Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
In februari wil ik op wintersport met de tesla.
Ka ik op een of andere manier de tesla tripplanner aanpassen zodat hij meer stops doet?
in de trip planner geeft hij dit:
IMG_2704.JPG

Maar ik dacht eerder aan dit:
https://www.google.be/maps/dir/Tesl...bb6c162f1be1!2m2!1d13.669095!2d47.3832492!3e0

dus meer stops en minder vol en dus ook minder lang laden. Ik zit met 2 jong kinderen dus elk uur ff uitstappen is zeker geen nadeel...
 
Met name door onze aërodynamica goeroe Wim is al eens iets gepost over het verbruik met een dakkoffer. Maar ik ben daarnaast toch wel erg nieuwsgierig naar ervaringen. Ik ben tot nu toe steeds met de ski's in de auto (eenderde achterbank neergeklapt) gegaan, maar ik vind het geen luxe voor mijn twee kinderen achterin. Ben dus benieuwd naar het verbruik met een dakkoffer, dus ook meelezers die nog nooit gepost hebben, aarzel niet en kom maar op met die informatie!
 
Met name door onze aërodynamica goeroe Wim is al eens iets gepost over het verbruik met een dakkoffer. Maar ik ben daarnaast toch wel erg nieuwsgierig naar ervaringen. Ik ben tot nu toe steeds met de ski's in de auto (eenderde achterbank neergeklapt) gegaan, maar ik vind het geen luxe voor mijn twee kinderen achterin. Ben dus benieuwd naar het verbruik met een dakkoffer, dus ook meelezers die nog nooit gepost hebben, aarzel niet en kom maar op met die informatie!
Ik heb enkel een testrit gedaan met de dakkoffer. Over het verbruik kan ik niets zeggen. Wel dat het veel lawaai maakt, zo ga ik geen 2000km afleggen! Ik heb gemeten dat de achterste dwarsligger 25mm lager staat dan de voorste met als resultaat dat de neus van de dakkoffer omhoog staat. Ik heb een sterk vermoeden dat daar van komt. Iemand andere inzichten? Ik heb de vraag aan Thule gesteld of ik de dwarsliggers niet horizontaal kan krijgen.
 
Met name door onze aërodynamica goeroe Wim is al eens iets gepost over het verbruik met een dakkoffer. Maar ik ben daarnaast toch wel erg nieuwsgierig naar ervaringen. Ik ben tot nu toe steeds met de ski's in de auto (eenderde achterbank neergeklapt) gegaan, maar ik vind het geen luxe voor mijn twee kinderen achterin. Ben dus benieuwd naar het verbruik met een dakkoffer, dus ook meelezers die nog nooit gepost hebben, aarzel niet en kom maar op met die informatie!
Het verhaal over het verbruik en het geluid van de dakkoffer staat hier: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27027-Verbruik-Model-S-met-dakkoffer
Het geluid neemt bij alle snelheden met 3 dBa toe. Dat is een verdubbeling van de geluiddruk en uiteraard is dat goed waarneembaar.
 
Tesla to Austria

Even een kleine contributie mijnerzijds over de Tesla op wintersport.

Samenvatting
Weekje weg naar Sölden, Zuid Tirol in Oostenrijk. Periode Kerst-Oud en Nieuw. Voorafgaand was ik nogal bezig geweest met hoe te rijden, verbruik, laden op bestemming, et cetera.
Om maar met de deur in huis te vallen: Niet doen, niet nodig. Er is overal stroom, het SuperCharger netwerk in Duitsland en ook in Oostenrijk maakt elke zorg overbodig. En die Model S is dusdanig intelligent dat ie zelf wel aangeeft waar en wanneer hij (of zij) behoeftig is. Just go. Oh ja lag er sneeuw? Yes:
DSC_2109.JPG



Superchargers
Laadsnelheden zijn overal goed, tot ver boven 500 km/uur. Heel veel lege stalls gezien, ook tijdens de enorme files in Duitsland. Het was druk in Duitsland. Wachtrijen bij benzinepompen die wachttijden veroorzaakten groter dan de laadtijd van een Tesla.

Destination charging – de Kerstboom
My destination charging bestond uit het ontkoppelen van de kerstboomverlichting van het appartement waar we vertoefden. Met 5A laden, na paar nachtjes weer fully charged en voorverwarmd de Alpen uitgestoven. De eigenaar van het appartementencomplex vond het totaal geen probleem – integendeel.

Intermezzo: Zonnepanelen
Als gezegd: Stroom is overal. Benzine of H2 is eigenlijk maar een onhandig en gevaarlijk goedje. Niet meer doen. Tot die conclusie kom je vooral wanneer je vanwege de enorme files in zuid Duitsland door je navigatie om die files wordt heen geleid. Wat uitstekend werkt.
In Beieren is in de landelijke dorpjes de enorme hoeveelheid zonnepanelen op huizen, boerderijen, schuren en bedrijfspanden te zien. De “Energiewende” is hier reëel en doet je beseffen hoe nabij het einde van de fossiele energieopwekking is, en hoe goed Tesla in dat beeld past. Tussen München en Stuttgart zijn zo veel zonnepanelen dat je je afvraagt waarom Tesla niet in Beieren is ontstaan. Voorsprong door techniek is kennelijk equivalent aan remmende voorsprong.

De leukste SuperCharger
De leukste SuperCharger is wat mij betreft die in Lermoos. Midden in het dorp, vanuit Duitsland komend strategisch gelegen vlak voor de Fernpass. Maar ook strategisch gelegen vlak voor een luxe hotel met sauna. Nu is een half uurtje misschien wat kort voor een sauna bezoek, maar de aanblik van allerlei schoons louter in badjas maakt het laden zeer aangenaam. Hier de betreffende locatie:
DSC_2030.JPG



De ideale lange-afstands-auto
Het is voor mij nu volstrekt duidelijk: De Tesla is dé ideale langeafstand auto, ook voor het hele gezin. Ruimte in overvloed (nadeel: er gaan wel héél veel potjes nachtcrème, nagellak, zonnebrand mee). Stil, stabiel, snel. En het ritme van ongeveer twee en een half uur rijden en half uurtje rust is echt heel fijn voor lange afstanden. Alle features als TACC, AutoSteer, Auto High-Beam en ook de dynamische navigatie dragen bij aan een volstrekt ontspannen tocht. En dat met temperaturen onder nul, regen in de nacht, druk verkeer, en sneeuw bij vertrek in Oostenrijk.
Ook voor de dames onder ons (zelf die met pas een half jaar in bezit van haar rijbewijs) een fluitje van een cent om mijlen te maken. En om de boel te bedienen.
DSC_2029.JPG




Superchargers

Ik heb de volgende SuperChargers aangedaan die allemaal (dus ook die in Eindhoven) zeer goede laadsnelheid gaven:

  • Van der Valk Zwolle
  • Erfstadt (wel een beetje afgelegen, geen leuke plek)
  • Hirschberg
  • Ulm
  • Lermoos (met Sauna)
  • (Sölden op 1300 m +NAP als bestemming)
  • Aichstetten
  • Bad Rappenau
  • Waldlaubersheim (met 8 ons hamburgers voor Truckers)
  • Van de Valk Eindhoven (petje af voor deze locatie!)

Begin en eind Voorburg (NL) met wat omzwervingen vanwege familie-logistiek rond Kerst.
Totale afgelegde afstand iets over 2200 km.

Nogmaals: Eitje!
 
Last edited:
Mooi verslag Bobby. Ik kan jouw opmerking over de SuC Erftstadt beamen. Na die op de Brennerpas de minst gezellig plek om te staan. Maar ook ik vind het super om met de Model S op wintersport te gaan. Het is vandaag mijn eerste werkdag na twee weken vakantie, en ik heb uitvoerig mijn collega's verteld hoe makkelijk het met mijn auto te doen is (iets waar nog altijd veel mensen over verbaasd zijn).

Het enige nadeel vind ik dat ik qua stoelen de Model S absoluut geen langeafstand auto vind. Ik krijg last van mijn rug van die stoelen, maar het is voor mij nog een brug te ver om andere stoelen te laten plaatsen.
Een skiluikje middenin de achterbank zou ik wel een geweldige aanwinst vinden. Als de nieuwe generatie achterbank een skiluik zou hebben dan zou ik dat wel overwegen. Dan zou ik definitief van de dakkoffer discussie af zijn, want verder biedt de Model S meer dan genoeg ruimte voor alle bagage, zelfs bij de wintersport (ik kan bijvoorbeeld alle skischoenen van ons gezin, skihelmen en moonboots al in de frunk kwijt).

Eind februari gaan we weer....can't wait!
 
Standaard. Ik heb een oudje, november 2013.

Oké, dat verklaart het dan. Ik ken de oude niet maar na wat ik hier op het forum zoal gelezen had, heeft me snel doen besluiten om de Next Generation stoelen maar gelijk als optie te nemen. Die vind ik goed zitten. Er is me verteld dat ze door Recaro geproduceerd zouden worden. Maar goed, daar heb jij nu niets aan.
 
Yoga les: Rechtop en schouders ver van je oren.

Beschik jij over de Next Generation stoelen of zijn het (nog) de standaard stoelen?

Ik beschik zelf over de "first generation" stoelen. Om on topic te blijven: Ze zitten beter dan een stoeltjeslift. En ze vragen er om om een correcte zithouding aan te nemen. Zit je echt op je zitbot, en dus niet onderuitgezakt, dan zijn ze uitstekend. Vooral als je de rugsteun oppompt.
Maar neem je een onderuitgezakte Duitse houding aan dan wordt je daar pijnlijk op gewezen. Dus....
 
En laten we eerlijk zijn.. achterin voor lange mensen bijzonder onvriendelijke stoelen..opgepompt of niet, ongeacht je zithouding.. .. Helemaal rechtop zitten gaat op een gegeven moment niet meer omdat je dan bovenaan door de auto wordt tegengehouden..


Ik beschik zelf over de "first generation" stoelen. Om on topic te blijven: Ze zitten beter dan een stoeltjeslift. En ze vragen er om om een correcte zithouding aan te nemen. Zit je echt op je zitbot, en dus niet onderuitgezakt, dan zijn ze uitstekend. Vooral als je de rugsteun oppompt.
Maar neem je een onderuitgezakte Duitse houding aan dan wordt je daar pijnlijk op gewezen. Dus....
 
Standaard. Ik heb een oudje, november 2013.
Ik had aanvankelijk ook geen goed woord voor de Classic stoelen over. Ben met kerst op-en-neer gereden naar Stockholm. Heerlijk ritje. Maar nu ik de next-gen stoelen heb vond ik die oude zo gek nog niet. Misschien was t gewenning. Nou moet ik zeggen dat vooral mijn vrouw over de stoelen klaagde. Ik vond de comfortseats van mijn X5 de beste die ik ooit gehad heb. De stoelen van bijvoorbeeld de Volvo, XC90 hebben mij op lange ritten ook niet kunnen bekoren.