Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen Model 3 met UMC

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, S en X UMC zijn denk ik hetzelfde. Maar wilde even checken of het om inderdaad om een oude UMC (van S/X) ging die je gebruikte voor je Model 3.

Ah zo :)
Gaat dus inderdaad om een "ouderwetse" model S/X 3-fase UMC lader.
Met een S haal je met deze kabel zo'n 50km/h en met een 3 dus 68km/h.
Dat betekent dus niet dat deze kabel meer kwh's per uur in je Model 3 pompt maar dat de Model 3 gewoon zuiniger is en dat je dus met dezelfde hoeveelheid kwh's, verder komt.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Merijn
Iemand ervaring met opladen met meegeleverde M3 UMC op enkelfase 32 ampère?

Mijn huis heeft 3x40 ampère aansluiting. Ik ben aan het wachten op mijn Tesla Wall connector (gratis via referral, dus zal nog wel eeuwigheid duren). Momenteel laad ik mijn M3 op blauw contact 1 fase 16 ampère. Gaat erg langzaam. Wil op blauw stopcontact 1x32 ampère realiseren. Volgens mij kan de UMC dit aan.
 
Iemand ervaring met opladen met meegeleverde M3 UMC op enkelfase 32 ampère?

Mijn huis heeft 3x40 ampère aansluiting. Ik ben aan het wachten op mijn Tesla Wall connector (gratis via referral, dus zal nog wel eeuwigheid duren). Momenteel laad ik mijn M3 op blauw contact 1 fase 16 ampère. Gaat erg langzaam. Wil op blauw stopcontact 1x32 ampère realiseren. Volgens mij kan de UMC dit aan.

waar baseer je die bewering / dat vermoeden op ?
mi. klopt dit niet - voor de 3-UMC.

(is wel mogelijk met de SC-UMC)
 
waar baseer je die bewering / dat vermoeden op ?
mi. klopt dit niet - voor de 3-UMC.

(is wel mogelijk met de SC-UMC)

edit : je zou gelijk kunnen hebben :

20190419_223055.jpg


nu nog de juiste koppelstuk vinden.
want in het koppelstuk zit de weerstand die de maximale laadstroom bepaald.

maw een verloop van het huidige 16A koppelstuk (campingstekker) naar een 32A blauweCE gaat niet helpen.
 
edit : je zou gelijk kunnen hebben :

View attachment 398677

nu nog de juiste koppelstuk vinden.
want in het koppelstuk zit de weerstand die de maximale laadstroom bepaald.

maw een verloop van het huidige 16A koppelstuk (campingstekker) naar een 32A blauweCE gaat niet helpen.

Koppelstuk zal inderdaad de bottleneck zijn vrees ik. Weet iemand welk koppelstuk je moet gebruiken voor laden met enkelfase 32 ampere?
 
Bij mijn vorige elektrische auto (bouwjaar 2012) hebben ze na een paar maanden ook de mobiele lader aangepast/omgeruild voor versie met beperkte capaciteit van 13A ipv 16A. Een half uurtje op 16A is nog wel te doen maar enkele uren gaat serieus mis. Ik heb wel eens een warmtecamera langs traject meterkast/kabel/oplader/auto laten gaan. Hele traject valt overduidelijk op! Met name stekkerverbindingen waren aanzienlijk warmer dan de rest. De blauwe campingstekker heeft betere contacten (meer oppervlakte) en is wel geschikt. Vandaar dat bij Model 3 ook een blauwe stekker is meegeleverd icm laden op 16A.
 
Uit interesse.. Waarom heb je thuis 3x40A? Dat is wel boel veel

En kost heel veel meer Euro's per jaar aan vastrecht...... Ik heb thuis alle apparatuur vervangen door energiezuinig (oa. warmtepomp droger) en gunstig over de fases verdeeld icm zonnepanelen. Daardoor kon ik een kleine aansluiting benutten en per jaar vele honderden Euro's (ik meen bijna Euro 700,-- / jaar) aan vastrecht besparen! Zelfs de meerprijs van een "slimme lader" verdien je op deze manier snel terug ;)
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
En kost heel veel meer Euro's per jaar aan vastrecht...... Ik heb thuis alle apparatuur vervangen door energiezuinig (oa. warmtepomp droger) en gunstig over de fases verdeeld icm zonnepanelen. Daardoor kon ik een kleine aansluiting benutten en per jaar vele honderden Euro's (ik meen bijna Euro 700,-- / jaar) aan vastrecht besparen! Zelfs de meerprijs van een "slimme lader" verdien je op deze manier snel terug ;)
Ik denk dat het per huishouden anders zal zijn. Wij hebben 3 fasen 25A hoofdzekering, geen gas aansluiting en koken elektrisch (2-fasen groep, 7kW). Die 2 fasen zitten op L1 waardoor de 25A hoofdzekering al snel zwaar belast wordt tijdens het laden.

Bij de laadpaal hebben we een load balancer abonnement afgesloten van €5,- per maand (The New Motion). Als nu alles in huis tegelijk aan staat gaat het vermogen naar de auto automatisch naar beneden zodat we niet over de 25A van de hoofdzekering heen gaan.

Het verhogen van de hoofdzekering was ook een optie maar dat is inderdaad belachelijk duur.
 
Ik denk dat het per huishouden anders zal zijn. Wij hebben 3 fasen 25A hoofdzekering, geen gas aansluiting en koken elektrisch (2-fasen groep, 7kW). Die 2 fasen zitten op L1 waardoor de 25A hoofdzekering al snel zwaar belast wordt tijdens het laden.

Bij de laadpaal hebben we een load balancer abonnement afgesloten van €5,- per maand (The New Motion). Als nu alles in huis tegelijk aan staat gaat het vermogen naar de auto automatisch naar beneden zodat we niet over de 25A van de hoofdzekering heen gaan.

Het verhogen van de hoofdzekering was ook een optie maar dat is inderdaad belachelijk duur.

Nb: er zijn laadpalen met geïntegreerde load balancer voor ca. Euro 750,-- zonder maandelijkse kosten.

Klopt dat het voor ieder huishouden anders is. In ons geval veel (zware) gebruikers en daarom was correcte verdeling over de 3 fases erg belangrijk. Tevens een warmtepompdroger (ca. 900W ipv 3.000W!). We kunnen alleen niet in de (elektrische) sauna terwijl we opladen maar dat is geen probleem. Overigens kun je met eenvoudige slimme acties ook al veel bereiken -> voorbeeld auto via menu/scherm pas om 23:00 uur laten laden als je thuis bent zodat er geen zware belasting is tijdens koken, wassen, etc.

Ik merk bij collega's / kennissen / vrienden dat de aanzienlijk hogere vastrecht kosten (in NL) vaak niet gemeld worden door leveranciers. Even een elektrische kookplaat kopen en vervolgens een zwaardere aansluiting met Euro 700,-- meer vastrecht (per jaar!). Een goede elektricien (groepen verdeling over fases), zonnepanelen (tijdens leveren stroom wordt hoofdzekering minder zwaar belast als er veel verbruikers aan staan) en juiste (zuinige) apparatuur kan heel veel helpen. Over een paar jaar worden apparaten "slimmer" en gaan we energieverbruik afstemmen op belasting van het net / PV-installatie. Zeker als saldering over een paar jaar afgebouwd wordt. Tot die tijd dus slim optimaliseren en eventueel wat langzamer laden :)
 
  • Informative
Reactions: ScoopT
Ik merk bij collega's / kennissen / vrienden dat de aanzienlijk hogere vastrecht kosten (in NL) vaak niet gemeld worden door leveranciers. Even een elektrische kookplaat kopen en vervolgens een zwaardere aansluiting met Euro 700,-- meer vastrecht (per jaar!). Een goede elektricien (groepen verdeling over fases), zonnepanelen (tijdens leveren stroom wordt hoofdzekering minder zwaar belast als er veel verbruikers aan staan) en juiste (zuinige) apparatuur kan heel veel helpen. Over een paar jaar worden apparaten "slimmer" en gaan we energieverbruik afstemmen op belasting van het net / PV-installatie. Zeker als saldering over een paar jaar afgebouwd wordt. Tot die tijd dus slim optimaliseren en eventueel wat langzamer laden :)

Zou het ook niet mogelijk zijn om met een (drie fasen) powerwall de pieken in je eigen verbruik op te vangen? En dan bedoel ik dat je als het verbruik van de gehele aansluiting boven de 3x25A dreigt te gaan komen de powerwall (of andere accu oplossing) bijspringt. Die powerwall verdien je dan sneller terug met de lagere kosten voor vastrecht.
 
WIj hebben een 11,2 kW kookplaat, 2 ovens, een 100 graden kraan, vaatwasser, wasmachine, droger en een uitgebreid netwerk met een aantal servers. En dan toch 2 elektrische auto's die moeiteloos geladen kunnen worden.

O ja, op 3x25A. Geen powerwalls nodig hoor. Wel 1 slimme lader.