Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen tot 100% en bereik

This site may earn commission on affiliate links.
De accu van mijn vorige week vrijdag opgehaalde Model 3 LR AWD laadt niet voller dan zo'n 90%, waarbij hij een bereik van 444km aangeeft. Zowel aan de supercharger als aan het stopcontact thuis stopt hij dan gewoon met laden.

Ik heb begrepen van de verschillende topics hier dat de 90% de max vulling is die (snel) te bereiken is met een SC, en dat het daarna een stuk langzamer gaat, maar ik dacht ook te begrijpen dat je de accu wel degelijk tot 100% kon vullen, bijvoorbeeld als je weet dat je een lange rit moet maken. Hoe zit dit nu precies?

Ook lijkt tot nu toe het bereik bijna twee keer zo snel af te nemen als de daadwerkelijk gereden kilometers (alhoewel ik nog niet genoeg heb gereden om allerlei combinaties van factoren uit te proberen). Met name de AP lijkt enorm veel extra energie te vergen, terwijl dat juist een snufje is dat met name op de lange afstand van pas zou moeten komen. Herkennen jullie dit gedrag?

Alvast bedankt!
 
De accu van mijn vorige week vrijdag opgehaalde Model 3 LR AWD laadt niet voller dan zo'n 90%, waarbij hij een bereik van 444km aangeeft. Zowel aan de supercharger als aan het stopcontact thuis stopt hij dan gewoon met laden.

Ik heb begrepen van de verschillende topics hier dat de 90% de max vulling is die (snel) te bereiken is met een SC, en dat het daarna een stuk langzamer gaat, maar ik dacht ook te begrijpen dat je de accu wel degelijk tot 100% kon vullen, bijvoorbeeld als je weet dat je een lange rit moet maken. Hoe zit dit nu precies?

Ook lijkt tot nu toe het bereik bijna twee keer zo snel af te nemen als de daadwerkelijk gereden kilometers (alhoewel ik nog niet genoeg heb gereden om allerlei combinaties van factoren uit te proberen). Met name de AP lijkt enorm veel extra energie te vergen, terwijl dat juist een snufje is dat met name op de lange afstand van pas zou moeten komen. Herkennen jullie dit gedrag?

Alvast bedankt!
neem niet aan dat je een limiet hebt ingesteld toch?
zou hem volgende keer beter in beginnersvragen kunnen plaatsen....succes
 
De accu van mijn vorige week vrijdag opgehaalde Model 3 LR AWD laadt niet voller dan zo'n 90%, waarbij hij een bereik van 444km aangeeft. Zowel aan de supercharger als aan het stopcontact thuis stopt hij dan gewoon met laden.

Ik heb begrepen van de verschillende topics hier dat de 90% de max vulling is die (snel) te bereiken is met een SC, en dat het daarna een stuk langzamer gaat, maar ik dacht ook te begrijpen dat je de accu wel degelijk tot 100% kon vullen, bijvoorbeeld als je weet dat je een lange rit moet maken. Hoe zit dit nu precies?

Ook lijkt tot nu toe het bereik bijna twee keer zo snel af te nemen als de daadwerkelijk gereden kilometers (alhoewel ik nog niet genoeg heb gereden om allerlei combinaties van factoren uit te proberen). Met name de AP lijkt enorm veel extra energie te vergen, terwijl dat juist een snufje is dat met name op de lange afstand van pas zou moeten komen. Herkennen jullie dit gedrag?

Alvast bedankt!

Dubbel verbruik? Alleen op korte stukken in de winter, of bergop, of even gummen.

AP zorgt voor minder verbruik, niet meer.

Laden tot 100% kun je instellen met de app en in de auto. Even gewoon eens een kwartiertje in het menu van de auto bladeren, dan weet je hoe je auto werkt.

100% lading alleen doen indien noodzakelijk.
 
dat de 90% de max vulling is die (snel) te bereiken is met een SC,

Incorrect, met een fast charger is tot 60% redelijk snel en daarna neem de snelheid snel af. Bij een SuC laden doe je meestal tot max 65-70 procent omdat daarna je elke andere SuC kunt bereiken. Tot 80% is ook nog een optie maar boven de 80% laden bij een SuC is eigenlijk behoorlijk zinloos.
 
Ik heb inderdaad gezien dat je in de app de max lading kan wijzigen, dus dat is dan opgelost :). Ik had vandaag wel weer twee ritjes van elk 44 km gemaakt, met ongeveer twee uur ertussen (en de auto was aan het stopcontact voorverwarmd voor vertrek). Had 88 km moeten kosten, maar kostte zo'n 130 km...

Daarnaast verliest de accu als de auto een nacht niet aan het stopcontact staat zo'n 10 km aan bereik, terwijl dit max 1% = niet meer dan 5 km zou moeten zijn. Lijkt me ook niet goed? Zou ik een maandagochtend-accu kunnen hebben?

Waar kan ik de grafiekjes over het laden en verbruik vandaan halen die ik hier regelmatig gepost zie worden?
 
Ik heb inderdaad gezien dat je in de app de max lading kan wijzigen, dus dat is dan opgelost :). Ik had vandaag wel weer twee ritjes van elk 44 km gemaakt, met ongeveer twee uur ertussen (en de auto was aan het stopcontact voorverwarmd voor vertrek). Had 88 km moeten kosten, maar kostte zo'n 130 km...

Daarnaast verliest de accu als de auto een nacht niet aan het stopcontact staat zo'n 10 km aan bereik, terwijl dit max 1% = niet meer dan 5 km zou moeten zijn. Lijkt me ook niet goed? Zou ik een maandagochtend-accu kunnen hebben?

Waar kan ik de grafiekjes over het laden en verbruik vandaan halen die ik hier regelmatig gepost zie worden?

Is allemaal volstrekt normaal.... Lees het forum een beetje na en verdiep je wat in de materie.
Vooral: Maak je niet druk over range, verbruik etc en geniet van de auto. Je kan tegenwoordig, zeker in nederland, echt overal laden.
 
Ik had vandaag wel weer twee ritjes van elk 44 km gemaakt, met ongeveer twee uur ertussen (en de auto was aan het stopcontact voorverwarmd voor vertrek).
De batterij moet opgewarmd zijn, niet de auto. Aan het stopcontact gebeurt dit niet. Met 3 fasen laden (11kW): amper. Aan de SuC natuurlijk wel. Met rijden duurt het bij deze temperaturen 50km ongeveer vooraleer het verbruik daalt. Verder is met deze temperaturen het verbruik sowieso 20% hoger, zelfs na opwarmen. ik heb een all time average van 211 Wh/km. Gisteren rit van 200km met gemiddelde van 235 Wh/km. In de zomer ga ik rond de 180.
 
Ik heb inderdaad gezien dat je in de app de max lading kan wijzigen, dus dat is dan opgelost :). Ik had vandaag wel weer twee ritjes van elk 44 km gemaakt, met ongeveer twee uur ertussen (en de auto was aan het stopcontact voorverwarmd voor vertrek). Had 88 km moeten kosten, maar kostte zo'n 130 km...

Daarnaast verliest de accu als de auto een nacht niet aan het stopcontact staat zo'n 10 km aan bereik, terwijl dit max 1% = niet meer dan 5 km zou moeten zijn. Lijkt me ook niet goed? Zou ik een maandagochtend-accu kunnen hebben?

Waar kan ik de grafiekjes over het laden en verbruik vandaan halen die ik hier regelmatig gepost zie worden?
Voorverwarmen van de batterij via het stopcontact gaat niet aangezien dit te weinig energie levert,
Voorverwarmen gaat dus via je accu wat capaciteit kost....

heb je Sentry aanstaan tijdens het parkeren?
Dit kost ook energie zoals je ook kan lezen in de omschrijving van Sentry.

als je meer inzicht wilt hebben in het gedrag van je elektrische systemen en de accu raad ik je aan om TeslaFi te gebruiken.

zoals eerder aangegeven, lees je even in op het forum en gebruik de zoekfunctie , al deze onderwerpen zijn tot in den treuren besproken

als laatste, geniet van je Tesla!!
 
  • Like
Reactions: ramonneke
TeslaFi is niet van Tesla zelf, toch? Je moet je Tesla wachtwoord opgeven, dat lijkt me een zeer groot security leak :/ . Is er ook een andere manier om van Tesla zelf dit soort overzichten te genereren?

Je hoeft niet persee de tesla wachtwoord te geven,volgens mij kan je ook een token aanmaken die vervalt als je je wachtwoord op tesla.com veranderd.

