Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Er blijken toch wel grenzen te zijn aan wat je met een Tesla kan doen op wintersprot: Tesla Model X Burnt To Ashes On Frozen Vermont Lake

Zo ziet je auto eruit als hij het te warm heeft gekregen...

cc07e9c1-tesla-model-x-burn-3.jpg
 
  • Funny
Reactions: Radd
Ik zit nu lekker aan de borrel met uitzicht op de piste.
Gisteren Nijvel (kopje koffie) Reims (hamburger) Chateauvillain (niks, dat blijft toch een heel suffe locatie) Beaune (avondeten). Daarna lekker in eigen bedje geslapen en vanochtend heel vroeg naar Archamps gereden en toen door naar Les Gets.
Af en toe een beetje vertraging vanwege de drukte maar verder weer heerlijk ontspannen ritje. En bij de verschillende SuCs in totaal 4 Model 3s zien staan. Het enige wat een beetje jammer is is dat mijn laadsnelheid niet meer boven de 96 kW komt.
 
Geen idee, dat hou ik niet zo bij.
Maar kleine moeite toch om er even een S of een X bij te zetten ipv er een puzzeltje van te maken ;)
Ik ben al 2x geweest met de S en kan zonder problemen in de auto meenemen: 2 paar ski’s, schoenen en helmen, 2 grote koffers en 1 kleine koffer, hoop tassen en rugzak. (Voor de kinderen huren we de ski spullen). En dan hebben de 2 kinderen nog de hele achterbank beschikbaar.
 
Gisteravond huiswaarts gegaan in de regen vanuit Saalbach. Wat goed ging was AP, uitstekend zelfs! Wat een verbetering sinds 2018.x met de eenvoudige lane change maar ook duidelijk verbeterde bochten. Ook vond ik op pikdonkere N wegen in de regen AP echt voluit zelfverzekerd was en in mijn trip in januari vaak de geest gaf. Gelukkig had ik op de terugweg heel de route AP beschikbaar waar dat op de heenweg niet het geval was.

Wat slecht ging was het laden. Op 3 van mijn 5 stops was er geen enkel stall beschikbaar om op volledig vermogen te laden. Op 1 stop waren precies allemaal Tesla's net voor me aangekoppeld en allemaal met een 100 pack. Laden heeft me daar minimaal een half uur extra gekost. Op andere SuCs kwam ik niet op m'n max. De stall shuffle uitvoeren en bellen met Tesla. Soms met een tip welke stall geen defect had en soms met de trieste mededeling dat ondanks dat er zat vrije stalls waren geen enkele zonder beperking. Heel veel meer moeten wachten dus dan op de heen reis en dat is *erg* vervelend. Gelukkig was het nog niet zo erg als iemand die ik sprak die overdag naar de wintersport ging. Deze moest telkens omgeveer een half uur wachten op uberhaupt een vrije stall om daarna ook nog eens beperkt te moeten laden. De reis van 10 uur, die onder normale omstandigheden 12 uur zou duren duurt dan 15 uur.

Anyway, op de autobahn lekker 150 tussen de SuC's. Toch op de weg zelf heb ik amper Tesla's zien rijden. In Saalbach zag ik er wel zat.

Nu een interessant detail, in januari viel het me al op de CCS + Type 2 combi's vaak maar tot ongeveer 92kW gingen. Switchen naar een classing Type 2 gaf me 118-120kW. Hier had ik toen al melding van gemaakt dat dat zo leek maar kreeg nu de bevestiging dat er inmiddels veel meer klachten hierover open staan.

Dus wat heeft Ramon geleerd van deze 2x wintersport trips:

- Niet met je Tesla op de reguliere reisdagen van schoolvakanties reizen om SuC beschikbaarheid
- Reis 's nachts om de SuC stops kort te houden ivm stall pairing
- Gewoon 150 op de AP
- Oriënteren met ABRP maar geen rekening houden met reserves, temperaturen, regen of sneeuw. Bij extremere omstandigheden langzame rijden waardoor het verbruik zelfs gunstiger uitvalt maar de reistijd toeneemt



Verder zou Tesla veel van deze zorgen kunnen weghalen. Bij aankomst zou je een stall toegewezen moeten krijgen waarvan het systeem weet dat er geen defecten zijn en je zo snel moeten weer enroute kunt.

O ja, wat me opviel is dat er veel mensen gewoon bijna helemaal vol laden. Ten eerste heb je daar jezelf mee i.v.m. taperen van de laadsnelheid maar ook je mede Tesla rijders die op de andere stal gereduceerd laden. Ze zouten een aantal stalls moeten hebben waar je maar tot circa max 65% kunt laden en daarna een idle fee krijgt. Staat iedereen max een half uurtje te laden om volle bak en dan verder.
 
  • Informative
Reactions: Geendiesel
Gisterenmiddag vertrokken uit Brabant (NL), overnachting in Edenkoben (hotel met naast een fantastisch ontbijt, ook een destination charger) aangekomen in Zell am See.
Voor ons de eerste keer met de Tesla op reis. Ik kan iedereen geruststellen: ga gewoon, het is echt goed te doen!
Skidrager van Mottez is ook een aanrader.
6A039F5B-518D-4FFE-9499-94DDA2764E86.jpeg
30F9809F-2985-4834-BA80-A887C767FCD6.jpeg
25220DAD-6FC0-461C-A76D-5C9EF7FFF7DD.jpeg
 
hier vanochtend weer terug thuis aangekomen na weekje skien oostenrijk Brixem in Thale,

vanaf Brixem naar thuis is 870km volgens navigatie, google maps navigatie geeft 8uur 22 minuten,
volgens abetterrouteplanner.com en ook de interne Tesla navigatie kwam ik op 3 supercharger sessies van elk 30minuten (uiteindelijk wordt dat 40minuten per sessie - omdat max 92/96kW laden...)
Met wat instellingen en ervaringen die ik al heb met abetterrouteplanner kwam ik op 10uur en 20minuten.

En door de rust in de nacht te rijden (vertrek 22:00uur en aankomst 08:10 thuis - is ideaal voor kleinere kids, ik heb ze niet zo dat ze rustig en stil naast elkaar zitten voor langer dan 2 uur - anders veel herrie op de achterbank)

na mijn irritatie over langzamere Supercharger kW vermogen; ik had er hard hoofd in dat mijn 90accu hier de oorzaak van zou zijn (zie draadje Supercharger lijkt slowcharger te worden Supercharger lijkt slowcharger te worden ), maar er is inderdaad het bevestigd door tesla meneer aan de telefoon dat de CCS uitbreidingen nog niet optimaal werken - en dat dit in algemeen effect heeft op elke stall bij de SuC, hetgeen dus inhoud dat je max 92 a 96kW aan de paal staat(of heb ik dit mis?)

bij mijn 3 stops, hilpolstein, wertheim en obberhonneveld zou ik elke stop 30 a 35 minuten laden, dit werdt al snel +10 minuten per stop door de wat tragere snelheid, zie het mopperdraadje slowcharger
 
maar er is inderdaad het bevestigd door tesla meneer aan de telefoon dat de CCS uitbreidingen nog niet optimaal werken - en dat dit in algemeen effect heeft op elke stall bij de SuC, hetgeen dus inhoud dat je max 92 a 96kW aan de paal staat(of heb ik dit mis?)
Dat was precies mijn ervaring gisteren. Nergens boven de 96 kW. En dat was zowel bij gewone stalls als bij Model 3 priority stalls.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Net terug van een weekje Saalbach-Hinterglemm. Kan me weinig vinden in het doemverhaal van @ramonneke hierboven.

Heenrit vanuit antwerpen (vertrokken om 6h30):
- Mogendorf (50% bezetting, 110kW kunnen laden). Breakfast.
- Wertheim (stampvol, maar mét behulpzame Tesla-valet. Niet moeten wachten omdat er net iemand vertrok).
- Geiselwind (hier waren wel 2 van de 6 stalls kapot, maar weerom niet moeten wachten). Lunchtime.
- Schweitenkirchen (plek genoeg).
- Bernau am Chiemsee (all alone).

Wel een uurtje of 2 vertraging door files, vooral tussen Nürnberg en München.

Terugrit (tot 90% kunnen laden aan de Schuko in het hotel, vertrokken om 7h30):
- Schweitenkirchen (50% bezetting, stevig kunnen doorladen). Breakfast.
- Dettelbach (14 stalls bezet, 2 minuten moeten wachten). Lunchtime.
- Mogendorf (50% bezetting, vol vermogen).
- Urmond (50% bezetting, vol vermogen). Kwartiertje maar.

