoger. Iemand een factuur wat meer details op staan?

Ach, een S100D zou je ook met een RS6 kunnen vergelijken.

Ik kan mij de rekeningen nog wel heugen. Veeeeel duurder dan Tesla. ;)

Maar dat de tarieven niet overeenkomen met de werkzaamheden lijkt mij weer evident.
 
Wellicht vergelijkbaar bij staande sprint naar de 100 met een volle accu. Op alle andere performance vlakken zijn BMW M, Mercedes AMG en Audi RS de Tesla's de baas. Net nog op de A7 (Duitsland) lopen scheuren met een BMW 535d. Daar kwam ik echt niet bij weg. Alleen eerste stukje vanaf de 100 lukte dat. Daarna trok die meteen bij.N Nuheb ik geen S100D, maar dit was ook slechts een 535d.

Bij een S75D ook best snel warmte issues. De power limiter vloog er best rap op (ook met 70% volle batterij).

Ook merk je op de bochtige A7 het gewicht van de S. Die moet zich een beetje zetten. Wellicht dat ik nog harder de bocht om kon, maar lekker voelde het niet meer. Geen schande met ruim 190km/u op de teller.
 
Wellicht vergelijkbaar bij staande sprint naar de 100 met een volle accu. Op alle andere performance vlakken zijn BMW M, Mercedes AMG en Audi RS de Tesla's de baas. Net nog op de A7 (Duitsland) lopen scheuren met een BMW 535d. Daar kwam ik echt niet bij weg. Alleen eerste stukje vanaf de 100 lukte dat. Daarna trok die meteen bij.N Nuheb ik geen S100D, maar dit was ook slechts een 535d.

Bij een S75D ook best snel warmte issues. De power limiter vloog er best rap op (ook met 70% volle batterij).

Ook merk je op de bochtige A7 het gewicht van de S. Die moet zich een beetje zetten. Wellicht dat ik nog harder de bocht om kon, maar lekker voelde het niet meer. Geen schande met ruim 190km/u op de teller.
S75D ligt in lijn met de 535d inderdaad, op de iets fellere acceleratie van de elektrieker na.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Wellicht vergelijkbaar bij staande sprint naar de 100 met een volle accu. Op alle andere performance vlakken zijn BMW M, Mercedes AMG en Audi RS de Tesla's de baas. Net nog op de A7 (Duitsland) lopen scheuren met een BMW 535d. Daar kwam ik echt niet bij weg. Alleen eerste stukje vanaf de 100 lukte dat. Daarna trok die meteen bij.N Nuheb ik geen S100D, maar dit was ook slechts een 535d.

Bij een S75D ook best snel warmte issues. De power limiter vloog er best rap op (ook met 70% volle batterij).

Ook merk je op de bochtige A7 het gewicht van de S. Die moet zich een beetje zetten. Wellicht dat ik nog harder de bocht om kon, maar lekker voelde het niet meer. Geen schande met ruim 190km/u op de teller.

Nou, op het circuit was de RS6 ook binnen de kortste keren over de kook (banden en remmen). ;)
 
Heb altijd geleerd dat vocht zich snel verdeeld door de remvloeistof door dampvorming.
Wanneer het remsysteem voldoende gebruikt wordt wel inderdaad, maar daar kun je bij een tesla over twisten...
Maar het gaat niet alleen om vocht.
Toen ik nog vele levens geleden in een garage werkte (waar overigens voornamelijk oudere auto's kwamen) week de kleur van de remvloeistof bij het ontluchten vaak nogal af van wat er in het reservoir zat...
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Na een jaartje de 40k km gepasseerd. Is er een goede reden om onderhoud te laten plegen of gewoon lekker doorrijden? Kan zelf niets bedenken...
Lucky you. Gewoon blijven rijden en hopen dat je geen enkele reden krijgt om bij een Service Center langs te hoeven.
Evt. over een jaartje de remolie eens laten verversen, ruitenwisserbladen vervangen en een setje banden, maar daarvoor kun je bij elke bandenboer of garage terecht.
 
