Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Daarom ook dat ze art. 5 in Nederland het kapstokartikel noemen. Alles wat je niet kan hangen aan een specifieke overtreding, kan je altijd nog wel hangen aan art. 5. Alles wat gevaarlijk lijkt - aan volle Ludicrous met je Model S Performance vertrekken aan de lichten - kan je daaraan hangen.

Daarentegen, iemand met een Renault Kangoo zal geen boete krijgen als ie bij het inhalen van een vrachtwagen wat vertraagt. Als je als achterligger je voorligger aantikt omdat ie plots 10km/u vertraagt op de snelweg ga je je voorligger niet art. 5 kunnen aanpraten.

Verder heeft het weinig zin om vanuit een hoop hypothetische scenario's te fantaseren dat je justitie op je dak krijgt omdat je Tesla iets deed dat je zelf niet wou.

het is niet “wat vertraagd”. Het is in 2 sec tussen de 10 en 15km vertragen. Dat is een flinke rem.

ik reed een keer een touringbus voorbij, en ging weer naar rechts. Toen ging mijn tesla van 104 naar 90n (met niemand voor mij) waar de touringcar 100 reed.

hij begon uiteraard te seinen.

dan kom je gewoon helemaal wappy over als tesla rijder. Zo rijdt niemand en dat verklaart ook het seinen met grootlicht.
 
  • Like
Reactions: OttoR
het is niet “wat vertraagd”. Het is in 2 sec tussen de 10 en 15km vertragen. Dat is een flinke rem.
2 seconden en nog steeds de powerpedaal niet ingedrukt? Dan zit je echt te slapen en voldoe je niet aan de AP gebruiksvoorwaarden.
Als de brakes echt zo erg zijn als jullie beweren (ik heb AP1 en heb ze niet), dan moet je zelfs niet aan het opletten zijn. Je moet ze gewoon voelen. Binnen minder dan een seconde kan je dan gas bijgeven om te overrulen.
 
  • Like
Reactions: wooter and Mars2020
De reactietijd in het verkeer wordt in de regel op 1 seconde gesteld. Dan heb je al een seinende chauffeur achter je die de “uit het niets remactie” begrijpelijkerwijs niet snapt.

Daarnaast heb ik ap voor mijn gemak en zweeft mijn rechtervoet niet de hele rit boven het gaspedaal.
 
  • Like
Reactions: OttoR
2 seconden en nog steeds de powerpedaal niet ingedrukt? Dan zit je echt te slapen en voldoe je niet aan de AP gebruiksvoorwaarden.
Als de brakes echt zo erg zijn als jullie beweren (ik heb AP1 en heb ze niet), dan moet je zelfs niet aan het opletten zijn. Je moet ze gewoon voelen. Binnen minder dan een seconde kan je dan gas bijgeven om te overrulen.

Eerlijk gezegd begrijp ik de reactie van diverse mensen op de 'klaagzang' over deze hinderlijke feature van Tesla niet goed. Het is en blijft een zeer storend event, zeker als je passagiers in je auto hebt. En hoe je je er ook op wilt voorbereiden, zo snel kun je er niet op reageren.
Nou kunnen we wel blijven roepen 'het is beta' en 'we moeten blij zijn met de ontwikkelingstrajecten die we met Tesla mogen beleven' etc, maar feit blijft dat het een repeterende irritatie oplevert, die ongeveer net zo lang duurt als de brake zelf, dat weer wel.
Maar druk uit oefenen - hoe - op Tesla om dit euvel te voorkomen is gewenst.
 
Hier een interessant recent draadje (wel in het Frans) over hetzelfde onderwerp. Daar is de lopende theorie dat het zware variant (type: remmen dichtgooien) vooral/enkel voorkomt bij HW2.5 en minder/niet bij HW3. Benieuwd of deze ervaring hier gedeeld wordt.
 