Maar TeslaFI is betrouwbare site hoor.
En anders moet je zelf data gaan collecten, bestaan zat tools/docker images om zelf je data te scrapen uit de API.
 
Over voorverwarmen batterij:

Mijn auto stond vanmiddag niet aan de lader. Toen ik voorverwarmen van de cabine startte zag ik een snowflake icoon in mijn app. Niet zo gek, want het was rond het vriespunt en de auto stond al bijna twee dagen stil. Toen ik een minuut of 15 later instapte was de snowflake verdwenen. Vond dat wel heel 'toevallig' ....
 
Over voorverwarmen batterij:

Mijn auto stond vanmiddag niet aan de lader. Toen ik voorverwarmen van de cabine startte zag ik een snowflake icoon in mijn app. Niet zo gek, want het was rond het vriespunt en de auto stond al bijna twee dagen stil. Toen ik een minuut of 15 later instapte was de snowflake verdwenen. Vond dat wel heel 'toevallig' ....

Voorverwarming batterij doet hij ook als hij NIET aan de stroom staat inderdaad. Onderstaand screenshot van gisternacht.
Pack was koud, voorverwarmen cabine aangezet rond 01:40 ofzo, binnen 10 minuten de stator tot dik 70 graden en HV-pack begon ook op te warmen. Tijdens rijden stookt de stator niet meer zo hard. Iets voor 2:00uur ging ik rijden en dan zie je dat het pack geleidelijk aan warmer werd tot ik thuis was (03u30 ofzo). Toen aan 3-fase charger, loopt het nog klein beetje op de temperatuur, maar niet veel

Screenshot 2019-12-29 at 17.22.18.png
 
@joverdijk : Uit welke app komen die mooie plaatjes ?
Ik neem aan dat je een canbus adapter gebruikt en zoiets als scanmytesla ?

Die plaatjes komen uit Grafana, maar dat is gewoon een graphing app.
Ik haal canbus data inderdaad zelf uit de auto, heb een RaspberryPI4 aan boord met eigen gebrouwde python scripting die via 4G met een OpenVPN tunnel de data naar mijn hypervisortje thuis stuurt. Daar draaien o.a. database/parsing/graphing Containers/VM's.

Is dus custom zelfbouw, niet een app of een website ;)
 
Is dus custom zelfbouw, niet een app of een website ;)

Nice! Had zelf een dergelijke setup draaien in mijn Outlander (maar dan zonder de 3G component). Wel met twee CANBUS connecties, omdat de Outlander feitelijk twee primaire CANBUS-sen had met een firewall er tussen. En je dus niet alle raw data op je primaire diagnose poort kon zien.

Wat voor frame rate kun je ongeveer aan?
 
Ook betrouwbare sites worden wel eens gehackt. Niet dat ik het daarom niet zou gebruiken, maar jou motivering is verkeerd.

Of mijn motivering verkeerd is, dat bepaal ik liever zelf wel. Waar ik op doelde is dat TeslaFI best een grote site is en je je credentials dus niet zomaar aan een ander geeft maar aan een site met vele duizenden gebruikers, waarvan je dan mag aannemen dat ze de beveiliging ook redelijk op orde hebben. Niks is on-hackbaar, maar daarom heb je je PIN-to-drive toch ook wel aanstaan neem ik aan?
En als ze uit die vele duizenden tesla's die wereldwijd op TeslaFI hebben staan, dan precies mijne dan uitkiezen (om erin te komen zitten zonder wegrijden??) .. Nja, dan ga ik ook meteen ff een staatslot halen die dag, iets met kansberekening
 
En als ze uit die vele duizenden tesla's die wereldwijd op TeslaFI hebben staan, dan precies mijne dan uitkiezen (om erin te komen zitten zonder wegrijden??) .. Nja, dan ga ik ook meteen ff een staatslot halen die dag, iets met kansberekening
Dat bedoelde ik dus. Lijkt mij betere motivering. Ook grootte van de site is geen juiste uitleg. Er zijn best wel wat voorbeelden van ‘grote’ sites die het hebben moeten afleggen tegen hackers. Zelfs facebook is ooit gehackt. maar laten we niet paranoia worden. Vroeger werden auto’s ‘gehackt’ met een schroevendraaier of ijzeren kleerhanger.