Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
We mogen best kritisch zijn (doet de rest van de wereld ook in het kwadraat met Tesla), maar de Polestar is geen verkeerde poging. Trekhaak (voor die 3x dat ik hem gebruik), niet zo spannend dat die elektrisch is, maar wel 1500kg (caravan liefhebbers gaan dat toch leuk vinden).

Grootste plus, naast de andere goede specs: android based, Tesla's systeem is mooi maar compleet gesloten en daar missen we toch functionaliteit. We kunnen sms (antiek, alleen je bank gebruikt het nog), terwijl elke micro-auto, carplay en android auto ondersteund. Je wilt gewoon een flexibel zelf in te richten systeem met eigen apps.

Nu moeten we de telefoon in een houder zetten en lopen rommelen op een micro schermpje.. Wakeup...... hoop dat daar gewoon eens een keer een fatsoenlijk update voor komt. Want ook Tesla wint het niet van Google.

Voor wat betreft het trekgewicht heb je zeker een goed punt, dit zal zeker veel mensen aanspreken.
Ik ben zelf geen voorstander van Google en heb geen behoefte om eea zelf in te richten met eigen apps. Persoonlijk ben ik best tevreden over de Tesla interface. Overzichtelijk, oogt rustig en biedt alles wat ik nodig heb.
 
Ik vond de stoelen van de Polestar 2 juist een minpunt. Het zijn niet de Volvo stoelen zoals ik ze gewend was in de V70 en V60 PIH. Een stuk vlakker.. zaten slechter dan de stoelen van de Model 3.
Ik vond dat je snel met je knieën tegen midden console aan zit. De auto met elec kofferbak en materiaal in de auto en deuren dicht doen voelt wel wat degelijker. Ben erg benieuwd naar de werkelijke range.
 
Ik vond dat je snel met je knieën tegen midden console aan zit. De auto met elec kofferbak en materiaal in de auto en deuren dicht doen voelt wel wat degelijker. Ben erg benieuwd naar de werkelijke range.
Bij Volvo hebben ze niet zo snel last van claustrofobie. Bij de 2 en de 7 serie zat de bestuurder ook altijd met beide benen naar links gericht door de te brede middenconsole. Ik ben een keer met een S60 plug-in naar Oostenrijk geweest. Wat een krap hok is dat voorin. Het blijven toch zeer eigenzinnige autobouwers. De Polestar 2 is ook weer een weinig elegant vierkant apparaat.
 
Alsof ik mijn e
Ik wil wel even het perspectief meegeven van iemand die de Polestar 2 ging bestellen. Voor mij ging de keuze tussen de Model 3 en de Polestar 2 omdat al de andere elektrische auto's ofwel te klein/basic waren, te duur of te lang wachten voor je er daadwerkelijk mee zou kunnen rijden. Mijn keuze viel op de Polestar, want:
  • ik vond de model 3 niet mooi (zeker vooraan), de Polestar is mooier (maar ook een wat banaler design)
  • de kwaliteit van afwerking van de Polestar lijkt beter, sluit beter aan bij Volvo-kwaliteit
  • ik verwacht meer comfort van de zetels en de instelbare ophanging van de Polestar
  • voorkeur voor het Android-infotainementsysteem (Waze, Google Assistant)
  • de koffer van de model 3 is voor mij een echte designfout (bij regen)
Ik ben naar het autosalon gegaan om er toch eens in te gaan zitten voordat ik hem bestelde. En daar vond ik hem zeer klein. Ik ben zelf zeer groot en moet, zoals in de meeste wagens, mijn stoel volledig naar achteren plaatsen. In die positie is er enkel plaats op de achterbank voor zeer kleine kinderen (tot 10-12j?). Ook de hoogte op de achterbank gaf +/- dezelfde conclusie. Ik kon daar niet rechtop zitten zonder met mijn hoofd het dak te raken. Dat was voor mij de dooddoener. Daarnaast had ik op de plaats van de chauffeur ook een zeer ingesloten gevoel. Mogelijk door de lage stoelpositie waarin ik hem moest zetten en het hoge begin van het raam, maar zeker ook door de zeer hoge middenconsole.

Daarna ben ik in de Model 3 gaan zitten en daar had ik dat probleem absoluut niet. Veel opener gevoel als chauffeur en meer plaats op de achterbank. Nadien ben ik de afmetingen gaan vergelijken en de Polestar is inderdaad bijna 10 cm korter en die 10 cm lijken tussen de wielen te zitten. Het is dus echt de cabine die duidelijk kleiner is en niet de frunk of kofferruimte. Ik heb dus uiteindelijk de Model 3 besteld.

Nog punten die voor mij negatief zijn aan de Polestar, maar niet echt een invloed hadden op de beslissing:
Je koopt eigenlijk een XC40 met een ander uiterlijk. De batterijen, motoren en performantie van de Polestar zijn identiek aan de XC40 (afgezien van paar tienden seconden door andere vorm). De batterijen zijn zelfs gevormd naar de transmissietunnel van de XC40, waardoor je een bult in de vloer krijgt voor de middenpassagier op de achterbank. Naar mijn gevoel plaatst de lengte van de wagen de Model 3 een segment hoger dan de Polestar 2, hoewel de prijs identiek is.
Het hele verhaal rond onderhoud was bijzonder vaag. In eerste instantie bij Volvo-dealers door Polestar-techniekers, nadien in de Polestar Centers. Het is de bedoeling van de Polestar Centers dat die allemaal in de centra van grote steden worden geplaatst. Het laatste wat ik wil is naar het centrum van Brussel moeten rijden omdat dat het dichtstbijzijnde Polestar Center is.
Nog maar afwachten hoeveel updates de Polestar 2 gaat ontvangen die een effect hebben op de echte rijbeleving of praktische kant er van. Dat lijkt me niet iets dat in het DNA van Volvo ingebakken zit.
Het doodzwijgen van de Chinese fabricatie. Ik heb er geen enkel probleem mee dat de wagen in China geproduceerd wordt, maar het 'Zweeds' beeld wordt (voor mij te) sterk benadrukt.
Cruisecontrol-limiet tot 130 km/u. Ik gebruik dat al eens op 150.

Alsof ik mijn eigen tekst aan het lezen was! Precies dezelfde ervaring: naar Brussel gegaan om in real life de Polestar te checken....en echt balen dat het een tegenvaller werd. Met name op de binnenruimte, ik vind hem er namelijk wel echt gaaf uitzien (zeker in Thunder grijs). Had hem ook al tijd in pre-order staan maar toch maar gecancelled: opgesloten gevoel voorin en krappe bank achterin.
Ik vraag met trouwens wel af wat de range gaat worden met een 1500 kg caravan achter de Polestar, klinkt leuk maar volgens mij ga je wel heeeel lang onderweg zijn naar Frankrijk.....
 
We mogen best kritisch zijn (doet de rest van de wereld ook in het kwadraat met Tesla), maar de Polestar is geen verkeerde poging. Trekhaak (voor die 3x dat ik hem gebruik), niet zo spannend dat die elektrisch is, maar wel 1500kg (caravan liefhebbers gaan dat toch leuk vinden).

Grootste plus, naast de andere goede specs: android based, Tesla's systeem is mooi maar compleet gesloten en daar missen we toch functionaliteit. We kunnen sms (antiek, alleen je bank gebruikt het nog), terwijl elke micro-auto, carplay en android auto ondersteund. Je wilt gewoon een flexibel zelf in te richten systeem met eigen apps.

Nu moeten we de telefoon in een houder zetten en lopen rommelen op een micro schermpje.. Wakeup...... hoop dat daar gewoon eens een keer een fatsoenlijk update voor komt. Want ook Tesla wint het niet van Google.

Ik ben verschrikkelijk blij dat Tesla geen google based techniek gebruikt. Dat zou voor mij zelfs een reden kunnen zijn om geen Tesla meer te kopen.

Daarnaast: het meest verschrikkelijke navigatiesysteem dat ik ooit gebruikte was afkomstig van Volvo (destijds in een Aston Martin).

Tesla systeem vind ik prettig werken en ik mis eigenlijk niets. In de Porsche en BMW kan ik Apple Car Play gebruiken. Nou, ik kan er niet warm of koud van worden en gebruik het dan ook eigenlijk nooit.
 
Mooie wagen, had hem ws wel gekozen als hij al vorig jaar beschikbaar was.

simpele dingen die ik wel kan waarderen: normale raamlijsten, normale deur hendels, grotere kofferbak opening, beter afgewerkt en stil (!) interieur. En normale service...

Het supercharge netwerk missen ze nog, al is dat met ionity wel oplosbaar.
 
Lijkt toch een interessante auto te worden... Nu nog even leveren op grote schaal.

De Polestar vind ik vooral interessant omdat het Tesla zal dwingen beter te worden. Maar ik zie wel wat zaken die mij tegenvallen. De Polestar komt 3 jaar later dan de M3, maar kan slechts op 150 kW laden. De range met 470 km ligt dichter bij die van de SR+ dan van de Dual Motor, terwijl de auto prijstechnisch op het niveau van de Dual Motor ligt. Met het pakket om de auto op te leuken is hij al duurder dan de Performance.

En dan vermoed ik ook nog dat je bij de Polestar niet net als bij de Tesla eigenlijk alles standaard hebt, dus dat met opleuken de auto gewoon echt significant duurder wordt.

Leuk dat ze bij Autovisie zo enthousiast zijn, maar ik had toch een beetje mijn bedenkingen.
 
Zeker aantal voordelen de p2. 5 deurs voor mij zeker een meerwaarde. Kofferbak p2 wel minder inhoud achterin en totaal. Ik vind de afwerking niet zo slecht als in dit soort filmpjes wordt geroepen over de m3. En met p pack wat geen invloed heeft op de Prestaties wordt de p2 66k dus dan eigenlijk de p2 p pack vergelijken met de m3 p en dan verschil wel groot in vermogen.

Ruil de Tesla maar in! - Eerste test met de Polestar 2
 
Zeker aantal voordelen de p2. 5 deurs voor mij zeker een meerwaarde. Kofferbak p2 wel minder inhoud achterin en totaal. Ik vind de afwerking niet zo slecht als in dit soort filmpjes wordt geroepen over de m3. En met p pack wat geen invloed heeft op de Prestaties wordt de p2 66k dus dan eigenlijk de p2 p pack vergelijken met de m3 p en dan verschil wel groot in vermogen.

Ruil de Tesla maar in! - Eerste test met de Polestar 2

Ook met performce pack nog steeds langzamer dan de M3 LR
 
Wat mis je dan bij de P2 aan opties in de basis versie? Je kan alleen leer en "performance pack" aanvinken. De rest is al standaard.

Ik heb het gezien inmiddels. Maar goed, met leer is de auto dus geen 60.000, maar 65.000 euro. Dat is toch weer significant duurder. En dan heb je dus een range die dichter bij de SR+ ligt dan bij de LR. Voor een auto die voor de passagiers ook nog serieus kleiner is.
 
Zeker aantal voordelen de p2. 5 deurs voor mij zeker een meerwaarde. Kofferbak p2 wel minder inhoud achterin en totaal. Ik vind de afwerking niet zo slecht als in dit soort filmpjes wordt geroepen over de m3. En met p pack wat geen invloed heeft op de Prestaties wordt de p2 66k dus dan eigenlijk de p2 p pack vergelijken met de m3 p en dan verschil wel groot in vermogen.

Ruil de Tesla maar in! - Eerste test met de Polestar 2

Ook even leer aanvinken, want dat zit standaard op een M3. Dan is het ten opzichte van een M3P een flink duurder model, stukken langzamer en significant minder range.

Doe mij de M3 maar.