Ik snap de reacties wel, want ik vind phantom brakes ook storend. Ik heb wel het idee dat het ook uitmaakt waar en hoe je rijdt. Als ik rustig achter een voorganger rijd op provinciale wegen en snelwegen heb ik nooit phantombrakes. Bovendien lijken ze ook iets gemakkelijker te voorspellen: bij kruisende wegen/ viaducten en waar een invoegstrook is, of waar de Tesla een invoegstrook vermoedt/ ziet.

Het alternatief van phantom brakes is veel ernstiger: een auto op AP die niet voorzichtig is bij mogelijke objecten op de rijbaan is levensgevaarlijk zoals in onderstaand flimpje. 'Better safe than sorry' wat mij betreft.
Hij rijdt trouwens ook nog bijna de voetganger onderste boven. Slechte beurt van de AP!

 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Maurice1 and Hayden
Eerlijk gezegd begrijp ik de reactie van diverse mensen op de 'klaagzang' over deze hinderlijke feature van Tesla niet goed. Het is en blijft een zeer storend event, zeker als je passagiers in je auto hebt. En hoe je je er ook op wilt voorbereiden, zo snel kun je er niet op reageren.
Nou kunnen we wel blijven roepen 'het is beta' en 'we moeten blij zijn met de ontwikkelingstrajecten die we met Tesla mogen beleven' etc, maar feit blijft dat het een repeterende irritatie oplevert, die ongeveer net zo lang duurt als de brake zelf, dat weer wel.
Maar druk uit oefenen - hoe - op Tesla om dit euvel te voorkomen is gewenst.
Het gaat erom hoe de bestuurder het zelf ervaart. Sommigen vinden het storend en anderen niet. De één vind het glas half vol en de ander half leeg. Of het nu beta is of niet, tot op heden vind ik Tesla over het algemeen goed presteren t.o.v. de andere merken. Ik had laatst een auto te leen die zelfstandig tussen de lijnen moest kunnen rijden... ik heb het maar snel uitgezet omdat ik constant zelf moest corrigeren. Alles valt of staat met de verwachting die je hebt.
 
Ja, versta me niet verkeerd; als ik een flinke phantom brake krijg vind ik dat ook storend, maar die zijn gelukkig erg zeldzaam en snel verholpen.

Bij de concurrentie heb je dat misschien niet, maar je hebt ook geen betrouwbare lane keeping of TACC.
 
Ik denk dat hij gewoon wil aanhalen dat niet alleen phantom braking een probleem is.
Waarom altijd de boel ophitsen Wooter?
In ieder topic ben je alomtegenwoordig en zeker als er ergens een beetje kritiek op Tesla te bespeuren is.
Tegenwoordig is het leuker vertoeven op het Amerikaanse gedeelte dan hier.

Ik vind het ook prettiger op het Amerikaanse deel. Veel minder geklaag.
 
Voor zover relevan in deze discussie: Het valt me op dat ik (vrijwel) geen phantom breaks meer heb sinds HW3 is geïnstalleerd (M3 LR FSD feb 2019 - hw3 sinds begin oktober).
Dit weekend Ams-Zierikzee en terug: alles op 'autopilot' (enkelbaans, dubbelbaans provinciaalse wegen, autosnelweg met vele viaducten en tunnels: zon, bewolkt en regen) - geen enkele phantom break.
Zou het zo kunnen zijn dat HW3 zoveel meer en sneller informatie verwerkt zodat er veel minder fouten worden gemaakt in de interpretatie van de beelden?
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred
Voor zover relevan in deze discussie: Het valt me op dat ik (vrijwel) geen phantom breaks meer heb sinds HW3 is geïnstalleerd (M3 LR FSD feb 2019 - hw3 sinds begin oktober).
Dit weekend Ams-Zierikzee en terug: alles op 'autopilot' (enkelbaans, dubbelbaans provinciaalse wegen, autosnelweg met vele viaducten en tunnels: zon, bewolkt en regen) - geen enkele phantom break.
Zou het zo kunnen zijn dat HW3 zoveel meer en sneller informatie verwerkt zodat er veel minder fouten worden gemaakt in de interpretatie van de beelden?

Ik heb soortgelijke ervaring. Software is ook wel tegelijkertijd veranderd, dus niet helemaal hard te maken of het hardware 3 of software dan wel een combinatie is.
In Q2 2019 heb ik aantal forse phantom brakes gehad, met als fameuze recidivist het aquaduct op de A4 bij Roelofarendsveen.
Nu helemaal niet meer afgezien van de beleefdheids-vertragingen bij invoegend verkeer.
Dus zou goed kunnen wat je schrijft.

Oh ja, nog een tip: Vervang "breaks" door "brakes". Voorkomt veel commentaar o_O
 
Het valt me op dat ik (vrijwel) geen phantom breaks meer heb sinds HW3 is geïnstalleerd (M3 LR FSD feb 2019 - hw3 sinds begin oktober).
Nu helemaal niet meer afgezien van de beleefdheids-vertragingen bij invoegend verkeer.
Mijn eerste rit met HW3.0 merkte ik ook beleeftheidsvertragingen op en dacht ik dat de phantom brakes couranter gingen zijn, maar heb 'm er nog niet op betrapt. Heb er wel nog geen lange snelwegritten mee gedaan.
 
Met HW3 heb ik op de snelweg al tijden geen phantom brake meegemaakt. Phantom break als in een plotselingen heftige rem actie van de auto zonder enige aanleiding.

Dan nog zeer regelmatig heftige rem acties doordat AP een invoeg actie verkeerd beoordeeld. Bijna standaard is als een auto op de invoegstrook rijd en je die auto eerst voorbij gaat. Het lijkt wel of AP op eens omschakelt van "er rijd een auto" naar "die auto komt elk moment naar links" terwijl de invoegstrook nog super lang is en de andere auto langzamer rijd. Dit zijn echt super gevaarlijke situaties want AP remt hier echt heftig en verkeer achter je verwacht dit niet.

Wat ik nog wel heel veel heb zijn acties die Tesla Bjorn ook toont. Het op veel plekken onnodig afremmen op wegen. Vaak op vaste plekken via "fleet speed" en dat is echt super hinderlijk maar die plekken leer je snel uit je hoofd terzij je natuurlijk ergens bent waar je nog nooit bent geweest :-D
 
Eerlijke vraag: zijn er onder jullie voor wie het huidig gedrag (van TACC/AP) een dealbreaker zou zijn? M.a.w. zou je morgen opnieuw voor Tesla kiezen?

Ik probeer mij hier voor mezelf een beeld over te vormen maar met slechts 2x 1 uurtje testrijden is dat natuurlijk weinig objectief. Met een wagen die dienst doet als primaire gezinswagen wil ik in de eerste plaats iedereen gewoon van punt A naar punt B loodsen op een comfortabele, veilige en relaxte manier. En dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat ik na een aantal voorvallen zoals ik hier lees nog echt relaxed kilometers zou kunnen cruisen op een lege snelweg. Het is dat ik binnenkort een nieuwe lease moet bestellen (en wel voor 5 jaar) - anders zou ik denk ik nog even de kat uit de boom kijken.
 
Eerlijke vraag: zijn er onder jullie voor wie het huidig gedrag (van TACC/AP) een dealbreaker zou zijn? M.a.w. zou je morgen opnieuw voor Tesla kiezen?
Met zo een vraag ga je natuurlijk enkel de negatieve ervaringen lokken.

Dat schiet dus niet op met je keuze te maken :)

En je weet zelf ook: bij een concurrerend model/merk ga je niet dezelfde due diligence maken want nu rij je bv met een Audi rond en ga je niet op zoek naar websites waar Audi eigenaars gaan klagen over de TACC.