Ik wil wel even het perspectief meegeven van iemand die de Polestar 2 ging bestellen. Voor mij ging de keuze tussen de Model 3 en de Polestar 2 omdat al de andere elektrische auto's ofwel te klein/basic waren, te duur of te lang wachten voor je er daadwerkelijk mee zou kunnen rijden. Mijn keuze viel op de Polestar, want:
- ik vond de model 3 niet mooi (zeker vooraan), de Polestar is mooier (maar ook een wat banaler design)
- de kwaliteit van afwerking van de Polestar lijkt beter, sluit beter aan bij Volvo-kwaliteit
- ik verwacht meer comfort van de zetels en de instelbare ophanging van de Polestar
- voorkeur voor het Android-infotainementsysteem (Waze, Google Assistant)
- de koffer van de model 3 is voor mij een echte designfout (bij regen)
Ik ben naar het autosalon gegaan om er toch eens in te gaan zitten voordat ik hem bestelde. En daar vond ik hem zeer klein. Ik ben zelf zeer groot en moet, zoals in de meeste wagens, mijn stoel volledig naar achteren plaatsen. In die positie is er enkel plaats op de achterbank voor zeer kleine kinderen (tot 10-12j?). Ook de hoogte op de achterbank gaf +/- dezelfde conclusie. Ik kon daar niet rechtop zitten zonder met mijn hoofd het dak te raken. Dat was voor mij de dooddoener. Daarnaast had ik op de plaats van de chauffeur ook een zeer ingesloten gevoel. Mogelijk door de lage stoelpositie waarin ik hem moest zetten en het hoge begin van het raam, maar zeker ook door de
zeer hoge middenconsole.
Daarna ben ik in de Model 3 gaan zitten en daar had ik dat probleem absoluut niet. Veel opener gevoel als chauffeur en meer plaats op de achterbank. Nadien ben ik de afmetingen gaan vergelijken en de Polestar is inderdaad bijna 10 cm korter en die 10 cm lijken tussen de wielen te zitten. Het is dus echt de cabine die duidelijk kleiner is en niet de frunk of kofferruimte. Ik heb dus uiteindelijk de Model 3 besteld.
Nog punten die voor mij negatief zijn aan de Polestar, maar niet echt een invloed hadden op de beslissing:
Je koopt eigenlijk een XC40 met een ander uiterlijk. De batterijen, motoren en performantie van de Polestar zijn identiek aan de XC40 (afgezien van paar tienden seconden door andere vorm). De batterijen zijn zelfs gevormd naar de transmissietunnel van de XC40, waardoor je een bult in de vloer krijgt voor de middenpassagier op de achterbank. Naar mijn gevoel plaatst de lengte van de wagen de Model 3 een segment hoger dan de Polestar 2, hoewel de prijs identiek is.
Het hele verhaal rond onderhoud was bijzonder vaag. In eerste instantie bij Volvo-dealers door Polestar-techniekers, nadien in de Polestar Centers. Het is de bedoeling van de Polestar Centers dat die allemaal in de centra van grote steden worden geplaatst. Het laatste wat ik wil is naar het centrum van Brussel moeten rijden omdat dat het dichtstbijzijnde Polestar Center is.
Nog maar afwachten hoeveel updates de Polestar 2 gaat ontvangen die een effect hebben op de echte rijbeleving of praktische kant er van. Dat lijkt me niet iets dat in het DNA van Volvo ingebakken zit.
Het doodzwijgen van de Chinese fabricatie. Ik heb er geen enkel probleem mee dat de wagen in China geproduceerd wordt, maar het 'Zweeds' beeld wordt (voor mij te) sterk benadrukt.
Cruisecontrol-limiet tot 130 km/u. Ik gebruik dat al eens op 150.