Beetje file, maar inderdaad veel 150 op AP. Zaterdag opgereden en zaterdag teruggereden (blijkbaar op een zwarte dag?).

Eigenlijk maar 1 defecte laadpaal gezien (die in Geiselwind). Anders telkens ofwel vol vermogen, ofwel geluk gehad bij het uitkiezen. Op terugweg deze middag stonden wel zowel Wertheim als Geiselwind offline aangegeven in de routeplanner van Tesla. Iemand enig idee waarom?
 
Gisteravond huiswaarts gegaan in de regen vanuit Saalbach. Wat goed ging was AP, uitstekend zelfs! Wat een verbetering sinds 2018.x met de eenvoudige lane change maar ook duidelijk verbeterde bochten. Ook vond ik op pikdonkere N wegen in de regen AP echt voluit zelfverzekerd was en in mijn trip in januari vaak de geest gaf. Gelukkig had ik op de terugweg heel de route AP beschikbaar waar dat op de heenweg niet het geval was.

Wat slecht ging was het laden. Op 3 van mijn 5 stops was er geen enkel stall beschikbaar om op volledig vermogen te laden. Op 1 stop waren precies allemaal Tesla's net voor me aangekoppeld en allemaal met een 100 pack. Laden heeft me daar minimaal een half uur extra gekost. Op andere SuCs kwam ik niet op m'n max. De stall shuffle uitvoeren en bellen met Tesla. Soms met een tip welke stall geen defect had en soms met de trieste mededeling dat ondanks dat er zat vrije stalls waren geen enkele zonder beperking. Heel veel meer moeten wachten dus dan op de heen reis en dat is *erg* vervelend. Gelukkig was het nog niet zo erg als iemand die ik sprak die overdag naar de wintersport ging. Deze moest telkens omgeveer een half uur wachten op uberhaupt een vrije stall om daarna ook nog eens beperkt te moeten laden. De reis van 10 uur, die onder normale omstandigheden 12 uur zou duren duurt dan 15 uur.

Anyway, op de autobahn lekker 150 tussen de SuC's. Toch op de weg zelf heb ik amper Tesla's zien rijden. In Saalbach zag ik er wel zat.

Nu een interessant detail, in januari viel het me al op de CCS + Type 2 combi's vaak maar tot ongeveer 92kW gingen. Switchen naar een classing Type 2 gaf me 118-120kW. Hier had ik toen al melding van gemaakt dat dat zo leek maar kreeg nu de bevestiging dat er inmiddels veel meer klachten hierover open staan.

Dus wat heeft Ramon geleerd van deze 2x wintersport trips:

- Niet met je Tesla op de reguliere reisdagen van schoolvakanties reizen om SuC beschikbaarheid
- Reis 's nachts om de SuC stops kort te houden ivm stall pairing
- Gewoon 150 op de AP
- Oriënteren met ABRP maar geen rekening houden met reserves, temperaturen, regen of sneeuw. Bij extremere omstandigheden langzame rijden waardoor het verbruik zelfs gunstiger uitvalt maar de reistijd toeneemt



Verder zou Tesla veel van deze zorgen kunnen weghalen. Bij aankomst zou je een stall toegewezen moeten krijgen waarvan het systeem weet dat er geen defecten zijn en je zo snel moeten weer enroute kunt.

O ja, wat me opviel is dat er veel mensen gewoon bijna helemaal vol laden. Ten eerste heb je daar jezelf mee i.v.m. taperen van de laadsnelheid maar ook je mede Tesla rijders die op de andere stal gereduceerd laden. Ze zouten een aantal stalls moeten hebben waar je maar tot circa max 65% kunt laden en daarna een idle fee krijgt. Staat iedereen max een half uurtje te laden om volle bak en dan verder.
ben benieuwd welke tijden je bent vertrokken?

ik heb om 2 redenen de dag vermeden, drukte in files, drukte SuC en drukte van de kids ;-)
om 22:00 vertrokken uit Brixem in Thale, om +/- 08:10 thuis (Zutphen)

kids sliepen om 22:10 tot/met 07:25
 
De combinatie nacht en 150 km/h is wel wat lastig in Duitsland: tussen 22.00 en 6.00 uur geldt op veel trajecten maximaal 100 km/h (Lärmschutz)

Ik heb me netjes aan de regeltjes gehouden. Zeker, je kunt niet overal 150 maar dan was het 127 ;-). Waarom 127, bij 125 hoor ik een irritante pieptoon die dan het hardste is. Rij ik 123 of 127 dan is deze minder irritant en ik die 2km te hard na correctie het risico waard vind.

Ik ben trouwens vertrokken om 19:30. M'n post had ik vanuit m'n gevoel geschreven dus maar even de Teslafi gegevens er bij genomen.

Sucs
- Irschenberg 20:24 - 21:10 (45m)
- Hilpoltstein 22:38 - 23:08 (0.5)
- Wertheim 00:34-1:34 (1u)
- Mogendorf 2:57 - 3:28 (0.5)
- Moers 4:51 - 5:30 (powernap, moest echt ff slapen)

Duidelijk dus vertraging gezien de ABRP stops ik meestal maar 20-25 minuten moest laden op max vermogen. Net genoeg voor een snelle bak en een sanitair stop.

Niet echt een super horror story zoals ik van een ander citeerde over het lange wachten overdag. Echter wel de stall shuffle praktisch overal gedaan om meer vermogen te krijgen. Helaas dus bij Wertheim dus alle stalls vol met 100D modellen. Gewoon pech hebben dat je dus moet wachten tot je pair genoot genoeg gaat taperen zodat je naar 50% of 75% gaat. 100% duurt dan niet lang want heel snel staat er een andere tesla waardoor je dus naar 75% gaat.


Trouwens zowel bij Irschenberg als bij Wertheim mede Tesla gebruikers de stall pairs uitgelegd. Dus het was geen totaal verloren tijd ;-)
 
Klopt, maar ook weer niet te snel. Was eerder veel discussie over hier op het forum en heb toen deze sheet gemaakt (o.b.v. Model S 85):

View attachment 375585

Ligt er natuurlijk aan hoe ideaal de superchargers uit elkaar staan, hoe ver deze van de snelwel af liggen en hoeveel procent je als reserve wil houden. In bovenstaand voorbeeld zou het optimum liggen bij ongeveer 140 km/u en laden tot 60%.

Excel bestand kun je hier downloaden: https://www.daglievemensen.nl/tesla/files/optimale_snelheid.xlsx

Ik heb de eerdere discussie niet gevolgd maar de afstand tussen de SuC's hebben een grote impact op de optimale snelheid, terwijl in de berekeningen uit het excel bestand de aanname is dat er altijd een SuC staat wanneer de auto de minimale SoC bereikt.

Ik heb de berekeningen aangepast en met dezelfde parameters als in het excel bestand (behalve de overhead, die heb ik op 10 min gezet ipv 15 min), kom ik uit op het volgende als we de afstand tussen de SuC's ook meenemen:

Afstand tussen SuC, Optimale snelheid, Gemiddelde snelheid
50, 160, 81
75, 160, 87
100, 140, 88
125, 140, 89
150, 130, 89
175, 130, 88
200, 120, 86
225, 120, 84
250, 120, 82
275, 120, 81
300, 110, 78


Dus we zien inderdaad dat een snelheid van 140 á 150 aanhouden en om de 125km laden het snelst is met een gemiddelde snelheid van 89 km/h. Echter, als de SuC's verder uit elkaar staan, bijvoorbeeld 200 ipv 100, dan kan je door 120 km/h te rijden toch een gemiddelde snelheid van 86km/h halen en maar 3 minuten verliezen ten opzichte van 2 keer om de 100 km laden. (als je bijvoorbeeld bij tussenafstanden van 200 km, toch 150 wil rijden dan moet je tot 90% laden en haal je maar een gemiddelde snelheid van 79 km/h)

Wat we ook zien is dat de optimale gemiddelde snelheden bij rijden tussen de 120km/h en 160 km/h niet zo gek uit elkaar liggen (tussen de 86 km/h en 88 km/h). Kortom, laat het lekker afhangen van hoe ver de volgende stop is waar je op mikt.

Er valt wel wat voor te zeggen om eerder een lagere snelheid aan te houden als het druk is op de weg: Je verliest dan minder tijd als je in de file komt en daardoor met een te volle accu aankomt bij de volgende SuC. Hierdoor heb je kostbare tijd verloren met langzaam laden bij hogere SoC terwijl je er geen profijt van hebt gehad door hard te rijden. Dit effect is sterker naarmate je had gepland om harder te rijden.
 
Ik heb de eerdere discussie niet gevolgd maar de afstand tussen de SuC's hebben een grote impact op de optimale snelheid, terwijl in de berekeningen uit het excel bestand de aanname is dat er altijd een SuC staat wanneer de auto de minimale SoC bereikt.

Ik heb de berekeningen aangepast en met dezelfde parameters als in het excel bestand (behalve de overhead, die heb ik op 10 min gezet ipv 15 min), kom ik uit op het volgende als we de afstand tussen de SuC's ook meenemen:

Afstand tussen SuC, Optimale snelheid, Gemiddelde snelheid
50, 160, 81
75, 160, 87
100, 140, 88
125, 140, 89
150, 130, 89
175, 130, 88
200, 120, 86
225, 120, 84
250, 120, 82
275, 120, 81
300, 110, 78


Dus we zien inderdaad dat een snelheid van 140 á 150 aanhouden en om de 125km laden het snelst is met een gemiddelde snelheid van 89 km/h. Echter, als de SuC's verder uit elkaar staan, bijvoorbeeld 200 ipv 100, dan kan je door 120 km/h te rijden toch een gemiddelde snelheid van 86km/h halen en maar 3 minuten verliezen ten opzichte van 2 keer om de 100 km laden. (als je bijvoorbeeld bij tussenafstanden van 200 km, toch 150 wil rijden dan moet je tot 90% laden en haal je maar een gemiddelde snelheid van 79 km/h)

Wat we ook zien is dat de optimale gemiddelde snelheden bij rijden tussen de 120km/h en 160 km/h niet zo gek uit elkaar liggen (tussen de 86 km/h en 88 km/h). Kortom, laat het lekker afhangen van hoe ver de volgende stop is waar je op mikt.

Er valt wel wat voor te zeggen om eerder een lagere snelheid aan te houden als het druk is op de weg: Je verliest dan minder tijd als je in de file komt en daardoor met een te volle accu aankomt bij de volgende SuC. Hierdoor heb je kostbare tijd verloren met langzaam laden bij hogere SoC terwijl je er geen profijt van hebt gehad door hard te rijden. Dit effect is sterker naarmate je had gepland om harder te rijden.

Ja, het idee van de berekening was dat je de verschillende variabelen kon aanpassen in het Excel bestand om te zien welke invloed dat heeft. Een van de discussiepunten destijds was de afstand tussen de superchargers en de ligging (die bijv. bij Fastned vaak gunstiger is dan bij Tesla).

Maar het blijft een theoretische berekening, want de praktijk is altijd weerbarstiger: files, veranderende weersomstandigheden, variërende supercharger afstanden, drukte bij superchargers, snelheid restaurant, kinderen die baarde wc moeten etc. etc.

Maar wat de berekening in ieder geval aantoonde was dat je niet onbeperkt harder kon rijden om sneller bij je bestemming te zijn, wat er destijds in de discussie beweerd werd. (De kort door de bocht redenering was: je laadt met circa 500 km/u dus kun je ook maximaal zo hard rijden omdat de laadsnelheid het compenseert. Dat klopt dus niet.)
 
nu zou het nog fijn zijn als de (of een) routeplanner dit allemaal automatisch berekent, en dynamisch aanpast gedurende de rit.
En dan adviseert over de te rijden snelheid. Maar ook aangeeft wat het scheelt (in tijd) als je harder of zachter wenst te rijden.

rekening houdende met:
-afstand naar de volgende Suc (of eventueel een alternatief)
-drukte bij Suc's
-drukte op de weg, files, werkzaamheden
-toegestane maximum snelheid (dit vinkje moet je kunnen uitzetten of +30 kunnen instellen :cool:)
-beladen gewicht?
-banden/velgenmaat?
-de wens van de bestuurder voor een langere stop ivm rust/eten
-de retourroute (indien van toepassing)

Er moet toch iemand zijn die dit kan (en wil) bouwen :rolleyes:... en vervolgens kan verkopen aan Tesla :D
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nico180
Ja, het idee van de berekening was dat je de verschillende variabelen kon aanpassen in het Excel bestand om te zien welke invloed dat heeft. Een van de discussiepunten destijds was de afstand tussen de superchargers en de ligging (die bijv. bij Fastned vaak gunstiger is dan bij Tesla).

Maar het blijft een theoretische berekening, want de praktijk is altijd weerbarstiger: files, veranderende weersomstandigheden, variërende supercharger afstanden, drukte bij superchargers, snelheid restaurant, kinderen die baarde wc moeten etc. etc.

Maar wat de berekening in ieder geval aantoonde was dat je niet onbeperkt harder kon rijden om sneller bij je bestemming te zijn, wat er destijds in de discussie beweerd werd. (De kort door de bocht redenering was: je laadt met circa 500 km/u dus kun je ook maximaal zo hard rijden omdat de laadsnelheid het compenseert. Dat klopt dus niet.)

Ja, als je ook nog kinderen gaat baren dan kan je je Excel workbook wel thuis laten :D.

Maar wat uit die berekening niet naar voren komt, ongeacht wat je invoert voor de verschillende variabelen, is dat je beter 120km/h kunt rijden als de afstand tussen laders richting de 200 km gaat.

Blijft inderdaad theorie, maar het kan geen kwaad om daarvan op de hoogte te zijn, zodat je onderweg telkens de beste keuze kunt maken.

Wat ook handig is om te weten is dat, omdat het laden zo snel gaat, als je al weet dat je ergens gaat stoppen om te laden dan kan je altijd beter harder gaan rijden om er met 5% SoC aan te komen dan langzamer rijden en met meer SoC aankomen.
 
Ja, als je ook nog kinderen gaat baren dan kan je je Excel workbook wel thuis laten :D.

Ja, dat heb ik ook moeten ondervinden, dat m’n leven met kinderen wat minder goed in een Excel berekening past... :eek::D

Maar wat uit die berekening niet naar voren komt, ongeacht wat je invoert voor de verschillende variabelen, is dat je beter 120km/h kunt rijden als de afstand tussen laders richting de 200 km gaat.

Niet om bijdehand te doen ofzo, maar staat er toch wel in als je de SuC afstand op 200 km zet... :rolleyes:

925C79B4-3976-45D8-BF32-C13D1695A82D.jpeg


Overigens zouden de verschillende laadcurves (en laadbeperkingen na x aantal keer superchargen) er eigenlijk ook in meegenomen moeten om een goed beeld voor alle S/X/3 uitvoeringen te krijgen.
 
nu zou het nog fijn zijn als de (of een) routeplanner dit allemaal automatisch berekent, en dynamisch aanpast gedurende de rit.
En dan adviseert over de te rijden snelheid. Maar ook aangeeft wat het scheelt (in tijd) als je harder of zachter wenst te rijden.
:D
Kleine kans dat Tesla hier aan mee zou werken. Tesla juristen zouden nooit toestaan dat de gebruikers een advies krijgen om een bepaalde snelheid te gaan rijden. Je raadt al wat er zou gebeuren bij een ongeluk waarbij de geadviseerde snelheid te hoog was voor die situatie. Ook zou dit alleen in Duitsland handig zijn als je ook onder de maximum snelheid wil blijven.

Niet om bijdehand te doen ofzo, maar staat er toch wel in als je de SuC afstand op 200 km zet... :rolleyes:


Overigens zouden de verschillende laadcurves (en laadbeperkingen na x aantal keer superchargen) er eigenlijk ook in meegenomen moeten om een goed beeld voor alle S/X/3 uitvoeringen te krijgen.

Ah, ik zie dat die optie er inderdaad in zit, dat had ik over het hoofd gezien.
Ik zou alleen voorstellen om te kijken naar maar 1 etappe ipv de hele reis, dus om de gemiddelde snelheid te optimaliseren waarbij de tijd begint te tellen aan de start van het laden, totdat je aankomt bij de volgende SuC.

Juist omdat er zo veel kan veranderen onderweg is het handig om te weten hoe je elk sub-probleem het beste kunt oplossen, in plaats van de hele reis van te voren te optimaliseren.

Wat ook niet in deze berekening voorkomt is hoe om te gaan met "gratis" stroom. Daarmee bedoel ik stroom waarvan de laadtijd niet voor extra reisduur heeft gezorgd als bewuste keuze (bij vertrek van huis, hotel, een lange lunch stop, kinderen die op het laatst nog moeten plassen of langzaam rijden in file). De vraag is hoe je hiermee moet omgaan, loont het om deze stroom te sparen zodat je bij het volgende laadpunt eerder weg bent, of kan je het verbrassen? Voor mijn gevoel hoef je het niet te sparen, juist omdat het laden zo snel gaat, maar moet er nog even over nadenken om het ook te berekenen.
 
Last edited: