Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontspoorde discussie over autonomie (verplaatst)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij altijd met m'n hand aan het stuur; maar ik heb nog geen comfortabele houding gevonden waarin ik toch geen nags krijg.

En dan heb ik het stuur echt vast dus niet alleen een vinger.
Hoeveel vingers doet er niet toe. Het stuur moet weerstand in de draairichting voelen.
Ik neem het stuur vast op 8u en ontspan de rest van mijn arm zodat het gewicht ervan voor torsie zorgt.
 
Voor de duidelijkheid, je houdt dus ook altijd minstens één hand aan je stuur? Echt altijd?

Nee, dat hangt af van de situatie. Als er niets om je heen gebeurt, dan kun je prima even het stuur loslaten.

Voor de goede orde, ik heb ongeveer 250.000 km’s gereden met Autopilot en op de snelweg hoef ik alleen het stuur over te nemen als er wegwerkzaamheden zijn ofzo. Het systeem is echt heel goed.
 
Nee, dat hangt af van de situatie. Als er niets om je heen gebeurt, dan kun je prima even het stuur loslaten.

Voor de goede orde, ik heb ongeveer 250.000 km’s gereden met Autopilot en op de snelweg hoef ik alleen het stuur over te nemen als er wegwerkzaamheden zijn ofzo. Het systeem is echt heel goed.
En zelfs met wegwerkzaamheden lukt AP vaak. Hij volgt dan de gele lijnen ipv de witte.
 
Idem hier. Je moet best wel wat tegendruk leveren om die nag niet te krijgen.
Dat is borrelpraat. Als een wetsovertreding (vraag is zelfs of daarvan al sprake is) reden is om niet uit te keren, dan zou de verzekering zelden uit hoeven te keren. Als je daar langer dan 2 seconden over nadenkt als leek kun je dat ook nog wel bedenken.
is dat zo?
Ik dacht te weten dat er zaken waren waarbij bestuurders met teveel alcohol op geen uitkering kregen van de verzekeraar.
 
Volgens mij weet je na één rit hoeveel kracht er nodig is…..


Eén hand aan het stuur en niet opletten is nog altijd beter dan een gewicht en geen hand aan het stuur. De tijd die je nodig hebt om je hand naar het stuur te bewegen is te lang om in te kunnen grijpen.
Nou ik lees nogal wat mensen, ook in dit forum, (ook nu weer zie ik)die zich lange tijd stoorden aan die nag en uitgelegd moeten krijgen hoe je (lateraal) druk moet geven. Niet iedereen is even handig. En v.w.b. Reactietijd heb je 100% gelijk. Ik ben dus (ook als je mijn likes hiervoor bekijkt) super tegen het gebruik van nepmiddelen die druk simuleren. Rij veilig of rij niet. ik hoop ooit te gaan genieten van mijn FSD maar zo lang het niet werkt, handen aan het stuur én opletten. Als je iemand het ziekenhuis in hebt gereden is het te laat. Het hebben van een sterke veilige auto komt met verplichtingen, vooral om de minder veiligen te beschermen.
 
Nee, dat hangt af van de situatie. Als er niets om je heen gebeurt, dan kun je prima even het stuur loslaten.

Voor de goede orde, ik heb ongeveer 250.000 km’s gereden met Autopilot en op de snelweg hoef ik alleen het stuur over te nemen als er wegwerkzaamheden zijn ofzo. Het systeem is echt heel goed.
Rij in de spits een keer van arnhem naar Apeldoorn over de A50 op de spitsstrook op AP. Ik weet zeker dat je je minstens 4 keer helemaal kapotschrikt als je het gewichtje laat sturen. En dat is maar één voorbeeld van een 4x voorkomende soortgelijke standaardsituatie waar het levensgevaarlijk is. Uiteraard weet ik hoe AP werkt en dat je als een doorgetrokken streep schuin over je baan ziet gaan, je het pookje even omhoog doet.
 
Hoeveel vingers doet er niet toe. Het stuur moet weerstand in de draairichting voelen.
Ik neem het stuur vast op 8u en ontspan de rest van mijn arm zodat het gewicht ervan voor torsie zorgt.
Ik snap hoe het werkt. Ik vind het alleen niet prettig rijden met een hand hangend aan het stuur.

Ik ben ook van mening dat Tesla dit beter kan implementeren. Het staat nu wel heel ongevoelig.
 
Ik snap hoe het werkt. Ik vind het alleen niet prettig rijden met een hand hangend aan het stuur.

Ik ben ook van mening dat Tesla dit beter kan implementeren. Het staat nu wel heel ongevoelig.
Precies.
Na 160.000km nog steeds iedere 15" een NAG terwijl ik altijd 1 hand aan het stuur heb "hangen".
Het moment dat je moet uitoefenen op het stuur is in onze auto te groot voor het gewicht van mijn armen.
Ik heb geen extra gewicht aan het stuur hangen maar de verleiding is zo wel erg groot, hier mag Tesla gerust wat aan doen.
 
Dat is borrelpraat. Als een wetsovertreding (vraag is zelfs of daarvan al sprake is) reden is om niet uit te keren, dan zou de verzekering zelden uit hoeven te keren. Als je daar langer dan 2 seconden over nadenkt als leek kun je dat ook nog wel bedenken.
Dat is geen borrelpraat. Er zit een wezenlijk verschil tussen moedwillig de wet overtreden en per ongeluk de wet overtreden. Daarnaast is er ook nog sprake van bewijsbaarheid. En daarna is er ook nog de overweging of de kans van slagen opweegt tegen de kosten. Vaak is uitkeren dan (vele malen) goedkoper.

En als het dan al zo ver komt, keert de verzekering in principe altijd de schade uit aan de benadeelde partij en komt de vordering op jouw bordje. Dat is ook weer als de kosten opwegen tegen de baten.

Maar als een verzekeringsmaatschappij ook maar enigszins reden heeft om niet uit te hoeven keren, zullen ze dat zeker niet laten.

Bron: ik ben zelf in een grijs verleden betrokken geweest bij het opstellen van dat soort dossiers.

Als je daar als leek over nadenkt had je dat zelf ook wel kunnen bedenken (goed argument wel).
 
  • Like
Reactions: Nick-m and horta
Idem hier. Je moet best wel wat tegendruk leveren om die nag niet te krijgen.

is dat zo?
Ik dacht te weten dat er zaken waren waarbij bestuurders met teveel alcohol op geen uitkering kregen van de verzekeraar.

Het casco deel obv een uitsluitingsclausule.

Maar goed, dat is niet hetzelfde als een gewichtje.

Het is wat anders als je bv met dat gewichtje gaat rijden en dan bv op de achterbank de krant gaat lezen. Dan zou er misschien nog iets van te maken zijn (nog steeds een hele kleine kans), maar het gewichtje is op geen reden om een uitkering te weigeren. Dan zou bv 30 km/u te hard rijden ook een reden zijn daarvoor. Dat is immers veel gemakkelijker in verband te brengen met een eventueel ongeval.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Precies.
Na 160.000km nog steeds iedere 15" een NAG terwijl ik altijd 1 hand aan het stuur heb "hangen".
Het moment dat je moet uitoefenen op het stuur is in onze auto te groot voor het gewicht van mijn armen.
Ik heb geen extra gewicht aan het stuur hangen maar de verleiding is zo wel erg groot, hier mag Tesla gerust wat aan doen.
Na de eerste 5.000 km wel gevoel gekregen wat werkt met AP en het stuur hangend vasthouden. Heerlijk zelfs.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Rij in de spits een keer van arnhem naar Apeldoorn over de A50 op de spitsstrook op AP. Ik weet zeker dat je je minstens 4 keer helemaal kapotschrikt als je het gewichtje laat sturen. En dat is maar één voorbeeld van een 4x voorkomende soortgelijke standaardsituatie waar het levensgevaarlijk is. Uiteraard weet ik hoe AP werkt en dat je als een doorgetrokken streep schuin over je baan ziet gaan, je het pookje even omhoog doet.

Op spitstroken moet je dan ook niet rijden op AP. TACC en zelf sturen. Want ook met het stuur in de hand rukt die dan en is dat simpelweg potentieel gevaarlijk.
 
Dat is geen borrelpraat. Er zit een wezenlijk verschil tussen moedwillig de wet overtreden en per ongeluk de wet overtreden. Daarnaast is er ook nog sprake van bewijsbaarheid. En daarna is er ook nog de overweging of de kans van slagen opweegt tegen de kosten. Vaak is uitkeren dan (vele malen) goedkoper.

En als het dan al zo ver komt, keert de verzekering in principe altijd de schade uit aan de benadeelde partij en komt de vordering op jouw bordje. Dat is ook weer als de kosten opwegen tegen de baten.

Maar als een verzekeringsmaatschappij ook maar enigszins reden heeft om niet uit te hoeven keren, zullen ze dat zeker niet laten.

Bron: ik ben zelf in een grijs verleden betrokken geweest bij het opstellen van dat soort dossiers.

Als je daar als leek over nadenkt had je dat zelf ook wel kunnen bedenken (goed argument wel).

Ik weet wat voor onfatsoenlijke figuren het beleid bepalen bij verzekeraars.

Maar ik ben jarenlang advocaat geweest, met zeer veel proceservaring, ook in cassatie en Europees.

30 km/u te hard rij je ook niet per ongeluk. En het gewicht zegt niets. Want dat gewicht hangt daar 24/7, dus op het moment van het ongeval kan ik gewoon het stuur vast hebben gehad, net als een ander zonder gewicht het los kan hebben gehad.

Dus niet alleen is het op zichzelf veel te weinig om te weigeren: bewijstechnisch heb je een probleem.

Maar als jij het denkt beter te weten: jurisprudentie graag. Je was zo stellig: zal je wel hebben. Toch???
 
30 km/u te hard rij je ook niet per ongeluk. En het gewicht zegt niets. Want dat gewicht hangt daar 24/7, dus op het moment van het ongeval kan ik gewoon het stuur vast hebben gehad, net als een ander zonder gewicht het los kan hebben gehad.

Dus niet alleen is het op zichzelf veel te weinig om te weigeren: bewijstechnisch heb je een probleem.

Je bent het dus met me eens. Want je argument is precies datgene wat ik benoem: het gaat stuk op bewijslast.

Dat maakt iets nog geen borrelpraat, als advocaat weet je ook dat je het zuiver moet houden.

Gebruik van het gewicht zegt wel zeker wat, want door het gebruik van dat gewicht ondermijn je de controlefunctie van de fabrikant die moet controleren of jij netjes je handjes aan het stuur hebt. Het is een uitstekend argument om aan te kunnen tonen dat je die veiligheidsfunctie hebt ondermijnt door gebruik te maken van zo'n gewicht.

En je weet heel goed dat er geen jurisprudentie is over het gebruik van AP icm met zo'n gewicht wat zou moeten hebben geleid tot een ongeval. Want er is geen verzekeringsmaatschappij of officier die daar zijn vingers aan gaat branden zonder, daar komt ie, goede bewijslast.

Het moment dat er videobeelden zijn van een ongeval met een Tesla, waarbij vastgesteld is dat AP is ingeschakeld en vastgesteld is dat er een gewicht aan het stuur hangt en dat de bestuurder in slaap is gevallen komt er vast wel een uitspraak. Ik heb zo maar het vermoeden dat het gewicht dan onderdeel gaat zijn van die uitspraak, want het gebruik daarvan is een prima argument om te stellen dat de bestuurder willens en wetens het risico heeft genomen en dat AP de kans is ontnomen om in te grijpen door ondermijning van die veiligheidsfunctie etc etc...

Ik zou m'n handen er niet voor in het vuur durven steken dat je borrelpraat stand blijft houden. Het is wachten op zo'n ongeval (afkloppen). Ik ben benieuwd...
 
  • Like
Reactions: Namervio and horta