Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontspoorde discussie over autonomie (verplaatst)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet wat voor onfatsoenlijke figuren het beleid bepalen bij verzekeraars.

Maar ik ben jarenlang advocaat geweest, met zeer veel proceservaring, ook in cassatie en Europees.

30 km/u te hard rij je ook niet per ongeluk. En het gewicht zegt niets. Want dat gewicht hangt daar 24/7, dus op het moment van het ongeval kan ik gewoon het stuur vast hebben gehad, net als een ander zonder gewicht het los kan hebben gehad.

Dus niet alleen is het op zichzelf veel te weinig om te weigeren: bewijstechnisch heb je een probleem.

Maar als jij het denkt beter te weten: jurisprudentie graag. Je was zo stellig: zal je wel hebben. Toch???
Nog even los van het juridische deel….. Ik zou nooit meer lekker ‘s avonds relaxed op de bank kunnen zitten als ik een ongeluk met letselschade, of nog erger, zou hebben veroorzaakt als ik alleen een gewicht aan het stuur had hangen en niet mijn handen aan het stuur zou hebben gehad…….
 
Aangezien iedereen een mening heeft: ik gebruik AP uiterst zelfden en dan meestal in de file maar ook steeds minder en minder want met heel het veiligheidsstrook verhaal, kreeg ik teveel boze blikken van motorrijders.

Nu als ik AP gebruik, “knel” ik het stuur tussen m’n benen en dat werkt eigenlijk erg goed.No nags.

Dat doe ik enkel op de autostrade, bij weinig verkeer en klaar om in te grijpen.

Als je teveel van lane moet switchen, wordt het ook alweer snel een gedoe, zelfs met auto lane change.

Op zich blijf ik het allemaal maar wat gimmicky vinden maar dat komt waarschijnlijk omdat de wagen zich zo fijn laat sturen dat het me gewoon minder interesseert. Zelfs heb ik tijdens lange ritten nog steeds niet de nijging om de “controle” uit handen te geven. Mochten we nu op level 4 of 5 zitten, ja, dan misschien wel.
 
  • Like
Reactions: P-47
Precies.
Na 160.000km nog steeds iedere 15" een NAG terwijl ik altijd 1 hand aan het stuur heb "hangen".
Het moment dat je moet uitoefenen op het stuur is in onze auto te groot voor het gewicht van mijn armen.
Ik heb geen extra gewicht aan het stuur hangen maar de verleiding is zo wel erg groot, hier mag Tesla gerust wat aan doen.
Een zwaarder uurwerk of een dikke gouden armband kan misschien oplossing brengen. ;)
De Yoke lijkt het hier beter te doen. De hefboom in de hoek is groter dan bij een rond stuur.
 
Je bent het dus met me eens. Want je argument is precies datgene wat ik benoem: het gaat stuk op bewijslast.

Dat maakt iets nog geen borrelpraat, als advocaat weet je ook dat je het zuiver moet houden.

Gebruik van het gewicht zegt wel zeker wat, want door het gebruik van dat gewicht ondermijn je de controlefunctie van de fabrikant die moet controleren of jij netjes je handjes aan het stuur hebt. Het is een uitstekend argument om aan te kunnen tonen dat je die veiligheidsfunctie hebt ondermijnt door gebruik te maken van zo'n gewicht.

En je weet heel goed dat er geen jurisprudentie is over het gebruik van AP icm met zo'n gewicht wat zou moeten hebben geleid tot een ongeval. Want er is geen verzekeringsmaatschappij of officier die daar zijn vingers aan gaat branden zonder, daar komt ie, goede bewijslast.

Het moment dat er videobeelden zijn van een ongeval met een Tesla, waarbij vastgesteld is dat AP is ingeschakeld en vastgesteld is dat er een gewicht aan het stuur hangt en dat de bestuurder in slaap is gevallen komt er vast wel een uitspraak. Ik heb zo maar het vermoeden dat het gewicht dan onderdeel gaat zijn van die uitspraak, want het gebruik daarvan is een prima argument om te stellen dat de bestuurder willens en wetens het risico heeft genomen en dat AP de kans is ontnomen om in te grijpen door ondermijning van die veiligheidsfunctie etc etc...

Ik zou m'n handen er niet voor in het vuur durven steken dat je borrelpraat stand blijft houden. Het is wachten op zo'n ongeval (afkloppen). Ik ben benieuwd...

Ten eerste lees je verschrikkelijk slecht want ik schreef dat het mis gaat op het feit dat een gewichtje gebruiken geen enkele reden is om uitkering te weigeren en daarenboven dat de bewijslast daar nog overheen komt.

Daarnaast ben je zelf de doelpalen nu aan het verzetten, want jouw originele stelling was dat het enkele feit dat zo’n gewichtje gevonden zou worden voldoende zou zijn. En nu kom je met ‘in slaap vallen’.

