Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontgoocheld door veringen Tesla Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Als je een vraag stelt en je krijgt gelijk een hele groep Tesla extremisten op je dak, dan zou eenieders reactie hetzelfde zijn.

Vandaar mijn en anderen hun reactie. Iemand die als eerste woord "Ontgoocheld..." op een forum schrijft i.p.v. "Hoi, Ik ben..." (even voorstellen) die staat natuurlijk onmiddellijk voor het vizier. Als zijn ontgoocheling dan ook nog iets is wat gewoon eigen is aan de wagen, dan kan je al evengoed ontgoocheld zijn dat je glazen dak niet van je Model 3 afkan...
Een stugge auto testrijden, kopen, een jaar mee rondrijden en dan pas ontgoocheld zijn...?
 
Vandaar mijn en anderen hun reactie. Iemand die als eerste woord "Ontgoocheld..." op een forum schrijft i.p.v. "Hoi, Ik ben..." (even voorstellen) die staat natuurlijk onmiddellijk voor het vizier. Als zijn ontgoocheling dan ook nog iets is wat gewoon eigen is aan de wagen, dan kan je al evengoed ontgoocheld zijn dat je glazen dak niet van je Model 3 afkan...
Een stugge auto testrijden, kopen, een jaar mee rondrijden en dan pas ontgoocheld zijn...?
Dus als hij zich eerst netjes had voorgesteld dan hadden jullie heel anders gereageerd op zijn vraag...das toch klinkklare onzin, lees zelf eens terug wat je nu helemaal zegt.
Ligt het nu aan degene die aanslaat (interpretatie) op het woord ontgoocheld of degene die zelf ontgoocheld is?
"Beste Homer...", "zeurende Hakan...", "extremistische Tesla gebruikers...", ...
Ik denk dat ik weet in welke kast jij zit...

Ik kom gewoon uit de Tesla kast rollen ondanks dat mijn m3 lr 2018 met een waslijst aan gebreken en mankementen afgeleverd is destijds. Als je mijn post goed had leest, dan kan je de conclusie trekken dat ik vind dat de bouwkwaliteit van de auto en service ondermaats is maar wel van mening ben dat er 5 jaar na dato nog steeds geen alternatieven zijn.

Dat neemt overigens niet weg dat een aantal gebruikers op dit forum al jaren last hebben van strontvliegerij: iemand laat een poepie en je hebt gelijk een hele zwerm vervelende reacties op je dak. En dat vind ik treurig, niet iedereen deelt helaas dezelfde fantastische ervaringen met hun Tesla, right?
Ga daar met fatsoen, begrip en respect mee om. Daar ontbreekt het aan en dat is op dit forum gewoon een probleem. Zo simpel ligt het 😘


Zullen we weer ontopic gaan en kijken hoe TS geholpen kan worden met betere vering onder zijn bolide?
 
Last edited:
Ophanging en vering is geconcipieerd door mensen die hier veel beter in zijn dan wij als gebruiker. Ik zou er niet aan prutsen, want je lost misschien 1 probleem op, maar je krijgt gegarandeerd andere problemen. Of dacht je dat Tesla de vering zo hard maakt, als er andere opties zouden zijn. Je bent immers met 2000kg en heel veel power onderweg.
Enige optie is luchtvering, maar die krijg je niet voor de prijs van een MS of M3.
Tesla heeft wel degelijk een oplossing dus via de MS of de MX.
Als je bij de Iphone niet kiest voor de ‘Max’, moet je ook niet klagen dat het scherm te klein is.
 
En dat vind ik treurig, niet iedereen deelt helaas dezelfde fantastische ervaringen met hun Tesla, right?
Dat is het hem juist. We delen net wel allemaal dezelfde ervaringen. Al onze wagens zijn stug.
Het is de wijze hoe je dat accepteert of niet en het feit dat dit op voorhand had moeten geweten zijn dat ons stoort. Niet het feit dat de vering hard is, want dat wordt hier niet ontkend.
 
iemand laat een poepie en je hebt gelijk een hele zwerm vervelende reacties op je dak.

