Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontspoorde discussie over autonomie (verplaatst)

This site may earn commission on affiliate links.

DuurzameHenk

Active member
May 11, 2019
589
1,740
Salland NL
Een 6 maanden oude MG bleef 24 km/uur rijden. De MG wilde niet zachter en, erger nog, wilde zelfs niet remmen.
Bellen naar het noodnummer bracht hulp: De politie escorteerde hem en liet hem tegen een busje oplopen, die vervolgens remde om de MG tot stilstand te brengen. Verhaal uit The Guardian:
1696449539787.png

Uit het artikel:
A man has said he was forced to drive his electric car into a police van to stop the vehicle when its brakes failed, according to reports.
Brian Morrison, 54, told the Scottish Sun his six-month-old MG malfunctioned and would not go slower than 15mph (24km/h) on his drive from work to his home in Bishopbriggs, near Glasgow. MG said it has since contacted Morrison.
Morrison said nine warning lights suddenly flashed on his dashboard and when he was unable to slow down he called emergency services, leading to a convoy of police joining him.
After being escorted by the police for 15 minutes, officers told him to bump into the back of one of their vans to bring it to a halt before they reached a busy main road.
He said: “I was terrified – even though I wasn’t going a fast speed it’s still worrying. I used to think 15mph was slow but when you’re in a car that can’t stop it’s not slow – it felt like 60mph.”
Officers confirmed they brought the car to a controlled halt and no one was injured as a result of the incident.


Het artikel: theguardian.com/man-forced-to-drive-electric-car-into-police-van-in-scotland-after-brakes-fail
Het lijkt me een rare ervaring :eek:
 
Een 6 maanden oude MG bleef 24 km/uur rijden. De MG wilde niet zachter en, erger nog, wilde zelfs niet remmen.
Bellen naar het noodnummer bracht hulp: De politie escorteerde hem en liet hem tegen een busje oplopen, die vervolgens remde om de MG tot stilstand te brengen. Verhaal uit The Guardian:
View attachment 979643
Uit het artikel:
A man has said he was forced to drive his electric car into a police van to stop the vehicle when its brakes failed, according to reports.
Brian Morrison, 54, told the Scottish Sun his six-month-old MG malfunctioned and would not go slower than 15mph (24km/h) on his drive from work to his home in Bishopbriggs, near Glasgow. MG said it has since contacted Morrison.
Morrison said nine warning lights suddenly flashed on his dashboard and when he was unable to slow down he called emergency services, leading to a convoy of police joining him.
After being escorted by the police for 15 minutes, officers told him to bump into the back of one of their vans to bring it to a halt before they reached a busy main road.
He said: “I was terrified – even though I wasn’t going a fast speed it’s still worrying. I used to think 15mph was slow but when you’re in a car that can’t stop it’s not slow – it felt like 60mph.”
Officers confirmed they brought the car to a controlled halt and no one was injured as a result of the incident.


Het artikel: theguardian.com/man-forced-to-drive-electric-car-into-police-van-in-scotland-after-brakes-fail
Het lijkt me een rare ervaring :eek:
En als het een Tesla zou zijn dan stond hier alle media op zijn kop.
 
Ik snap het hele idee achter het verhaal niet om dit te betrekken op de 'EV', wat ze hiermee wel lijken te proberen (misschien zie ik spoken uiteraard, maar het vermelden van 'electric car' heeft weinig andere meerwaarde in zo'n artikel).
Het niet kunnen stoppen heb ik meegemaakt met mijn eigen Healey (een klein lekje in de achterste remleiding in combinatie met single brake cylinder met 50km per uur geeft opeens een hele spectaculaire sensatie achter het stuur :oops:), maar dit is dan toch niet meteen iets om generiek te melden, zoals ze hier 'electric car' benoemen?
Maar goed... zoals @Stream aangeeft... een mooi filmscenario :)
 
  • Like
Reactions: horta
Van MG naar Ford en dan toch ook een sneer naar Tesla:
Tesla heeft al jaren zijn ‘Autopilot’ maar dit systeem werkt alleen als je je handen aan het stuur houdt.

 
Van MG naar Ford en dan toch ook een sneer naar Tesla:
Tesla heeft al jaren zijn ‘Autopilot’ maar dit systeem werkt alleen als je je handen aan het stuur houdt.

Ik denk voor in Europa een terechte sneer ook. De stap naar toegestaan handenvrij rijden in de EU duurt voor Tesla wel erg lang. Mijn 2014 model s deed dat grofweg hetzelfde als mijn huidige 2023 model Y. In 9 jaar had ik meer progressie verwacht (ja, ik weet dat er ontwikkelingen zijn in de vs).
 
Van MG naar Ford en dan toch ook een sneer naar Tesla:
Tesla heeft al jaren zijn ‘Autopilot’ maar dit systeem werkt alleen als je je handen aan het stuur houdt.


Op de snelweg kan de Tesla het ook. Alleen mag het nog niet.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Is bij wet verplicht en heeft niets met Tesla te maken.
Die verplichting is afhankelijk van het autonome niveau van de auto. En dan kom je terug bij mijn eerdere opmerking, dat de sneer naar Tesla een terechte is, omdat Tesla er in de EU in de afgelopen jaren er niet in is geslaagd om het autonome niveau, 1 stap verder te brengen, daar waar Ford dat blijkbaar nu wel voor elkaar heeft.
 
  • Like
Reactions: MaartenD and horta
Die verplichting is afhankelijk van het autonome niveau van de auto. En dan kom je terug bij mijn eerdere opmerking, dat de sneer naar Tesla een terechte is, omdat Tesla er in de EU in de afgelopen jaren er niet in is geslaagd om het autonome niveau, 1 stap verder te brengen, daar waar Ford dat blijkbaar nu wel voor elkaar heeft.
Dat heeft natuurlijk niets te maken met lobbyen en de kostprijs daarvan.
 
Die verplichting is afhankelijk van het autonome niveau van de auto. En dan kom je terug bij mijn eerdere opmerking, dat de sneer naar Tesla een terechte is, omdat Tesla er in de EU in de afgelopen jaren er niet in is geslaagd om het autonome niveau, 1 stap verder te brengen, daar waar Ford dat blijkbaar nu wel voor elkaar heeft.
Die autonomie ladder is van de zotte.
Tesla snapt dat en wil alles of niets. Als je niet feitelijk ook auto's met dat product gaat verkopen zoals MB en Ford dan kan je voor de bühne trachten om punten te scoren.
 
Die autonomie ladder is van de zotte.
Tesla snapt dat en wil alles of niets. Als je niet feitelijk ook auto's met dat product gaat verkopen zoals MB en Ford dan kan je voor de bühne trachten om punten te scoren.
Misschien. Maar ik had een stap naar niveau 3 al erg prettig gevonden. Toen in 2015 Autopilot werd geïntroduceerd was dat een enorme stap. Het is nu al heel erg lang wachten op de vervolgstap. Op alle andere vlakken doet Tesla immers ook niet alles of niets, maar evolutie door kleine stappen (nieuwe software, sneller laden, productiemethode). En omdat er nog altijd geen datum bekend is, ben ik bang dat de alles of niets strategie hier een te grote stap zal blijken.
 
  • Like
Reactions: Emphyrio
'Low Speed 1' eerder.
Nee joh, gewoon zo'n vrijdagavond-bankhangen-Hollywood-niveau qua voorspelbaarheid en overdrevenheid, met allemaal acteurs van 60 a 70 die maar niet willen stoppen. Dan zo'n woke thema erin, een typische bad guy zoals we al 50 jaar kennen, en een plot die je gewoon moet accepteren en niet te veel over na moet denken.

Dus minimaal 100 km/u!
 
Misschien. Maar ik had een stap naar niveau 3 al erg prettig gevonden. Toen in 2015 Autopilot werd geïntroduceerd was dat een enorme stap. Het is nu al heel erg lang wachten op de vervolgstap. Op alle andere vlakken doet Tesla immers ook niet alles of niets, maar evolutie door kleine stappen (nieuwe software, sneller laden, productiemethode). En omdat er nog altijd geen datum bekend is, ben ik bang dat de alles of niets strategie hier een te grote stap zal blijken.
Er is nu al mega veel gezeik of wie er nu wel of niet verantwoordelijk is tijdens het rijden met een level 2 AP.
Met een level 3 of 4 wordt dat gezeik alleen maar nog veel groter en je moet als fabrikant serieus masochist zijn.

Voor nu vertrouw ik meer op mijn level 2 Tesla EAP dan de de level 3 van Ford of MB.
 
Op het eerste zich lijkt het inderdaad ideaal dat Tesla level 3 zou aanbieden.

Maar dan ga je nadenken, en dan komt het gezeik... Level 3 enkel op snelwegen met middenberm, max. 60 km/u, niet in alle landen, dus je auto moet je gaan aangeven wanneer je nu wel of niet je handjes aan het stuur moet houden.

Als ze tot 120 km/u zouden mogen, en meer landen, zou het misschien wel opportuun zijn, maar je nodigt natuurlijk nog meer pottekijkers uit die gaan meekijken wat Tesla doet.

Ik weet niet of het sop de kool waard is. Maar ik rij dan ook al 4 jaar met m'n handjes aan het stuur. Enkel de eerste 2 jaren kon je nog belachelijk lang handsfree rijden.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Bionic and Maurice1