En daar wil ik nog wel bovenop doen dat zelfs dan dat gewichtje nooit een rol van betekenis gaat spelen ter zake, want je kan niet bewijzen wie dat gewichtje erop heeft gedaan met welk doel.

Ten aanzien van jurisprudentie neem ik ook genoegen met overige veiligheidssystemen uitschakelen als reden om uitkering te weigeren. Of op zijn minst iets van een uitspraak die wijst in de richting van de uitspraak die je poneerde als feit.

Veel plezier met uit de hoek komen.
 
Nog even los van het juridische deel….. Ik zou nooit meer lekker ‘s avonds relaxed op de bank kunnen zitten als ik een ongeluk met letselschade, of nog erger, zou hebben veroorzaakt als ik alleen een gewicht aan het stuur had hangen en niet mijn handen aan het stuur zou hebben gehad…….

Je moet gewoon alert rijden. Dat heeft niets te maken met een gewichtje of niet.
 
Nog even los van het juridische deel….. Ik zou nooit meer lekker ‘s avonds relaxed op de bank kunnen zitten als ik een ongeluk met letselschade, of nog erger, zou hebben veroorzaakt als ik alleen een gewicht aan het stuur had hangen en niet mijn handen aan het stuur zou hebben gehad…….
Inderdaad. Je mag je bank niet meenemen naar je cel in de gevangenis.
 
  • Funny
Reactions: Nick-m
Precies.
Na 160.000km nog steeds iedere 15" een NAG terwijl ik altijd 1 hand aan het stuur heb "hangen".
Het moment dat je moet uitoefenen op het stuur is in onze auto te groot voor het gewicht van mijn armen.
Ik heb geen extra gewicht aan het stuur hangen maar de verleiding is zo wel erg groot, hier mag Tesla gerust wat aan doen.
Heb hetzelfde probleem. Zelfs met 2 handen aan het stuur doet hij soms moeilijk.
 
Bij Autopilot moet je "niet in de richting sturen" die je de auto wilt laten rijden, maar iets links of rechts daarvan. Om zo wat druk te zetten om de NAG te voorkomen. Dat is toch van de gekke. Het is principieel onjuist: je hoort (mee) te sturen in de richting die je wilt gaan.
Ook wordt ik op lange afstand heel moe van dat alsmaar tegensturen. Ga ik afwisselen: een tijdje links de arm naar beneden duwen, dan een tijdje rechts.
De "arm aan het stuur laten hangen" geeft bij mij niet altijd genoeg tegendruk: af en toe komt de NAG weer opzetten, als ik vergeet hard genoeg te drukken. Sorry Frank, geen gouden armband of Rolex bij mij, alhoewel ik het een heel knap idee vind. 😉
Ook vervelend is het als je met de Autopiloot van baan gaat wisselen. Nadat de richtingaanwijzer/pinker is aangezet, wil de auto meteen druk op het stuur voelen. Anders gaat die met een grote swieper weer terug naar de baan waar je eerst reed. Zelf kan ik er nog wel tegen, maar de passagiers schrikken zich rot.
Opmerking:
Ik heb geen gewichtje aan het stuur, maar de verleiding is wel groot. Niet om het stuur ooit los te laten, maar om de anti-NAG-tegendruk te laten geven. :p
 
En daar wil ik nog wel bovenop doen dat zelfs dan dat gewichtje nooit een rol van betekenis gaat spelen ter zake, want je kan niet bewijzen wie dat gewichtje erop heeft gedaan met welk doel.
Geen expert op dit terrein, maar de meeste verzekeraars hebben in hun voorwaarden staan dat dekking vervalt wanneer de auto niet aan de wet voldoet. Ik lees dat verzekeraars bijv. claims kunnen afwijzen wanneer de auto niet (op tijd) APK gekeurd is. Je zal daar uiteraard tegenbewijs tegen kunnen inbrengen, maar in zo'n geval heb je toch zelf een bewijsprobleem? Nu weet ik niet in hoeverre zo'n stuurgewicht echt verboden is, maar het is ontegenzeggelijk bedoeld om veiligheidssystemen te omzeilen die onderdeel zijn van de typegoedkeuring. Lijkt mij overigens niet dat het er toe doet wie het gewichtje er aan gehangen heeft. Just my 2 cents..
 
Yesterday there seems to some discussion on the AP nag and how to avoid it. Here are my 2 cents.

