Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Tuurlijk kom je het land wel rond:) We doen allemaal vrij moeilijk hier, maar uiteindelijk gaat het om een paar tientjes tol die we uitsparen... Volgens mijn broer (die er sinds kort woont) is een autopass voor een incidenteel reisje helemaal niet nodig en 'komt de rekening vanzelf'
en die rekening kan je dan gewoon negeren (als die al uberhaupt komt ) en een kopie van je EV inschrijivingsbewijs doormailen. that’s it.
 
Mijn (nieuwe) auto is ook geaccepteerd na eerst afgewezen te zijn. Wat bleek. In de portal is alleen de laatste upload beschikbaar. Als je dus je kentekenkaart zowel voor als achterkant opstuurt als los bestand dan komt alleen de achterkant binnen.

Uiteindelijk de twee jpeg'jes gecombineerd in één PDF en die opgestuurd en die werd direct geaccepteerd
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Mijn (nieuwe) auto is ook geaccepteerd na eerst afgewezen te zijn. Wat bleek. In de portal is alleen de laatste upload beschikbaar. Als je dus je kentekenkaart zowel voor als achterkant opstuurt als los bestand dan komt alleen de achterkant binnen.

Uiteindelijk de twee jpeg'jes gecombineerd in één PDF en die opgestuurd en die werd direct geaccepteerd
Wat ik van mijn wegbeheerder begrijp gaat het ze vooral om de voorkant van de kentekenkaart. Mocht je dus gegevens aanleveren zorg dat die dan in ieder geval geüpload wordt. Ondertussen wacht ik nog steeds op goedkeuring ...
 
  • Informative
Reactions: Erik-S85
Heeft een van julllie de autopass al op het voorruit bevestigd? Eigenlijk zou die volgens de instructie onder de spiegel geplakt moeten worden maar daar zit bij ons de radar. Als je de pas onder de radar plakt dan zit die wel erg prominent op het voorruit. Zouden we hem niet gewoon bijvoorbeeld rechtsboven op het raam kunnen plakken? Zo gevoelig zal die detectieapparatuur toch niet zijn dat dat verschil maakt? Of iemand nog een andere oplossing?
 
Heeft een van julllie de autopass al op het voorruit bevestigd? Eigenlijk zou die volgens de instructie onder de spiegel geplakt moeten worden maar daar zit bij ons de radar. Als je de pas onder de radar plakt dan zit die wel erg prominent op het voorruit. Zouden we hem niet gewoon bijvoorbeeld rechtsboven op het raam kunnen plakken? Zo gevoelig zal die detectieapparatuur toch niet zijn dat dat verschil maakt? Of iemand nog een andere oplossing?
Ik had hem rechts naast de BlackVue dashcam, uit het zicht voor de bestuurder maar wel bovenaan de ruit.
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Ik heb hem ook al een aantal keer voorin de frunk in de 'nose' gezien. Volgens mij omdat hij daar geen last had van radar-ruis oid...
De radar zit onderin de bumper, de camera zit bovenin het raam.
Bij de nosecone zit ie dus dichter bij de radar. Lijkt mij allemaal geen probleem, van geen van de 10 Noorwegen roadtrippers in september 2015 heb ik problemen gehoord over de plaatsing van de AutoPass. Een aantal had die achter de nosecone, een aantal, waaronder ik, bovenin de voorruit.
 
  • Informative
Reactions: Onno
het probleem is de film in de voorruit. deze film is een barrière voor de stralen.

de film is onderbroken bij de spiegel (zone met de stippen)
daarom wordt aangeraden de rfid tags daar te plaatsen
uiteindelijk zijn het passieve tags die hun energie vanaf de zender moeten krijgen.

in de nosecone is helemaal geen hinder van stralingswerende folies.

ik had hem tijdens de 2015-trip in de cone; werkte perfect .
dit jaar had ik hem eerst op verschillende plaatsen bij de voorruit , (omdat de Bip&Go tag naast de spiegel hing) maar hij deed het enkel naast de spiegel én in de juiste richting.
 
  • Informative
Reactions: Bohjaaa and Jelger
Tata! Ik ben eindelijk door EPC geaccepteerd. Dat heeft mij ongeveer 20 pogingen gekost. Het is in ieder geval duidelijk dat een foto van je kentekenbewijs volstaat. Onduidelijk blijft of het om de voor- of achterkant gaat. Let er op dat als je een foto upload dat alleen de laatste foto betreft. Mijn advies is om de voorkant van het kentekenbewijs en de achterkant afzonderlijk te uploaden via de site. Althans zo heb ik nu gedaan. Bij de eerste upload krijg je de status dat de aanvraag in afwachting is. Meteen daarna kun je de tweede upload doen. Daarmee ontvangen ze volgens mij zowel de voor- als achterkant van het kentekenbewijs en zou het goed moeten komen. Bij mij is het in ieder geval op ze manier nu gelukt en daar ben ik heel blij mee.
 
Nog even samenvattend zou je de volgende acties kunnen ondernemen voor het reizen met een Tesla in Noorwegen:
1. Aanvraag van een laadpas voor publieke laadpalen bij bijvoorbeeld Gronncontact. Gaat eenvoudig online en krijg je vlot toegestuurd.(Welcome to Grønn Kontakt)
2. Aanvraag van een Autopass via de site www.autopass.no voor het rijden op de tolwegen
3. Contract afsluiten met een willekeurige wegbeheerder in Noorwegen (je kunt op de site van Autopass eentje uitkiezen). Ik heb goede ervaring met Agder Bomdrift AS
4. Na het afsluiten van het contract met de wegbeheerder en de aanmelding daarvan bij Autopass kun je de vrijstelling voor de Tesla aanvragen op de site van Euro Parking Collection plc waarbij je een foto van de voor- en achterzijde van je kentekenbewijs moet uploaden
5. Regel eventueel een Noorse UMC omdat de standaard 220v stekker niet werkt.

Vervolgens rij je tolvrij en zonder voor de Ferry's te betalen (beide met enkele uitzonderingen) en voor de meesten van ons met gratis superchargen door heel Noorwegen! Toch bijna te mooi om waar te zijn?
 
Tata! Ik ben eindelijk door EPC geaccepteerd. Dat heeft mij ongeveer 20 pogingen gekost. Het is in ieder geval duidelijk dat een foto van je kentekenbewijs volstaat. Onduidelijk blijft of het om de voor- of achterkant gaat. Let er op dat als je een foto upload dat alleen de laatste foto betreft. Mijn advies is om de voorkant van het kentekenbewijs en de achterkant afzonderlijk te uploaden via de site. Althans zo heb ik nu gedaan. Bij de eerste upload krijg je de status dat de aanvraag in afwachting is. Meteen daarna kun je de tweede upload doen. Daarmee ontvangen ze volgens mij zowel de voor- als achterkant van het kentekenbewijs en zou het goed moeten komen. Bij mij is het in ieder geval op ze manier nu gelukt en daar ben ik heel blij mee.

Ik had 3 uploads gedaan achter elkaar: eerst voorkant kentekenbewijs, toen achterkant kentekenbewijs en toen een foto van de tesla met kenteken in zicht. Geen flauw idee want de doorslag was waarmee hij accepted werd ;)
 
Goed draadje dit!
Ik wil eigenlijk al jaren naar Noorwegen, maar het komt er nooit van. Misschien moet ik het er volgend jaar (zomer 2019) maar eens van laten komen. Mijn probleem is dan altijd dat ik ook alles wil zien, concessies doen is niet mijn sterkste kant. Dat betekent dat ik de fjorden wil combineren met het Noorden wil (Lofoten). Ik weet dat mensen hier al roadtrips naar het uiterste noorden en weer terug hebben gemaakt, maar het moet wel een beetje redelijk te doen zijn met een gezin in een week of drie. Dit draadje gaat vooral over praktische tips met de Tesla (waar het voor bedoeld is natuurlijk ;)), maar ik ben ook heel benieuwd naar tips op het gebied van routes, bezienswaardigheden, leuke overnachtingsplaatsen met tieners, handige ferry's... Ik heb wel eens gedacht dat ik naar het Noorden rijd en die Hurtigruten boot terug naar het Zuiden neemt, maar dat is volgens mij verschrikkelijk prijzig. Enfin, als een Noorwegen kenner zin heeft om tips te geven voor een vakantie met het gezin in de Tesla naar Noorwegen houd ik me aanbevolen! Geen haast, duurt nog minstens een jaar voor mij.
 
Ik ben in de zomer 2017 geweest. Bij helemaal op SuC's en ter plaatse een paar enkele type2 publieke laadpalen gebruikt
Had op voorhad RFID kaartjes betsteld van Gronnkontakt en Fortum.
Nergen tol betaald, de meeste overzetten zijn gratis, soms betaal je enkel voor de inzittenden en niet voor de auto.
Een zeer aangename reis gehad, enkel het weer veel dik tegen.

TIP : onderschat de reisafstanden en reistijden te plaatse niet !
Kun je met de Gronncontact pas ook bij andere stations laden?
 
Kun je met de Gronncontact pas ook bij andere stations laden?
Dit heb ik toevallig onlangs nagevraagd omdat ik ook een trip door Noorwegen aan het voorbereiden ben. Helaas is dat niet het geval, met de chip van Gronnkontakt kan je alleen bij hun eigen laadstations terecht. Daarom wordt aangeraden Gronnkontakt en Fortum accounts aan te maken, die hebben samen landelijke dekking. Universele chips zoals je in NL hebt hebben ze in Noorwegen kennelijk niet.

Overigens; Ik stuurde een mail naar Gronnkontakt (in keurig Engels) en kreeg een reactie in het Nederlands van een zeer behulpzame business controller daar die Nederlandser (b)lijkt te zijn!
 
  • Like
Reactions: Jelger
Goed draadje dit!
Ik wil eigenlijk al jaren naar Noorwegen, maar het komt er nooit van. Misschien moet ik het er volgend jaar (zomer 2019) maar eens van laten komen. Mijn probleem is dan altijd dat ik ook alles wil zien, concessies doen is niet mijn sterkste kant. Dat betekent dat ik de fjorden wil combineren met het Noorden wil (Lofoten). Ik weet dat mensen hier al roadtrips naar het uiterste noorden en weer terug hebben gemaakt, maar het moet wel een beetje redelijk te doen zijn met een gezin in een week of drie. Dit draadje gaat vooral over praktische tips met de Tesla (waar het voor bedoeld is natuurlijk ;)), maar ik ben ook heel benieuwd naar tips op het gebied van routes, bezienswaardigheden, leuke overnachtingsplaatsen met tieners, handige ferry's... Ik heb wel eens gedacht dat ik naar het Noorden rijd en die Hurtigruten boot terug naar het Zuiden neemt, maar dat is volgens mij verschrikkelijk prijzig. Enfin, als een Noorwegen kenner zin heeft om tips te geven voor een vakantie met het gezin in de Tesla naar Noorwegen houd ik me aanbevolen! Geen haast, duurt nog minstens een jaar voor mij.

Paar keer naar Noorwegen geweest inmiddels, nooit met tieners overigens maar wellicht heb je er alsnog wat aan.

Als je gaat voor de Fjorden zou ik als je aankomt met de auto zsm oversteken naar Stavanger/Bergen. Daar begint de kustlijn echt mooi te worden. Die oversteek zou ik dan maken via Geilo, dan kom je over de Hardangervidda en dat is prachtig. De route van Bergen naar Trondheim is ook heel mooi en dan kan je ook een paar mooie toeristische routes meepakken: Nasjonale turistveger

De Lofoten is een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben, maar wel een heel eind rijden. Daar moet je je dan wel op instellen, maar het is naar mijn idee absoluut de moeite. Terug met de Hurtigrutten is heerlijk, maar inderdaad wel aan de prijs. Wij hebben een paar jaar geleden de hele tocht met de Hurtigrutten rond gemaakt en dat was een waanzinnige ervaring.

Ferry doen wij vanaf Kiel met de Colorline. Dat is heel ontspannen reizen en dan begint je vakantie echt zodra je op de boot bent.
 
  • Informative
Reactions: robertvg and jm71
Ik ben afgelopen week terug gekomen van een zeer geslaagde vakantie (2,5wk) in Noorwegen.
Kortweg een aantal ervaringen:

- Autopass werkte prima, ik had niet zo veel moeite met het aanvragen er van zoals anderen. Geplaatst ter hoogte van de dashcam en werd netjes opgepakt (dit kun je zien doordat er een groene plus zichtbaar wordt bij het passeren van de tolpunten).

- UMC geleend van een nieuwe vriend in Oslo. Al eens eerder gemeld, maar via de Facebook pagina van de Noorse Tesla Owners was dit super snel gefixt. (Uiteraard wel even een paar goeie flessen rood meegenomen ter compensatie)

- Wij zijn niet hoger gekomen dan Trondheim, maar wat mij betreft was het netwerk van SuC's dik in orde. Ik heb enkel gebruik gemaakt van de SuC's en 's nachts regelmatig bijladen aan het huisje via de UMC. Dit was voor mij ruim voldoende om allerlei toeristische routes/dagtripjes te doen. Nooit behoefte gehad aan andere laadpunten.
Dit komt ook omdat de gemiddelde snelheid een stuk lager ligt. Harder dan 80 zul je vaak niet rijden, en dus een prima verbruik.

- Gek genoeg heb ik maar bij 1 SuC 120KW kunnen behalen, ook al was het erg rustig.

- De Ferry's zijn naar mijn idee wat terughoudender geworden met het stimuleren van de EV's. Van de 7 pondjes had ik maar bij 2 een gereduceerd tarief. Dit is ook niet altijd volledig transparant .

- Volgens mijn Noorse vriend mag je in de steden ook over de bus/taxi-baan wanneer het druk is. Geen gebruik van hoeven maken.

- Daarnaast mag je in sommige steden ook gratis parkeren.