Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontgoocheld door veringen Tesla Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Het is niet alleen de 3 maar ook de Model Y is naar mijn inzien ook veel te hard. Kleine oneffenheden voel je gewoon veel te hard in je nieren klapperen. Ik heb proef gereden 6 mnd terug, maar kon me niet heugen dat hij toen zo stug was.
Ja, je bent enthousiast bij het proefrijden en let je misschien niet zo op, nu je de wagen ff in bezit hebt, begint het mij lichtelijk te irriteren.
Maar ja, kan je niets meer aan doen. Ik zou er best een paar K voor overhebben om dit wat comfortabeler te krijgen, maar hoe...?
(op het web kan je wel wat vinden, maar je gaat wel aan een dure auto sleutelen binnen je garantie)
 
Ik volg dit forum ook al even omdat ik nu met een Model 3 aanloopwagen rijd, overgebleven op de bedrijfsparking van mijn nieuwe werkgever. Ook mijn wagen voelt extreem stug aan. Ook gecontroleerd door de dealer, hij zei dat het normaal was.

Eerst dacht ik dat het normaal was bij dit soort elektrische wagens en het hoge gewicht, maar sinds een testrit en meerijden met collega's met een BMW i4 kan ik zeggen: dat is NIET normaal. De i4 rijdt even strak en dynamisch, maar heel wat comfortabeler door de luchtvering.

Ik kan niks veranderen omdat de auto van de leasemaatschappij is, maar je kunt after market andere vering laten monteren. Kost een duit, maar kan je wel helpen.
 
Ik volg dit forum ook al even omdat ik nu met een Model 3 aanloopwagen rijd, overgebleven op de bedrijfsparking van mijn nieuwe werkgever. Ook mijn wagen voelt extreem stug aan. Ook gecontroleerd door de dealer, hij zei dat het normaal was.

Eerst dacht ik dat het normaal was bij dit soort elektrische wagens en het hoge gewicht, maar sinds een testrit en meerijden met collega's met een BMW i4 kan ik zeggen: dat is NIET normaal. De i4 rijdt even strak en dynamisch, maar heel wat comfortabeler door de luchtvering.

Ik kan niks veranderen omdat de auto van de leasemaatschappij is, maar je kunt after market andere vering laten monteren. Kost een duit, maar kan je wel helpen.
Sorry maar de i4 moet je eerder met een Model S vergelijken qua prijscategorie. Net eens even in de configurator gedoken voor een BMW i4 35: €78,646!

Maar hé, dan heb je wel alles aangevinkt wat al standaard op een Tesla Model 3 zit van nog geen €45k. Enige ontbrekende optie bij de Tesla is de adaptieve vering, maar daar heb je dus nog zo’n €33k voor over.
 
Ik vind de vering van mijn MY ook te hard op (Belgische) secundaire slechte wegen.
Maar maak meteen de bedenking dat die wegen wegen heel schaars geworden zijn.
Op de meeste wegen vormt de stugge vering geen probleem.
Ik geniet daarentegen van de stugge vering in lange bochten (op- en afritten) waar ik ondanks mijn hoge en 2000kg zware wagen toch iedereen overklas.

Ik focus vooral op dat laatste en neem die paar km slechte ervaring er met plezier bij.
 
Maar ja, kan je niets meer aan doen. Ik zou er best een paar K voor overhebben om dit wat comfortabeler te krijgen, maar hoe...?

Je gaat het niet geloven, maar als je er een paar K voor over hebt ligt de oplossing binnen handbereik...
Verkoop die veel te harde MY van een maand oud, ga je geen groot verlies op lijden, hoogstens een paar K, en dat was geen probleem.
Doen, anders ga je je de volgende 3 f 5 jaar ongelukkig voelen. Hij wordt echt niet zachter door je er blijven op te focussen.
 
Sorry maar de i4 moet je eerder met een Model S vergelijken qua prijscategorie. Net eens even in de configurator gedoken voor een BMW i4 35: €78,646!

Maar hé, dan heb je wel alles aangevinkt wat al standaard op een Tesla Model 3 zit van nog geen €45k. Enige ontbrekende optie bij de Tesla is de adaptieve vering, maar daar heb je dus nog zo’n €33k voor over.

In leaseprijzen liggen de kaarten anders.

De leaseprijzen voor deze 2 wagens liggen dichter in de buurt. Een Model S is veel en veel duurder in lease.

