Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Sommigen hier gebruiken TeslaFi of Teslalog. Dit zijn websites waarop je alle stats van je wagen op de voet kan volgen (snelheid, locatie, laadstatus, updates,...)


Ik heb wel Tesla log een keer gedownload omdat ik op dit forum zag dat sommige het gebruiken, maar ik heb het nooit gebruikt en meteen de app verwijderd.

Tesla
Wat ik nog wel zou willen weten is of de gestolen Tesla's aan een lader stonden of niet. Dat zou toch een extra obstakel vormen misschien.

Nee, hij stond niet op de lader, als ze de auto open krijgen dat kunnen ze de lader makkelijk van binnen afkoppelen
 
Wat ik nog wel zou willen weten is of de gestolen Tesla's aan een lader stonden of niet. Dat zou toch een extra obstakel vormen misschien.

Daar zat ik ook net an te denken, een klein opstakel zal het inderdaad zijn (qua tijd) maar als ze kunnen rijden denk ik dat ze ook de stekker kunnen ontgrendelen. (beter is dan wellicht de wagen geheel leeg te laten staan ,>))

inmiddels heb ik mijn sleutels in een metalen schaaltje gedaan. Ik hoop dat dat helpt. Aan de andere kant als ze graag je auto willen hebben komen ze de sleutels binnen ophalen (eigen ervaring tav Mercedes).
De issue is dat ze blijkbaar de Tesla 'makkelijk" kunenn laten verdwijnen, dat is erger dan dat ze er makkelojk mee wegkunnen rijden.
 
Dit "bewijs" van Nigel dat ze een "hack" in de Model S hebben gevonden is uiterst interessant (en zorgwekkend).

Tesla gebruikt een TI TMS37F128-chip met een DST80 immobiliser ("start"-onderbreker) voor de Model S sleutels. De DST80 immobiliser werkt op basis van 125 KHz. De key-less entry werkt niet op basis van de immobiliser (denk ik), maar op basis van de 315/433 MHz (denk ik) die verbonden is met dezelfde TI chip.

Mijn gok (/hoop) is dat hier gebruik wordt gemaakt van een zo genaamde relay-attack waar het 433 MHz signaal van de "echte" sleutel wordt opgevangen en bij de sleutel opnieuw wordt afgespeeld. Daarna is de Tesla open maar start hij nog niet, ze hebben daarna een methode denk ik om de immobiliser te omzeilen (gezien het wegrijden met de remlichten aan).
 
Net even getest met sleutels in een metalen doosje. Als ik daarmee in de buurt van mijn deur kom gaat mijn auto nog gewoon open. Lijkt dus niet enorm effectief.
Daarom moet je ook een leeg theeblik gebruiken. Ik kan die van Whittard aanraden, die blokkeren het signaal perfect.

(Niet alle 'metalen' doosjes bevatten genoeg metaal om een effectieve kooi van Faraday te vormen)
 
  • Informative
Reactions: BjörnTM
Ai, dat is knap balen (understatement). Ik heb mijn sleutels meteen in een metalen bakje gelegd. Lagen bij ook op een paar meter van de auto af in huis.

Op de beelden zag ik 2 personen aanlopen 1 van de personen had een zwarte tas (laptop formaat ) op zijn borst hangen en liep naar de passagiers kant.
2e persoon liep naar de bestuurders portier, hij was met een handeling bezig die ik niet kan zien.
Nadat hij de auto heeft ontgrendeld stapt hij in en zie hem met een apparaat in zijn handen door de auto zwaaien.
mijn voorlichten sprongen aan en hij reedt achteruit en daarna voorruit met brandende remlichten. Net of de auto in de war is/ was.

Heeft Tesla hier nog op gereageerd wat dit is? Ben dan wel benieuwd naar wat ze rond zwaaien en de auto mee kunnen starten.
 
Ai, dat is knap balen (understatement). Ik heb mijn sleutels meteen in een metalen bakje gelegd. Lagen bij ook op een paar meter van de auto af in huis.



Heeft Tesla hier nog op gereageerd wat dit is? Ben dan wel benieuwd naar wat ze rond zwaaien en de auto mee kunnen starten.


Nee, nog niet, ze zullen wel druk mee bezig zijn.
Ik baal er wel van ik had hem net een half jaar.
 
Is niet ongepast, ja het is rot en het is niet leuk en ga zo maar door maar het is niet dat er iemand overleden is. Mochten ze bij mij langs komen dan wel graag voor 15 mei 2018 dan wordt die 3 jaar.
Wat voor jou niet ongepast is, is dat misschien voor iemand anders wel. Er zijn ook mensen met een andere mening en andere normen dan die van jou.
Zelfs als de auto verzekerd is begint er een lange tijd van administratie, opnieuw bestellen, andere opties dan oorspronkelijk, ... Niet leuk als er mensen op een forum er dan mee beginnen lachen, maar aan de andere kant wel zeer nieuwsgierig zijn naar de precieze omstandigheden.
 
  • Disagree
Reactions: Paul Amstelveen
Tsja, totdat er ook maar iets bekend is over de oorzaak kan het echt van alles zijn. Het zou ook niet ondenkbaar zijn dat er toch een exploit is ontdekt in de Tesla software. Als je dan met een wifi sniffer kunt achterhalen met welke bekende wifi netwerken de tesla verbinding probeert te zoeken en je kunt de tesla doen geloven dat er verbinding is met het bekende netwerk en je kunt zo de exploit in de software uitbuiten....zeg het maar. Als je op google goed zoekt, is er in september 2016 ook een exploit gefixed door Tesla, het is een continue race, als het gewin maar groot genoeg is. Zie het als het "jailbreaken" van een iDevice, als er eenmaal een exploit bekend is, de middelen om die dan uit te kunnen buiten zijn al jaren te verkrijgen......
 
  • Like
Reactions: Herbie65
Tsja, totdat er ook maar iets bekend is over de oorzaak kan het echt van alles zijn. Het zou ook niet ondenkbaar zijn dat er toch een exploit is ontdekt in de Tesla software. Als je dan met een wifi sniffer kunt achterhalen met welke bekende wifi netwerken de tesla verbinding probeert te zoeken en je kunt de tesla doen geloven dat er verbinding is met het bekende netwerk en je kunt zo de exploit in de software uitbuiten....zeg het maar. Als je op google goed zoekt, is er in september 2016 ook een exploit gefixed door Tesla, het is een continue race, als het gewin maar groot genoeg is. Zie het als het "jailbreaken" van een iDevice, als er eenmaal een exploit bekend is, de middelen om die dan uit te kunnen buiten zijn al jaren te verkrijgen......
Waar ze ook wel naar zullen kijken is of er overeenkomsten zijn in de firmware versie van de gestolen auto's. Zou kunnen dat er een zero day kwetsbaarheid in een bepaalde firmware versie gevonden is waar met daadwerkelijk misbruik van kan maken.