Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Engeland ++ met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Heb vanzelfsprekend al wat threads hier op het forum gelezen maar kon zo gauw niets vinden over de afstelling van de koplampen als je naar Engeland gaat.
Vroeger kon je bij de ANWB stikkertjes halen om ze af te plakken maar dat is wel erg "old school".
Hoopte eigenlijk dat de koplampen op basis van de GPS automatisch juist afgesteld worden. Net zoals er waarschijnlijk in het navigeren en de autopilot wijzigingen zijn voor het rijden in Engeland.
Maar helaas. Tesla service gebeld en ze wisten me daar te vertellen dat je vóór vertrek lang moet bij een SEC om de lampen af te laten stellen. (en na terugkomst nog een keer). Schijnt slecht 5 minuten werkt te zijn, maar toch!

We gaan door tunnel van Calais naar Folkestone. Heb op basis van een tip hier op het forum een ruimere plek geboekt. Dank!
Wil eigenlijk de check-in en het wachten op de trein in Calais gebruiken om zoveel mogelijk te laden. Is dit praktisch te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder is het laden onderweg denk ik geen probleem. Super Chargers genoeg en bij het hotel kunnen we ook laden.

Andere tips zijn welkom?
 
Tijdens de check in kan je uiteraard niet laden.
Maar eens aan de terminal aangekomen kan je laden. Paar keer gedaan, ging telkens goed.

Even uitkijken dat je voldoende tijd laat ( maw : juiste trein kiezen bij het inchecken.) Maar Maidstone is vlakbij, aan de andere kant.
De NAV telt overigens de km op de trein bij het verbruik.
 
  • Like
Reactions: Peters25
Lig er niet wakker van.

Met de X kozen we om mee te rijden met de verhoogde voertuigen. Het rijvak in de treinstellen is dan breder, en veiliger voor je velgen.

Denk eraan dat de laatste superchargers in België die van Aalst of Lokeren zijn, en dat je dan tot Calais moet geraken. Maar daar kan je perfect 10 minuten inpluggen voor wat extra, en hetzelfde in Maidstone.

En die lichten heb ik nog nooit afgesteld of met stickers aan de slag gegaan. Ook nooit tegenliggers gehad die kwamen klagen.

Op terugweg is het wel interessant om genoeg te laden in Maidstone zodat je niet moet omrijden als je in Calais arriveert, maar gewoon recht naar Lokeren of Aalst kan rijden.
 
  • Like
Reactions: Peters25
  • In aanvulling - de SuC in Folkestone staat achter de ingang tot het tunnel-complex. Mocht je onvoldoende hebben om Maidstone te halen dan kun je wel vragen bij de ingang om toegang. Heb dat de eerste keer ook moeten doen.
  • Reserveer inderdaad een plek voor "hoge" auto's. Ook met een S is het wel lekker om wat meer ruimte in de breedte te hebben. Je kan wel in de dubbel-dekker (voor niet-hoge auto's) maar het blijft smal.
  • Maidstone heeft weinig stalls en is druk (tenmiste elke keer dat ik er ben geweest). Reserveer bij voorkeur wat tijd om in Calais goed bij te laden zodat je Maidstone kan overslaan.
  • Verder is het gewoon SuC rijden/bij een DeC slapen zoals op het continent. Veel plezier!
 
Tijd terug met de Chunnel gegaan, en de prijzen voor hoge auto's waren van de pot gerukt dus geboekt voor het normale niveau.

Daar aangekomen met puppy oogjes gevraagd aan de receptie of we in de hoge sectie mochten staan. Nog niet eens moeten argumenteren, een trein Ferrari's had het weekend ervoor hun velgen kapot gereden op de randen en sindsdien mochten alle exclusieve auto's sowieso aanschuiven aan de rij voor hoge wagens.

Kan je dus nog wat besparen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Andere vraag: Ik moet er binnenkort weer zijn en in Bristol heb je alleen Polar laders. Polar RFID is geen optie, en de pay as you go van Polar met de app vereist dat je eerst 20 pond in de app moet laden, om dan aan 1 pond 20 per connectie te betalen. Dat is dus 18,80 pond die nog lang in de app gaat zitten.

Supercharger nabij Bristol is maar weinig een optie want ligt een half uur in de foute richting en tijd is beperkt.
 
Neem goede (!) converterplug mee! Volgens mij mag je niet meer dan 16 A vanuit het stopcontact trekken, en de converterplug is zelf afgezekerd op 16A. Voordeel is wel dat de netspanning in principe iets hoger is (240V) en het laden daardoor dus toch wat sneller gaat. Op zich heb ik nog geen ervaring met EV in UK.
 
  • Helpful
Reactions: Charly D
Ik heb het ook zo gedaan. Wel een plug voorzien met aardingspin.

Deze van S-KROSS werkt met de Tesla Mobile Charger, en zelfs een 50 meter verlengkabel ertussen.

bol.com | S-KROSS Reisstekker Europa naar UK

De enige correcte methode is natuurlijk de UK adapter op de Tesla Mobile Charger, maar ik vind deze S-KROSS en mijn 50 meter verlengkabel natuurlijk veel praktischer en goedkoper :)
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Odie and Charly D
Overigens enkele weken terug nog op en af geweest:
  • Laden in Brugge is geen probleem op een ochtend.
  • Kom aan in Calais zodat je op tijd bent voor je incheckuur op de Eurotunnel, en rij pas naar de trein bij last call of ongeveer 20 minuten voor het vertrek van de trein. Dan heb je knap nog wat kunnen laden aan de supercharger en kun je misschien Maidstone overslaan.
  • Maidstone heeft op wandelafstand van de parking van de Hilton een Costa in een Next. Wat aangenamere koffie, en Next heeft wel leuke prulletjes.
  • Bluewater Shopping heeft ook een supercharger en is ook een ideale locatie om wat te eten en geld achter te laten. Er is ook een Tesla Store aan de andere kant van het shopping center, van de ingang waar de supercharger is. Maar 6 stalls, dus kan snel vol zijn.
  • Nog meer shoppen? Westfield London vlakbij Shepherd's Bush, met weeral een supercharger in de parkeergarage, en een Tesla Store.
  • Hotels met Destination Charger hebben de voorkeur, het laadnetwerk in GB kent niet 1 groot netwerk waar je met je NewMotion kaart aan de slag kan, en de netwerken die er wel zijn rekenen op pay-per-charge met 20 pond die je als krediet moet opladen. Zonde van het geld. Als ik dan toch wou laden, waren de laders defect. Je kan best rekenen op de superchargers, en je routes nagaan met www.abetterrouteplanner.com en heen-en terugrit berekenen.
  • Terugrit naar Folkestone kan je beslissen om in Maidstone weer te laden, of het erop te wagen en op 1 van de 4 stalls van de Folkestone Supercharger te laden. Dat laatste is ook weeral prettig: arriveren voor checkin uur, insteken, hapje eten, plasje doen, naar de trein rijden bij "last call" en je zal wel tot Brugge geraken.
 
  • Informative
Reactions: eleven and Charly D
  • Terugrit naar Folkestone kan je beslissen om in Maidstone weer te laden, of het erop te wagen en op 1 van de 4 stalls van de Folkestone Supercharger te laden. Dat laatste is ook weeral prettig: arriveren voor checkin uur, insteken, hapje eten, plasje doen, naar de trein rijden bij "last call" en je zal wel tot Brugge geraken.

even toevoegen dat er in Calais, naast Eurotunnel, nog een tweede SUC is.
Maw : je kan "leeg" de trein in Folkstone nemen en bij aankomst naar Suc Calais rijden. Is vlakbij de Euroterminal, wel via de snelweg rijden ! (zuid)
 
Ik heb het ook zo gedaan. Wel een plug voorzien met aardingspin.

Deze van S-KROSS werkt met de Tesla Mobile Charger, en zelfs een 50 meter verlengkabel ertussen.

bol.com | S-KROSS Reisstekker Europa naar UK

De enige correcte methode is natuurlijk de UK adapter op de Tesla Mobile Charger, maar ik vind deze S-KROSS en mijn 50 meter verlengkabel natuurlijk veel praktischer en goedkoper :)

dus eigenlijk heb ik alleen deze reisstekker nodig? Een verlengsnoer heb ik al ( 30 meter ), overigens nooit nodig gehad haha. De versie van Tesla kan ik nergens vinden, erg slechte navigatie via de Tesla webshop trouwens
 
Geboekt als ‘laag’, zonder meer naar de hoge plekken gedirigeerd. De supercharger was niet moeilijk te vinden na het inchecken in calais, je komt er vanzelf langs.
Ideaal, gesmeerde operatie hier.


01D2C1F3-42C5-4A4F-898E-E98C3FFD1728.jpeg