Wellicht vergelijkbaar bij staande sprint naar de 100 met een volle accu. Op alle andere performance vlakken zijn BMW M, Mercedes AMG en Audi RS de Tesla's de baas. Net nog op de A7 (Duitsland) lopen scheuren met een BMW 535d. Daar kwam ik echt niet bij weg. Alleen eerste stukje vanaf de 100 lukte dat. Daarna trok die meteen bij.N Nuheb ik geen S100D, maar dit was ook slechts een 535d.

Bij een S75D ook best snel warmte issues. De power limiter vloog er best rap op (ook met 70% volle batterij).

Ook merk je op de bochtige A7 het gewicht van de S. Die moet zich een beetje zetten. Wellicht dat ik nog harder de bocht om kon, maar lekker voelde het niet meer. Geen schande met ruim 190km/u op de teller.

Hoe zit het eigenlijk met hernemingen bij Tesla? Probeer een idee te krijgen of deze ook zo indrukwekkend zijn als de 0-100 acceleratie...
 
Lucky you. Gewoon blijven rijden en hopen dat je geen enkele reden krijgt om bij een Service Center langs te hoeven.
Evt. over een jaartje de remolie eens laten verversen, ruitenwisserbladen vervangen en een setje banden, maar daarvoor kun je bij elke bandenboer of garage terecht.

Haha, het is helaas niet zo dat ik nooit bij het SeC ben geweest, trillingen, geel scherm en nog wat andere dingetjes heb ik natuurlijk ook (gehad).
Maar verder rijdt het ding lekker door en blijf ik liever uit de buurt van het SeC...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik zag nu een video van rich rebuilds dat het zeker niet slecht zou zijn om jaarlijks eens een klein nazicht te laten doen; gelijkmatige banden slijtage, de remblokken eens loshalen en insmeren, de onderkuip los doen en uitkloppen, en zien of alle schroeven er wel nog in zitten...
 
Na een jaartje de 40k km gepasseerd. Is er een goede reden om onderhoud te laten plegen of gewoon lekker doorrijden? Kan zelf niets bedenken...
Ik zou even bij het SeC langs gaan om een setje ruitenwisserbladen te halen en deze dan zelf even te vervangen (3 min. werk). Als de linker ruitenwisser wat stroef begint te lopen over de ruit wil hij nog wel eens afbreken en dat kan je beter voorkomen.
 
Er zijn wel wat dingetjes die je in de gaten moet houden. Sommige zijn voor je eigen veiligheid, andere voor comfort en andere om later grote kosten te ontzien.

Om het jaar je remblokken even gangbaar maken zou ik zeker doen. Ik heb het vorige week toevallig gedaan en bij 3 remklauwen zaten ze zo vast dat ik de remklauw van de auto af moest halen omdat ze zo vastgeroest zaten dat ik ze er met geen mogelijkheid uit kreeg.

DSC_0697.JPG


DSC_0704.JPG


DSC_0690.JPG


Stel je blijft hier mee rijden en je moet een keer een noodstop maken dan staan gelijk je remmen vast en rij je alles kapot. Ook kunnen je rem zuigers vast gaan zitten en dan kost het je samen met een set remschijven en blokken ook een set remklauwen.

Interieurfilter doe ik bij al mijn auto's elke 1/2 jaar, hou wel van een beetje verse lucht
 
  • Informative
Reactions: Maarten
DSC_0403_1.JPG


Inclusief spinnenwebben en stofnesten :)

Wieluitlijning is ook belangrijk, model S heeft veel rubbers aan zijn draagarmen waardoor je wielstanden na een aantal jaar aardig kunnen gaan afwijken. Dit gaat ten koste van je range en banden slijten schuin af waardoor ze sneller vervangen moeten worden. Uitlijnen heb ik helaas zelf geen apparatuur voor anders deed ik dat ook zelf :p
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek
Mijn achterbanden hadden aan de achterkant een scherp schuin afgesleten randje aan de binnenkant, echt flink meer versleten. Net dure nieuwe winterbanden gemonteerd, dus maar even uitgelijnd, maar alles stond exact op fabrieksspecificatie... Raar..