Haha oké.

Het ging mij meer om het verhaal dat Tesla moedwillig zacht geveerde demo’s heeft en vervolgens iemand een stug geveerde 3 in de maag splitst, en dat die informatie later fluisterend wordt medegedeeld door een ‘garagist’.

Bij zo’n eerste post gaat mijn Troll alarm af.

Ik deel de hier heersende opvatting dat de M3 een heerlijk sturende skelter is, maar zoals de beroemde Nederlandse filosoof al stelde: elk voordeel hep zijn nadeel.
 
Last edited:
Dat is het hem juist. We delen net wel allemaal dezelfde ervaringen. Al onze wagens zijn stug.
Het is de wijze hoe je dat accepteert of niet en het feit dat dit op voorhand had moeten geweten zijn dat ons stoort. Niet het feit dat de vering hard is, want dat wordt hier niet ontkend.
Je kan ook proberen een zachtere stoel te monteren van een aftermarket stoelenleverancier zoals ASS, Recaro of Scheel.
Of de stoelen laten bekleden met zachtere bekleding bij DK-Schweizer, Alba, Leerinbouw Nederland of Bentons in Zwolle
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V and Krisja
Zullen we weer ontopic gaan...

On topic dan!

Homer zijn eerste zinnen op het forum: "Ik rij al enkele maanden (1) met een Tesla Model 3 en ik moet zeggen dat die veringen keihard zijn (2). Dit is niet meer aangenaam (3). Had Musk de prijs niet doen dalen (4), ik had deze wagen al lang verkocht. (5) "

(1) Die enkele maanden blijken enkele posts later al meer dan een jaar te zijn.
(2) dat die vering hard is ontkent niemand, en is misschien ook nodig. Gooi maar eens >300pk op de achterwielen met zachte vering...
(3) of dat aangenaam is, is een persoonlijk gevoel. Maar dat diezelfde gewaarwording bij het proefrijden geen reden was om af te zien van de aankoop, laat mij veronderstellen dat het allemaal niet zo dramatisch is/ was.
(4) Sinds wanneer is de prijs van de M3 verlaagd door "Musk"? Bij mijn weten nog geen jaar. Waarom heeft hij dan die wagen niet verkocht toen hij wel nog aan dezelfde prijs stond?
(5) Ik blijf erbij dat TS minder problemen heeft met de stugge vering dan met de prijsverlaging.

btw, komende van een 9 jaar oude (of oudere) BMW 640i, waar de vering misschien nog de eerste vering is en ondertussen sponzen zijn, is geen referentie.
 
Je kan ook proberen een zachtere stoel te monteren van een aftermarket stoelenleverancier zoals ASS, Recaro of Scheel.
Dan daver je er misschien uit als je op een slechte weg een bocht neemt.
Ik blijf er bij. Alles is goed bestudeerd. Had er een oplossing geweest, dan was die er al gekomen. Zeker omdat zowat alle reviews de stugge vering als nadeel opgeven. Dan ga je daar als producent mee aan de slag.
Voor de MY was er onlangs een verbetering aangekondigd. Maar ik las al dat die niet veel resultaat geeft. Ooit komt er wellicht een optie voor luchtvering, maar dat zou dan weer indruisen tegen de lean manufacturing rules van Tesla. Groter gamma, grotere complexiteit, meer muda.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Deze medeforummer wil graag gehoord worden en alternatieve opties horen,
Om helemaal on topic te gaan:

De eerste post van TS is er eentje van frustraties, aannames, uitlatingen over wettelijk of niet, ontgoochelingen, maar... NERGENS lees ik in zijn eerste posting iets over een mogelijke oplossing. Er staat zelfs geen vraag in zijn eerste posting, enkel maar wat ventilaties van frustraties die na een jaar plots opborrelen.

Dat hij graag wil gehoord worden is bij zijn eerste post duidelijk, alleen zat hij hiervoor op de verkeerde plaats. Dat hij alternatieve opties wil is een aanname van u, ik lees dat nergens.
 
