Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontgoocheld door veringen Tesla Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
On topic dan!

Homer zijn eerste zinnen op het forum: "Ik rij al enkele maanden (1) met een Tesla Model 3 en ik moet zeggen dat die veringen keihard zijn (2). Dit is niet meer aangenaam (3). Had Musk de prijs niet doen dalen (4), ik had deze wagen al lang verkocht. (5) "

(1) Die enkele maanden blijken enkele posts later al meer dan een jaar te zijn.
(2) dat die vering hard is ontkent niemand, en is misschien ook nodig. Gooi maar eens >300pk op de achterwielen met zachte vering...
(3) of dat aangenaam is, is een persoonlijk gevoel. Maar dat diezelfde gewaarwording bij het proefrijden geen reden was om af te zien van de aankoop, laat mij veronderstellen dat het allemaal niet zo dramatisch is/ was.
(4) Sinds wanneer is de prijs van de M3 verlaagd door "Musk"? Bij mijn weten nog geen jaar. Waarom heeft hij dan die wagen niet verkocht toen hij wel nog aan dezelfde prijs stond?
(5) Ik blijf erbij dat TS minder problemen heeft met de stugge vering dan met de prijsverlaging.

btw, komende van een 9 jaar oude (of oudere) BMW 640i, waar de vering misschien nog de eerste vering is en ondertussen sponzen zijn, is geen referentie.
Eensch! Overigens ook even zo netjes om te vermelden dat ik je uitgebreide reply erg waardeer!
M.b.t. 2 en 3. Heb voor mijn m3 gereden in seat, honda, vw, alfa, Opel, Peugeot, Audi, etc. Merk vooral weinig verschil in vering tussen de laaste 2 (alfa/Audi) en de m3. Allemaal tikken ze hard de grond aan met de neus als je te hard over een drempel rijdt 🤣
De stugheid is idd ook wel prettig met het vermogen wat je erbij krijgt.
Om helemaal on topic te gaan:

De eerste post van TS is er eentje van frustraties, aannames, uitlatingen over wettelijk of niet, ontgoochelingen, maar... NERGENS lees ik in zijn eerste posting iets over een mogelijke oplossing. Er staat zelfs geen vraag in zijn eerste posting, enkel maar wat ventilaties van frustraties die na een jaar plots opborrelen.

Dat hij graag wil gehoord worden is bij zijn eerste post duidelijk, alleen zat hij hiervoor op de verkeerde plaats. Dat hij alternatieve opties wil is een aanname van u, ik lees dat nergens.
Is dat een regel op het forum dan? Dat je enkel constructief moet zijn...want dan kunnen we daar allemaal nog een puntje aan zuigen!
Ik kan me vinden in de feit dat je eerder bij Tesla aan de bel had moeten trekken als de vering als stug ervaren wordt vanaf dag 1. Ik weet niet in hoeverre dat ook zo is. Ik ben ruim een half jaar bezig geweest om de afleverdeuken en krassen en vlekken in het interieur geadresseerd te zien worden. Superfrustrerend om elke dag een paar uur met Tesla, leasemaatschappijen, etc aan de lijn te moeten hangen zonder ook maar 1cm vooruit te komen. Fotos die bij ontvangst gemaakt zijn van schades die verdwenen zijn, cases die nooit aangemaakt zijn, zo ver door polijsten om er swirrls uit te krijgen totdat er geen lak meer over is of de boel loslaat...

Lang verhaal kort. Het is me uit de openingspost niet helemaal duidelijk wanneer het issue kenbaar is gemaakt bij Tesla, of het überhaupt opgepakt is, waarom je de auto niet binnen de termijn weer ingeleverd hebt...en hoe lang Homersimpson al bezig is met dit euvel.
Kan natuurlijk ook hè..
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik lees hier op de laatste pagina best veel info waar naar mijn mening veel niet van klopt. Beetje verwarrend voor de mensen die echt iets aan het comfort of rijgedrag van de auto willen doen. Nu zal ik zelf ook niet alles 100% weten maar heb al redelijk wat ervaring met alle verschillende vormen van vering en demping. Mijn Model 3 heeft eigenlijk alles wel gehad: verlagingsveren, coilovers, coilovers met air cups en momenteel luchtvering (ombouw van de coilovers naar lucht).

Dat Tesla de vering en demping vanuit de fabriek zo hard maakt wil niet zeggen dat het niet beter kan. Zie inderdaad het voorbeeld van Franz zelf. Zachtere veren en/of demping betekent ook niet direct dat de auto ineens helemaal overhangt in de bochten ofzo. Met coilovers kan voornamelijk de demping zachter zijn (ligt eraan hoe je ze instelt) waardoor je oneffenheden in het wegdek minder hard aanvoelen. Maar je kunt toch ook nog gewoon hard door een bocht ermee en ook snel optrekken zonder problemen. Dit verschil met de originele veren en dempers is iets wat je eigenlijk eens moet ervaren. Daarna wil je denk ik niet meer terug. 😉 Het is in ieder geval mogelijk om beide comfort en betere wegligging te combineren.

Luchtvering is zeker een optie, maar is prijzig. De set van Street Customs waar naar gelinkt werd zijn alleen maar de luchtpoten. Daar moet nog een tank, compressor(s) en kleppen bij komen, met nog wat andere kleinere spullen. Je gaat al snel boven de 5000 euro als je luchtvering op een Model 3/Y wil hebben. Alleen bij luchtvering wil je juist niet op originele hoogte rijden. Moet dan veel te veel lucht in de balgen waardoor de vering veel te hard wordt. Met luchtvering wil je dus altijd een stuk lager rijden dan origineel. Hoe minder lucht in de balgen, hoe meer comfort het zal geven. Er is natuurlijk wel een limiet met hoe weinig lucht je kunt rijden, maar dit verschilt ook weer per set.

Zal wel alvast een ding erbij zeggen al, niet voor een set verlagingsveren gaan als je op zoek bent naar meer comfort. Voor meer comfort zal alleen een goede set coilovers of luchtvering helpen. Met verlagingsveren maak je vaak het probleem erger, je zit nog steeds met dezelfde dempers en dankzij de kleinere veren is er nog minder demping, je zal dan ook veel vaker de bump stops raken.
 
Zijn jullie aan het bashen begonnen zonder mij te informeren? Heel jammer.

stoel.jpeg


Homer heeft gewoon een luchtgeveerde stoel nodig!
 
Luchtveringen zijn geen optie, daarmee geraak je niet door de keuring hier in België. Ondertussen al heel veel positieve reviews gelezen over de mountain pass coilovers van KW op een Tesla. Ik denk dat het nog goed zal komen!

hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat er écht iets scheelt met mijn specifieke wagen en niet met de andere Tesla modellen, maar dat ontkennen ze bij Tesla

Ik heb daar met een veeeeel zachtere Tesla Model 3 mogen rijden en merk een duidelijk verschil. Maar nogmaals dat ontkennen ze met klem. Terwijl ik zelfs op de autostrade constant van boven naar beneden waggel. Dat is niet normaal 😊

Kan je op een of andere manier de hardheid van een wagen testen op een brug? Zodanig dat ik wetenschappelijke bewijzen heb (ook handig om te kijken wat de cijfers zijn nadat ik de ophanging verander)
 
Luchtveringen zijn geen optie, daarmee geraak je niet door de keuring hier in België. Ondertussen al heel veel positieve reviews gelezen over de mountain pass coilovers van KW op een Tesla. Ik denk dat het nog goed zal komen!

hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat er écht iets scheelt met mijn specifieke wagen en niet met de andere Tesla modellen, maar dat ontkennen ze bij Tesla

Ik heb daar met een veeeeel zachtere Tesla Model 3 mogen rijden en merk een duidelijk verschil. Maar nogmaals dat ontkennen ze met klem. Terwijl ik zelfs op de autostrade constant van boven naar beneden waggel. Dat is niet normaal 😊

Kan je op een of andere manier de hardheid van een wagen testen op een brug? Zodanig dat ik wetenschappelijke bewijzen heb (ook handig om te kijken wat de cijfers zijn nadat ik de ophanging verander)

Probeer eens binnen te springen in een ander SeC. Misschien dat ze daar wel aandacht hebben voor je klacht...
 