I noticed if you have both hands on the wheel the force form them negate each other and the car keeps on nagging. So, I use this method to 'avoid' the nag. I make a claw form my right hand. My elbow rests on the center console and the claw at the 3'oclock position. The other hand is resting on my lap ready to take control of the steering wheel

Screenshot 2023-10-09 at 11.42.23.png
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Nick-m
Ik heb meestal de rechterhand onderin het stuur liggen. Inderdaad moet je niet netjes met twee handen aan het stuur zitten omdat er gecontroleerd wordt op draaikracht. En volgens mij wordt er tegenwoordig gezien dat die draaikracht te stabiel is, dat wordt dan gezien als een stuurhulp (vraag me niet waarom ik dat denk 😇 )
 
Just my 2 cents,
als je te lui bent om te sturen, dan neem je toch gewoon een taxi.

vanmorgen A1 Amersfoort richting Amsterdam een kilometer of anderhalf voor knooppunt Eemnes. Ik op de 2e baan van rechts, rustig op AP. links naast mij verschijnt er uit het niets een auto waarvan de bestuurder dacht dat een MX zomaar in het niets kan verdwijnen. Het is dat ik nog wat ruimte rechts had om uit te wijken, flinke peut op de toeter te geven en als toegift te trakteren op MX grootlicht. In deze situatie hadden gewichttjes aan het stuur waarschijnlijk geleid tot een schadeformulier en tig kilometer file, en een MX met een gerestylde linkerkant en een Megane station met een deuk, zowel in de auto als het ego van de bestuurder.

(als mensen nou gewoon 5 minuten eerder de wekker zetten, hoeven ze ook geen medeweggebruikers van de weg te duwen om op te schieten)
 
…..Het moment dat je moet uitoefenen op het stuur is in onze auto te groot voor het gewicht van mijn armen.
Ik heb geen extra gewicht aan het stuur hangen maar de verleiding is zo wel erg groot, hier mag Tesla gerust wat aan doen.
De druk die je moet uitoefenen is vrij laag, je arm is veel zwaarder dan de druk die je moet uitoefenen ;)
Als je de hoogte van het stuur iets hoger zet wordt de druk ietsje hoger en dan kan het zomaar zijn dat je geen last meer hebt van de NAG.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Ik heb meestal de rechterhand onderin het stuur liggen. Inderdaad moet je niet netjes met twee handen aan het stuur zitten omdat er gecontroleerd wordt op draaikracht. En volgens mij wordt er tegenwoordig gezien dat die draaikracht te stabiel is, dat wordt dan gezien als een stuurhulp (vraag me niet waarom ik dat denk 😇 )

Ik heb een log-bestand van een (andere) Tesla* gezien waarin je idd duidelijk kunt zien hoeveel kracht er op het stuur wordt uitgeoefend. Achteraf is door Tesla eenvoudig te zien dat je met een stuurhulp hebt gereden, zeker als je de handen niet aan het stuur hebt gehad. Als je de handen aan het stuur hebt tijdens het rijden is het moment op het stuur wisselend tgv kleine of grotere stuurbewegingen, bij een gewichtje niet/nauwelijks.

Naast moment op stuur en de stuuruitslag worden er overigens enorm veel andere zaken in een logbestand opgeslagen. Denk aan alles wat de bestuurder doet/bediend maar ook alle sensoren incl. G-krachten, ABS, etc. Een bestuurder die een Tesla de schuld denkt te kunnen geven kan nog wel eens verrast worden van de feedback 😅

*=stond als ik het goed heb ook ergens op dit forum
 
Geen expert op dit terrein, maar de meeste verzekeraars hebben in hun voorwaarden staan dat dekking vervalt wanneer de auto niet aan de wet voldoet. Ik lees dat verzekeraars bijv. claims kunnen afwijzen wanneer de auto niet (op tijd) APK gekeurd is. Je zal daar uiteraard tegenbewijs tegen kunnen inbrengen, maar in zo'n geval heb je toch zelf een bewijsprobleem? Nu weet ik niet in hoeverre zo'n stuurgewicht echt verboden is, maar het is ontegenzeggelijk bedoeld om veiligheidssystemen te omzeilen die onderdeel zijn van de typegoedkeuring. Lijkt mij overigens niet dat het er toe doet wie het gewichtje er aan gehangen heeft. Just my 2 cents..

Het gewichtje is niet permanent, dus daarmee geen onderdeel van de auto. Nog afgezien dat zo’n bepaling niet in zijn algemeenheid geldig zal zijn. Stel dat bv een van de achterlichten stuk is, dan voldoet de auto niet aan de wet. Maar daar kan natuurlijk de verzekering zich niet op beroepen.
 
Voor mij blijft de hele discussie vaag. In principe ben je nog steeds zelf chauffeur, ook met Ap aan omdat we maar level2 hebben. Dus in slaap vallen met Ap is hetzelfde als zonder (dom). Gewichtje detecteren is vooral om tesla te beschermen tegen het niet genoeg moeite doen om het omzeilen te voorkomen. Het hebben van een gewichtje zou kunnen duiden op het minder opletten, maar het is geen bewijs lijkt me, zeker niet zonder extra bewijs (oeps zei iemand daar interieurcamera? Daar kan je pas dingen mee bewijzen, ook dat je het stuur wel vast had)

Overigens, van mn leven ga ik er geen gewichtje aan hangen, daarvoor vertrouw ik m bij lange na niet genoeg.

Wel leuk dat dit nu een eigen draadje heeft, kudos voor de mods, anders had ik niet gereageerd.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk