Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week op wintersport geweest in Saalbach. Kort reisverslag; reizen met een Tesla is tegenwoordig gewoon saai! Heel het avontuurlijke is er van af, overal van die SuC's en hotels met DeC's, zelfs de familie wordt niet meer nerveus onderweg ;) De drukte bij de SuC's viel me wel op, alsmede het beperkte vermogen bij de gecombineerde stalls. Iets hogere laadsnelheid zou fijn zijn, maar voor de rest kon ik gedurende mijn elf uurtjes sturen niks aan mijn wensenlijstje toevoegen. Op naar de zomervakantie! :)
Nerveus worden langs de snelweg is idd niet nodig. Maar zodra je onder Zwitserland komt mag je hopen dat niet per ongeluk een heel station eruit ligt. Want in Italië blijft de spoeling dun!!
 
Wij zijn ook net terug van onze krokus-skireis met onze S 75D. Route was tussen de Brusselse rand en Chamrousse, dichtbij Grenoble. Deze keer zonder skibox, in tegenstelling tot de Kerstvakantie.

Alles samen toch een kleine 2000km gereden, met een gemiddeld verbruik van 235kWh. Met de skibox was dat iets meer dan 240kWh, maar de manier waarop ik heb gereden is niet echt vergelijkbaar: met de box heel voorzichtig, nu over het algemeen de maximumsnelheid (of meer). De heenrit bijna constant in de regen, in het terugkeren een (zeer) felle wind op kop tot langszij.

Het voordeel is dat we van rond Brussel rechtstreeks tot aan de SuC van Reims geraken. De volgende stop is dan Chateauvillain, met een derde stop aan de SuC van Bourg-en-Bresse. Vooraleer de bergen in te gaan nog eens volgetankt in Bernin (Grenoble), waarna ik met een 260km aankwam in Chamrousse. Brussel-Grenoble in een dikke 10u gedaan, wat vrij correct is.

De auto is daar gewoon buiten blijven staan bij, al bij al vrij ok temperaturen. Op de ganse periode (7 dagen) is hij een kleine 60km verloren, dus dat viel eigenlijk heel goed mee.

Ander voordeel: mjin dochter, die in onze vroegere ICEs altijd wagenziek werd, heeft daar sinds de MS geen last meer van. En dat scheelt toch ook, alleen al in opkuiswerk :)
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: Frank C and zkpq
Wij zijn afgelopen nacht in 10,5 uur uit Chatel naar huis gereden inclusief laden. Ook de ervaring dat de gecombineerde laders tot 95 kW gingen terwijl de enkele stalls met 118 kW starten. Met een model S 85

Heb je gezien dat er een nieuwe lader in het dorp staat? Beneden bij de uitgang van de parkeergarage? Ik heb er nog niet geladen, maar op het forum van het dal stond dat er wel iemand geladen had.
 
Met mijn MS 60 zijn lange reizen slecht te doen vind ik. Binnen NL alles prima, dan heb ik geen haast, rij ik als een bejaarde en vind ik een half uurtje laden onderweg niet erg. Maar als ik op een relatief klein reisje van 525km naar Berlijn al 2,5 uur enkele reis moet laden, pak ik toch de volgende keer mijn diesel weer. Bijna 8 uur rijstijd in de Tesla, met mijn gewone auto heb ik 's nachts de hele rit wel eens in 3 uur gedaan, bijna net zo lang rijden als nu laden :) . Dan kan ik helaas niet heen en weer op mijn 100 liter diesel uit mijn tank, want bij continu snelheden boven de 200 dan houdt het bij 800km op een tank wel op, dus moet ik op de terugweg tanken. Nou moest ik de diesel er toch al naast houden ivm de aanhanger.....
 
Bij mij was het gisteren toch weer een beetje billenknijpen. Ik zoek de uitdaging dan ook wel op.
Zaterdag vanuit Les Gets naar de Bourgogne gereden, dat is appeltje-eitje. Even nog laden in Macon onder het genot van een Leffe en daarna thuis de hele nacht aan de 220V. Gisterenochtend vertrokken met 94% lading. Navigatie vond dat ik moest laden in Nancy, maar daar heb ik nooit zo'n zin in omdat het toch weer een kwartier omrijden is. Dus heb ik gemikt op Metz. Dat leek in het begin lastig, maar na een uur had ik een marge van 5% opgebouwd, dus leek het prima te doen. Maar toen kwam het rare: ergens ten noorden van Dijon vloog opeens mijn verbruik omhoog waardoor de 5% in een tijdsbestek van een kwartier omsloeg naar een tekort van 1%. Toen ging het ook nog regenen, dus ik naar 110 km/u. Uiteindelijk het Moezeldal door met 90 km/u en aangekomen in Metz met precies 0%. Dat kostte toch weer 10 minuten door het langzamer rijden. Weg voordeel.
In Metz geladen tot 82% waarmee ik Brussel zou moeten halen. Maar de storm deed met uiteindelijk twijfelen. 200 kilometer door de Ardennen met wind op de kop en nergens een SuC om naar uit te wijken leek me niets zo'n goed plan. Dus toch nog maar even 9% extra gepakt in Arlon. De trip indicator vindt dat helemaal niet leuk:
tripindicator.jpg

Die raakt dus helemaal in de war. Uiteindelijk aangekomen met 8% terwijl ik het hele stuk 130 km/u gereden heb (dat is toch de maximum snelheid in de Ardennen?). Dit extra stop in Arlon bleek helemaal niet nodig te zijn. Volgende maand weer die kant op.
 
Max snelheid in België is 120 km/u op de snelweg, met een foutmarge van 6 km/u op geijkte flitstoestellen.
Tesla autopilot instellen op 125 km/u, dan rijd je reëel 123-124 km/u (GPS meting).

In Nederland en Frankrijk is het 130 km/u.

Wel opletten in België : middenvakrijden zoals in NL en F gebruikelijk is, is daar NIET meer toegestaan.
Belgische rijders ergeren zich er dan ook serieus aan...
 
Bij mij was het gisteren toch weer een beetje billenknijpen. Ik zoek de uitdaging dan ook wel op.
Zaterdag vanuit Les Gets naar de Bourgogne gereden, dat is appeltje-eitje. Even nog laden in Macon onder het genot van een Leffe en daarna thuis de hele nacht aan de 220V. Gisterenochtend vertrokken met 94% lading. Navigatie vond dat ik moest laden in Nancy, maar daar heb ik nooit zo'n zin in omdat het toch weer een kwartier omrijden is. Dus heb ik gemikt op Metz. Dat leek in het begin lastig, maar na een uur had ik een marge van 5% opgebouwd, dus leek het prima te doen. Maar toen kwam het rare: ergens ten noorden van Dijon vloog opeens mijn verbruik omhoog waardoor de 5% in een tijdsbestek van een kwartier omsloeg naar een tekort van 1%. Toen ging het ook nog regenen, dus ik naar 110 km/u. Uiteindelijk het Moezeldal door met 90 km/u en aangekomen in Metz met precies 0%. Dat kostte toch weer 10 minuten door het langzamer rijden. Weg voordeel.
In Metz geladen tot 82% waarmee ik Brussel zou moeten halen. Maar de storm deed met uiteindelijk twijfelen. 200 kilometer door de Ardennen met wind op de kop en nergens een SuC om naar uit te wijken leek me niets zo'n goed plan. Dus toch nog maar even 9% extra gepakt in Arlon. De trip indicator vindt dat helemaal niet leuk:
View attachment 385379
Die raakt dus helemaal in de war. Uiteindelijk aangekomen met 8% terwijl ik het hele stuk 130 km/u gereden heb (dat is toch de maximum snelheid in de Ardennen?). Dit extra stop in Arlon bleek helemaal niet nodig te zijn. Volgende maand weer die kant op.

Ik weet niet waar je naar toe moet, maar ik rij vanuit Chatel over Duitsland. Perfect laden. Was de laatste keer in 9,5 uur thuis. Vanuit Les Gets naar meer van Geneve, dan rechtsaf Zwitserland in en dan rustig naar Basel. Opladen in Achern (niet in Basel want die is klein, druk en langzaam).
 
Met mijn MS 60 zijn lange reizen slecht te doen vind ik. Binnen NL alles prima, dan heb ik geen haast, rij ik als een bejaarde en vind ik een half uurtje laden onderweg niet erg. Maar als ik op een relatief klein reisje van 525km naar Berlijn al 2,5 uur enkele reis moet laden, pak ik toch de volgende keer mijn diesel weer. Bijna 8 uur rijstijd in de Tesla, met mijn gewone auto heb ik 's nachts de hele rit wel eens in 3 uur gedaan, bijna net zo lang rijden als nu laden :) . Dan kan ik helaas niet heen en weer op mijn 100 liter diesel uit mijn tank, want bij continu snelheden boven de 200 dan houdt het bij 800km op een tank wel op, dus moet ik op de terugweg tanken. Nou moest ik de diesel er toch al naast houden ivm de aanhanger.....

2,5 uur laden op een reis van 525km ? Dat vind ik vreemd.
Ik ben met mijn MS60 diverse keren naar Toscane geweest, duurt zeker langer dan met een MS75 maar het is zeker wel te doen.
Ik neem even een willekeurige route van Amsterdam ter lengte van 525km: onderweg 5 kwartier laden.
upload_2019-3-12_9-19-56.png
 
2,5 uur laden op een reis van 525km ? Dat vind ik vreemd.
Ik ben met mijn MS60 diverse keren naar Toscane geweest, duurt zeker langer dan met een MS75 maar het is zeker wel te doen.
Ik neem even een willekeurige route van Amsterdam ter lengte van 525km: onderweg 5 kwartier laden.
View attachment 385664

Niet zo vreemd als je, zoals one-ten, houdt van rijden met 200 km/h..
 
  • Like
  • Funny
Reactions: robertvg and Radd
Ik rij alleen op dat soort afstanden met mijn Range Rover hard, met de Tesla rij ik standaard als een slak, gewoon 100-110 op de snelweg. Ik heb wel een ouwe MS60 hè, uit 2013.

Is het nodig steeds met een zo hoge SOC bij een supercharger aan te komen? Dat kost zoveel tijd...
Ik probeer altijd met 0 a 1% aan te komen.

Maar kan me voorstellen dat lange afstanden met een 2013 S60 niet ideaal zijn. :confused:
 
Ik hou zelf het liefst 20% aan, voor mijn gevoel telt het daarna opeens harder af, Ik heb hem ook nog niet zo lang, dus misschien moet ik er nog aan wennen dat er in beeld staat dat je nog maar een paar kilometer kan. Maar ik hoop hem lang te houden, en wil mijn accu zo lang mogelijk mee laten gaan.
 
Je batterij lijdt daar echt niet onder.

Er zijn vele vele testen geweest waarbij het aantal cycles bij verschillende laadgewoonten is vergeleken. Vooral met Winston LiFeYPo4 batterijen is veel getest. Er zijn mensen die al 20.000 cycles hebben op een dergelijke batterij en die laden hem in de regel niet verder dan 80% en ontladen niet verder dan tot 20% en laden en ontladen met maximaal 1C.
Mensen die hem zwaarder belasten met laden en ontladen of hem dieper ontladen of verder volladen halen uit dezelfde accu's soms maar 2000 cycles.

Zeker met stevig rijden trek je vaak veel meer dan 1C ontlading, dat zou theoretisch toch al extra slijtage moeten opleveren.

Wij zijn een elektrische Land Rover Defender aan het bouwen. Ik wilde eerst Winston accu's gebruiken, die zijn gewoon bewezen erg goed.
Tesla accu's mogen nog minder zwaar belast worden en zijn ook nog veel gevoeliger voor temperatuur, maar zijn wel kleiner en lichter. Daarom gaan we nu toch een 60KW Tesla pakket uit elkaar halen en in stukjes door de Defender inbouwen om zo veel mogelijk ruimte over te houden.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar