Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik haal mogendorf wel (vanuit Loosdrecht), wel net in de winter ! (in de zomer makkelijk). Haal het telkens in 3 stops. O ja, wel een LR RWD (echt goede range).
Vanuit Amsterdam haal ik net niet Mogendorf en wel Oberhonnefeld. En daarna gaat vaak het gas erop en kom ik toch op 4/5 stops naar Oostenrijk waarbij laden tot Max 70% of enkele keer meer met de lunch. Ook LR RWD
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Vanuit Amsterdam haal ik net niet Mogendorf en wel Oberhonnefeld. En daarna gaat vaak het gas erop en kom ik toch op 4/5 stops naar Oostenrijk waarbij laden tot Max 70% of enkele keer meer met de lunch. Ook LR RWD
Dat is apart, zelfde auto, scheelt 20km. Ik rij in NL dan wel netjes en in DE ga ik dan op de tripmeter rijden. Eerst rustig en steeds sneller (na meer km's gaan de kw's relatief dan niet meer zo hard). Alleen moet ik de Tesla navi negeren (die vindt 5-7% niet genoeg), hij geeft hem wel aan als eerste stop. Na Mogendorf is het gewoon gas. Je hebt zoveel baustellen dat je altijd met meer aankomt. En dan haal ik het in 3 stops. Als ik Oberhonnefeld zou nemen is het 4 stops (ook geen ramp, scheelt weinig in tijd).
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Als MS90D rijder lijkt het mij niet efficiënt om maar 2 stops te hebben. Omdat je dan voor een te groot deel van de laadtijd aan te laag vermogen laadt.
Met een MY heb je natuurlijk meer range en blijft het laadvermogen ook langer op een aanvaardbaar niveau.
Hoe lang waren jouw laadstops?
Straks ga ik nog vinden dat er te weinig laadtijd op een trip zit.
Nee met mijn S85 en S75 deed ik dat ook niet. Maar de Y laadt langer op acceptabel niveau.

Weet niet meer precies hoe lang we geladen hebben. In Mogendorf precies genoeg om de kinderen te laten plassen, en daarna in de McCafe Rustig een cappuccino te drinken. Dus max 30 min.

In Leonberg om op hoog tempo bij de McD te plassen en een espresso achterover te tikken, daarna naar de Lidl te hollen voor wat broodjes en sap en weer terug naar de auto. Hebben we ze gesmeerd in de auto, omdat ik het zonde vind om aan de lader te blijven hangen. Dus ook iets van 25 minuten. En daar heb ik overladen omdat ik dan met dik 20 procent wilde aankomen, aangezien ik niet zeker was of ik meteen gemakkelijk kon laden in Oostenrijk.

Was voor het eerst met de Y op lange trip en was ook voor het eerst dat het gezin de limiterende factor was en niet de auto.
 
Gisteravond terug gekomen van 5 dagen Sankt Johann in Tirol met mijn S75D. Heenweg was een hel, maar dan vanwege de drukte incl 3x een afgesloten snelweg (pas om 2:30 in het overnachtingshotel). Laden ging eigenlijk overal perfect. Op een enkele plek naast een andere Tesla gestaan en dus trager geladen, maar verder was overal plaats. Wat ik moeilijk te begrijpen vind, is waarom de ene supercharger zoveel sneller laadt dan de andere. Het heeft volgens mij niet met leeftijd van de SuCs te maken. Terwijl ik altijd ongeveer bij een gelijk percentage begin te laden.

Gisteren terug gekomen, ging fluitend. In totaal 4 laadstops gehad, waarvan maar 1 wat langer en de laatste (Horst) heel kort. Kwam wel mooi uit met onze eigen gewenste stops. Wat al eerder is besproken in deze thread, klopt wat mij betreft. Zowel ABRP als de Tesla navi stellen af en toe rare laadstops voor. De Tesla navi wil te vroeg laden en ABRP stelt wel erg veel korte stops voor die bovendien ook nog eens niet op de route liggen. De dichtheid van de SuCs is zo goed, volgende keer pak ik gewoon weer Google Maps.

Enige nadeel vond ik die pubers en hun lange benen achterin....:rolleyes:. Gisteren onderweg besloten nu toch echt maar eens te gaan verdiepen in een Model X. En eens kijken wat mijn MS nog waard is.
 
Hogere electriciteitsprijzen ? Ach, zolang de bestelde MYP er nog niet is, genieten we nog maar even van gratis opladen op weg naar Oostenrijk ;)
20220305_034642.jpg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Lijkt er op dat de tweedehands auto’s nu zonder gratis superchargen worden aangeboden. Verwachting van nog hogere elektriciteitsprijzen?
Dit is al lang (altijd?) zo. Bij wat ze zelf opkopen, halen ze gratis SuC er af. Maar misschien zijn de hoge elektriciteitsprijzen inderdaad de reden waarom het bod nu wel redelijk aanvaardbaar is. Wel nog met korrel zout te nemen. Is vrijblijvend bod via email zonder de wagen gezien te hebben.
Vroeger was hun veel te laag bod vooral interessant als je de wagen goedkoop van je onderneming naar je privé wou over zetten. Als argumentatie voor de fiscus.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Dat is apart, zelfde auto, scheelt 20km. Ik rij in NL dan wel netjes en in DE ga ik dan op de tripmeter rijden. Eerst rustig en steeds sneller (na meer km's gaan de kw's relatief dan niet meer zo hard). Alleen moet ik de Tesla navi negeren (die vindt 5-7% niet genoeg), hij geeft hem wel aan als eerste stop. Na Mogendorf is het gewoon gas. Je hebt zoveel baustellen dat je altijd met meer aankomt. En dan haal ik het in 3 stops. Als ik Oberhonnefeld zou nemen is het 4 stops (ook geen ramp, scheelt weinig in tijd).
Komt denk ik vooral omdat ik in NL 120 ipv 100 km/h rij. En ik DE rij ik meestal zo snel als mogelijk.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Zo en ook terug uit Oostenrijk in twee keer. Vanmorgen Sankt Gallenkirch - Karslruhe 347 km, met gemiddeld 190 wh/km. Viel me mee. Uiteraard veel naar beneden, maar gestart met een ijskoude batterij na hele nacht in -6 te hebben gestaan en hele weg naar Karlsruhe tussen de -6 en -1 buiten.

Tweede stop in Oberhonnefeld. Daar zit een nieuwe bakkerij. Prima tent met goede cappuccino en lekkere broodjes met een leuk zitje.

Daarna naar Zeist. Had in ruim 9 uur gekund, maar in het Ruhrgebiet was het druk en hebben we veel stop en go gereden. Dus uiteindelijk 10 uur onderweg geweest over 900 km.
 
Dat kan op de site. Ik kreeg gisteren een zeer aanvaardbaar bod. Het is ooit anders geweest. Ik denk dat ze zo snel mogelijk van zo veel mogelijk wagens het gratis superchargen willen afnemen.
Dat wist ik niet. Net even mijn gegevens ingevuld. Maar ze geven enkel een inruilprijs toch? Dus dan moet je ook weer bij Tesla een andere Tesla kopen. Het aanbod buiten Tesla om is iets ruimer natuurlijk. Of kopen ze ook gewoon in? Ik heb inderdaad nog free supercharging. Al gebruik ik het eigenlijk alleen op vakantie.
 
Dat wist ik niet. Net even mijn gegevens ingevuld. Maar ze geven enkel een inruilprijs toch? Dus dan moet je ook weer bij Tesla een andere Tesla kopen. Het aanbod buiten Tesla om is iets ruimer natuurlijk. Of kopen ze ook gewoon in? Ik heb inderdaad nog free supercharging. Al gebruik ik het eigenlijk alleen op vakantie.
Inderdaad enkel inruil denk.
 
Vanmiddag teruggekomen van wintersportvakantie met een M3 LR. Middelburg-Ehrwald-Middelburg.

Heenweg, 13:15 uur reistijd, 917 km, 218 kWh, 234 Wh/km. 5 (eigenlijk 6) laadstops, Heusden-Zolder (Navi gevolgd, maar niet helemaal duidelijk waarom al zo snel!?), Erfstadt, Waldlaubersheim (snel doorgereden, want laadsnelheid was dramatisch), Gensingen, Leonberg, Illertissen. Vanaf Stuttgart en vooral laatste stuk veel file! Met 23% aangekomen.

Terugweg, 9:40 uur reistijd, 899 km, 194 kWh, 216 Wh/km. 3 laadstops, Leonberg, Gensingen (Navi stuurde ons naar Waldlaubersheim, maar daar hadden we geen zin in!), Erftstadt. Met 12% aangekomen. Flink doorgereden op de stukken zonder snelheidslimiet (145-150 km/h op autopilot en regelmatig ook nog wat meer😀). Geen noemenswaardige files.

Overall, 1.816 km, 412 kWh, 227 Wh/km.

Na 2x zomervakantie naar Zuid-Frankrijk nu ook een positieve wintersportvakantie ervaring met de Tesla! Zelfs in de drukke voorjaarsvakantie.
 
Zo en ook terug uit Oostenrijk in twee keer. Vanmorgen Sankt Gallenkirch - Karslruhe 347 km, met gemiddeld 190 wh/km. Viel me mee. Uiteraard veel naar beneden, maar gestart met een ijskoude batterij na hele nacht in -6 te hebben gestaan en hele weg naar Karlsruhe tussen de -6 en -1 buiten.

Tweede stop in Oberhonnefeld. Daar zit een nieuwe bakkerij. Prima tent met goede cappuccino en lekkere broodjes met een leuk zitje.

Daarna naar Zeist. Had in ruim 9 uur gekund, maar in het Ruhrgebiet was het druk en hebben we veel stop en go gereden. Dus uiteindelijk 10 uur onderweg geweest over 900 km.
Mooie trip. En herkenbare stops. Met een prima bakkertje inderdaad daar. Die hadden we op de heenreis ontdekt.

Karlsruhe kon ik ook halen, maar we besloten bij Leonberg te stoppen tijdens de lunch. Daar zit een indoor speeltuin en konden de kinderen even lekker uitrazen. We mochten daar als Tesla-rijders gratis naar binnen. Dat was op de heenreis ook al een succes! Onze tweede stop was bij Erfstadt rond het avondeten. Bij thuiskomst nog 39 procent accu over.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Robster
Nee, geen skibox! Wel gewoon doorgereden, maar niet extreem hoor. Wellicht de buitentemperatuur? Op de terugweg harder maar zuiniger gereden!
Temperatuur zou kunnen, maar ik heb niet de indruk dat er de afgelopen periode grote temperatuurverschillen waren.
Op de heenweg ga je gemiddeld gezien (zeker het laatste stuk) ook omhoog, terwijl je op de terugweg juist naar beneden gaat. Verder kan de wind ook best wel invloed hebben.