Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk ook dat de echte, interessante concurrentie uit een andere Chinese hoek zal komen.
De Polestar 2 lijkt mij meer een soort van “veilige” keuze voor beginnende EV eigenaars die Tesla, onterecht, een brug te ver vinden. Het voelt allemaal een beetje aan alsof m’n niet full out is willen gaan maar goed smaken verschillen en minder ICE op de weg, kan je enkel maar toejuichen...
Polestar blijft beweren dat er op geen enkel onderdeel Volvo staat. De overeenkomsten met de XC40 Recharge zijn zo duidelijk dat deze exact overeenkomen. Dit schept het vermoeden dat de basis van een Chinese toeleverancier is en dat zowel Polestar als Volvo hiermee op de markt komen. Het mediasysteem doet mij sterk denken aan dat van de nieuwe Renault Zoe en dat is niet in het voordeel in deze klasse.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Interessante grafiek op 07:11 en tabel op 09:00 geven duidelijk het verschil tussen een model 3 en Polestar 2 aan wanneer het op laadsnelheid uitkomt. Dat is wel met een V3 supercharger voor Tesla ...

De tabel rond 10.00 minuten waaruit blijkt dat een Model 3 na 20 minuten al weer 350 km range heeft is wel indrukwekkend t.o.v. de andere modellen. Zeker als je regelmatig lange stukken moet rijden zijn dat voor mij belangrijke gegevens. Een Polestar doet er dus bijna een uur over om weer 350 km te kunnen rijden. Je kunt veel zeggen van Tesla, maar de batterij techniek is nog steeds ongevenaard en geen enkele concurrent komt in de buurt daarvan. Dan kan mij de vermeende mindere bouwkwaliteit werkelijk geen ruk schelen. De Model 3 is een fantastische elektrische auto. Punt!
 
Ik ben gisteren even een dagje naar het strand geweest (150km enkele reis) met de M3 en omdat er geen laadpaal vrij was op de parkeerplaats, heb ik dus niet geladen. Ik kon uiteraard zonder zorgen toch weer met 130+ naar huis rijden en met voldoende accu aankomen. Dit is dus met de Polestar niet mogelijk, waardoor het (voor mij) een onpraktische auto wordt. De M3 geeft je zoveel vrijheid door de range, dat je in Nederland 'vrijwel' zonder bijladen overal kunt komen.

Mijn dagelijkse woon werk verkeer is 200km, en als ik dan ook nog naar een klant moet, dan ga ik het zonder bijladen niet redden met de Polestar. Zonde.

Ik vind de looks van de Polestar prima en hij stond ook op mijn lijstje (helaas duurde de introductie te lang), maar de range is echt de achilleshiel.

Daarbij ik heb niet het gevoel dat ik inlever op kwaliteit. Mijn M3 zit voor zover ik kan beoordelen prima in elkaar en doet niet onder voor mijn vorige auto's.

Ik denk dat de Polestar goed verkocht zal worden door mensen die graag een wat conservatiever uiterlijk willen. Maar een killer is het zeker niet.
 
Ik ben gisteren even een dagje naar het strand geweest (150km enkele reis) met de M3 en omdat er geen laadpaal vrij was op de parkeerplaats, heb ik dus niet geladen. Ik kon uiteraard zonder zorgen toch weer met 130+ naar huis rijden en met voldoende accu aankomen. Dit is dus met de Polestar niet mogelijk, waardoor het (voor mij) een onpraktische auto wordt. De M3 geeft je zoveel vrijheid door de range, dat je in Nederland 'vrijwel' zonder bijladen overal kunt komen.

En dat is dan nog in gunstige omstandigheden. Ik heb met de Model 3 Long Range afgelopen herfst en winter gemerkt dat de range dan kan teruglopen tot circa 325 kilometer. Met de Polestar heb je dan een range van maximaal 250 kilometer vermoed ik. Plus dat je dan minder keuzemogelijkheden hebt in laadmogelijkheden omdat de laders van Tesla niet tot de beschikking staan van een Polestar.

Dus in plaats van een Teslakiller zou de pers beter kunnen schrijven over een Audi E-tron killer of Jaguar I-pace killer. Tesla killer slaat echt helemaal nergens op.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik begrijp het vergelijk met de M3 wel. De Audi en Jaguar zitten in een ander (hoger?) segment. De P2 lijkt het dichtst in de buurt van de M3 te komen.

