Devils son
Active Member
Naar aanleiding van een discussie over de restwaarde, ben ik eens in de onderhoudskosten van de Tesla Model S gedoken en ben nogal geschrokken van de kosten. Bij Tesla kost een 80.000km onderhoudsplan €2.600 en daarvoor wordt het volgende uitgevoerd:
View attachment 343079
Ik vind de prijzen van Tesla werkelijk absurd. De beurt bij Tesla kost gemiddeld €650 voor wat inspectiewerk en het vervangen van de ruitenwisserbladen. Ik heb de onderhoudshistorie van mijn Audi er even op nageslagen, maar die had bij 90.000km slechts 3 beurten nodig en die kosten waren:
In totaal dus €1221 en teruggerekend naar 80.000km dus slechts €1000. Allemaal netjes bij de dealer uitgevoert en die rekent al een stevig uurtarief. Daar komt ook nog eens de (dure) long-life olie bij die een Tesla niet nodig heeft. Ik heb de banden er bewust even buiten gelaten, want dat zit er bij Tesla ook niet bij in:
- 30.000km - Onderhoudsbeurt €280
- 60.000km - Onderhoudsbeurt €536
- 90.000km - Onderhoudsbeurt €405
Het lijkt er op dat een Tesla minder onderhoud nodig heeft, maar in de praktijk meer dan 2x duurder is dan een Audi. Helaas moet je voor de restwaardegarantieregeling het onderhoud volgens schema uitvoeren. Ik ga alleen even kijken of ik het niet elders mag laten doen, want dit voelt als diefstal. Of mis ik nu eenmaal iets?
Als ik het goed heb begrepen zijn de prijzen zonder onderhoudspakket nog hoger. Iemand een factuur wat meer details op staan?
Ach, een S100D zou je ook met een RS6 kunnen vergelijken.
Ik kan mij de rekeningen nog wel heugen. Veeeeel duurder dan Tesla.
Maar dat de tarieven niet overeenkomen met de werkzaamheden lijkt mij weer evident.