Die moet je mij even toelichten. Ik ben niet bekend met het Belgische net..
Jij zegt "Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N".
De N is in dit geval feitelijk L3. Dan heb je toch 380/400 tussen L1/L2 en de 'N (eigenlijk L3)' ? ...
als je zelf even goed naleest, zie je de contradictie.
"Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N".
De N is in dit geval feitelijk L3"
dus is er toch 230v tussen L1 en L3.
en tussel L2 en L3. en geen 380/400V.
wat uiteindelijk het uitgangspunt punt is : een 3x230V netwerk ipv een 3x400V netwerk.
en dan een lader aansluiten...
De driefazige lader in een Tesla, zijn eigenlijk 3 éénfazige laders.
Waarbij iedere lader aangesloten is tussen een Faze en de neuter.
Iedere lader werkt dus op 230V.
Op een 3x230 volt netwerk moet je dus zorgen dat je de laders aansluit op 230V. Zoals Filip aangeeft :
Dat gaat met de eerste éénfazige lader door L1 van het net aan te sluiten op L1 van de lader en L3 van het net op N van de lader. 230V op de lader, deze zal werken.
Dat gaat ook met de tweede éénfazige lader door L2 van het net aan te sluiten op L2 van de lader en weerom L3 van het net op N van de lader. 230V op de lader, deze zal werken.
En nu zijn de aders van het net op... de derde lader kan niet meer aangesloten.
aanvulling: de 3x230V netten zijn oude netten, alle nieuwe zijn uiteraard 3x400V.
mbt tot de stroom door L3 : ik zou in eerste instantie zeggen dat deze ook 16A. is
Dit omdat is een driefazige aansluiting de stroom door de neuter gelijk is aan de som van de drie fazes. En deze is nul. Terwijl elk van de fazes een stroom van 16 A heeft, 120°verschoven.
Nu ontbreekt evenwel F3, en bijgevolg zou de stroom door de neuter dus de som van F1 en F2 zijn, 120° verschoven . Wat we missen om de stroom 0 te krijgen, zijn de 16A van F3.
En toch... meen ik dat ik dit ook nagemeten heb, en het was géén 16A.
Daar moet ik nog even over nadenken...