Inderdaad is het gebruik van de term “killer” onzinnig. Beide autos hebben hun sterktes/zwaktes. Veel reviews prijzen her scherpe(re) rijgedrag, het design en uiteraard de betere bouw kwaliteit van de P2. Daarentegen is de M3 wat verder met ADAS en uiteraard de betere laad infrastructuur.

Persoonlijk spreekt de P2 mij meer aan dan de M3 door zijn design en (vermeende) bouw kwaliteit. De range is voor mij niet (meer) relevant aangezien ik niet veel km rijdt en er voldoende publieke laadpunten zijn.
 
  • Like
Reactions: Timmm
De M3 wordt wel als de comfortabelere auto geprezen. En die is al redelijk dynamisch. Ik denk dat de Polestar 2 dan toch echt gaat vervelen omdat je het comfort gaat missen. En iedere keer onder de auto gaan liggen om de dempingkarakteristiek aan te passen is toch niet meer van deze tijd? En dan moet je nog de slechte aërodynamica en het overgewicht van bijna 300kg slikken. Als extra krijg je er een tegenvallende actieradius bij, met als toegift lage snelheden met laden. Mooi dat er meer merken met redelijke alternatieven komen maar van concurrentie is helaas nog geen sprake. Het begin is er...
 
De M3 wordt wel als de comfortabelere auto geprezen. En die is al redelijk dynamisch. Ik denk dat de Polestar 2 dan toch echt gaat vervelen omdat je het comfort gaat missen. En iedere keer onder de auto gaan liggen om de dempingkarakteristiek aan te passen is toch niet meer van deze tijd? En dan moet je nog de slechte aërodynamica en het overgewicht van bijna 300kg slikken. Als extra krijg je er een tegenvallende actieradius bij, met als toegift lage snelheden met laden. Mooi dat er meer merken met redelijke alternatieven komen maar van concurrentie is helaas nog geen sprake. Het begin is er...
Ik heb idd enkele reviews gezien waar de Polestar als te hard en oncomfortabel wordt omschreven (met dat sportpakket).

Ik denk dat de eerste echte "concurrent" de BMW i4 zal worden. Geen 'model 3 killer', want ik denk dat hij ook flink duurder zal zijn.
Waarom?
- De nieuwe BMW 3 heeft een CX van 0.23, 't zou eigenaardig zijn wanneer de i4 op dat vlak veel minder zou scoren.
- accu van 80 kWh, BMW claimt een WLTP van 600 km...
- BMW heeft altijd meer focus op energie-efficiëntie gelegd dan andere 'klassieke' merken. De iX3 is blijkbaar 200-300 kg lichter dan de EQC en de e-tron (en maar 50 kg zwaarder dan de Polestar 2), de I4 zou qua gewicht vrij dicht bij de Model 3 aanleunen
- BMW gebruikte de permanente magneet motor al in de i3 vanwege de zuinigheid. De mini Cooper SE is ook erg zuinig (ondanks de drag coeff van 0.3)...

't Zou kunnen dat ik me vergis hoor, gewoon een vermoeden.
 
De M3 wordt wel als de comfortabelere auto geprezen. En die is al redelijk dynamisch. Ik denk dat de Polestar 2 dan toch echt gaat vervelen omdat je het comfort gaat missen. En iedere keer onder de auto gaan liggen om de dempingkarakteristiek aan te passen is toch niet meer van deze tijd? En dan moet je nog de slechte aërodynamica en het overgewicht van bijna 300kg slikken. Als extra krijg je er een tegenvallende actieradius bij, met als toegift lage snelheden met laden. Mooi dat er meer merken met redelijke alternatieven komen maar van concurrentie is helaas nog geen sprake. Het begin is er...

Ik denk dat er juist sprake is van steeds meer en betere concurrentie. Niet iedereen vind dezelfde zaken belangrijk, daar onderscheiden de fabrikanten (bewust of onbewust) zich aardig in. De M3 is / blijft wel de beste all rounder.
 
Ik zou me van het laadverschil met de Model 3 niets aantrekken. Het filmpje van Bjorn vergelijkt met V3 superchargers, terwijl er momenteel bijna enkel V2 beschikbaar zijn, waarvan de meeste momenteel onder de 120 kW lijken te blijven. Dat wil dan zeggen dat momenteel de Polestar in de praktijk (10-80%) sneller laadt. Maar het gaat sowieso maar over een paar minuutjes in het voordeel/nadeel.
 
Ik heb idd enkele reviews gezien waar de Polestar als te hard en oncomfortabel wordt omschreven (met dat sportpakket).

Ik denk dat de eerste echte "concurrent" de BMW i4 zal worden. Geen 'model 3 killer', want ik denk dat hij ook flink duurder zal zijn.
Waarom?
- De nieuwe BMW 3 heeft een CX van 0.23, 't zou eigenaardig zijn wanneer de i4 op dat vlak veel minder zou scoren.
- accu van 80 kWh, BMW claimt een WLTP van 600 km...
- BMW heeft altijd meer focus op energie-efficiëntie gelegd dan andere 'klassieke' merken. De iX3 is blijkbaar 200-300 kg lichter dan de EQC en de e-tron (en maar 50 kg zwaarder dan de Polestar 2), de I4 zou qua gewicht vrij dicht bij de Model 3 aanleunen
- BMW gebruikte de permanente magneet motor al in de i3 vanwege de zuinigheid. De mini Cooper SE is ook erg zuinig (ondanks de drag coeff van 0.3)...

't Zou kunnen dat ik me vergis hoor, gewoon een vermoeden.

inderdaad, enkel zal er wel een en ander afhangen van wat Tesla op 22/9 zal aankondigen, vermoed ik.
 
AKrc7WS4FhHZPCv6KX1pcZ5T.jpg
Ben ik nu de enige die aan Peugeot moet denken bij het zien van het front van de Polestar?
 
Niet alleen Peugeot, vrijwel alle elektrische auto's (exept Tesla) hebben zo'n dikke neus.
Vinden de mensen mooi, omdat ze gewend zijn dat een auto een hoge motorkap heeft.

Wordt nog wel anders, als er meer elektrische auto's komen (die geen motor o.i.d. voorin hebben) en een gestroomlijnde aflopende frunc.
Net zoals de eerste auto's op koetsjes leken, laten sommige fabrikanten hun EV op een (in deze tijd) "normale" auto lijken. Verkoopt beter, denken ze, en dat kon nog wel eens waar zijn.
 
  • Like
Reactions: M13z1
Peugeot 508 was het eerste wat ik dacht. En dat is (volgens mij) de denkfout en handicap van veel fabrikanten qua vormgeving, ze willen te conservatief blijven om klanten niet af te schrikken, waar Tesla een eigen design volgt en behoorlijk er uit springt zonder extreem te worden. (Ok, Cybertruck)
 
  • Like
Reactions: M13z1
Peugeot 508 was het eerste wat ik dacht. En dat is (volgens mij) de denkfout en handicap van veel fabrikanten qua vormgeving, ze willen te conservatief blijven om klanten niet af te schrikken, waar Tesla een eigen design volgt en behoorlijk er uit springt zonder extreem te worden. (Ok, Cybertruck)
Ik denk dat BMW ook niet echt kan beschuldigd worden van conservatieve designs voor hun EV's :rolleyes: (op de iX3 na, maar dat is een X3 met een elektrische motor in) . En ook de jaguar i-Pace is toch wel apart (maar met een waanzinnig slechte CX, 0.313)
Ik vind die Polestar ook best OK. maar ze hadden hem toch iets minder hoekig mogen tekenen voor mij.
Profiel (C-stijl) heeft echt iets weg van een Saab
 
Ik denk dat BMW ook niet echt kan beschuldigd worden van conservatieve designs voor hun EV's :rolleyes: (op de iX3 na, maar dat is een X3 met een elektrische motor in) . En ook de jaguar i-Pace is toch wel apart (maar met een waanzinnig slechte CX, 0.313)
Ik vind die Polestar ook best OK. maar ze hadden hem toch iets minder hoekig mogen tekenen voor mij.
Profiel (C-stijl) heeft echt iets weg van een Saab

Hoe kan je dat nu al het zeggen nadat ze slechts 1 ev hebben?