Een goede demping in de ophanging kost wat energie. En komt dus met wat extra verbruik. Gelet op de extreme focus op range en verbruik is het dus een logische keuze van Tesla om voor een harde ophanging met geringe demping te gaan.
Je bedoelt dat een een soepele vering gepaard gaat met een gebrekkige wegligging.

Er is een algemeen misverstand dat een comfortabele vering een goede wegligging betekend.
Het is juist andersom hoe soepeler de vering des te slechter is de wegligging en hoe beter het comfort.
De mate van demping staat daarbij weer los van hoe soepel de vering is.

Wat een gebruiker wil is iets wat daarbij smaak gevoelig is.
Ik heb niet echt het idee dat over het algemeen de auto's met de focus op wegligging nu de zuinigste auto's zijn.
 
Ik bedoel exact wat ik geschreven heb: dat demping gepaard gaat met energieverlies en dat een geringe demping minder energieverlies geeft.
De rest is een persoonlijke invulling van mijn bericht.
Een geringe demping gaat gepaard met verlies van grip dat is nu juist iets wat je Tesla's niet kunt verwijten.
Ook staat een "goede" demping niet synoniem voor soepele comfortabele vering en dat was de klacht klacht van de TS.
 
btw, komende van een 9 jaar oude (of oudere) BMW 640i, waar de vering misschien nog de eerste vering is en ondertussen sponzen zijn, is geen referentie.
Dit doet me denken aan een keer zo'n auto op de brug bij Joep, van die autoweek filmpjes. De bestuurder noemde zijn Audi een vliegend tapijt, maar bij de eerste bocht vloog de keurmeester Joep bijna de bocht uit, de ophanging was compleet verrot, maar rechtuit reed het ongetwijfeld heerlijk :p
 
Even zoeken op internet kom je dit tegen:

Als je die op de normale hoogte afstelt zal het ongetwijfeld comfortabeler rijden.
Een forse investering, maar altijd nog minder dan het verlies bij verkoop van de auto en de air suspension kan je in de toekomst ook uit laten bouwen en doorverkopen.
 
Ik had hiervoor zowel een 330e met 20 inchers en een Model 3 LR 2019 met 18 inch.
Op het forum waarschuwde men ook voor een erg "harde" vering op de Model 3 Performance met 20 inch.
Ik moet zeggen ..... nooit achterom gekeken en ik rijd vooral op Belgische wegen 🙃

Wat wel zo is, is dat de 330e iets strakker afgeveerd was maar zeker even hard, zoniet harder.

In het filmpje wiegelt fiffie wel serieus. Wat voor een ondergrond was dit dan?
 
Haha oké.

Het ging mij meer om het verhaal dat Tesla moedwillig zacht geveerde demo’s heeft en vervolgens iemand een stug geveerde 3 in de maag splitst, en dat die informatie later fluisterend wordt medegedeeld door een ‘garagist’.

Bij zo’n eerste post gaat mijn Troll alarm af.

Ik deel de hier heersende opvatting dat de M3 een heerlijk sturende skelter is, maar zoals de beroemde Nederlandse filosoof al stelde: elk voordeel hep zijn nadeel.
Ik snap je wel hoor en ik denk dat 95% van de mensen die zich hier aanmelden nogal pragmatisch zijn. Een topic open je om je mening te geven of een vraag te stellen en vaak is dat in de trend van problemen die je ondervindt. De andere 5% meldt zich aan of post omdat ze gewoon erg blij zijn met hun waggie. 😊

Ik denk overigens dat de demo waarin gereden is al enige tijd als demo in gebruik is, waardoor de vering wat zachter is dan bij een fabriek af nieuw model. Lijkt me de meest plausibele en kan me net als de rest niet voorstellen dat er aan een demo auto gesleuteld wordt om hem "prettiger" aan te laten voelen voor de verkoop. Kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar het lijkt me onnodig veel werk in een toch al druk service centrum 😂