Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
En hier de vergelijking van Top Gear: The big electric test: Polestar 2 vs Tesla Model 3

Ik ken er me wel in vinden. Wel twee puntjes die me wat verbazen. Mijn eigen ervaring is dat er op de achterbank van de Polestar juist heel wat minder plaats is dan in de Model 3. En de commentaar op de wegligging van de Model 3 komt niet overeen met mijn eigen beleving, maar ik heb geen echte vergelijkingspunten. Ik vind het daarnaast niet zo goed overeenkomen met de eerder lovende review van Top Gear over de Model 3.
 
Ik wijt het aan het eeuwige nieuwer is beter en de FUD rondom de Model 3 die de meningen wat beïnvloed. De Polestar 2 is nog een onbeschreven blad, en de OEMs krijgen heel wat krediet die Tesla al lang verspeeld lijkt.

Ik zie wel autojournalist na autojournalist langzaam hun kar keren. Ze rijden nog altijd vrolijk benzine, maar een na een beseffen ze dat mensen niet zitten te wachten op de zoveelste V8 en zescilinder die eigenlijk afgedroogd wordt door zo een elektrische stofzuiger. En Tesla is een heerlijke clickbait.

Tussen de lijnen door kan je wel lezen dat de Model 3 de betere deal is, maar dat je maar in een gewone Tesla rijdt en niet in een nieuwe Zweedse Polestar (* gemaakt in China).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BMW740iL
ik had elders ook een review gezien (what car geloof ik), en daar vonden ze de ophanging van de model 3 performance beter dan die van de polestar met ohlins dempers.
Ze vinden allen het moeilijk te vergelijken, want je zit met twee auto's die wezenlijk van mekaar verschillen op details:
  • de Polestar 2 is duidelijk zwaarder
  • de Polestar 2 wordt geleverd met een sportief afgestelde ophanging
Het probleem is dat de reviewers ook wel weten dat 80% van de kopers niet voor het sportieve model gaan, maar voor het gewone model, en dat men dat gewone model niet kan testen want er zijn geen testexemplaren geleverd met de gewone ophanging. Je kan die frustratie om niet appels met appels te kunnen vergelijken wel uit de tekst lezen.

Wat mij zo opvalt met zowat alle reviews en meningen is hoe dat Tesla zo een heel andere auto en beleving kan presenteren, waardoor de meningen zo gepolariseerd zijn, terwijl je voor het verschil tussen een BMW 3 serie, een Audi A4 of een Mercedes C klasse al op details moet vitten om een keuze te maken. Heel opvallend. Ik bedoel maar: als je mij vraagt wat de beste van bovenstaande 3 is, neig ik naar BMW omwille van het iets sportievere karakter in ophanging en motor, maar om nu te zeggen dat de BMW in alles beter is durf ik niet te zeggen. Gooi je er de Polestar 2 en de Model 3 bij die vergelijking, hinken de ICE's toch stevig achterop qua motorisatie, rijplezier en technologie en twijfel ik niet. Ik vind dat heel opvallend.
 
  • Informative
Reactions: Tezlaowner
Dst eeuwige vergelijk tussen auto's vind ik maar onzin. Vooral ook omdat de basis van de Model 3 al weer een paar jaar oud is en om dat dan te gaan vergelijken met een nieuwe Polestar 2...

De Polestar moet gewoon op basis van zijn merits worden beoordeeld en niet omdat hij op punt A beter is en op punt B slechter dan de Model 3. Het zijn gewoon 2 verschillende auto's en als ik heel veel geld had, zou ik ze misschien wel allebei willen. Een voor mij en de ander voor moeder de vrouw.
 
Dst eeuwige vergelijk tussen auto's vind ik maar onzin. Vooral ook omdat de basis van de Model 3 al weer een paar jaar oud is en om dat dan te gaan vergelijken met een nieuwe Polestar 2...

De Polestar moet gewoon op basis van zijn merits worden beoordeeld en niet omdat hij op punt A beter is en op punt B slechter dan de Model 3. Het zijn gewoon 2 verschillende auto's en als ik heel veel geld had, zou ik ze misschien wel allebei willen. Een voor mij en de ander voor moeder de vrouw.

Je vaste auto zal snel de M3 worden nadat het nieuwe van de Polestar 2 is. De M3 geeft je gewoon in algemeen comfort veel meer terug als de Polestar2

Enige reden waarom ik een Polestar zou kopen naast een Tesla, is alsPals er kwam in een cabrio versie (en die achterbank mag dan weg en de hele auto gewoon korter).
 
Je vaste auto zal snel de M3 worden nadat het nieuwe van de Polestar 2 is. De M3 geeft je gewoon in algemeen comfort veel meer terug als de Polestar2

Enige reden waarom ik een Polestar zou kopen naast een Tesla, is alsPals er kwam in een cabrio versie (en die achterbank mag dan weg en de hele auto gewoon korter).

Ik heb alleen een Tesla genomen voor het supercharge netwerk. Ik blijf het echter amerikaanse kwaliteit vinden. De naden sluiten niet goed aan, je kan een en ander induwen, etc. Ik ben al twee keer langs geweest bij het SEC de afgelopen 2 jaar omdat de deurhendel niet naar buiten kwam. Sommige hebben al problemen/schade bij aflevering.

Bij de M3 hebben nog steeds mensen last van waterinloop bij het openen van de kofferbak (nadat tesla eerst had gehoopt dat mensen een natte kofferbak voor lief zouden nemen en na klachten er maar een plak rubber op hebben geplakt).

Ik rij er elke dag met plezier in, maar kan mij voorstellen dat andere mensen voor kwaliteit van materialen en afwerking gaan.
 
De Polestar 'wint' het vooral op vlakken waar de traditionele autokoper naar kijkt. Waarschijnlijk een bewuste keuze aangezien daar hun ervaring (Volvo) ligt en hun kansen. Ik verwacht dat veel mensen hem gaan kopen, die achteraf beter de Tesla hadden kunnen pakken. Ik ken er in ieder geval al 1.
Na 6.500 zorgeloze kilometers door Portugal, Spanje en Frankrijk, weet ik nu helemaal waarom je alleen Nederlandse Tesla's in die landen tegen komt en niet Nederlandse I Pace's en Etrons (waarvan er ook voldoende verkocht zijn. Nu begrijp ik waarom ik met mijn gezin deze fijne tocht hebben ondernomen en mijn zwager (ondanks mijn adviezen toch de Etron gekozen) in Nijmegen vakantie viert.
Mooiste compliment dat Tesla kan krijgen: mijn vrouw (totaal geen interesse in auto's en auto rijden) zegt op terugweg spontaan dat de Tesla de beste reisauto is die we ooit hebben gehad (en dan hadden we echt niet Kia Picanto's als familie auto in het verleden).
 
De Polestar 'wint' het vooral op vlakken waar de traditionele autokoper naar kijkt. Waarschijnlijk een bewuste keuze aangezien daar hun ervaring (Volvo) ligt en hun kansen. Ik verwacht dat veel mensen hem gaan kopen, die achteraf beter de Tesla hadden kunnen pakken. Ik ken er in ieder geval al 1.
Na 6.500 zorgeloze kilometers door Portugal, Spanje en Frankrijk, weet ik nu helemaal waarom je alleen Nederlandse Tesla's in die landen tegen komt en niet Nederlandse I Pace's en Etrons (waarvan er ook voldoende verkocht zijn. Nu begrijp ik waarom ik met mijn gezin deze fijne tocht hebben ondernomen en mijn zwager (ondanks mijn adviezen toch de Etron gekozen) in Nijmegen vakantie viert.
Mooiste compliment dat Tesla kan krijgen: mijn vrouw (totaal geen interesse in auto's en auto rijden) zegt op terugweg spontaan dat de Tesla de beste reisauto is die we ooit hebben gehad (en dan hadden we echt niet Kia Picanto's als familie auto in het verleden).

zo gaat dat:
fase 1. "een EV heeft niet genoeg range, ik blijf ICE rijden!"
fase 2. "ooh kijk wat een mooi dashboard en wat rijdt ie goed, ik ben om, die range van 300 km volstaat wel!"
fase 3. "oei die verre reis gaat toch wat lastig zijn met al die dure en trage snelladers in het buitenland, ik blijf wat dichter in de buurt"
fase 4. "Tesla"

ik heb zelf het geluk gehad om via een deelwagensysteem al een tijd met allerlei EV's gereden te hebben, hyundai kona vond ik leuk rijden en goeie range maar qua laadmogelijkheden toch beperkt (zeker in belgie) waardoor ik toch een paar keer met dichtgeknepen billen ben thuisgekomen. dus 2 weken voor ik naar spanje wou vertrekken nog een stockmodel model 3 op de kop getikt, waar ik nu 5 jaar mee opgescheept zit, heel vervelend.
 
zo gaat dat:
fase 1. "een EV heeft niet genoeg range, ik blijf ICE rijden!"
fase 2. "ooh kijk wat een mooi dashboard en wat rijdt ie goed, ik ben om, die range van 300 km volstaat wel!"
fase 3. "oei die verre reis gaat toch wat lastig zijn met al die dure en trage snelladers in het buitenland, ik blijf wat dichter in de buurt"
fase 4. "Tesla"

ik heb zelf het geluk gehad om via een deelwagensysteem al een tijd met allerlei EV's gereden te hebben, hyundai kona vond ik leuk rijden en goeie range maar qua laadmogelijkheden toch beperkt (zeker in belgie) waardoor ik toch een paar keer met dichtgeknepen billen ben thuisgekomen. dus 2 weken voor ik naar spanje wou vertrekken nog een stockmodel model 3 op de kop getikt, waar ik nu 5 jaar mee opgescheept zit, heel vervelend.

Ik rijd zelf zakelijk een Kia eNiro (Tesla mag niet van werkgever), en mijn vrouw de Tesla (zakelijk en privé). De KIA is een fijne wagen en voldoet voor mijn zakelijke activiteiten in NL. Ondanks het 'mooie' dashboard, de bouwkwaliteit, het garage/dealer netwerk (herken je de gebruikelijke opsomming :D), zie ik mij met de KIA toch minder snel op vakantie gaan. Het lange afstandsreizen gaat vooral met de Tesla zo zorgeloos als met een ICE. Dat weet je pas als je het ervaren hebt. Uiteindelijk gaan andere merken (onder meer door Ionity) ook op dat niveau komen, maar wanneer is echt de vraag.
 
Ik rijd zelf zakelijk een Kia eNiro (Tesla mag niet van werkgever), en mijn vrouw de Tesla (zakelijk en privé). De KIA is een fijne wagen en voldoet voor mijn zakelijke activiteiten in NL. Ondanks het 'mooie' dashboard, de bouwkwaliteit, het garage/dealer netwerk (herken je de gebruikelijke opsomming :D), zie ik mij met de KIA toch minder snel op vakantie gaan. Het lange afstandsreizen gaat vooral met de Tesla zo zorgeloos als met een ICE. Dat weet je pas als je het ervaren hebt. Uiteindelijk gaan andere merken (onder meer door Ionity) ook op dat niveau komen, maar wanneer is echt de vraag.

ja Ionity kan een groot verschil maken, maar het huidige aanbod in frankrijk is nog steeds mager (en zuiderse landen wrs nog erger).
dan is er nog het feit dat andere merken lang niet de 250 kw halen die een model 3 aankan (eerder iets van een 100-150), en het hoger verbruik, waardoor je vaker aan de lader moet. de lage in- en uitstap van een model 3 zijn een nadeel, zeker voor oudere mensen, maar ondanks dat was mijn vader van 71 er best positief over.
 
ja Ionity kan een groot verschil maken, maar het huidige aanbod in frankrijk is nog steeds mager (en zuiderse landen wrs nog erger).
dan is er nog het feit dat andere merken lang niet de 250 kw halen die een model 3 aankan (eerder iets van een 100-150), en het hoger verbruik, waardoor je vaker aan de lader moet. de lage in- en uitstap van een model 3 zijn een nadeel, zeker voor oudere mensen, maar ondanks dat was mijn vader van 71 er best positief over.

Tijdens mijn trip zou ik niets aan Ionity gehad hebben: aan de doorsteek van Frankrijk naar Zuid-Portugal zit niets en ook nog niet in de planning. Overigens ervaar ik laden met 120kW als meer dan voldoende. De beperkende factor (wat betreft tijd) ben ik nog steeds zelf, gezinsleden of lokale bediening bij eettent. Ik zelf zou niets winnen met sneller laden. Ik zou het eerder ervaren als vervelend omdat ik vaker de auto zou moeten verplaatsen.....
 
Tijdens mijn trip zou ik niets aan Ionity gehad hebben: aan de doorsteek van Frankrijk naar Zuid-Portugal zit niets en ook nog niet in de planning. Overigens ervaar ik laden met 120kW als meer dan voldoende. De beperkende factor (wat betreft tijd) ben ik nog steeds zelf, gezinsleden of lokale bediening bij eettent. Ik zelf zou niets winnen met sneller laden. Ik zou het eerder ervaren als vervelend omdat ik vaker de auto zou moeten verplaatsen.....

op de A10 tussen parijs en de spaanse grens zijn er wel wat ionities. heb 1 keer geladen in poitiers, daar is ook een SuC vlakbij, maar wou het eens proberen en spaarde ook al de kleine omweg naar de SuC uit. Toch wel indrukwekkende laadsnelheden, waardoor ik in totaal 10 minuten sneller was dan via de SuC. scheelt de wereld niet, maar goed: het was 15u dus niet echt de moment om uitgebreid te gaan eten, dan is het wel fijn om geen half uur te verliezen. plus bij de SuC verlaagt de snelheid als je met twee naast elkaar staat.
 
Dat valt op dit ogenblik dik tegen.
De huidige Polestar-spaces zijn Antwerpen, Brussel en Gent. Ik kan me wel voorstellen dat er nog bij gaan komen, maar dat is niet duidelijk op dit ogenblik.
En de spaces in Antwerpen (Hopland, vlak bij stadsschouwburg) en Brussel (Akenkaai, niet ver van Tour en Taxi's) liggen dus pas in het centrum, niet direct plekken waar je voor je plezier naar toe rijdt in de week om een herstelling te regelen.

Ik heb per ongeluk een vorige post van iemand anders gequote zie ik... Als je de discussie met Paco aan wil gaan, moet je op zijn oorspronkelijke post reageren. Excuus.
 
Je vaste auto zal snel de M3 worden nadat het nieuwe van de Polestar 2 is. De M3 geeft je gewoon in algemeen comfort veel meer terug als de Polestar2

Enige reden waarom ik een Polestar zou kopen naast een Tesla, is alsPals er kwam in een cabrio versie (en die achterbank mag dan weg en de hele auto gewoon korter).

Ik denk dat je helemaal gelijk krijgt. Ik vind ondanks de minpuntjes bij het assembleren en de gebrekkige service de Model 3 by far de fijnste auto waar ik de afgelopen 35 jaar in heb gereden.
 
fase 1. "een EV heeft niet genoeg range, ik blijf ICE rijden!"
fase 2. "ooh kijk wat een mooi dashboard en wat rijdt ie goed, ik ben om, die range van 300 km volstaat wel!"
fase 3. "oei die verre reis gaat toch wat lastig zijn met al die dure en trage snelladers in het buitenland, ik blijf wat dichter in de buurt"
fase 4. "Tesla"
Sommigen doen er inderdaad wat langer over en blijven nog even bij fase 1 of 2 zitten ;)