Een gevolg van de steeds wisselende catalogusprijzen? Leasemaatschappijen hebben geen zekerheid meer op verkoopwaarde op het eind van de leasetermijn.
 
Je gaat het niet geloven, maar als je er een paar K voor over hebt ligt de oplossing binnen handbereik...
Verkoop die veel te harde MY van een maand oud, ga je geen groot verlies op lijden, hoogstens een paar K, en dat was geen probleem.
Doen, anders ga je je de volgende 3 f 5 jaar ongelukkig voelen. Hij wordt echt niet zachter door je er blijven op te focussen.
Je vergeet dat de Tesla Model 3 LR 12 maanden geleden een prijs had van €58.000
Ondertussen heb je deze voor €52.000

Een wagen zoals de mijne is 12 maanden oud en kan ik dus maar €43.000 voor krijgen
Je verliest dus €15.000 op 1 jaar tijd. Dat doet pijn hoor.
 
In leaseprijzen liggen de kaarten anders.

De leaseprijzen voor deze 2 wagens liggen dichter in de buurt. Een Model S is veel en veel duurder in lease.

Een gevolg van de steeds wisselende catalogusprijzen? Leasemaatschappijen hebben geen zekerheid meer op verkoopwaarde op het eind van de leasetermijn.
Al zou de leaseprijs gelijk zijn, dan zit je nog met een bijtellingsverschil over €33k. Dat is per maand toch al bijna €300 netto verschil. Dan is het de vraag of een luchtvering je €300 per maand waard is, in mijn geval niet.
 
Je vergeet dat de Tesla Model 3 LR 12 maanden geleden een prijs had van €58.000
Ondertussen heb je deze voor €52.000

Een wagen zoals de mijne is 12 maanden oud en kan ik dus maar €43.000 voor krijgen
Je verliest dus €15.000 op 1 jaar tijd. Dat doet pijn hoor.
@Twan123 de zijne is geleverd op 03- 02- 2023 en het is hij die een paar K geen probleem vindt.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Je vergeet dat de Tesla Model 3 LR 12 maanden geleden een prijs had van €58.000
Ondertussen heb je deze voor €52.000

Een wagen zoals de mijne is 12 maanden oud en kan ik dus maar €43.000 voor krijgen
Je verliest dus €15.000 op 1 jaar tijd. Dat doet pijn hoor.
Neen, die hoef je niet te verliezen, want een nieuwe MY is in verhouding nog meer in prijs gedaald en sedert dit jaar is die zachter afgeveerd.
 
Neen, die hoef je niet te verliezen, want een nieuwe MY is in verhouding nog meer in prijs gedaald en sedert dit jaar is die zachter afgeveerd.
Als ik mijn wagen zou verkopen, dan verlies ik €15.000 op amper 1 jaar tijd. In tijden van inflatie laat meneer Musk al zijn prijzen dalen met een kleine 10K (dat is niet fijn voor de mensen die de wagen duur hebben aangekocht)
 
Ik neem ook niet het basismodel bij beide varianten, scheelt dan nog veel minder.

Maar inderdaad, let´s quit the discussion, daarmee is de threadstarter niet geholpen.

Is de wagen je eigendom? Dan zou ik echt kijken om de standaard vering eruit te slopen.
Kent er iemand een goed adres om mijn veringen normaal te krijgen?

In deze video zie je hoe erg het eigenlijk wel is:
 
  • Funny
Reactions: JanG007 and Dix0r
In deze video zie je hoe erg het eigenlijk wel is:

Wat ik zie is:
- geen hondje van om en bij de 2kg die van de grond komt van de trillingen
- een hondje dat door de aangename massage stilaan in slaap aan het vallen is

Wat ik lees is:
- vooral iemand die gefrustreerd is dat de prijs van zijn aankoop met enkele K is gedaald...
 
Tja…. iedereen die een proefrit maakt weet dat een Tesla M3 of Y stug is geveerd. Daar kan per uitvoering wat verschil in zitten, maar over het algemeen zijn het stugge auto’s.
Dat de rijeigenschappen van de proefrit anders zijn dan die van de auto die je geleverd krijgt is niet iets Tesla specifiek, dat gebeurt ook bij andere merken. Wil je exact dezelfde auto als die van de proefrit, dan moet je de desbetreffende demo auto kopen.