  • Like
Reactions: JanG007
Na 80.000km in mijn m3 LR als lesauto (hobbel op, hobbel af, 30zones etc de hele dag door) kan ik zeggen dat de auto stevig is afgeveerd, maar alles behalve storend. Zowel ik als werkelijk geen enkele leerling heb ik gehoord over dat het te stug is.

Kan ook deels te maken hebben met mijn autoverleden en leeftijd (net 28) schroefsets, swift sport etc.
Hierna een polo diesel uit 2018 gereden en ja die was heerlijk comfortabel, maar alle sportiviteit ontbrak.
Nu in de model 3 blij het directe stuurgedrag, mooi strakke demping weer terug gevonden te hebben. Dit laat de auto lichtvoetiger aanvoelen dan die eigenlijk is!

De model 3 is in de markt gezet als sportief en dynamisch, wil je dit niet? Lekker een id.4 ofzo gaan kopen...

Wat kan helpen is de kleinst mogelijke velgmaat monteren, banden op max 2.9 bar zetten en let op je keuze qua banden. De ene heeft een stevigere zijwal dan de ander.
 
Last edited:
Ziet er goed uit denk ik : IMG-7637 hosted at ImgBB



Hoe kan dat nu dat ik bij Tesla vorige week met een wagen reed die zacht aanvoelde en de mijne dan keihard? Zelf ontkennen ze alles in het SeC maar er is echt iets aan de gaande. Dit is niet normaal, ik ben echt hopeloos.

Ik wou mijn wagen met 15k kilometers wisselen met die zachte van hun (die 60k kilometers op de teller had) en dat wouden ze ook niet. Dan begon ik mij echt slecht te voelen, omdat ze die ruil dus weigerden....

Bestaat er een manier om dit te meten ipv dit te laten beoordelen op gevoel?
 
Last edited:
Ziet er goed uit denk ik : IMG-7637 hosted at ImgBB



Hoe kan dat nu dat ik bij Tesla vorige week met een wagen reed die zacht aanvoelde en de mijne dan keihard? Zelf ontkennen ze alles in het SeC maar er is echt iets aan de gaande. Dit is niet normaal, ik ben echt hopeloos.

Ik wou mijn wagen met 15k kilometers wisselen met die zachte van hun (die 60k kilometers op de teller had) en dat wouden ze ook niet. Dan begon ik mij echt slecht te voelen, omdat ze die ruil dus weigerden....

Bestaat er een manier om dit te meten ipv dit te laten beoordelen op gevoel?

Welke maat velgen en banden zaten er onder de soepel rijden de auto?
 
Welke maat velgen en banden zaten er onder de soepel rijden de auto?
In de openingspost staat al dat het wisselen van 19 naar 18 inch weinig verschil uitmaakte.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat TS in Nederland is gaan proefrijden en in België de auto heeft gekocht en daar ook tevens woont.
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Met 15K op de teller al nieuwe banden? Zou kunnen, kans is klein.

Hmmm, kan een keuze geweest zijn bij de aankoop. You never know.
Zelf jaagde ik er ooit 4 Pirelli's door op een BMW 320i op 8.000km. De achterband van mijn moto destijds was in het seizoen 2 keer per maand aan vervanging toe (max.1.200km). De voorband daarentegen was onverslijtbaar, maar die raakte dan ook nauwelijks de grond 😇
Maar dat was toen ik nog mijn lange haren had :cool: