Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
Paul die blauwe adapter is toch echt voor een 32A socket hoor (niet 16A zoals je vermeldt in je post)
Je hebt (natuurlijk) gelijk. Kan die post niet meer wijzigen; die blauwe adapter is wel een manier om met de UMC 32A uit je enkelfase aangesloten net te krijgen. Daar heeft de OP misschien nog wel wat aan, door een 32A groep te plaatsen.
 
Last edited:
Kan de Tesla UMC rechtstreeks op de rode stekker worden aangesloten of is daar een adapter voor nodig? Waar is die te krijgen?
er zit een stuk bij de UMC voor op de rode stekker aan te sluiten, maar enkel op een 16A versie (de kleinere rode stekker) voor een 32A versie heb je een verloopstuk nodig (maar ook dan zal de UMC slechts met 16A laden)
 
  • Helpful
Reactions: Cohiba
Ik had onlangs de kans om met een Wattmeter te controleren: bij 1-fase laden en zonder Duo-charger en met de instelling op 32A (kant laadstation zowel als kant auto) wordt er effectief 32A getrokken. Ik vermoed dat de on board lader die 32A intern verdeelt over twee van de drie gelijkrichters die bij driefazig laden elk een fase bedienen. Dus de 32A van 1 fase wordt zo verdeeld dat er 2x16A wordt geladen.
 
Hoe zien jullie nou aan die afbeelding van die blauwe stekker dat die voor 32A is ?
Want ik begrijp nu dat er zowel blauwe stekkers zijn voor 1F/16A en 1F/32A ?
En als je dus met een blauwe 32A aansluiting je auto wilt opladen kan dat niet met een verloopstuk naar de rode adapter die bij de UMC wordt geleverd want die is maar geschikt voor 16A ?

Ik had onlangs de kans om met een Wattmeter te controleren: bij 1-fase laden en zonder Duo-charger en met de instelling op 32A (kant laadstation zowel als kant auto) wordt er effectief 32A getrokken. Ik vermoed dat de on board lader die 32A intern verdeelt over twee van de drie gelijkrichters die bij driefazig laden elk een fase bedienen. Dus de 32A van 1 fase wordt zo verdeeld dat er 2x16A wordt geladen.
 
Ik had onlangs de kans om met een Wattmeter te controleren: bij 1-fase laden en zonder Duo-charger en met de instelling op 32A (kant laadstation zowel als kant auto) wordt er effectief 32A getrokken. Ik vermoed dat de on board lader die 32A intern verdeelt over twee van de drie gelijkrichters die bij driefazig laden elk een fase bedienen. Dus de 32A van 1 fase wordt zo verdeeld dat er 2x16A wordt geladen.
Dat zou wel heel mooi zijn als t zo werkt.
 
Hoe zien jullie nou aan die afbeelding van die blauwe stekker dat die voor 32A is ?
Want ik begrijp nu dat er zowel blauwe stekkers zijn voor 1F/16A en 1F/32A ?
En als je dus met een blauwe 32A aansluiting je auto wilt opladen kan dat niet met een verloopstuk naar de rode adapter die bij de UMC wordt geleverd want die is maar geschikt voor 16A ?
Er bestaat volgens mij alleen een blauwe Tesla adapter voor de UMC van 1f/32A en niet 1f/16A. Wel 3f/16A.
 
Er bestaat volgens mij alleen een blauwe Tesla adapter voor de UMC van 1f/32A en niet 1f/16A. Wel 3f/16A.

Tesla UMC Blauwe connector = 32A (https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_blue_nl.pdf)

De 32A blauwe connector is groter dan de 16A blauwe connector. Zo kan je die herkennen. Er bestaat tevens ook een 64A versie (nog groter dus).

Wordt de UMC tegenwoordig geleverd met een verloopstuk van rood naar blauw? Vorig jaar had ik de keuze Rood (16A 3-fase) of Blauw (32A 1-fase). Vandaag krijg je er alleen nog rood bij.

Op de website van Tesla Model S staat bij de specificaties: 11kW lader (32 Amp bij eenfase, 16 Amp bij driefase). Dat gaat dan wel over de nieuwe lader die je (softwarematig ?) kan upgraden naar 16.5kW. Geen idee of dat ook zo was bij de 'oude' 11kW laders.

Ikzelf gebruik altijd mijn juicebooster, werkt altijd en overal met alle spanningen en stromen. Mits natuurlijk een hele set adapter-kabels mee te sleuren.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Correct.

Ik zou dat verloopstuk toch maar eerst eens uittesten in belgenland vooraleer er 100% op te vertrouwen.

Er is nog een ander probleem indien jouw vakantieadres toevallig in Frankrijk ligt. Er zijn daar toch nog wat 230V netwerken zonder neuter, net zoals op sommige plaatsen in Belgie en Noorwegen. De UMC van Tesla werkt daar niet, onafhankelijk van je stekker en/of verloopstuk. Het is bijna onmogelijk te voorspellen welk netwerk je daar ter plaatse gaat hebben. Beter dus een lader meenemen die wel overweg kan met neuter-loze netwerken.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
Er is nog een ander probleem indien jouw vakantieadres toevallig in Frankrijk ligt. Er zijn daar toch nog wat 230V netwerken zonder neuter, net zoals op sommige plaatsen in Belgie en Noorwegen.
Frankrijk kent in principe het neuterprobleem niet. Er wordt geen 3x230V netwerk gebruikt. Wel is het zo dat de kwaliteit van de aarding nogal eens te wensen over laat. Dat houdt in dat ofwel de weerstand tussen neuter en aarde te groot is of dat er toch een te groot spanningsverschil is tussen nul en aarde, maar dan veroorzaakt door de aardpotentiaal en niet door een 3x230V netwerk.
 
Correct.

Ik zou dat verloopstuk toch maar eerst eens uittesten in belgenland vooraleer er 100% op te vertrouwen.

Er is nog een ander probleem indien jouw vakantieadres toevallig in Frankrijk ligt. Er zijn daar toch nog wat 230V netwerken zonder neuter, net zoals op sommige plaatsen in Belgie en Noorwegen. De UMC van Tesla werkt daar niet, onafhankelijk van je stekker en/of verloopstuk. Het is bijna onmogelijk te voorspellen welk netwerk je daar ter plaatse gaat hebben. Beter dus een lader meenemen die wel overweg kan met neuter-loze netwerken.

Is dit dan een 16 of een 32A versie ?

blauw.jpg


Het gaat om Italië, ik begrijp uit het draadje over vakantie aldaar dat het neuter problem daar ook wel voorkomt.
 
De echte vraag die de OP zich moet stellen is: heb ik NEUTER? Want zonder neuter moet je kiezen tussen een laadstation OF een upgrade van je aansluiting. Geen enkele van de rode of blauwe stekkers zal werken.

Zelf heb ik een (veel te duur) mobiel type2 laadstation van Crohm met maar liefst 3x64A. Daarmee kon ik 40A trekken uit mijn oude 3x230V aansluiting, met de Roadster that is. Dus 32A met de MS moet zeker haalbaar zijn. Laadstations vind je al voor minder dan € 1000.

Een upgrade van de aansluiting is iets duurder in België, € 1700 voor de aansluiting zelf en nog een paar honderd euro aan tellerkasten, meters enz.. Maar dan kun je wel 3x16A laden of mits software upgrade 3x24A.

Toen ik klaar was met alles, zat ik rond de € 7000. Het lijkt me dat er hier heel wat eigenaars probleemloos € 5000 betalen voor 21" velgen maar dan gaan besparen op de laadinfrastructuur. Moeilijk te begrijpen.. Het hoeft helemaal geen €7k te kosten voor iedereen, maar zo'n laadstation is toch het minste wat je voor je S'je moet kopen imho.
 
  • Like
Reactions: Noelis
Een upgrade van de aansluiting is iets duurder in België, € 1700 voor de aansluiting zelf en nog een paar honderd euro aan tellerkasten, meters enz.. Maar dan kun je wel 3x16A laden of mits software upgrade 3x24A.
Toen ik klaar was met alles, zat ik rond de € 7000.

Dat is wel heel duur.

Mijn huidig plaatje
Upgrade van de aansluiting naar 3 fase kost +- 580 EUR (incl BTW)
Lolo laadstation (11KW - 22KW) incl plaatsing kost +- 1.800 EUR (incl BTW)
Aanpassing meterkast kost +- 300 EUR (incl BTW)
Keuring van de aanpassingen +- 150 EUR (incl BTW)

Dus in totaal +- 2.800 EUR.

Overige offertes (KEBA etc) die ik had waren tot max 700 EUR duurder.
Alles geplaatst door erkende installateurs etc. Zeer netjes weggewerkt. (incl RVS paal, betonsokkel, kleine graafwerken, ...)

Dus 7.000 EUR is hoe je het ook bekijkt veel te duur. Wat voor laadstation heb jij dan?