Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, geen probleem om naar de skigebieden te rijden met een EV. Twee jaar geleden deden wij er ook precies een uur langer over dan vrienden met een ICE: een uurtje vroeger vertrokken en samen aangekomen. Dat was trouwens ook naar Ischgl.
Ook mijn ervaring, en laten we eerlijk zijn naar de skigebieden in het seizoen is zo'n beetje het worst case scenario voor een EV. Minder range door de kou, iedereen tegelijk vanwege de switchover op zaterdag. En zelfs dat is meer dan goed te doen met een EV.
 
Klopt. Een zomervakantie is veel relaxer en gunstiger.
Twee jaar geleden, met 5 in de auto, niet al te aerodynamische dakkoffer, vriestemperaturen en sneeuw vanaf Maastricht tot Ischgl. Daardoor een erg hoog verbruik met onze e-tron van 33,5 kWh/100km voor een lifetime gemiddelde van 24,7 kWh/100km.
En toch probleeemloos verlopen.
sfeerbeeld
1702627340675.png
 
Ook mijn ervaring, en laten we eerlijk zijn naar de skigebieden in het seizoen is zo'n beetje het worst case scenario voor een EV. Minder range door de kou, iedereen tegelijk vanwege de switchover op zaterdag. En zelfs dat is meer dan goed te doen met een EV.
Ach, dat kan ook best meevallen. We gaan altijd met Krokus (regio noord) en dan zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we dan vrijdag kunnen vertrekken. Zeker in Frankrijk is er weinig verkeer en weinig drukte bij de SUC. Temperaturen vallen ieder jaar ook mee: eerder 10-15 graden dan vrieskou. Even de M3 extra volladen bij laatste SUC of lader hotel op vrijdag en dan zaterdagochtend de berg op om de auto daarna een week te laten slapen. De eerste keer nog een beetje zorgen, red ik het wel met 45%, maar na 1x naar beneden gereden te hebben zonder verlies van lading, kijk ik daar niet naar om.
Onze m3 is overigens tijdens de wintersport zuiniger dan tijdens de zomer……… fiets mag niet mee (op dak) 🙈😅
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Ach, dat kan ook best meevallen. We gaan altijd met Krokus (regio noord) en dan zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we dan vrijdag kunnen vertrekken. Zeker in Frankrijk is er weinig verkeer en weinig drukte bij de SUC. Temperaturen vallen ieder jaar ook mee: eerder 10-15 graden dan vrieskou. Even de M3 extra volladen bij laatste SUC of lader hotel op vrijdag en dan zaterdagochtend de berg op om de auto daarna een week te laten slapen. De eerste keer nog een beetje zorgen, red ik het wel met 45%, maar na 1x naar beneden gereden te hebben zonder verlies van lading, kijk ik daar niet naar om.
Onze m3 is overigens tijdens de wintersport zuiniger dan tijdens de zomer……… fiets mag niet mee (op dak) 🙈😅
Okee idd ik heb nog 1 worse case gemist....
Op zomervakantie met een sleurhut achter je (en voor jouw fiets op het dak :)). Die zou ik zelf met mn 3 niet doen. Er zijn wel mensen die dat doen maar dan worden de stints wel erg kort. Of nog leuker met de sleurhut op skivakantie, er zijn mensen die dat doen, maar op skivakantie slapen in een caravan gaat m voor mij niet worden dus dat dat voor de auto minder handig zou kunen zijn is voor mij minder relevant.
 
Okee idd ik heb nog 1 worse case gemist....
Op zomervakantie met een sleurhut achter je (en voor jouw fiets op het dak :)). Die zou ik zelf met mn 3 niet doen. Er zijn wel mensen die dat doen maar dan worden de stints wel erg kort. Of nog leuker met de sleurhut op skivakantie, er zijn mensen die dat doen, maar op skivakantie slapen in een caravan gaat m voor mij niet worden dus dat dat voor de auto minder handig zou kunen zijn is voor mij minder relevant.
Tja, het hele concept van je eigen huis meenemen op vakantie, begrijp ik ook niet helemaal. En al helemaal niet wanneer ze dat ‘huis’ ieder jaar meeslepen naar dezelfde plek. Overigens biedt dat wel mogelijkheden voor een EV: daar stallen, en dan hoef je je ook niet meer druk te maken over hoger verbruik en korte stukjes door een caravan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even in Grindelwald geskied. In de mega parking van de skilift naar - 4 (maar volgens mij op meedere verdiepingen) van de garage staan ca 10 laders op een rij. Staan niet in Chargemap, betaald met RFID van shell. Top staan. Tegen top dollar tarief ook overigens. Of Wengen (Lauterbrunnen car park dat wel heeft) verteld de site niets over. Count down van de (normale) plekken semi live op de midden console kan hier kijken > Parking


In andere steden waar je openbaar kon laden is voor parkeren betalen cash 0.5 en 1chf nog steeds king. In ons geval was Easypark paar dagen daarvoor gehacked en niet aan de praat te krijgen. Van de rest van de apps is veel (Twist, en ik meen parkingpay, voor +41 nrs (en Duitstalige landen) only :oops: ) Open deur maar vooraf een van de apps voor CH aan de praat zien te krijgen is wel zo handig
 
Last edited:
Goedemiddag,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, maar ik zoek voor onze MS sneeuwkettingen voor de 265/35-21 ik begrijp dat de standaard sneeuwketting niet geschikt is ivm ruimte wielkast. Heeft een van jullie wellicht een betaalbare tip? De kans dat ik ze nodig heb is niet heel groot maar toch :)
 
Ik heb zelf altijd enkel de AutoSock mee. Voor jouw bandenmaat moet je deze hebben. In de meeste landen geaccepteerd en het werkt echt goed. Alleen niet mee rijden als je ze niet nodig hebt, dan zijn ze zo weg. Het verhaal over wetgeving is wat verwarrend. Het schijnt in Oostenrijjk niet te mogen als er kettingenplicht is, omdat die van ijzer dienen te zijn. Maar in de praktijk hebben ze me altijd nog geholpen en ik verwacht niet dat ze problemen maken als jij gewoon genoeg grip hebt. Vaak is het toch enkel maar het laatste stukje in het dorp waar je ze nodig hebt.

Het grote voordeel van de AutoSock is dat je niet gauw schade zal krijgen en ze zijn best eenvoudig aan te brengen. Op een MS even de auto op "hoog" zetten en je trekt ze er zo om. Gebruik ze al 20 jaar en nog nooit een probleem gehad (heb ze ook niet elk jaar nodig).

Winterbanden op 265/35 R21 vind ik sowieso altijd al wat discutabel. Snap dat je er knap bij wilt rijden, maar het is wel erg breed voor een winterset. Zou zelf denk ik eerder voor een smallere set kiezen. Of heb je maar één set velgen?
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
De ANWB geeft ook aan dat ze niet gebruikt mogen worden in Oostenrijk als er een sneeuwkettingenplicht geldt (link). Ik heb met winterbanden eigenlijk nooit meer kettingen nodig gehad. Sowieso worden de toegangswegen tegenwoordig veel beter geveegd dan vroeger (vooral op de aanreisdagen). Daarbij verwacht ik niet dat de politie zich druk gaat maken als jij gewoon verwantwoord rijdt en voldoende grip hebt. Die hebben het al druk genoeg op dagen met veel sneeuw.

Bij dit bord is het verplicht om stalen kettingen te gebruiken (en dus geen AutoSock):
1705914480420.png
 
Ook een mooi product die Michelins, maar ook een ellenlange discussie over wel of niet toegestaan. Blijft verwarrend, ik heb zelf toch recent een setje konigs aangeschaft voor de zekerheid. Die sokken en michelins zijn kleiner, lichter en de helft van de prijs. Je zou bijna zeggen dat ze in oostenrijk commissie krijgen en daarom extra onduidelijke regels hebben. Ik heb al jaren geen kettingen nodig gehad, maar als ze echt nodig zijn en ik terug wordt gestuurd zou ik nog ongelukkiger worden dan iets meer uitgeven.
 
Ook een mooi product die Michelins, maar ook een ellenlange discussie over wel of niet toegestaan. Blijft verwarrend, ik heb zelf toch recent een setje konigs aangeschaft voor de zekerheid. Die sokken en michelins zijn kleiner, lichter en de helft van de prijs. Je zou bijna zeggen dat ze in oostenrijk commissie krijgen en daarom extra onduidelijke regels hebben. Ik heb al jaren geen kettingen nodig gehad, maar als ze echt nodig zijn en ik terug wordt gestuurd zou ik nog ongelukkiger worden dan iets meer uitgeven.
Heb ik toentertijd ook voor gekeken, ik vind het nog steeds een mooi product. Door de onduidelijke regels ben ik vorig jaar zelf ook gegaan voor de König XG-12 Pro 255. Nette set, makkelijk aan te brengen, maar heb ze zelf ook nog nooit in Winterse omstandigheden nodig gehad. ;-)
 
Heb ik toentertijd ook voor gekeken, ik vind het nog steeds een mooi product. Door de onduidelijke regels ben ik vorig jaar zelf ook gegaan voor de König XG-12 Pro 255. Nette set, makkelijk aan te brengen, maar heb ze zelf ook nog nooit in Winterse omstandigheden nodig gehad. ;-)
De discussie heb ik ook gevolgd; vanwege regelgeving heb ik vorig jaar de Konigs aangeschaft en ook meteen moeten gebruiken.
Zijn er makkelijk om aan te leggen maar geven wel beschadigingen aan de velgen.
 
Ook een mooi product die Michelins, maar ook een ellenlange discussie over wel of niet toegestaan. Blijft verwarrend, ik heb zelf toch recent een setje konigs aangeschaft voor de zekerheid. Die sokken en michelins zijn kleiner, lichter en de helft van de prijs. Je zou bijna zeggen dat ze in oostenrijk commissie krijgen en daarom extra onduidelijke regels hebben. Ik heb al jaren geen kettingen nodig gehad, maar als ze echt nodig zijn en ik terug wordt gestuurd zou ik nog ongelukkiger worden dan iets meer uitgeven.
Ik ken de discussie die daar is gevoerd (als je goed kijkt zul je mijn bijdragen herkennen...) en op basis daarvan ben ik inmiddels wel overtuigd dat thans de Michelins toegestaan zijn. Met name omdat Michelin het inmiddels ondubbelzinnig verklaart en als ze dat zouden doen in weerwil van de regelgeving, dan had de jurist aldaar al lang en breed aan de bel getrokken. Hele vervelende mensen, juristen... ;)

Zelf gebruik ik overigens de RUD Centrax. Niet in het minst omdat ik die al had liggen. En recent met flinke sneeuwval nog door de bergen gereden en probleemloos zonder kettingen gedaan (waar zo'n beetje alle andere auto's zonder kettingen niet kwamen).