Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit nu twee dagen op de Next Gen en vind ze fantastisch.

Toch al zo'n 300 Kms gereden.

De oude classics vind ik nu echt minder, smaken verschillen blijkbaar.

M'n dochter zegt dat de achterbank toch iets beter zit dus ondanks dat men het er niet aan afziet schijnt hij wat beter te zijn geworden.

Ik weet dat zelf niet want heb in m'n oude slechts één keer achterin gezeten in de "21 maanden van het bezit"
 
Heb net een nieuwe P90D en probeer m'n vrouw over te halen nog eens naar Oosterijk te krijgen naar de wintersport, tot nu toe nog niet gelukt, het lijkt me een heerlijk avontuur met AWD de bergwegen op te rijden terwijl er toch wat sneeuw ligt.
Hier in de NL in het zuiden is er geen avontuur te beleven.
 
Heb net een nieuwe P90D en probeer m'n vrouw over te halen nog eens naar Oosterijk te krijgen naar de wintersport, tot nu toe nog niet gelukt, het lijkt me een heerlijk avontuur met AWD de bergwegen op te rijden terwijl er toch wat sneeuw ligt.
Hier in de NL in het zuiden is er geen avontuur te beleven.

Een kuuroord is toch aantrekkelijk genoeg voor je vrouw ?
 
Heb net een nieuwe P90D en probeer m'n vrouw over te halen nog eens naar Oosterijk te krijgen naar de wintersport, tot nu toe nog niet gelukt, het lijkt me een heerlijk avontuur met AWD de bergwegen op te rijden terwijl er toch wat sneeuw ligt.
Hier in de NL in het zuiden is er geen avontuur te beleven.

Kom op zeg! Vertellen over mooie Malls en inderdaad fijne kuuroorden. Anders maar drogeren en bij elke SuC "medicatie instellen".

En anders een guys only tripje van maken?
 
Ik vertrek met krokusverlof richting Salzburgerland. Als ik mijn bestemming ingeef stuurt de tesla mij via Urmond, Keulen, Frankfurt, Nurnberg, Munchen....... Met mijn ice had ik de vorige jaren de gewoonte om vertrekkende vanuit Gent zo laag mogelijk in Duitsland te blijven om onze vertrekkende noorderburen te ontwijken en met succes. Mijn plan is om via Nivelles over Luxembourg te gaan, en vervolgens in het zuiden van Duitsland te rijden. Iemand ervaring met deze route? We willen tot Ubersee (voorbij Munchen) rijden op vrijdag.
 
Ik ben net terug van een paar dagen skiën in Sankt Anton. Een jaarlijkse trip met een groepje collega's die ik vorig jaar nog niet kon overtuigen om met de Tesla te gaan, maar nu heb ik ze toch zover gekregen.

Op de heenweg eigenlijk geen probleem. Vanaf Amsterdam de rit mooi kunnen verdelen in 4 etappes van maximaal zo'n 240 km, met laadstops in het (altijd gezellige) Erftstadt, Hirschberg en Ulm. Bij aankomst even een beetje bijgeladen bij de plaatselijke supercharger om te voorkomen dat hij helemaal leeg zou raken bij stilstand (ik verloor in de kou bij stilstand uiteindelijk zo'n 35 km in een kleine 4 dagen). Voor degenen die Sankt Anton kennen, we hadden een pension onderaan de piste, pal naast de Galzigbahn en vanuit de Mooserwirt alleen nog maar immer gerade aus naar beneden (wel even de dronken 'skiërs' die laveloos op de grond liggen ontwijken). Om bij dat pension te komen moest ik letterlijk de onderste meters van de piste oprijden en een weggetje schuin omhoog rijden. Vreemde gewaarwording met links en rechts passerende skiërs. Waar andere auto's de grootste moeite hadden reed de Tesla probleemloos naar boven. Leuk alle bewonderende blikken van skiërs en mensen op het terras.

Op de laatste dag 's ochtends vroeg naar de supercharger om te laden voor de rit naar Ulm, later op die dag. Het amperage bleef echter stevig op 0 staan. Ik dacht eerst nog dat het aan de lader lag, maar nadat ik 3 van de 4 stalls had geprobeerd begreep ik dat er iets anders aan de hand moest zijn. Na een paar minuten wachten nog steeds geen oplopend amperage. Ik heb Tesla gebeld. Die controleerden de situatie, konden zien dat de accu 0 graden was en de vriendelijke man adviseerde om toch nog even te wachten. De charger is dan eerst de accu aan het voorverwarmen voordat hij daadwerkelijk kan gaan laden. Ik had dit nog niet eerder meegemaakt bij mijn wintersport trips. Gelukkig bleek hij gelijk te hebben, het duurde een minuut of 10 maar toen liep het amperage langzaam op. Heel langzaam. Na ongeveer twee uur laadde hij met 150km/u en het heeft me aardig wat tijd gekost voor ik voldoende typical range had voor de rit naar Ulm. Houd dus rekening met deze mogelijkheid als de auto lang in de kou gestaan heeft en je met een koude accu wilt gaan laden voor de terugreis!

Onderweg naar Ulm lange tijd een negatief verbruik. Heerlijk de Arlbergpas afrijdend en je typical range te zien groeien. Ik had dat eerder vanuit Selva in Italie gezien en zal vanuit de meeste wintersportplaatsen gelden omdat je afdaalt. Het gaf me de ruimte om stevig door te rijden tot in Ulm, en wat een perfecte stilte en rust bij hoge snelheden. Heerlijk. Daarna werd het strakblauwe weer ingeruild voor het stormachtige en kletsnatte weer dat Nederland zaterdag beheerste. Na een laadstop in Hirschberg had ik het doel naar Erftstadt te rijden. Een rit van ongeveer 240km, en ik vertrok met 320 km typical range. Meestal is zo'n buffer van 80km genoeg om met redelijk normale snelheden te rijden. Maar nu zag ik die buffer razendsnel slinken en met nog 90km te rijden had ik nog maar een buffer van 18km. En dat terwijl ik, omdat ik het lijk al zag drijven, al geruime tijd maximaal 110 km/u reed en werkelijk iedereen me voorbij schoot. Ik begreep er niets van. Het is daar heuvelachtig en het woei nogal hard, maar dit viel me erg tegen en zelfs rond de 100 gaan rijden baatte niet. Ik ben daarom alsnog doorgestoken naar de rechtsrheinische route en heb een ongeplande laadstop in Mogendorf gemaakt. Mijn collega's die verder onder de indruk waren van hoe de auto reed zagen nu hun scepsis bevestigd, en daar baalde ik misschien nog het meest van. Dit ga ik nog wel even op kantoor horen.

Mede dankzij wat file tussen Ulm en Stuttgart (vaste prik bijna) al met al een lange en vermoeiende terugreis gehad. Vorig jaar in een ICE waren we na 9 uur thuis, nu hebben we er 13 uur over gedaan, omdat het laden ook niet altijd even snel ging. Ik heb hiermee al met al bij de mannen de handen niet op elkaar gekregen voor een wintersport met de Tesla en zelf was ik ook niet onverdeeld enthousiast, vooral vanwege de onverwachte ervaring tussen Hirschberg en Erftstadt.

Desalniettemin over 4 weken weer vol goede moed met mijn gezin op weg naar Kleinarl (Salzburgerland). Dan rijd ik vermoedelijk weer via de 'oostelijke route' (Kamen, Malsfeld, Geiselwind, Schweitenkirchen en een overnachting bij Hotel Kaiserhof in Anif-Salzburg. Ik ga er vanuit dat mijn louter positieve wintersport ervaringen dan weer bevestigd worden!
 
Wie gaan er nog meer op skivakantie naar Duitsland/Oostenrijk volgende week (6-14 februari)? Even de verwachte drukte peilen op de route :smile:. Wij vertrekken zelf zaterdagochtend rond 8:00 vanuit regio Tilburg richting Mittelberg (AT). Twijfel om Mogendorf als eerste stop te pakken (net als vorig jaar naar Solden), of toch de "nieuwe" in Erfstadt. Verdere route richting Heilbronn (Bad Rappenau) en dan naar Ulm via de 7. Of heeft iemand nog betere alternatieven?
 
Ik zou niet Mogendorf kiezen want de A3 kan wel eens heel druk zijn. Erftstadt, kort laden, Waldlaubersheim en dan Bad Rappenau en daar even verkeerssituatie bekijken hoe dan verder. Je kunt, als het ook maar een beetje druk is, beter dan verder de A6 nemen en bij Crailsheim naar beneden. Is mijn vaste route, ietsje langer maar wel beter doorrijden. En, je komt dan ook nog SuC's Satteldorf en Ellwangen tegen.
 
Hapje eten in Aichstetten :) Op deze route zal het met het "stevig doorrijden" wel meevallen. Op die wegen haal je, met aan het verkeer aangepast tempo, vaak heel gunstige waarden. Ik heb deze zomer vanaf St. Anton via Kitsbühel naar Salzburg gereden en het lukte niet om met verbruik boven de 160 Wh/km te komen. Ook omdat het vanaf St. Aton lichtjes afdaalt. Was wel warmer natuurlijk maar met die snelheden is de luchtweerstand veel lager en rol je meer uit. We horen het graag van je.

Hi Hans
Vorig jaar adviseerde je me het stuk tussen Stuttgart <> Ulm te mijden, wegens allerlei Baustelle. Is dat nog steeds actueel, weet jij dat?
(Ik rijd morgen naar St Anton, Tesla navi suggereert Zevenaar; Mogendorf; Hirschberg; Ulm; St Anton)

Update: zie net je bericht precies boven deze: Morgendorff mijden. Hmmm, misschien scheelt het dat ik morgen (donderdag) vertrek.
Update 2: teruglezend nog meer adviezen over Ulm <> Stuttgart :)

Onno
 
Last edited:
Hi Hans
Vorig jaar adviseerde je me het stuk tussen Stuttgart <> Ulm te mijden, wegens allerlei Baustelle. Is dat nog steeds actueel, weet jij dat?
(Ik rijd morgen naar St Anton, Tesla navi suggereert Zevenaar; Mogendorf; Hirschberg; Ulm; St Anton)
Hi Onno. Zie mijn verslagje hierboven. Ik zou Stuttgart <> Ulm zeker mijden! Verder viel het stuk tussen Erftstadt en Hirschberg mij om onverklaarbare reden erg tegen qua verbruik (kan de storm geweest zijn). Ik zou zelf toch de route kiezen die je zelf voorstelt, maar houd rekening met vertraging tussen Hirschberg en Ulm als je via Stuttgart rijdt (viel op de heenweg nog wel mee trouwens).

Veel plezier verder in St. Anton. Sneeuwkwaliteit viel mij vorige week wat tegen, maar er is weer het nodige gevallen (sneeuw én regen, dat wel).