Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Panoramisch dak - doen of niet doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Het is in de auto met pano dak in de winter gevoelsmatig kouder en (met skikoffer) een stuk minder stil.
Het zou fijn zijn als er (mooie) afdekplaten voor de pano ramen op de markt komen.
Je kan ook de sunshades uit de store kopen en er dan iets isolerends tussen stoppen. Akoestisch schuim bijvoorbeeld?

Uiteraard al gedaan door Bjorn Nyland in zijn "oude" auto. Stond wel netjes vond ik.
 
Ik heb ook een panoramodak en moest ik terug een S kopen ik pakte ook het glazen dak. Mischien lekt dat niet meer :)
Ik heb ook een panodak. Uitsluitend omdat bij deze versie de aansluitpunten voor een dakdrager zitten. Heb daar al tientallen malen een velomobiel op vervoerd. Een Model S valt niemand meer op, een Model S met een knalgele 3 meter lange gestroomlijnde ligfiets op het dak valt nog steeds zeer op.
 
Ik heb ook een panodak. Uitsluitend omdat bij deze versie de aansluitpunten voor een dakdrager zitten. Heb daar al tientallen malen een velomobiel op vervoerd. Een Model S valt niemand meer op, een Model S met een knalgele 3 meter lange gestroomlijnde ligfiets op het dak valt nog steeds zeer op.
Als het daarom gaat kun je beter filmpjes gaan tweeten Wim, dan is je bereik een stuk groter als je filmpjes interessant zijn
 
Ik heb een panoramisch dak. Helaas inderdaad wel wat meer kans op wat gekraak of wind geluiden.
Daartegenover staat de heerlijkheid om bij de eerste voorjaars zonnestralen het dak helemaal open te zetten. Al is het vaak maar voor korte stukjes (op de snelweg is het niet erg prettig) maar dat is toch genieten.
Of tijdens de zomervakantie. Met dat enorme open dak heb je toch een beetje het gevoel in een cabrio te rijden.

Daarbij ben ik ruim 2 meter, en het pano dak heeft net wat meer hoofdruimte.

Tot slot biedt het een enorme hoeveelheid extra lichtinval, en de kinderen vinden het heerlijk om door naar buiten te kijken.
 
  • Like
Reactions: sweep and ebullio
Ik heb ook voor het panorama dak gekozen. Lichte bekleding, maar wel de zwarte hemel gekozen en vind de extra lichtinval erg prettig.
Als ik nu opnieuw zou bestellen zou ik wellicht het volledig glazen dak kiezen, denk dat ik de pano maar heel weinig open zal hebben.
 
voordeel van pano dak is naast hoofdruimte zeker ook de dakdrageroptie. weet niet of die dakdrageroptie ook is bij glazen dak optie?
ik had een voorraad auto, en heb pano dak met lichte dakhemel... ondanks dat het heel fris staat, had ik zelf wel de donkere dakhemel gekozen als ik hem zelf besteld had... dak zal niet vaak opengaan, maar kan wel open al ik het wil ;)
 
Er zijn andere opties voor dakdragers, met zuignappen op je glazen of dichte dak. Deze vond ik in de US, vast wel veilig gezien de claimcultuur daar: SeaSucker
Ga ze bestellen voor mijn glasdak dadelijk.

super cool... ik krijg wel de kriebels als je dat op een gewoon dak zou monteren (deuken etc)....maar jouw punt over claimcultuur, is ook wel sterk... dan zou je haast denken dat het wel goed moet zijn, anders was de site al offline... maar dan denk ik aan de andere kant weer, zou tesla niet in de lettertjes hebben staan dat dit niet geschikt is voor dergelijk gebruik van het glazen dak?

Nu hopen dat tesla het glazen dak wel goed vast zet...en is wel eens een pano los gegaan las ik (en dan zonder extra ballast) :eek:
 
Die Seasuckers werken heel goed, kan ik bevestigen. Al meer dan een paar duizenden kilometer mee gedaan op skivakanties (ook met de wagen buiten laten staand in sneeuw/vrieskou, en ook aan 150 km/u door Duitsland). Je moet ze monitoren natuurlijk, maar ik heb hooguit tweemaal een van de vier zuignappen moeten 'bijpompen' (wat overigens niet meer dan twintig seconden in beslag neemt). Mijn eerste MS was pano (voor af en toe de dakdrager), mijn huidige heeft een gewoon dak (met af en toe Seasuckers). Ik zou morgen zonder twijfel voor een volledig glazen dak gaan.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: ralf.s60 and Duke-U