Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Wij gaan komende januari naar La Villa in Badia met de Tesla om het eens te proberen. Zeker nu de SC op de Brenner er is, moet dat prima gaan lijkt mij. Het enige waar nog wat onzekerheid over is, is het laden op locatie. Is naar jouw ervaring in Italië de schuko gemeengoed, of kan ik beter een reisstekker meenemen (voor mijn gevoel is het niet nodig, want ik heb de laptops en iphones altijd prima kunnen laden, maar dat is toch weer net effe wat anders dan een Tesla en het is ook net wat vervelender als het niet lukt ;))?
Was deze zomer nog in de dolomieten en heb daar bij het huisje met de schuko op max 10A kunnen laden. Een grotere zekering heb ik niet kunnen vinden. Uiteindelijk raakt je accu dan natuurlijk ook wel vol, alleen duurt het een paar dagen. Maar ik weet niet of 10A de standaard is in Italie.
 
Heb altijd prima kunnen laden in Italië. Een verloop stekker (in Italie drie-polig) is zonodig overal te koop. Gezien spanningsverschillen (platteland ?) werkte bij mij de UMC niet. Ik gebruik de juiceboster. die is minder kritisch.

Was deze zomer nog in de dolomieten en heb daar bij het huisje met de schuko op max 10A kunnen laden. Een grotere zekering heb ik niet kunnen vinden. Uiteindelijk raakt je accu dan natuurlijk ook wel vol, alleen duurt het een paar dagen. Maar ik weet niet of 10A de standaard is in Italie.
 
Wij gaan komende winter voor de 2de keer met de Tesla naar Bettmeralp, Zwitserland, vorig jaar met overnachting in Egerkingen. Laden in de parkeergarage in betten (bettmeralp is ook autovrij) lukte niet ivm de spanningsverschillen, daarom moesten we terug om via Martigny ipv door de Lotschenberg tunnel (wat echt stuk sneller is). Nu heb ik een juice booster en zou het wel moeten lukken. Door de SuC in Rubigen is laden op bestemming eigenlijk niet meer nodig. Voor dit jaar heb ik een overnachting geboekt bij NH Hirschberg wat helaas niet naar de SuC ligt, iemand ervaring met dat hotel?
 
In januari ga ik naar Serfaus (Oostenrijk). Ik heb bij m'n hotel al geregeld dat ik een 220V Schuko aansluiting in de garage kan gebruiken. Ik heb twee vraagjes voor jullie:
1) kan je 'gewoon' aan 220V Schuko laden met de UMC in Oostenrijk? M.a.w. krijg ik geen last van Noorse of Belgische toestanden?
2) is Serfaus een beetje goed te bereiken zonder sneeuwkettingen? Ik begrijp dat bij calamiteiten kettingen handig zijn maar zijn bij een normale winter ook al kettingen vereist om er te komen? Ik heb nu gecombineerde winter/zomerbanden op 19".
 
Wettelijk moet je kettingen bij je hebben. Of je ze echt nodig hebt is wat anders.

Oostenrijk
Het is in Oostenrijk verplicht om tussen 1 november en 15
april bij winterse omstandigheden met winterbanden te rijden. Buiten deze
periode kan het op bergwegen alsnog verplicht worden gesteld. Een vereiste bij
het gebruik van winterbanden is dat deze minimaal 4 mm profiel moeten hebben.
Wanneer je tijdens winterse omstandigheden bij een ongeval betrokken raakt en je
gebruikt geen winterbanden, dan kan je (mede) aansprakekelijk gesteld worden.


Sneeuwkettingen mogen alleen worden gebruikt indien dit noodzakelijk is
en het wegdek niet beschadigd wordt. Op sommige plaatsten zijn sneeuwkettingen
verplicht wat dan aangegeven wordt met het verkeersbord. De aangeraden snelheid
betreft hierbij 40 km per uur en in de Arlbergtunnel is het gebruik van
sneeuwkettingen verboden. Let dus op dat je deze voortijdig van je wielen
verwijderd. Kunststof sneeuwkettingen zijn niet toegestaan.
 
In januari ga ik naar Serfaus (Oostenrijk). Ik heb bij m'n hotel al geregeld dat ik een 220V Schuko aansluiting in de garage kan gebruiken. Ik heb twee vraagjes voor jullie:
1) kan je 'gewoon' aan 220V Schuko laden met de UMC in Oostenrijk? M.a.w. krijg ik geen last van Noorse of Belgische toestanden?
2) is Serfaus een beetje goed te bereiken zonder sneeuwkettingen? Ik begrijp dat bij calamiteiten kettingen handig zijn maar zijn bij een normale winter ook al kettingen vereist om er te komen? Ik heb nu gecombineerde winter/zomerbanden op 19".

Afgelopen jaar gewoon met UMC geladen in Oostenrijk op geaard stopcontact. (in Koningsleiten)
Ik reed op 19" winterbanden en kon zonder problemen over sneeuw naar boven rijden. Ken Serfaus niet maar zou sneeuwkettingen altijd meenemen. (Je mag ze van me lenen als ik ze zelf niet nodig heb. )
 
In januari ga ik naar Serfaus (Oostenrijk). Ik heb bij m'n hotel al geregeld dat ik een 220V Schuko aansluiting in de garage kan gebruiken. Ik heb twee vraagjes voor jullie:
1) kan je 'gewoon' aan 220V Schuko laden met de UMC in Oostenrijk? M.a.w. krijg ik geen last van Noorse of Belgische toestanden?
2) is Serfaus een beetje goed te bereiken zonder sneeuwkettingen? Ik begrijp dat bij calamiteiten kettingen handig zijn maar zijn bij een normale winter ook al kettingen vereist om er te komen? Ik heb nu gecombineerde winter/zomerbanden op 19".
1. Ja, in Serfaus geen probleem. Kom al jaren in Serfaus en nu ook al meermaals met de Tesla.
2. Laatste stuk is steil, maar het is mij nog nooit gebeurd dat ik zelfs maar aan de kettingen heb hoeven te denken. In het dorp kan het wat lastig zijn, afhankelijk van in welk hotel of appartement je zit. Je kunt eventueel de auto in het begin van het dorp parkeren en de ondergrondse pakken.
 
Komende winter gaan wij naar Saas-Fee, Zwitserland per S90D. <KNIP> In Saas-Fee is een parkeergarage, omdat het auto-vrij is, met 3 aansluitingen. Misschien nog wat Outlanders of Prius-sen wegjagen. Vanuit het zwitserse forum kreeg ik de tip voor deze link: http://lemnet.org/map/?hl=en en kon ik de stroomaansluitingen op locatie zien.
Ik ga volgend jaar ook naar Saas Fee, dus ben blij met deze info. Ik zag dat op Chargemap ook de aansluitingen staan: Saas-Fee Parkhaus: charge point in Saas-Fee
Overigens met iets andere opsomming van de aansluitingen dan bij lemnet.org.

Op basis van beide informatie lijkt het alsof er dus 3 plaatsen zijn, waarbij je op iedere plek kunt kiezen tussen een T13/T25 aansluiting, of een CEE16 aansluiting. 3 plaatsen lijkt niet erg veel in een drukke wintersportweek, ik zou me kunnen voorstellen dat die snel allemaal bezet zijn. De vraag is dan wat te doen. Ik zat eraan te denken om wat papiertjes/kaartjes mee te nemen met mijn naam en telefoonnummer en de vraag om mij te bellen als ze klaar zijn met laden, die achter de ruitenwisser van de betreffende ladende auto(s) te doen en te hopen dat de eigenaars op een gegeven moment hun auto verplaatsen en mij dan inderdaad bellen. Omgekeerd wilde ik een kaartje maken om in mijn eigen auto te leggen, met naam en telefoonnummer zodat anderen mij kunnen bereiken als ik ergens sta te laden. Lijkt me ook handig voor SuC tussenstops als je binnen zit te eten of zo. Zijn er anderen die dit ook zo doen of zijn er wellicht nog andere, handigere methoden om te zorgen dat beschikbare laadcapaciteit efficiënt kan worden gedeeld?

- - - Updated - - -

Range axienty ??? Dat lijkt me niet echt nodig, Saas Fee ligt 96,5 km van SuC Martigny...
Tot nu toe (in het pre-Tesla tijdperk) reed ik altijd via de Lötschberg tunnel naar Saas Fee. Je komt dan niet langs SuC Martigny. Maar wel langs SuC Rubigen. Vanaf daar naar Saas Fee is het 116 km via de tunnel, moet geen probleem zijn lijkt me. Omrijden via Montreux en Martigny is ca. 230 km., dus dat vind ik niet erg aantrekkelijk, ook al hoef je dan niet op de trein bij de Lötschberg tunnel te wachten. Dus vooralsnog denk ik dat ik maar mijn vertrouwde route blijf rijden.
 
In januari ga ik naar Serfaus (Oostenrijk). Ik heb bij m'n hotel al geregeld dat ik een 220V Schuko aansluiting in de garage kan gebruiken. Ik heb twee vraagjes voor jullie:
1) kan je 'gewoon' aan 220V Schuko laden met de UMC in Oostenrijk? M.a.w. krijg ik geen last van Noorse of Belgische toestanden?
2) is Serfaus een beetje goed te bereiken zonder sneeuwkettingen? Ik begrijp dat bij calamiteiten kettingen handig zijn maar zijn bij een normale winter ook al kettingen vereist om er te komen? Ik heb nu gecombineerde winter/zomerbanden op 19".

Kettingen dus mee, voor de zekerheid en is verplicht. Al 6 keer op wintersport geweest met de tesla, nog geen kettingen nodig gehad.
In oostenrijk hebben ze heel vaak Krafstrom. En dat is een wit of rood CEE stopcontact waar gewoon de UMC op kan met rode plug. Meestal 3 fase 16A. Schiet lekker op dan! Ik heb wel altijd een verlengsnoer CEE Rood - Rood met fase switch. 1 keer nodig gehad, toen zat de fase op de verkeerde pool voor de tesla.
 
Heb altijd prima kunnen laden in Italië. Een verloop stekker (in Italie drie-polig) is zonodig overal te koop. Gezien spanningsverschillen (platteland ?) werkte bij mij de UMC niet. Ik gebruik de juiceboster. die is minder kritisch.

Hoe groot is de kans dat je daar niet kan laden vraag ik mij af? We zitten natuurlijk in de bergen en niet in de grote stad. En waar heb je last van met spanningsverschillen? Laadt de UMC dan helemaal niet, of stopt deze na een tijdje (en kun je dan met de app de boel van afstand weer opstarten)?


We gaan nu gewoon een keer kijken of het bevalt om met de Tesla door Europa te crossen. Om voor die ene keer een juicebooster aan te schaffen is ook weer zo wat... Het is toch 800 euro zag ik. Misschien een brutale vraag, maar ik stel hem toch maar: als je hem van 8 tot 16 januari niet nodig hebt, zou ik hem dan kunnen lenen?
 
Hoe groot is de kans dat je daar niet kan laden vraag ik mij af? We zitten natuurlijk in de bergen en niet in de grote stad. En waar heb je last van met spanningsverschillen? Laadt de UMC dan helemaal niet, of stopt deze na een tijdje (en kun je dan met de app de boel van afstand weer opstarten)?


We gaan nu gewoon een keer kijken of het bevalt om met de Tesla door Europa te crossen. Om voor die ene keer een juicebooster aan te schaffen is ook weer zo wat... Het is toch 800 euro zag ik. Misschien een brutale vraag, maar ik stel hem toch maar: als je hem van 8 tot 16 januari niet nodig hebt, zou ik hem dan kunnen lenen?

Eerder al vermeld : bij lagere stroom-instellingen zal het laden minder gevoelig zijn aan spanningsschommelingen.

Overigens geldt dit ook voor laden met type2 kabel.
 
Op vakantieadres afgelopen zomer in Italie lukte het mij niet met de UMC te laden. Ook niet bij de laagst mogelijk instellingen..
Hij stopte er gewoon mee. En ik zag grote spanningsverschillen op het net..Op andere lokatie - vakantiehuis Frankrijk ging het prima...

Uiteraard kan je'm lenen tegen die tijd. Better safe then sorry...
PM me even tegen die tijd dan spreken we wat af.


Hoe groot is de kans dat je daar niet kan laden vraag ik mij af? We zitten natuurlijk in de bergen en niet in de grote stad. En waar heb je last van met spanningsverschillen? Laadt de UMC dan helemaal niet, of stopt deze na een tijdje (en kun je dan met de app de boel van afstand weer opstarten)?We gaan nu gewoon een keer kijken of het bevalt om met de Tesla door Europa te crossen. Om voor die ene keer een juicebooster aan te schaffen is ook weer zo wat... Het is toch 800 euro zag ik. Misschien een brutale vraag, maar ik stel hem toch maar: als je hem van 8 tot 16 januari niet nodig hebt, zou ik hem dan kunnen lenen?
 
Mijn tip voor de nieuwelingen: zoek altijd het stopcontact het dichts bij de stoppenkast, daar heb je de beste kans op succesvol laden, omdat de elektra bedrading vanuit de stoppenkast dunner is dan de bedrading die van het openbare net naar de stoppenkast toe loopt. Dus zo kort mogelijk de dunnere bedrading gebruiken.
 
Ebullio,

Even aanvullend;

Dus een stevige verlengsnoer met dikkere aders in de MS kan wel eens van pas komen.
Daar is al meer over geschreven.

Ik had er ooit "geen" en kon dus niet laden, kwam vervolgens op een trailer die me naar Wilnsdorf reed.
Toen werkte mijn New Motion kaart niet en zwierf ik in Dld van lader naar lader tot ik nog 0 km overhad, Mc Donalds had een lader die door het personeel werd geactiveerd maar werkte niet op kracht, een 230 had toen wel geholpen want de Schuko van Tesla kon er niet rechtstreeks op, al had ik er dan wel lang gestaan!

Er was op "Pasen" niets te koop dus neem een goede mee!

Dikke aders zijn gewenst om het verlies te beperken.
 
Op vakantieadres afgelopen zomer in Italie lukte het mij niet met de UMC te laden. Ook niet bij de laagst mogelijk instellingen..
Hij stopte er gewoon mee. En ik zag grote spanningsverschillen op het net..Op andere lokatie - vakantiehuis Frankrijk ging het prima...

Uiteraard kan je'm lenen tegen die tijd. Better safe then sorry...
PM me even tegen die tijd dan spreken we wat af.


Super, dank je wel!
 
"Ooit" was toen er nog geen SuC Wilnsdorf was, zeker... Times they are changin'

Ebullio,

Even aanvullend;

Dus een stevige verlengsnoer met dikkere aders in de MS kan wel eens van pas komen.
Daar is al meer over geschreven.

Ik had er ooit "geen" en kon dus niet laden, kwam vervolgens op een trailer die me naar Wilnsdorf reed.
Toen werkte mijn New Motion kaart niet en zwierf ik in Dld van lader naar lader tot ik nog 0 km overhad, Mc Donalds had een lader die door het personeel werd geactiveerd maar werkte niet op kracht, een 230 had toen wel geholpen want de Schuko van Tesla kon er niet rechtstreeks op, al had ik er dan wel lang gestaan!

Er was op "Pasen" niets te koop dus neem een goede mee!

Dikke aders zijn gewenst om het verlies te beperken.
 
Hi Niels,
Goed idee van het naamkaartje. Met een autovrij dorp vermoed ik dat iemand z'n Outlander gaat parkeren en dan 7 dagen wegblijft. Met 3 aansluitingen is het dan snel gedaan. Daarom ga ik ook maar op zoek naar een T25/Schuko/CEE adapter om iets meer keuze te hebben. De laadsnelheid is niet interessant als de auto er langer staat. Ik heb een vraag hierover gesteld aan de beheerder van de parkeergarage.
 
vraag deze aan bij Tesla(Owners)ClubBelgië.

zijde 1 is een gewone parkeerkaart :
IMAG1147.jpg


zijde 2 is een laadkaart :
IMAG1146.jpg


hiermee duid je aan hoelang je nog zal laden;
en onderaan kan je je mobiel nummer noteren waarop je kan gebeld worden in geval iemand dringend moet laden.